• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu to SKM ma sie tlumaczyc z ci z biurowca PKM w Matarni? (2)

    Na tych stolkach i etacikach to co tam robią? Komentarze pisza w necie dla PO i KOD?

    • 21 14

    • rozumiem tok myślenia: (1)

      • 0 1

      • SKM to PiS czyli cacy, a PKM to PO czyli trzeba j**** ile wlezie?

        typowy piSSowski bezmózg

        • 3 6

  • w szczycie sezonu PKP zabiera 4-8 rowerów na Hel:)))))!!!

    • 39 4

  • Lubię rower (1)

    Teraz jest wyraźna nagonka na rowerzystów, przed sezonem było dużo więcej rowerów i nikt nie zwracał uwagi, teraz tylko tyle ile tych nieszczęsnych wieszaków na który i tak nie mam siły zawiesić, żal.

    • 45 12

    • rowerzyści i wegetarianie na Marsa!

      • 4 9

  • Proponuję: (1)

    powołać kolejną spółkę odpowiedzialną za prawą szynę,
    powołać kolejną spółkę odpowiedzialną za lewą szynę,
    powołać kolejną spółkę odpowiedzialną za parzyste podkłady,
    powołać kolejną spółkę odpowiedzialną za nieparzyste parzyste podkłady itd. itp.

    będzie miał pasażer więcej możliwości dowiadywania się dlaczego nie może normalnie podróżować!

    • 64 6

    • spółki

      z ograniczoną odpowiedzialnością

      • 2 1

  • (1)

    Sku....i tyle komuna ciągle żywa w skm

    • 39 12

    • nie psiocz na komunę, wtedy rowery wozili, był tabor, były wagony nikt nie robił problemów

      to ta pie****** nowoczesna ekonomia powoduje, że hieny tworzą stanowiska i wysysają kasę a na odpowiedni tabor brakuje!

      • 6 4

  • No i udało się zepchnąc winę na inne instytucje

    - problem rozwiązany, można dalej nic nie robić.

    • 58 6

  • Rezerwacja na rower (5)

    Szkoda że nie można wcześniej zrobić rezerwacji na rower na konkretny kurs.
    Ilość rezerwacji można by było sprawdzić i wiadomo by było, czy jest jeszcze miejsce na dodatkowy rower, czy nie.
    Ludzie często planują wyprawę z rowerem z wyprzedzeniem, więc rezerwacja by pomogła zarówno tym którzy ją zrobili, bo mają pewność że się zabiorą, jak i tym dla których miejsc zabrakło, bo będą o tym wiedzieli wcześniej niż na peronie.
    Tym co się nie udało mogliby skorzystać z tzw listy oczekujących, w przypadku gdyby ktoś z potwierdzoną rezerwacją się nie zjawił, mógłby wskoczyć na jego miejsce.
    Wdrożenie wymaga nakładów finansowych, ale oszczędziłoby nerwów i pretensji zarówno pasażerów jak i obsługi.

    • 56 10

    • A nie lepiej po prostu zrobić więcej miejsca na rowery.?

      • 7 4

    • Przeciez do ;ego by musieli miec systam za biliard zlotych. A oni nawet na Intercity potrafia podwojne bilety sprzedac.

      • 2 0

    • I kolejki jak w NFZ
      Czas oczekiwania na przejazd 3 lata

      • 5 1

    • Rezerwacje tak, ale lista nie... nie da się tego ustalić, trzeba by wiedzieć czy są rezerwacje na kolejnych przystankach oraz spisywac wszystkich którzy wchodzą, zeby wiedzieć kto nie jedzie i gdzie miał wysiąść

      • 1 0

    • Coś takiego jak rezerwacje to właśnie wprowadzono. Natomiast wielką zagadką jest funkcjonalność tego systemu. Sam nie dostałem biletu na rower podczas gdy okazało się, że miejsca było w ... pip. Jedyna rada to chyba włazić na ”chama" i kupować bilet u konduktora.

      • 3 3

  • Ktoś tu nie myśli ekonomicznie (1)

    Lepszy klient z rowerem niż żaden.

    • 55 11

    • Ba, w weekend do składu z Władysławowa potrafi wsiąść czterdziestu rowerzystów.

      Czyli jest to konkretna kasa dla przewoźnika.

      • 0 0

  • rowerzysta pan i władca wszystko sie nalezy najlepiej za free (17)

    roszczeniowe społeczenstwo rowerowe wszystko im sie należy. po co im ścieżki rowerowe jak rowery wożą autobusami i skm i pkm? Rowerzysta to Pan i władca wpycha sie rowerem do komunikacji miejskiej i blokuje miejsce innym ludziom w komunikacji a do tego potrafi sie wpychac kilku rowerzystów od razu bo często wracaja ostatnim autobusem . gdyby rowerzysci płącili normalne ceny za bilety za rowery nie było by problemów bo wtedy jechali by swoimi rowerami a nie wozili je komunikacja

    A jak wsiadacie do samochodu to tez wsiadacie w 10 bo po co jechac kilkoma. jest tyle a tyle miejsc dla rowerzystów i powinni to przestrzegać rygorystycznie bo w autobusach tez potrafi wpychac się nawet 5 i więcej rowerzystów a autobus pełny

    Myslę że będzie sporo negatywnego hejtu i minusów Pan i Panów rewerzystów na mój post

    • 41 81

    • Pewnie że będzie (9)

      boś głupi!

      • 12 12

      • sam jestes głupi (6)

        goldenmen ma racje. Rowerzyści to aktualnie najbardziej roszczeniowa grupa. Dla nich trzeba przebudować drogi, chodniki, zmienić konstrukcje autobusów, pociągów i cholera wie co jeszcze. jak nie mam miejsca w autobusie, tramwaju to do niego NIE WSIADAM a nie żądam ich powiększenia !!! W d*pach sie poprzewracało. Wszystko jest ok jak sie nic nie stanie. A potem w razie czego, jak wejdzie wiecej rowerów do pociagu to taki powie: sorry, było za mało uchwytów, to nie moja wina że rower połamał komuś nogi...to przewoźnik - bo pozwolił zabrać wiecej niż przepis pozwala. Brawo SKM, jak przepis mówi 6 to 6 a nie k.. 10, 15, 20 bo ktoś tak chce.

        • 16 17

        • Dzieki dobrej infrastrukturze rowerowej od kilku lat jeżdze do pracy na rowerze. Wcześniej jezdziłem samochodem. Wiele osób zamieniło środek transportu na rower. Nie będę wyliczał korzyści dla środowiska, ruchu samochodowego itd sprawa oczywista i opłacalna .

          • 17 4

        • (1)

          co wy macie w głowie? hahah rowerzysta wpadnie pod pociąg hahaha w takim razie trzeba zabronić pasażerów po często wpadają pod pociąg.

          • 1 3

          • ech...

            czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoją mocną strona...wiec nie zabieraj głosu !! Czas wrócić do szkoły bo podstaw nie ogarnąłeś

            • 5 1

        • A kierowcy spokojni. Wszedzie by chcieli darmowe parkingi, najlepiej 10 pasow w kazda strone bez skrzyzowan i dozwolona predkowci 300km/h

          • 5 1

        • Dokładnie!!!

          • 1 0

        • trzeci typ prawdy w sensie Tischnera...

          W sytuacji gdy fruwający rower łamie nogi, pasażerowie i tak nie mają szans na wyjście z sytuacji bez szwanku. Bo oni też fruwają...
          Odpowiada sprawca sytuacji a nie bezpośredniego uszkodzenia. A tak na prawdę, to ubezpieczyciel. Ten, oczywiście, będzie starał się wyślizgać...
          I o to idzie a nie o bezpieczeństwo pasażerów.

          • 2 0

      • (1)

        Sam jesteś głupi . Bo widzisz koniec własnej d*py ty i twój rowerek i nic cie nie interesuje poza. Nie życzę sobie was w tramwajach pkm i autobusach . Powinniście płacić 3krotnosc biletu to by się wam odechcialo wozić swoje rowerki

        • 3 4

        • baranku to nie rok 1980

          • 4 1

    • Następny idiota.

      • 3 2

    • tu nie chodzi o wciskanie rowerów kosztem podróżnych

      chodzi o kursy PKM w których pociąg jedzie pusty, lub prawie pusty (wiele miejsc siedzących wolnych) a konduktor z uporem twierdzi że na rower nie ma miejsca.

      Bo niektóre przedsionki są magicznie przystosowane do przewozu rowerów a inne nie.

      • 12 4

    • pies ogrodnika...

      Wychyl nosa za chociażby południową granicę.
      Wątpię abyś zrozumiał ale co szkodzi spróbować...

      • 4 1

    • ty, kierowca, masz drogi? masz gdzie jeździć? masz gdzie parkować? (wszędzie bezkarnie) to zamknij - wiesz co...

      • 5 4

    • Bo to debile myślący tylko o własnej d*pie. Mają gdzieś innych pasażerów bo on chce z rowerkiem i koniec

      • 3 5

    • głupi debilu na wycieczkę do warszawy mam jechać 350 km drogą 3 dni?

      • 3 2

    • w tym twoim toku myślenie biedny przychlaście umysłowy jest jeden feler, mamy debilku XXI wiek a nie komunę. Skoro ta firma PKM tak się chwali jacy to oni są otwarci na pasażera to niech to udowodnią pasażer kupuje bilet palancie w kasie nie kradnie go tylko płaci swoją kasą enty raz opodatkowaną liczy że pojedzie a jakiś burak bezzębny każe mu wypiep**ać z pociągu w jakim normalnym państwie jest coś takiego?Pierw się zachęca ludzi by korzystali jeździli by zostawiali auta w domu by brali rodziny na wycieczki a potem co wypad z pociągu albo możesz jechać ty a rower za 5 koła zostaw na peronie tak żeby na powrocie go już nie zastać albo samą ramę?Oni są śmieszni z takim podejściem a potem płacz że linia nierentowna że ludzie nie korzystają jak są takim problemem i natrętami to po co januszom z skmki przeszkadzać niech wożą powietrze

      • 5 2

  • Banda nieudaczników uprzykrzajaca życie mieszkańca

    • 16 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum