• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły Badania Klimatu Rowerowego. Oceń, jak jeździ się po mieście

Joanna Karjalainen
9 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W ankiecie mogą wziąć udział mieszkańcy m.in. Sopotu, Gdańska i Gdyni. W ankiecie mogą wziąć udział mieszkańcy m.in. Sopotu, Gdańska i Gdyni.

Czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia ci radość czy jest raczej źródłem stresów? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiadają respondenci w corocznym Badaniu Klimatu Rowerowego. Ruszyła już tegoroczna edycja.



Czy uważasz że infrastruktura rowerowa w Trójmieście poprawia się?

Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Realizowane są przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) od 2018 roku w cyklu dwuletnim, według metodologii Fahrradklima-Test. Ankietę można wypełnić na stronie RowerowyKlimat.pl.

- Przedstawiając swoją opinię na temat korzystania z roweru w twoim mieście czy gminie, przekazujesz osobom kształtującym politykę rowerową i zarządcom ruchu ważną informację zwrotną, opinię eksperta, codziennego użytkownika przestrzeni publicznej - informują koordynatorzy badania.

- Wyniki badania umożliwiają stworzenie Rankingu Miast Przyjaznych Rowerzystom, czyli wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach w Polsce, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych - dodają.

Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie



Udział w badaniu dla każdego



W badaniach może wziąć udział każdy mieszkaniec danego miasta lub gminy - bez względu na to czy korzysta z roweru często, czy tylko sporadycznie. W ankiecie pojawiają się pytania związane z odczuciami użytkownika roweru poruszającego się po danym mieście lub gminie.

Ankietowani odpowiadają m.in. na pytania dotyczące podejścia kierowców, ale także dziennikarzy i służb miejskich do rowerzystów. Należy także ocenić przyjazność infrastruktury oraz jej utrzymania zimą, jakość relacji między rowerzystami a pieszymi i wiele innych.

Badania są anonimowe, jednak pod koniec wypełniania ankiety można pozostawić swój adres e-mail i tym samym wziąć udział w losowaniu nagród w postaci rowerów.

Pozyskane dane zostaną opracowane i udostępnione publicznie w formie raportów dla poszczególnych gmin i miast biorących udział w badaniu, zgodnie z metodologicznym minimalnym progiem liczby respondentów.

W zeszłorocznej edycji badania Gdańsk i Gdynia otrzymały wyróżnienia. Pisaliśmy o tym w osobnym artykule. Sopot nie został wówczas uwzględniony w badaniu ze względu na niewystarczającą liczbę mieszkańców biorących udział w ankiecie. Sopocianie i sopocianki wypełnili wówczas tylko 43 ankiety. Być może w tym roku będzie inaczej?

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Rower to mój środek lokomocji. (2)

    Nie mam prawa jazdy więc codziennie trasę do pracy pokonuje rowerem. Niestety dróg rowerowych brak. Przemieszczam się chodnikiem ponieważ rano jest on pusty i czuję się na nim bezpiecznie. Trochę gorzej z powrotem, ale ludzie są uprzejmi i mnie przepuszczają. Mam nadzieje, że to się zmieni i trasy rowerowe w końcu powstaną, bo niestety mieszkańców przybywa i ruch na drogach coraz większy.

    • 23 8

    • Pani Joanno, jest nadzieja!

      Już trzeci raz rano przejechałem roerem przez Sopot chodnikiem obok patrolu drogówki i nie czepiali się mnie. Kiedyś nie do pomyslenia.

      Rozsądek dociera i do sopockiej policji. Może któryś byłw Japonii i sie napatrzył ponadstumilionowemu cywilizowanemu narodowi jeżdżącemu masowo rowerami po chodnikach, bez sankcji. Tam nawet policja jezdzi po chodnikach bez kasków. I nie ma typowych gdzie indziej napadów wścieklicy między kierowcami, oraz miedzy wszystkimi innymi, kazdy z każdym. Da się? Da się!

      Nasze bezpieczeństwo nie zależy tylko od jakości dróg. Takze od jakości ich uzyszkodników, oraz ich kultury osobistej!

      Szanowanko i szerokości! Wszystkim.

      • 3 1

    • rowerzysta obłuże

      Mam podobną sytyację i jeżdże po chodnikach, ludzie faktycznie sa dość wyrozumiali. Przebijanie się wąską ul Płk. Dąbka w Gdynia to nic przyjemnego dla rowerzysty-a drogi rowerowej brak

      • 2 0

  • (1)

    Gdańsk jest mocny tylko w gadaniu. Infrastruktura dla komunikacji rowerowej jest framgentaryczna i kiepskiej jakości. Nic nowego praktycznie się nie buduje i tak kolejne lata. Jedyne co to propaganda i znaki na chodniku albo strefy 30 gdzie nie pojedziesz bo są korki i nie ma jak, lub kierowcy zap__ 50-70km/h do tego brak odprowadzenia wody na jezdni

    • 6 2

    • niestety, kiedys zapowiadalo sie ze bedzie dobrze, ale nie jest

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    wartością tych badań jest to, że dzięki nim można ocenić warunki korzystania z rowerów w mieście/ gminie (3)

    z punktu widzenia wielu kryteriów. Pozyskane dane można wykorzystać do poprawy warunków korzystania z rowerów a także sprawdzić, czy w ocenie mieszkańców korzystających z tego środka transportu sytuacja się poprawia czy pogarsza - być może w niektórych kwestiach się poprawia, w innych się nie zmienia, a w niektórych pogarsza. Dzięki temu można lepiej kształtować zarówno rozwój infrastruktury jak i promocji korzystania z rowerów, poprawiając te kwestie, które uzyskują najniższe oceny. Dzisiaj przejechałem 34 km po drogach rowerowych i innych elementach infrastruktury miejskiej i miałem z tego powodu dużo radości. (ruch samochodów w niedzielę rano jest najmniej intensywny).

    • 3 6

    • gdańsk wyniki tego badania przecież zignoruje

      • 1 3

    • Przecież ta cała PUMA "działa" pod przewodnictwem niejakiego Grzelaka, wiceprezydenta Gdańska (tego od złego słowa)

      I juz ta informacja powinna wystarczyć jako argument, że szkoda wiecej czasu na zastanawianie się nad jakimkolwiek sensem tych akcji i w ogóle istnieniem tej organizacji.

      • 1 2

    • No ale oceniłeś to jako rowerzysta rekreacyjny. W tym problem że kryteria przyjmuje się rekreacyjne, a nie komunikacyjne

      Jeżeli ludzie mają przesiadać się z samochodów na rowery to infrastruktura powinna oferować szybkie i sprawne przemieszczanie się rowerem. Nie wystarczy aby coś było.

      • 4 1

  • Proponuję trochę matematyki: (10)

    Dopóki w ciągu roku są miesiące, w których liczba przejazdów spada poniżej 5% rocznej liczby przejazdów - nie powinno się inwestować w rozwój tej formy komunikacji. I ten wskaźnik można stosować globalnie - dla całej aglomeracji, jak i lokalnie - jako wskaźnik określający zasadność modyfikacji dróg i chodników.
    Tylko Koreę północną stać na budowę dróg dla umiłowanego wodza. Nasi uzurpatorzy na dwóch kółkach powinni to zrozumieć.

    • 3 5

    • a jak chcesz żeby było więcej bez inwestycji? (6)

      można rozkopać jezdnie to nie będzie też przejazdów samochodami. taka twoja logika

      • 3 1

      • Jest dość tych inwestycji by widzieć... (5)

        ... Ze to żadna alternatywa dla innych środków lokomocji. I nie pomoże tu nawet odśnieżanie DDR zimą, choć usunie świeży śnieg dowadzacy, że nikt z tych dróg nie korzysta - poza kilkoma zapaleńcami.

        • 1 2

        • (1)

          bo ludzie boja sie oblodzenia, i biorac pod uwage jak wszystko w gdansku jest utrzymane na odp__dol to slusznie

          • 0 4

          • Są opony z kolcami.

            Na zimę idealne. Ciekawe, ilu cyklistów takowe ma? I dlaczego nie ma? Czy dlatego, że zima w Polsce jest z reguły zimniejsza niż w Holandii?

            • 0 3

        • (2)

          a jest tak dlatego że wygodniej bezpieczniej i szybciej jest samochodem dlatego że samochody nadal się faworyzuje.

          • 2 1

          • A może dlatego, że rowerem... (1)

            ... Można wozić jedynie własne siedzenie? Przez wiele lat woziłem 20+ kg sprzętu do pracy. Woziłem też ciężko chorego chlonka rodziny. Także przez wiele lat. Teraz chodzę na piechotę. To lepsze od roweru, i nie wymaga nakładów na drogi rowerowe. A tu cykliści pchają się na trotuary i przejścia...

            • 1 2

            • rowerem cargo można przewozić dzieci

              a także ładunki - rower cargo wspomagany elektrycznie może służyć do przewozu ładunków do 800 kg. Trudno się dziwić, że kościotrup ma skostniałe poglądy i zajmuje się głównie smuceniem na tym forum. Malkontentom antyrowerowym nasze stanowcze NIE!

              • 0 0

    • (2)

      9 miesiecy w roku na luzie mozna jezdzic, 3mc komunikacja

      • 2 1

      • Czyli na te trzy miesiące... (1)

        ... Musimy trzymać cały tabor w pogotowiu?

        • 1 3

        • nie cały, nie cały, Kubusiu

          • 0 0

  • Czy można postulować likwidację... (2)

    ... Wzgórz morenowych, które złośliwie utrudniają życie rowerzystów i uniemożliwiają ukonstytuowanie "Kopenhagi w Gdańsku"?

    • 1 3

    • (1)

      nie ale mozna zrobic rampy wspomagajace wciaganie roweru

      • 2 1

      • to nie lepiej

        bramiki teleportacyjne?

        • 1 3

  • Ekologia: (2)

    Rowerzysta kąpię się przynajmniej raz dziennie. Aby pozyskać ciepłą wodę do natrysku potrzebna jest moc ok 15kW. Ubranka też pewnie pranę są częściej - a jedno pranie to ok. 1kWh. Czyli cyklista zużywa ok. 2kWh dziennie. Chyba, że pierze ręcznie i moje się w zimnej wodzie.

    • 1 4

    • To ja już wiem dlaczego tak kierowcy śmierdzą. (1)

      • 2 2

      • A o użytkownikach zbiórkom co powiesz..

        ... Elito miasta wolności?

        • 0 2

  • klimat rowerowy (1)

    najfajniejsze, ze ktoś ma z tego pieniążki

    • 1 3

    • przede wszystkim społeczeństwo ma oszczędności na zdrowiu

      również zdrowiu psychicznym dzieci. Są także znaczne oszczędności w wydatkach na infrastrukturę

      • 0 0

  • Piękna pogoda, (1)

    południe, boczne ulice dzielnicy, jezdnie puste, a rowerzyści jeżdżą tylko po chodnikach. Pieszy musi bez przerwy uważać i ustępować im miejsca. Czy ten koszmar kiedyś się skończy?!

    • 2 3

    • nie wszyscy jeżdżą po chodnikach. Jak jadę po jezdni, to co najmniej raz na tydzień trąbi na mnie kierowca

      trudno się dziwić, że niektórzy rowerzyści jeżdżą po chodnikach ponieważ niektórzy kierowcy odmawiają im prawa do poruszania się po jezdni stosując argument typu: nie muszą znać i nie znają przepisów (choć 80% rowerzystów ma prawo jazdy), wielu innych nagminnie lekceważy limity prędkości co powoduje, że rowerzyści nie czują się na jezdni bezpiecznie.

      • 0 0

  • Jestem (1)

    osobą z niepełnosprawnościami - niedowidzę i nie słyszę. Chciałem pospacerować po Parku Oruńskim. Ale i tu pełno hulających rowerzystów. Gdzie w Gdańsku jest miejsce, że można spokojnie pospacerować i gdzie nie mają dostępu szalejący na swych pojazdach rowerzyści?!

    • 1 4

    • ty trolu jestes przedewszystkim niepełnosprawny umysłowo dlatego albo podajesz sie za emeryta 80lat ,albo za kazdym razem kogo

      • 2 0

  • Rower

    to pojazd. Jego miejsce jest na jezdni! Na jezdni!!!

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum