• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • Absurd, k***wa. Wytłumacz to gł***pi rzeczniku rodzinie, która została z dziećmi na peronie, (3)

    bo nie wpuszczono jej do ostatniego pociągu. Takich ch***w powinno się zwalniać natychmiast.

    • 49 16

    • Sam jesteś głupim kijem i zwolnić to możesz siebie!!!

      • 2 8

    • To na drugi raz ... (1)

      Niech rodzice pomyślą !! Jechać z dziećmi tak daleko można Ale zawsze trzeba mieć drugie wyjście a już na pewno nie wracać ostatnim pociągiem.

      • 3 8

      • w takim oszczanym bananowym kraju trzeba się liczyć że kupno biletu nie gwarantuje że się wejdzie do pociągu dobrze że w kinach teatrach czy na koncertach tak nie myślą

        • 4 3

  • to może zmienić producenta wagonów

    konduktorzy boją się wpuszczać więcej rowerów to może niech na piśmie wezmą od rowerzystów że nie będą ponosić odpowiedzialności jeśli coś się stanie. Tylko rowerzysta odpowie...

    • 20 7

  • odpowiedź SKM nic nie wnosiw

    Do rozwiązania problemu. Zarówno SKM jak i wladze województwa powinni trzymać po 100 batów, za takie podejście do problemu.

    • 41 7

  • Podsumowanie

    Podsumowanie: nie mozna bo nie mozna:-)

    • 31 5

  • UBB (1)

    Kolej niemiecka UBB na wyspie Uznam korzysta z podobnych pociągów jak nasza PKM. W wagonie w którym można przewozić rowery po jednej stronie siedzenia są , a po drugiej stronie drążek z przymocowanymi linkami (gumowe) zakończonymi haczykiem. Opiera się rowery o ścianę/drążek i mocuje linką. Rowerów można dostawiać dowolną ilość bo linki są elastyczne i mocuje się rower do roweru. Dlaczego u nas tak nie można. Rozwiązanie proste, a jak ułatwia życie.

    • 52 5

    • nie można bo u Nas nikt nie myśli

      to jest prosty i często powtarzalny problem.
      W przypadku PKM - ktoś coś wymyślił kompletnie bez pojęcia i rozpoznania tematu, potem jakas firma wygrała przetar i zrobiła tabor. Teraz jest miejsce na 5 rowerów. A SKM umywa ręce i mówi że to nie ich problem.
      To nie problem ze nie można to jest problem ogranicznia w myśleniu ludzi kórzy siedzą w samorządach i SKM.

      • 18 2

  • przepisy przepisami, ale rozum trzeba mieć (1)

    kolejarze chyba zapominają, ze kolej jest dla ludzi, za nasze pieniądze
    Rozumiem, że nigdy w historii polskiego kolejnictwa nie zdarzyła się sytuacja, że w wagonie było więcej ludzi niż przewidywał producent... a tu dwóch rowerów nie chcieli wziąć ???

    • 43 10

    • kolejarze pamietają

      Nie pamiętają lub nie wiedzą tego "dyktatorzy do wynajęcia" na "tłustych" stołakach. Dla nich liczą się tabelki, slogany i premie...

      • 1 4

  • pamiętam jakie to były przechwałki, że budują PKM dla zrównoważenia transportu publicznego (3)

    że ludzie mają odkurzyć rowery, bo będzie można je przewozić ... itepe itede ... a dziś się okazuje, że nie ma na rowery odpowiednio dużo miejsca, a na dodatek te wieszadła na rowery to o kant potłuc, bo rzadko która kobieta, a i starszy człowiek, da radę powiesić na tym cudzie swój rower ... a jeśli chodzi o nagle hamowanie czy zderzenie, to niech mi nikt nie wmawia, że te wieszadła utrzymają ciężkie rowery na miejscu i nic się nikomu, ani niczemu, nie stanie ... cały jeden wagon (przynajmniej w sezonie rowerowym) powinien być przeznaczony wyłącznie na rowery, a pozostałe dla ludzi ... i najlepiej taki w środku składu, aby było łatwiej rozsiadać się potem po pozostałych wagonach ... masz rower, wsiadasz z nim do wagonu z rowerami, zostawiasz rower i przechodzisz dalej, siadasz i podróżujesz ... i nie żadne wieszadła za koła, tylko mocowanie za koło ale w pozycji normalnej, stojącej, roweru, żeby można było łatwo i sprawnie rower z wagonu zabrać i nie zajmować zbyt dużo czasu na stacjach ... nie wiem ale mam wrażenie, że ludzie odpowiedzialni za organizację takich rzeczy, albo zajmują nie te stanowiska, które powinni, albo nie mają wyobraźni.

    • 61 6

    • Dyrekcja SKM-PKM nie jeździ ani pociągami, ani rowerami. Jeździ samochodami. (1)

      Nie da się!!!

      • 8 3

      • samochodami i to zapewne służbowymi :D

        • 5 0

    • NIESTETY "zajmują nie te stanowiska, które powinni", co nie znaczy, że wyobraźni też im nie brakuje.

      • 1 1

  • Nocna przygoda z PKM (2)

    Czy w SKM są uchwyty - odp. nie ma i rowery się przewozi.
    No cóż trafiło na nas i wszystko można zrozumieć , ale PKM to dwa wagony w tym jeden ma uchwyty. Konduktor odmawia mówi że ma komplet , ale w drugim wagonie prawie pusto i my mamy zakupione bilety powrotne - godz. 18 - co robić? Pada odpowiedz poczekamy na następny i naiwnie czekamy . Wszystkim decydentom bezmuzgowcom życzę żeby chociaż raz przejechali się rowerem z Kartuz do Gdańska po godz. 19 . Brak jakiejkolwiek wyobrażni . Gdyby to spotkało młodych ludzi to jeszcze , ale my oboje mamy grubo po 50-tce i tylko my czekaliśmy na powrót do domu. Zostały tylko życzenia dla spółki PKM - sami się domyślcie jakie ?

    • 45 8

    • co do wieku... (1)

      ( Gdyby to spotkało młodych ludzi to jeszcze , ale my oboje mamy grubo po 50-tce ...)

      A co ma wiek do tego ! Ja mam 49 i co ? mam być traktowany jak szmata, a za rok to dopiero mieć pretensje... ? Ty matołku 50+.... !!!!!

      • 4 10

      • O 49 za dużo.

        • 1 0

  • Klasyczne urzędnicze 'niedasię' i tyle!

    Odpowiedź pokazuje jasno, gdzie mają klienta.

    Często wiozę rower pociągiem Przewozów Regionalnych z Gdyni na Hel i tam jakoś 'da się'.
    Te same szynobusy, tylko kultura i jakość obsługi 'trochę' inna.
    Nieraz zdarzało się, że w przedziale stało 12 rowerów-było ciasno, ale nikt nie wyganiał z pociągu, a obsługa pomagała paniom je ustawiać.

    Ale też jechałem z rowerem 3 razy PKM, 4 razy nie pojechałem ,mając wykupiony bilet, gdyż trafiłem właśnie na 'niedasie'.

    I chyba szybko nie podejmę kolejnej próby, tym bardziej z rodziną!!!

    • 40 9

  • A może by tak zamówić wagony dla rowerzystów, gdzie będzie ze 20 miejsc na rowery, albo i więcej? Doczepiane w sezonie letnim.

    • 27 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum