• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na Rower Metropolitalny. Abonament na rok za 100 zł lub 10 gr za minutę

Kamil Gołębiowski
19 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rozpisano przetarg na dostarczenie systemu Roweru Metropolitalnego. Zdjęcie poglądowe. Rozpisano przetarg na dostarczenie systemu Roweru Metropolitalnego. Zdjęcie poglądowe.

Ruszył przetarg na system roweru metropolitalnego dla Trójmiasta i pomorskich gmin. Prawdopodobnie nie będzie darmowych minut, ale zarówno oferta abonamentowa, jak i wynajem okazjonalny mają być bardzo atrakcyjne cenowo. Cena za wypożyczenie rowerów elektrycznych będzie taka sama, jak rowerów zwykłych. A może w systemie będą tylko elektryczne pojazdy? To byłby hit.



Jak oceniasz proponowane stawki za korzystanie z roweru metropolitalnego?

Zamawiającym system Roweru Metropolitalnego jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) zrzeszające Trójmiasto i pomorskie gminy. Operatorem systemu ma być prywatne przedsiębiorstwo, wyłonione w rozpisanym właśnie przetargu. Budowa systemu pochłonie ok. 20 mln zł, z czego 17 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.

Jak każdy przetarg publiczny, również i ten zawiera specyfikację istotnych warunków zamówienia, które opisuje ramy, choć nie szczegóły systemu.

Co właściwie zamawiamy?

Przedmiotem zamówienia są nie tylko rowery (co najmniej 3866 sztuk), ale też:

  • stacje postojowe (660 sztuk) - sprawdź, gdzie staną
  • system informatyczny,
  • zaplecze serwisowe
  • usługa dostarczenia, zainstalowania, operowania i serwisowania systemu.


Montaż pierwszych stacji Roweru Metropolitalnego najwcześniej jesienią

W pierwszym, trwającym pięć miesięcy etapie powinna pojawić się część stacji i pierwsze 30 proc. rowerów. Pozostała część dostawiona będzie w kolejnych miesiącach.

To wszystko przy optymistycznym założeniu, że przetarg zostanie rozstrzygnięty za pierwszym podejściem i przyjmując, że przegrani nie złożą odwołania. Takie ewentualności mogą znacznie wydłużyć czas postępowania i przy przetargach publicznych się zdarzają.

Na jakiej podstawie wybierzemy firmę, która zbuduje system Roweru Metropolitalnego?



O wyborze zwycięzcy zadecyduje:

  • w 60 proc. cena,
  • w 35 proc. liczba rowerów elektrycznych,
  • w 5 proc. zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu.


Ciekawy jest tu zwłaszcza drugi punkt. Dopuszczona w przetargu liczba rowerów elektrycznych to minimum 10 proc., a maksymalnie 100 proc.

Jest zatem możliwe, że któryś ze startujących w przetargu zdecyduje się na zaoferowanie nam systemu wyposażonego w całości w rowery elektryczne! Taki system roweru miejskiego byłby pionierski nie tylko na skalę Polski.

Czy to założenie jest w ogóle realistyczne?

Orientacyjny koszt jednego typowego roweru miejskiego waha się w granicach 1,5 tys. - 8 tys. zł w wypadku roweru konwencjonalnego i w granicach 5-10 tys. zł dla roweru elektrycznego. Niektóre modele rowerów ze wspomaganiem elektrycznym są zatem tańsze niż ich "zwykłe" odpowiedniki bez wspomagania.

Idźmy dalej. Jednym z elementów kosztu utrzymania sprawności systemu jest liczba typów rowerów. Najłatwiej serwisować flotę jednolitą, składającą się wyłącznie z jednego typu pojazdu. Na przykład dlatego, że wystarczy wtedy mieć na stanie części zamienne do tylko jednego typu pojazdu.

Można zatem przypuszczać, że albo oferenci zaproponują udział rowerów elektrycznych na poziomie 10-20 proc., albo zadeklarują od razu cały system elektryczny.

Podkreślamy, że na ten moment to tylko spekulacje. Szczegóły będą znane dopiero po rozstrzygnięciu przetargu, a to może potrwać od kilku miesięcy do ponad roku, jeśli na przykład któryś z oferentów złoży odwołanie. Przetarg nie rozstrzyga miejsca i sposobu ładowania akumulatorów rowerów elektrycznych, decyzję o tym podejmie zatem samodzielnie oferent.

Czy ma sens, by Rower Metropolitalny był całkowicie "elektryczny"?



Topografia Trójmiasta, w szczególności występujące u nas przewyższenia, są sporym wyzwaniem dla mieszkańców. Właśnie w rowerach elektrycznie wspomaganych widzimy spory potencjał, aby mimo to rower był u nas realną i naprawdę atrakcyjną alternatywą, zwłaszcza dla samochodu indywidualnego.

Rower Metropolitalny: koszt wypożyczenia



Zamawiający przewidział dla operatora systemu maksymalne stawki, które wolno mu będzie pobierać od użytkowników.

  • Jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę.
  • Abonament miesięczny będzie kosztował maksymalnie 10 zł.
  • Abonament roczny najwyżej 100 zł.
  • W abonamentach zawarte ma być 90 minut bezpłatnego wypożyczenia każdego dnia trwania abonamentu, a każda kolejna minuta kosztować będzie nie więcej niż 5 gr za minutę.


Wymienione koszty to stawki maksymalne, a operator będzie miał dowolność zaproponować użytkownikom niższe od maksymalnych opłaty, jeśli tak uzna za stosowne.

Cena za wynajęcie roweru zwykłego i elektrycznego ma być taka sama. Przecież pasażer komunikacji zbiorowej też płaci jedną stawkę, niezależnie od tego, czy jedzie starszym, czy najnowszym tramwajem.

Jednak operator ma technicznie możliwość zaoferowania dodatkowej obniżki lub promocji poniżej ustanowionych pułapów maksymalnych. Na podstawie doświadczeń z innych systemów i miast można założyć, że większość przejazdów trwa do ok. 20-25 minut.

W ramach systemu dopuszczalne jest pobranie przez operatora jednorazowej opłaty inicjacyjnej w wysokości maksymalnie 10 zł, zarówno dla użytkowników okazjonalnych, jak i abonentów.

Dowiedzieliśmy się również, że możliwe będzie wprowadzenie opłaty w wysokości maksymalnie 3 zł za pozostawienie roweru poza stacją dokującą, oczywiście w obszarze działania systemu.

W przetargu nie ma wymogu oferowania darmowych pierwszych 20 minut, jak w wielu innych miastach Polski. Dlaczego?

- Ze względu na dzienny limit 90 minut bezpłatnych przejazdów dla abonentów, sukces roweru metropolitalnego będzie zależał od liczby użytkowników bardziej niż od liczby konkretnych wypożyczeń, dlatego, że większość użytkowników powinna zmieścić się w dziennym limicie bez opłat dodatkowych - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
W niektórych innych miastach Polski, gdzie pierwsze 20 min jest bezpłatne, operator otrzymuje za każdy miesiąc działania systemu ryczałtową kwotę. W ten sposób ustalona należność nie zależy od liczby wypożyczeń i satysfakcji użytkowników.

- Nasz system chcielibyśmy ukształtować inaczej, a mianowicie tak, aby kwota należna operatorowi zależała od liczby faktycznych użytkowników. Chcemy, aby zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający nas goście korzystali z systemu często i z jak największą satysfakcją - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański.
Operator systemu będzie miał natomiast dowolność kształtowania opłat poniżej umówionego pułapu maksymalnego. Może on zatem dobrowolnie zaoferować pierwszych, na przykład 5, 10 lub 20 minut bezpłatnie, jeśli dokona takiego wyboru.

Umowa ze zwycięzcą przetargu ma zostać podpisana w sumie na 6 lat i 11 miesięcy.

Rower Metropolitalny w Trójmieście będzie całoroczny



W sezonie ciepłym system ma operować na pełnej mocy, a w grudniu, styczniu i lutym dostępnych ma być w nim ok. 30 proc. rowerów. Czynne również mają być wszystkie stacje. Innymi słowy system będzie sprawny cały rok w stu procentach, ale w zimie może działać na niższych obrotach.

Relokacja rowerów na terenie wszystkich gmin systemu

W ramach systemu dostępnych będzie 660 stacji postoju. Do każdej z nich będzie przypisana bazowa liczba rowerów i stojaki pasywne. Gdy liczba jednośladów na danej stacji spadnie poniżej 30 proc. lub wzrośnie powyżej 200 proc., to wykonawca będzie miał obowiązek zrobić tak zwaną relokację, czyli przetransportować odpowiednią liczbę rowerów pomiędzy stacjami, aby wyrównać ich stan liczbowy. Rezultaty będą mierzone codziennie o godz. 5 rano. W wypadku, gdy o tej godzinie ich stan liczbowy będzie odbiegał od standardu, to operatorowi będą naliczane kary umowne. W specyfikacji przetargu jest katalog 20 kar umownych. Do szczegółów jeszcze wrócimy.

Jest szansa na start operatorów europejskich

- Liczymy się z tym, że jeden lub kilku oferentów europejskich złoży ofertę. Rozmawialiśmy w trakcie przygotowań z dziesięcioma potencjalnymi oferentami i jest spore zainteresowanie wejściem na rynek naszej metropolii - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański.

Rower Metropolitalny: najważniejsze fakty



System roweru metropolitalnego będzie oparty o rowery czwartej generacji, wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

***

Zapisy przetargu mają decydujący wpływ na kształt roweru metropolitalnego, a dokumentacja przetargowa liczy ponad 100 stron. Dlatego w najbliższych dniach przeanalizujemy te zapisy dokładniej i podzielimy się z wami kolejnymi refleksjami.

Opinie (435) 7 zablokowanych

  • Wiecej tych rowerów

    To sie ped**arze ucieszą, TFU !

    • 3 9

  • Ale pisiorstwo ma kłopot. Sami nie wiedzą jak to hejtować

    • 5 7

  • (2)

    Mam nadzieję że więcej osób przesiądzie się na rowery bo wtedy dla nas kierowców będzie więcej miejsca na drogach :-P

    • 7 4

    • i tak powinno się myśleć!

      • 2 0

    • i będzie można zwęzić drogi :) będzie więcej miejsca dla pieszych i samych rowerzystów. tez trzymam kciuki.

      • 3 0

  • Rowery (2)

    Czy ktos moze polecic wypozyczalnie rowerow aby mozna bylo w lipcu wypozyczyc rower na weekend dla rodziny? Z gory dzieki za info.

    • 2 1

    • jeden rower dla całej rodziny?
      moze któryś z Osiemsetek?
      albo któryś z Land terenówek?

      • 1 1

    • sprawdź w googlach

      • 0 0

  • gdzie moda pania

    Tam rozum sluga...

    • 3 1

  • Rowery nie są dla normalnych ludzi (3)

    przy topografi Gdańska. Mieszkam teraz w Holandii, tak, tu bardzo dużo ludzi jeździ na rowerach, ale też tutaj w 99% nie ma czegoś takiego jak jakiekolwiek wzniesienia. Wciskanie mieszkańcom Gdanska, że mogą sobie z Wrzeszcza na Chełm pojechać rowerem i spowrotem to jakaś paranoja.

    • 14 18

    • na chełm to akurat luzem podjedziesz, problemem są tylko spaliny

      • 9 1

    • śmieszny jesteś (1)

      ja podjeżdżam dzień w dzień 150m na Matarnię i problemu nie widzę.

      Chełm to zaledwie 60m n.p.m

      • 6 2

      • Podjeżdżasz 20-kilogramowym rowerem miejskim? I myślisz, że 50 letnia kobita też podjedzie?

        • 2 0

  • (3)

    Rowery elektryczne to niewypał i dawno jako przeszłość który trafił na śmietnik historii.Rowery elektryczne nie są popularne nigdzie,nawet na zachodzie gdzie wysokie koszty zakupu i eksploatacji nie maja takiego znaczenia.Bo są po prostu przestarzałe!!Ich 100 razy nowocześniejszym i wygodniejszym odpowiednikiem jest Segway.Który też okazał się niewypałem i trafił na śmietnik historii.Nadają sie tylko dla emerytów powyżej 70 roku ,ale i dla nich lepszy bezpieczniejszy i wygodniejszy jest Segway.W rowerze elektrycznym napęd elektryczny trzeba włączyć i wyłączyć.Było już mnóstwo wypadków gdy emeryt chciał się zatrzymać i rower uciekł mu z pod tyłka i pociągnął za sobą bo emeryt zapomniał jak się go obsługuje.
    Wynajęcie roweru elektrycznego powinno byc droższe bo miasto będzie do niego kilka razy wiecej dopłacać. Do jego utrzymania i eksploatacji.To równie dobrze można kupić meleksy jednoosobowe i w tej samej cenie co rowery :) Każda złotówka na rower elektryczny to złotówka stracona, dlaczego my podatnicy mamy za niego dopłacać.
    Codziennie od wielu lat widzę dziewczyny na rowerach jadące na Morenę czy do Osowy i nie są to spakowane sportsmenki tylko zwykłe dziewczyny.
    Rowery to ma być alternatywa a nie przymus jazdy , Jak ktoś jest słabszy niz przeciętne kobiety ,jest leniem,nie potrafi korzystać z prostych przełożeń napędu roweru to może jechać komunikacją miejska.
    A elektryczne to powinno miasto kupić autobusy i wywalić te trujące diesle!

    • 2 9

    • Chyba w Holandii czu Niemczech nie byłeś...

      • 2 2

    • Chyba nie wiesz jakie teraz produkuje się rowery elektryczne. One wspomagają, a nie jadą za Ciebie.

      • 2 1

    • Wytrzeźwiej.....

      • 1 1

  • Dyskryminacja ! (13)

    Została przedstawiona propozycja --"Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie "
    mam jedno pytanie a co z mieszkańcami, którzy mają zwykły, prosty model telefonu ?
    Jako podatnicy w co mamy zainwestować ? Kupić sobie telefon czy rower?

    • 12 12

    • Mam lepsze pytanie: (1)

      Czemu przejmować się neandertalami? Nie jesteście tego warci.

      • 3 9

      • zdechną. jak next w Sopocie. pycha kroczy przed upadkiem

        zwolennicy wieśniackich cegłofonów potrzebują rower na sr*nie
        są zbyt wygodni, no i ich cegłofon by się zapsował i zmoczył od potu...

        • 5 4

    • (3)

      Bilet miesięczny na autobus.
      Naprawdę, korzystanie z tego systemu nie jest obowiązkowe, nikt Cię nie zmusza do zmiany telefonu.

      • 2 8

      • Dyskryminacja (2)

        Problem w tym , że uwielbiam jazdę rowerem ..Dlaczego pozbawia się mnie tej frajdy !

        • 3 2

        • (1)

          Jak tak bardzo uwielbiasz to sobie zainwestujesz 120zl w jakiś używany smartfon tylko do tego jednego celu. Czy mamy na Ciebie zrzutkę zrobić?

          • 3 5

          • pycha kroczy prżed upadkiem

            • 3 0

    • czytać ze zrozumieniem! (5)

      'Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.' - System karty zbliżeniowej, dedykowanej tylko rowerom, jest w Paryżu. Kolejny plastik w portfelu, tym samym możesz pozostać hipsterem ze starszym telefonem lub dać dostęp do użytkowania większej części chętnej populacji :)

      • 2 4

      • Hola, hola (4)

        Mieszkańcy Gdańska to nie tylko pokolenie hipsterów ..
        Ludzie w średnim i starszym wieku też mają prawo do korzystania z jazdy rowerem ..
        Nadal twierdzę , że oferta ta jest stronnicza . Optuję aby oferta była skierowana /poprzez różne możliwości / do większego grona mieszkańców miasta ..

        • 4 3

        • (3)

          No i właśnie się dowiedziałem, że posiadacze smartfonów to hipsterzy. Muszę to koniecznie podesłać mojemu tacie - ma 69 lat i pewnie nieźle się obsmieje czytając to na swoim smartfonie.

          • 3 3

          • Pieknie.. (2)

            Chyba nikt nie zrozumial... system 'karty zblizeniowej' polega na tym, ze podchodzisz do roweru z kartą (NIE ze smartfonem), dotykasz kartą (NIE telefonem) czytnika i rower sie odblokowuje, bez uzycia jakiegokolwiek smart czy nie fona. We Francji takie karty mozna nabyc w urzedach, podejrzewam, ze u nas moze byc podobnie. Wtedy kazdego rodzice, Ci hipsterscy bardziej i mniej, beda mogli z tego korzystac. Ciocie i wujkowie tez mysle, ze sobie poradza.
            P.S. hipsterem jest dzis ten kto ma stara komorke, wiec Twojemu staruszkowi nie nadamy tego miana, spokojnie. Hipsterzy sa przeciez źli (a rowerzysci calkiem najgorsi!) ;]

            • 1 1

            • (1)

              A czy karta zbliżeniowa wyświetli nam lokalizację rowerów? Bo rowery będzie można zostawić wszędzie, nie tylko na stojakach dedykowanych.

              • 2 0

              • lokalizację zobaczę w tablecie albo w komputerze

                • 0 0

    • Może bedzie można karty miejskiej uzyc albo larty mieszkanca

      • 2 1

  • brawo

    kupuję abonament roczny -tylko niech to zadziała !!!

    • 6 2

  • (2)

    A jak przewiozę taki rower autobusem, lub SKM(PKM) - to dostanę zwrot kasy?

    • 2 6

    • (1)

      pytanie po co

      • 2 0

      • Żeby dostać zwrot kasy. :-P

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum