• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • ojej, tyle literek na proste (4)

    NIEDASIE

    • 12 2

    • Ale czego się nie da? (2)

      Przewozić więcej rowerów niż jest miejsc? To chyba logiczne. Czy o coś innego Ci chodzi?

      • 3 4

      • Dokładnie. Trafiłes w setno. P.s. Sory że zaminusowałem

        • 0 0

      • nie chcesz to nie widzisz. zamykasz oczy i Cie nie ma...

        "niedasie" rozwiązać problemu i zaspokoić potrzeby społecznej.
        To że Ty jej nie masz, to nie oznacza że jej nie ma...

        • 0 0

    • Ale w tedy NIEDASIE premii!!!!

      • 4 0

  • cudowny przykład

    jak podzielić zadania na różne podmioty, tak, że się to kupy nie trzyma. Za to można obsadzić wiele stanowisk prezesów, dyrektorów, kierowników i w razie potrzeby zrzucić odpowiedzialność na innych.
    Gdyby ktoś odpowiedzialnie zarządzał PKM nie zasłaniałby się 6 hakami, tylko zajął się spełnieniem potrzeb użytkowników.
    Czyż tak banalna sprawa jak brak elementarnej informacja na dworcu we Wrzeszczu to nie jest piękny pokaz nieudolności tej organizacji?

    • 12 3

  • Kto ma samochód nie jeździ PKM.

    Ale ludzie z okolic Trójmiasta którzy jadą do Gdańska wolą podjechać na stację rowerem, bo szybciej i tanio. I od stacji do miejsca docelowego też. Trzeba było to uwzględnić na etapie zamawiania tych autobusów na szynach.

    • 3 6

  • kupili wagoniki ktore mniejsza ilosc osob moga przewiez niz zwykly autobus.

    Oczywiście jedynymi winnymi sa cykliści.
    W takim razie PKM nie powinna zabierać więcej pasazerow niż ma zamontowanych miejsc przez producenta wagonow. Ponoc bezpieczeństwo ponad zysk.... Co za brednie.....6 rowerow na trasie turystycznej raz na 3h.

    • 10 4

  • polactwo

    chętny szuka powodu, niechętny szuka wymówki

    to jest czytelna informacja:

    Pasażerze, umiesz liczyć?
    No to nie licz na nas! Spadaj! Przeszkadzasz nam!

    SKM które niepotrzebnie dostało obsługę PKM

    • 6 3

  • W SKM nie wiedzą, że Kaszuby turystyką stoją (1)

    I zainteresowanie rowerami w okresie letnim jest ogromne. Wolą nie przewozić i nie zarabiać. Matoły....i tyle

    • 12 3

    • dokładnie tak

      kasę i tak dostaną. jak nie z biletów to z podatków. starać sie nie muszą.

      • 4 1

  • "Rowerzyści" (1)

    dla zdrowia i oszczędności opon wożą rowery czym się da i co nic ich nie kosztuje...

    • 5 8

    • Ty zajmij się swoimi oponami - mózgowymi

      Jeździsz starą beemką czy golfem?

      • 0 0

  • skm,rowery.....

    to nie da rady zamowic wersji poszerzonej o kilka wiecej????

    • 5 2

  • Mi to ryba. Jak miejsce jest to jedźcie ale nie pchajcie tego złomu do zatłoczonych skm i autobusów a jak ludzie chcą wejść i (5)

    Na ulicy często powodujecie utrudnienia co powoduje groźne sytuacje i korki. Stańcie. Przepuście. Na chodniku też pierwszeństwa nie macie a jak ktoś wejdzie na ścieżkę to nie szczekajcie upuszczając litry piany. Nie jesteście paniskami! Więcej Pokory i zrozumienia. Sytuacji z waszym udziałem miałem nie mało. Wierzcie lub nie ale wina rowerzysty była ewidentna. A teraz minusujcie. Wali mnie to. Prawde napisałem

    • 7 4

    • (1)

      Popieram to święte krowy którym wszystko wszędzie się nalezy

      • 3 3

      • no nie należy się wszystko zwłaszcza to za co się zapłaciło palanciku ty też lubisz za coś zapłacić a potem widzieć figę z makiem?

        • 3 1

    • popaprańcu szczekasz jak nakręcona katarynka licytujesz się na zagrożenia to zobacz w policyjne statystyki i pisz na temat bo tu jest temat polityki PKM absurdalnej i totalnie oderwanej od realiów polityki betonu przygłupów którzy nie umieją zarządzać tym co mają

      • 2 2

    • i wzajemnie...

      dixi!

      • 1 0

    • Rower to nie kaprys

      To najlepszy ekologiczny środek transportu. Cała Europa jeździ rowerami do pracy. Dlaczego nie mogę dojechać do stacji PKM Jasień rowerem, potem kolejką i znowu rowerem do pracy w Gdyni Redłowie? Czy to zły pomysł? To że nie ma wszędzie ścieżek rowerowych i ze po ścieżkach spacerują ludzie to nie nasza wina. Nie jesteśmy bez winy ale to nie znaczy że PKM nie dała d...y.

      • 1 0

  • Skm klauny!

    Śmiech na sali kwa!

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum