• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Wystarczy wprowadzić bilet za rower w wysokości pięciokrotności ceny za przejazd osoby na danym odcinku.

    • 9 13

    • (2)

      W regionalnych pociągach jest bilet za rower i jakoś ludzie przywożą, wie głupi pomysl

      • 2 2

      • EIP

        W pendolino 10pln niezależnie od trasy. Ostatnio jechałem do Bielska Białej...
        Tylko SKM winszuje sobie od odległości.

        • 0 0

      • do całkiem niedawna w SKM też była opłata za rower
        i narastala co kilkaset kilometrów
        więc jak jechałeś z Sopotu do Gdańska
        nawet bez zniżki, ale szczególnie ze zniżką
        to za rower było więcej - wielokroć wiecej niż za człowieka

        w Regio opłata to 7 zet, z Gdańska do Gdyni człowiek jedzie za 4 zł

        co prawda - Jak ma składak to nie placi ekstra...
        promocja Wigier i Flamingów...

        • 2 0

  • Ale w ogóle po co? (2)

    Po co zgłaszać do Województwa wymagania odnośnie wagonów PRZED ich zamówieniem?
    Po co zamówić u producenta modyfikację odpowiadającą zapotrzebowaniu?
    Po co zatrudnić na własną rękę pracowników do informowania podróżnych we Wrzeszczu?
    Lepiej zatrudnić rzecznika, który ładnie wytłumaczy, że się po prostu nie da!
    I problem z bani.

    • 16 3

    • Perpetum mobile

      Przecież województwo zupełnie nie wie, po co jest ta kolej... I nie chce wiedzieć...
      Dotacja przytulona, terminy dotrzymane, premie wzięte... To się zlikwiduje.
      I od początku...

      • 2 2

    • Daj spokój, życie prezesa za fajne jest, żeby sobie d*pę zawracać pracą. Liczy się prezesowanie, milionowe obroty, bankiety, szampany, a że jakiś plebs jeździ rowerami? A kogo to, k..., obchodzi? Co, prezes życia nie ma, żeby cudze analizować?

      • 2 2

  • (1)

    No i jest nisza dla jakiejś zaradnej spółki, która co najmniej w weekendy, puszcza wagony, gdzie mozna przewozić głównie rowery z ich włascicielami, czyli mało siedzeń dużo miejsca na jednoślady. Czekamy. SKM i PKM będa zadowolone, bo pozbęda sie rowerów, a rowerzyści nareszcie odetchna z ulgą, bo niezbyt fajnie po całym dniu pedałowania i przy tak zmiennej pogodzie zostać na przystanku np w Wieżycy (a widziałam już takich co nie wsiedli w Kościerzynie). Stały tekst kierowników pociągów, że rower nie jest to wożenia a do jeżdżenia, jest mocno denerwujący. Chyba oni korzystali z roweru tylko do najbliższego sklepu i koniec. Nie sa w stanie zrozumieć, że ktoś ma ochotę pozwiedzać całe Kaszuby i Bory Tucholskie na rowerze.

    • 13 2

    • Nie wpuszczą na tory, nie dadzą slotu czasowego... To trudny rynek...
      Ale cycloBus wzorem czeskich sasiadów miałby szansę...

      • 1 1

  • Rowery. (5)

    I jak my moŻemy żyć w Polsce? Wszystko na opak! Sama wielokrotnie zostałam na dworcu- przystanek Strzyża. To chore. Nikt nie przewidział, Ze rowery to też atrakcja turystyczną?

    • 17 6

    • Bryczka i Koń również. Wyprowadź się jak nie pasi (4)

      • 3 9

      • Od Boga (3)

        A ty skąd ? Z bryczki i konia ?

        • 4 1

        • Melex? Lepiej ci? To teź atrakcja turystyczna (2)

          • 1 6

          • (1)

            A ty bezsprzecznie też atrakcja-tyle że medyczna!! (jak sądzę)

            • 3 1

            • eee tam...

              Zwykła paranoja...

              • 0 1

  • (1)

    Jeśli zarząd województwa nie rozumie o co chodzi to trzeba zmienić zarząd. Nowi zrozumieją a starzy będą "bredzić" o swych starych wagonach. Kto komu jest potrzebny? Jeśli po tego nie skuma to przewali kolejne wybory i ok!!!

    • 8 1

    • Tak jak przewalił poprzednie...
      Tak trzymać!

      • 2 0

  • Normalni kontra rowerzyści (6)

    W opiniach widać wyraźny podział na tych z rowerami i na tych bez. Ci drudzy najchętniej wyrzuciliby rowerzystów z wszelkich publicznych środków lokomocji: "no bo przecież po to są rowery, żeby na nich jeździć, a nie je przewozić i zajmować miejsce normalnym pasażerom". Ci pierwsi uważają, ze na pewnym etapie swojej jazdy mają prawo być zbyt zmęczeni. Brakuje, jak zwykle, zrozumienia strony przeciwnej. A sprawę faktycznie mógłby rozwiązać dodatkowy wagon tylko dla rowerzystów. Uważam, że nowe składy pociągów PKM, które będą kursować po elektryfikacji linii, powinny BEZWZGLĘDNIE taki wagon posiadać.

    • 13 3

    • Obawiam się że ceną za ten twój wagonik będą i tak już drogie bilety kolego. Masz rower to pedałuj lub zrezygnuj z niego (3)

      Wszak nie wszędzie autem wjedziesz a i nie wszędzie na pieszo pójdziesz. Ot i twoje zrozumienie

      • 2 3

      • (2)

        idź się przewietrz facet

        • 1 1

        • Najlepiej w pustej PKM-ce

          • 0 1

        • a masz coś więcej do powiedzenia niż bełkot na pretce sklecony w pustej glowie?

          • 1 0

    • divide et impera...

      Obawiam sie, ze jest to konflikt bardziej mentalny, gdzie jednrj stronie nie miesci sie w glowie, ze ktos moze chciec robic 150km w terenie, startujac w Koscierzynie a wracajac z ktorejs ze stacji trasy Tczew-Bydgoszcz.
      Ale jesli ktos tego nie rozumie, to prawo zabraniac? Prawo do wypoczynku jest zdobycza cywilizacyjna. Tym bardziej prawo do wyboru.
      Transport jest zle organizowany a winny jest znany: zydzi I cyklisci...
      Faktyczny winowajca chowa sie za plecami "normalnych". Metoda stara jak swiat...

      • 3 2

    • Hahaha popieram.

      • 1 1

  • przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu (3)

    To o czym Wy myśleliście kupując te wagony?

    • 26 3

    • Jak to o czym?? By się kaska wszystkim zgadzała!!!

      • 2 1

    • O krowach! O krowach też powinni pomyśleć

      • 3 1

    • O rowerach sankach taczkach i sprzęcie rtv agd

      Myślcie ludzie

      • 3 1

  • Ble, ble, ble. Nie da się.

    Tyle bezsensownego bełkotu zamiast krótkiego " nie da się". Nawet nikt z imienia i nazwiska nie podpisał się pod tym oficjalnym bądź co bądź wyjaśnieniem SKM. Redakcja powinna wymóc by ktoś z SKM pod tym się podpisał. Zawsze podpisywał się Głuszek. Skandalem jest, że od samego poczatku istnienia PKM są problemy z informacją we Wrzeszczu. Od 2 lat ludzie regularnie zgłaszają ten problem. Drugi sezon letni brakuje podstawowych informacji . A oni w kółko to samo. Będzie pod koniec 2017 roku albo 2070. Rozgonić to całe towarzystwo, które ktoś wypisał z imienia i nazwiska. Dużo ich od zarządzania i pewno duże pieniądze biorą za to, ze nic sie nie da zrobić i PKM traci pasażerów.

    • 8 2

  • Gdyby pociągów na Kaszuby było więcej,problem z rowerzystami nie byłby tak dotkliwy,a tak skoro do takiej Wieżycy z Gdyni dojeżdża tylko 10 pociągów dziennie,to licząc po 6 rowerów na pociąg,można ich przewieźć tylko 60 w ciągu dnia.Tylu chętnych to się już w Gdyni potrafi zebrać na najbardziej atrakcyjne pociągi na tej trasie

    • 10 2

  • Absurd, k***wa. Wytłumacz to gł***pi rzeczniku rodzinie, która została z dziećmi na peronie, (3)

    bo nie wpuszczono jej do ostatniego pociągu. Takich ch***w powinno się zwalniać natychmiast.

    • 49 16

    • To na drugi raz ... (1)

      Niech rodzice pomyślą !! Jechać z dziećmi tak daleko można Ale zawsze trzeba mieć drugie wyjście a już na pewno nie wracać ostatnim pociągiem.

      • 3 8

      • w takim oszczanym bananowym kraju trzeba się liczyć że kupno biletu nie gwarantuje że się wejdzie do pociągu dobrze że w kinach teatrach czy na koncertach tak nie myślą

        • 4 3

    • Sam jesteś głupim kijem i zwolnić to możesz siebie!!!

      • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum