• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • Urzedasy nadal zyją w czasach PRLu gdy rowery były na kartki ,dlatego 5 rowerów to dlanich wystarczajaco!

    A nawet za wiele.zapomnieli tylko ze sami namawiali ludzi na rowery gdy teraz w seszonie jest 100razy wiecej rowerzystów to udaja zdziwionych ic hca te popularnosc blokowac zamiast dziekowac!!Biurokracje poto sie własnie tworzy by proste sprawy zablokowac i nikt niewie gdzie ta blokada ani niema odpowiedzialnych!

    • 26 5

  • miejsce na rower (2)

    (Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.)

    No to mamy problem...

    wchodzę do SKM i na uchwycie dla roweru dwóch wydziarganych ABS-sów trzyma nogi. (przepraszam, chciałem postawić rower... - sp....laj. ) i tyle w temacie. Kto będzie odpowiadał za te regulaminowe szkody ?
    Barany z SKM - pobudka !!!!!!!

    • 22 6

    • (1)

      To jak taki cwaniaczek z ciebie to nie umiesz sobie z wydziaranym poradziic?!

      • 1 1

      • nawet z twoim ujadaniem dyszkancikiem trudno nam sobie poradzić
        a co dopiero z żulami grożącymi prawdziwą przemocą

        • 1 1

  • demokracja

    kiedyś funkcjonowała jedna wielka PKP, teraz mamy kilkanaście firm w branży kolejowej, na wyjaśnieniu która spółka za co odpowiada można by przynajmniej doktorat zrobić,
    dziwnym jest że samorząd (właściciel) pomimo licznych uwag użytkowników ws funkcjonowania PKM jest nieskuteczny - czyżby przypadek ?

    • 24 2

  • Piep**enie głupot (2)

    SKM ma w d*pie pasażerów z rowerami. Jeszcze w zeszłym roku nie było takich problemów jak obecnie. Teraz SKM zmieniło politykę wobec rowerzystów i wyrzuca ich z pociągów. A niech się spróbują dziwić kiepskim opiniom na swój temat.

    • 33 9

    • Bo wiosną wycięto połowę kursów.

      • 1 0

    • powiem więcej

      SKM/PKM ma wszystkich pasażerów tam gdzie raczyłeś wskazać. Jako monopolista świadczy usługę masową w ramach dotacji. I jesli więcej zaoszczędzi, to bardziej się zasłuży bo nie zawraca tej samej części ciała władzom zwierzchnim...

      • 0 0

  • Rowerzysta (2)

    Bojkot pkm i tyle

    • 14 4

    • niestety

      Jeździ ten kto musi a nie ten co chce.
      I taka sytuacja odpowiada zarządzającym...

      • 3 1

    • Jestem za bojkotujcie pkm autobusy i tramwaje...będziemy my pasażerowie z wami mieć święty spokoj☺

      • 1 0

  • Najważniejsze, że jest winny,

    rozwiązanie problemu jest mało istotne.

    • 13 3

  • Doczepić do składu wagon płaski z zamocowanymi stojakami na rowery i problem byłby z głowy. Nawet Pesa mogłaby takie wagoniki produkować.

    • 22 5

  • Rozwiązanie !

    Dołączyć wagon tylko na rowery, ustalić opłatę i sprawa załatwiona.

    • 17 4

  • fasady, fasady, fasady (2)

    a za nimi paździerze. d*pochron i tyle...
    Problem jest i zadnego zainteresowania aby go rozwiązać. Jedynie się go pozbyć.
    Wspaniale ilustruje to mentalość ludzi zarządzających tym "bałaganem".
    Najlepiej wyhodować kańciatego człowieka, to będzie go można układać w wagonach towarowych.

    Świetny pomysł, wielki potencjał i klęska urodzaju. Ludzie chcą uzywać ale nie tam i nie tak jak chce przewoźnik.

    • 13 4

    • (1)

      Otwarty umysł ! Podoba mi się ! +

      • 2 0

      • thx!

        No wiesz... Co roku słuchałem o braku sznurka do snopowiazałek...
        Nihil novi...

        • 0 0

  • O czym jest ten artykuł? (3)

    Informacja o tym ile rowerów mieści się w pociągu?

    • 15 4

    • (2)

      O skostniałym systemie, mentalności rodem z prl-u i o tym, że daliśmy sobie biurokracji wejść na głowę, ze przestaliśmy być podmiotem a sprowadzono nas do przedmiotu wyzysku ekonomicznego i mentalnego.

      • 10 2

      • wreszcie ktoś to ładnie podsumował, brawo

        • 5 1

      • satan is dead...

        Bbardzo dobre podsumowanie. Stym ze nie dalismy jej wejsc. Ona tam jest od batiuszki cara I zelaznego Wilhelma... A kilkanascie lat dbano o o wirtualna rzeczywistosc aby ciemny lud nie zauwazyl rozrostu nowotworu... Bo grunt jest podatny...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum