• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na Rower Metropolitalny. Abonament na rok za 100 zł lub 10 gr za minutę

Kamil Gołębiowski
19 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rozpisano przetarg na dostarczenie systemu Roweru Metropolitalnego. Zdjęcie poglądowe. Rozpisano przetarg na dostarczenie systemu Roweru Metropolitalnego. Zdjęcie poglądowe.

Ruszył przetarg na system roweru metropolitalnego dla Trójmiasta i pomorskich gmin. Prawdopodobnie nie będzie darmowych minut, ale zarówno oferta abonamentowa, jak i wynajem okazjonalny mają być bardzo atrakcyjne cenowo. Cena za wypożyczenie rowerów elektrycznych będzie taka sama, jak rowerów zwykłych. A może w systemie będą tylko elektryczne pojazdy? To byłby hit.



Jak oceniasz proponowane stawki za korzystanie z roweru metropolitalnego?

Zamawiającym system Roweru Metropolitalnego jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) zrzeszające Trójmiasto i pomorskie gminy. Operatorem systemu ma być prywatne przedsiębiorstwo, wyłonione w rozpisanym właśnie przetargu. Budowa systemu pochłonie ok. 20 mln zł, z czego 17 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.

Jak każdy przetarg publiczny, również i ten zawiera specyfikację istotnych warunków zamówienia, które opisuje ramy, choć nie szczegóły systemu.

Co właściwie zamawiamy?

Przedmiotem zamówienia są nie tylko rowery (co najmniej 3866 sztuk), ale też:

  • stacje postojowe (660 sztuk) - sprawdź, gdzie staną
  • system informatyczny,
  • zaplecze serwisowe
  • usługa dostarczenia, zainstalowania, operowania i serwisowania systemu.


Montaż pierwszych stacji Roweru Metropolitalnego najwcześniej jesienią

W pierwszym, trwającym pięć miesięcy etapie powinna pojawić się część stacji i pierwsze 30 proc. rowerów. Pozostała część dostawiona będzie w kolejnych miesiącach.

To wszystko przy optymistycznym założeniu, że przetarg zostanie rozstrzygnięty za pierwszym podejściem i przyjmując, że przegrani nie złożą odwołania. Takie ewentualności mogą znacznie wydłużyć czas postępowania i przy przetargach publicznych się zdarzają.

Na jakiej podstawie wybierzemy firmę, która zbuduje system Roweru Metropolitalnego?



O wyborze zwycięzcy zadecyduje:

  • w 60 proc. cena,
  • w 35 proc. liczba rowerów elektrycznych,
  • w 5 proc. zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu.


Ciekawy jest tu zwłaszcza drugi punkt. Dopuszczona w przetargu liczba rowerów elektrycznych to minimum 10 proc., a maksymalnie 100 proc.

Jest zatem możliwe, że któryś ze startujących w przetargu zdecyduje się na zaoferowanie nam systemu wyposażonego w całości w rowery elektryczne! Taki system roweru miejskiego byłby pionierski nie tylko na skalę Polski.

Czy to założenie jest w ogóle realistyczne?

Orientacyjny koszt jednego typowego roweru miejskiego waha się w granicach 1,5 tys. - 8 tys. zł w wypadku roweru konwencjonalnego i w granicach 5-10 tys. zł dla roweru elektrycznego. Niektóre modele rowerów ze wspomaganiem elektrycznym są zatem tańsze niż ich "zwykłe" odpowiedniki bez wspomagania.

Idźmy dalej. Jednym z elementów kosztu utrzymania sprawności systemu jest liczba typów rowerów. Najłatwiej serwisować flotę jednolitą, składającą się wyłącznie z jednego typu pojazdu. Na przykład dlatego, że wystarczy wtedy mieć na stanie części zamienne do tylko jednego typu pojazdu.

Można zatem przypuszczać, że albo oferenci zaproponują udział rowerów elektrycznych na poziomie 10-20 proc., albo zadeklarują od razu cały system elektryczny.

Podkreślamy, że na ten moment to tylko spekulacje. Szczegóły będą znane dopiero po rozstrzygnięciu przetargu, a to może potrwać od kilku miesięcy do ponad roku, jeśli na przykład któryś z oferentów złoży odwołanie. Przetarg nie rozstrzyga miejsca i sposobu ładowania akumulatorów rowerów elektrycznych, decyzję o tym podejmie zatem samodzielnie oferent.

Czy ma sens, by Rower Metropolitalny był całkowicie "elektryczny"?



Topografia Trójmiasta, w szczególności występujące u nas przewyższenia, są sporym wyzwaniem dla mieszkańców. Właśnie w rowerach elektrycznie wspomaganych widzimy spory potencjał, aby mimo to rower był u nas realną i naprawdę atrakcyjną alternatywą, zwłaszcza dla samochodu indywidualnego.

Rower Metropolitalny: koszt wypożyczenia



Zamawiający przewidział dla operatora systemu maksymalne stawki, które wolno mu będzie pobierać od użytkowników.

  • Jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę.
  • Abonament miesięczny będzie kosztował maksymalnie 10 zł.
  • Abonament roczny najwyżej 100 zł.
  • W abonamentach zawarte ma być 90 minut bezpłatnego wypożyczenia każdego dnia trwania abonamentu, a każda kolejna minuta kosztować będzie nie więcej niż 5 gr za minutę.


Wymienione koszty to stawki maksymalne, a operator będzie miał dowolność zaproponować użytkownikom niższe od maksymalnych opłaty, jeśli tak uzna za stosowne.

Cena za wynajęcie roweru zwykłego i elektrycznego ma być taka sama. Przecież pasażer komunikacji zbiorowej też płaci jedną stawkę, niezależnie od tego, czy jedzie starszym, czy najnowszym tramwajem.

Jednak operator ma technicznie możliwość zaoferowania dodatkowej obniżki lub promocji poniżej ustanowionych pułapów maksymalnych. Na podstawie doświadczeń z innych systemów i miast można założyć, że większość przejazdów trwa do ok. 20-25 minut.

W ramach systemu dopuszczalne jest pobranie przez operatora jednorazowej opłaty inicjacyjnej w wysokości maksymalnie 10 zł, zarówno dla użytkowników okazjonalnych, jak i abonentów.

Dowiedzieliśmy się również, że możliwe będzie wprowadzenie opłaty w wysokości maksymalnie 3 zł za pozostawienie roweru poza stacją dokującą, oczywiście w obszarze działania systemu.

W przetargu nie ma wymogu oferowania darmowych pierwszych 20 minut, jak w wielu innych miastach Polski. Dlaczego?

- Ze względu na dzienny limit 90 minut bezpłatnych przejazdów dla abonentów, sukces roweru metropolitalnego będzie zależał od liczby użytkowników bardziej niż od liczby konkretnych wypożyczeń, dlatego, że większość użytkowników powinna zmieścić się w dziennym limicie bez opłat dodatkowych - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
W niektórych innych miastach Polski, gdzie pierwsze 20 min jest bezpłatne, operator otrzymuje za każdy miesiąc działania systemu ryczałtową kwotę. W ten sposób ustalona należność nie zależy od liczby wypożyczeń i satysfakcji użytkowników.

- Nasz system chcielibyśmy ukształtować inaczej, a mianowicie tak, aby kwota należna operatorowi zależała od liczby faktycznych użytkowników. Chcemy, aby zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający nas goście korzystali z systemu często i z jak największą satysfakcją - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański.
Operator systemu będzie miał natomiast dowolność kształtowania opłat poniżej umówionego pułapu maksymalnego. Może on zatem dobrowolnie zaoferować pierwszych, na przykład 5, 10 lub 20 minut bezpłatnie, jeśli dokona takiego wyboru.

Umowa ze zwycięzcą przetargu ma zostać podpisana w sumie na 6 lat i 11 miesięcy.

Rower Metropolitalny w Trójmieście będzie całoroczny



W sezonie ciepłym system ma operować na pełnej mocy, a w grudniu, styczniu i lutym dostępnych ma być w nim ok. 30 proc. rowerów. Czynne również mają być wszystkie stacje. Innymi słowy system będzie sprawny cały rok w stu procentach, ale w zimie może działać na niższych obrotach.

Relokacja rowerów na terenie wszystkich gmin systemu

W ramach systemu dostępnych będzie 660 stacji postoju. Do każdej z nich będzie przypisana bazowa liczba rowerów i stojaki pasywne. Gdy liczba jednośladów na danej stacji spadnie poniżej 30 proc. lub wzrośnie powyżej 200 proc., to wykonawca będzie miał obowiązek zrobić tak zwaną relokację, czyli przetransportować odpowiednią liczbę rowerów pomiędzy stacjami, aby wyrównać ich stan liczbowy. Rezultaty będą mierzone codziennie o godz. 5 rano. W wypadku, gdy o tej godzinie ich stan liczbowy będzie odbiegał od standardu, to operatorowi będą naliczane kary umowne. W specyfikacji przetargu jest katalog 20 kar umownych. Do szczegółów jeszcze wrócimy.

Jest szansa na start operatorów europejskich

- Liczymy się z tym, że jeden lub kilku oferentów europejskich złoży ofertę. Rozmawialiśmy w trakcie przygotowań z dziesięcioma potencjalnymi oferentami i jest spore zainteresowanie wejściem na rynek naszej metropolii - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański.

Rower Metropolitalny: najważniejsze fakty



System roweru metropolitalnego będzie oparty o rowery czwartej generacji, wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

***

Zapisy przetargu mają decydujący wpływ na kształt roweru metropolitalnego, a dokumentacja przetargowa liczy ponad 100 stron. Dlatego w najbliższych dniach przeanalizujemy te zapisy dokładniej i podzielimy się z wami kolejnymi refleksjami.

Opinie (435) 7 zablokowanych

  • 100 zł za rok to jak za darmo. Jak będą takie ceny to pierwszego dnia wykupuje abonament dla całej rodziny (5)

    • 13 13

    • Zobaczymy, czy po roku zmądrzejesz:) (2)

      • 2 7

      • (1)

        Nawet jak będę sobie jechać raz na jakiś czas to i tak wychodzi mniej niż 10 zł za miesiąc. Przy takich stawkach i tyle co ja korzystam to nie opłaci się trzymać w piwnicy swojego roweru bo miejsca szkoda

        • 3 2

        • Jak masz rodzinę, to pewnie lubicie pojeździć do lasu, za miasto

          Więc rowery i tak się przydadzą

          • 2 0

    • 10gr za minute (1)

      do pracy czy dziewczyny będę jeździł swoim jak dotychczas ale do sklepu czy na miasto wybiorę miejski ( swojego mi szkoda)

      • 1 1

      • Przez miesiąc dużo więcej jeżdże niż 2h więc bardziej się opłaca abonament

        • 1 0

  • (3)

    Jadę do pracy rowerem 6-7min. Z pracy 11-12min. Daje to miesięcznie 80-84zl. Za tą cenę mam miesięczny na zkm i podjeżdża pod same drzwi pracy tak jak swoim rowerem.
    SŁABO

    • 10 12

    • Naucz się czytać pisowska gnido

      100 zł to koszt za cały rok. Można też jeździć za 10 zł za miesiąc

      • 11 2

    • (1)

      Zdaje się, że abonament miesięczny ma być za 10 zł więc skąd to wyliczenie?

      • 2 0

      • Z d*py :) Czytanie jest trudne, a liczenie jeszcze trudniejsze

        A potem płacz że podpisał umowę i wziął kredyt, a nie wiedział że trzeba spłacić

        • 5 0

  • stacja w Osowej (1)

    A czy będzie stacja postojowa w Osowej? Najlepiej przy punktach teleportacyjnych przy obwodnicy, gdze końcą się ścieżki rowerowe...

    • 12 1

    • Bedzie. Poszukaj sobie mapki. Była już w kilku artykułach

      • 1 0

  • (1)

    na zachodzie jest duzo cieplej i więcej afroamerykanów jeżdżących rowerami do pracy po zasiłek

    • 6 7

    • A ty jesteś czarna gnida krajowa?

      • 1 0

  • Efekt będzie taki, że ludzie, którzy jeżdzą codziennie na rowerach będą używali własnych (6)

    A z powodu wysokich cen jednorazowych mało kto będzie korzystał z wypożyczalni okazjonalnie. Cały system okaże się niewypałem. Brawo za nic.

    • 20 11

    • (1)

      10 zł miesięcznie albo 100 zł na rok to dla ciebie wysokie ceny?

      • 6 4

      • a wytłumaczysz mi dlaczego Warsiafiak za Veturilo ma płacić mniej?

        • 3 3

    • (1)

      Serio 10 gr/min to dużo? Wiadomo, że system nie jest dla ludzi, którzy jeżdzą na całodzienne wycieczki, tylko chodzi o poruszanie się po mieście na krótkich dystansach. Pewnie większość przejazdów zamknie się w 20 minutach czyli 2 zł

      • 1 3

      • Można też kupić abonament za 10 zł na miesiąc i nic nie trzeba dopłacać do 1,5 h dziennie, a później tylko 5 groszy za minutę

        • 3 3

    • raczej nie. 10gr za minute to dobra cena (1)

      do pracy będzie się jeździć swoim jak dotychczas ale do sklepu już czy na miasto lepiej wybrać miejski. zostawić go będzie można wszędzie bez obaw ze go ktoś zajubie.

      • 0 1

      • do pracy miejski też może pasować; nie każdy ma gdzie zostawić swój rower (ja muszę swój wytargać z ciasnej piwnicy); do tego jadę ok 30-40 minut - bo pod górkę - taki miejski rower elektryczny jak znalazł. I nawet abonament mi pasuje, wyjdzie mi taniej niż 20 darmowych minut i codziennie dopłacać za 50 minut.
        A na wycieczkę w weekend swoim.

        • 1 0

  • No to już kupować i stawiać bo już wiosna

    Już powinny stać na ulicy takie rzeczy się robi zima !

    • 5 0

  • dlaczego sonda jest tendencyjna? czemu TYLKO pozytywy?

    Pyatnie sugeruje jak się ocenia opłaty, a do wyboru sa tylko peany

    (Jak oceniasz proponowane stawki za korzystanie z roweru metropolitalnego?)

    • 7 5

  • przepraszam ale co to za BZDURA? (10)

    koszt roweru (sprzętu) zaczyna się od 1500...???? Czy to jest jakiś superrower czy prosty rower jakimi sa te w wypożyczalniach miejskich?

    jak startujemy z takimi przekrętami, to nie wróżę sukcesu

    przypominam, że jak kupuje się 1 rower to koszt jest załóżmy 500PLN ale gdy kupuje się 3000 to koszt spada do 100PLN

    • 7 20

    • zgłoś się do przetargu

      i zmontuj rowery zgodne z zamówieniem z całym tym elektronicznym osprzętem za 100 zł

      • 12 1

    • (4)

      Kolega widzę zorientowany w cenach.
      Rower za 100zł za sztukę. Powodzenia.

      • 8 1

      • Tyle kosztuje dobra opona rowerowa.

        • 6 0

      • zrozumiałes analfabeto 3000 sztuk? (2)

        • 1 1

        • (1)

          no to idąc dalej przy 10000 sztuk powinni dopłacać.

          • 1 1

          • idź trollu spamować gdzieś indziej

            wiesz ile metropolia gdańska oszczędza na wspólnych zakupach energii?

            • 0 0

    • (1)

      a samochody są dobre za 2000zł od niemca co płakał.... takie pojęcie o cenach

      • 4 2

      • no własnie MAM pojecie o cenach a nie jestem lemingiem, który myśli ze wszystko ma być drogie jak złoto

        • 0 1

    • Rower w cenie detalicznej 500 zł miałby wytrzymać kilka lat ciągłej jazdy? (1)

      Za tyle to można kupić rower z biedronki, który rozleci się po kilku krawężnikach. Musieliby kupić nie 3000 tylko 30000 takich rowerów i zamiast naprawiać to wymieniać na nowe.

      Nowy markowy rower to w detalu 1500-2000 zł za podstawowy model.

      • 4 1

      • markowy ciołku? to rowery miejskie sa markowe z 50 przerzutkami czy może 'podstawowe' i 'prymitywne'

        dlaczego w Polsce wszystko jest DROŻSZE niż na zachodzie?

        pewnie dlatego że tam zarabia się więcej?

        i pewnie dlatego zarabia się więcej, bo nie przepieprzają pieniedzy tak jak w TYM kraju

        • 0 2

  • Komercja (10)

    Dlaczego na wszystkim trzeba zarabiać? W Kopenhadze kaucja za rower miejski to 2 DKK. Może być tylko używany w określonej strefie. Dlaczego nie można takiego systemu wprowadzić w Trójmieście?

    • 14 3

    • Tu masz 10 zł za miesiąc jeżdżenia po 1,5h dziennie czyli lepiej niż w Kopenhadze (7)

      • 3 6

      • Nieprawda (6)

        W Kopenhadze obowiązuje KAUCJA. Pieniążki wypłaca się po dojechaniu do stacji docelowej.

        • 8 1

        • Tam za rowery, serwis itp płaci miasto czyli nie jest za samą kaucje tylko za pieniądze podatników (5)

          • 1 4

          • a co u nas niby miasto nie będzie dopłacać - będzie

            • 3 1

          • Prawda (3)

            Jednakże koszty serwisowania itp. to jest drugorzędna sprawa jeśli można zmniejszyć ilość samochodów w mieście. Niestety podejrzewam, że niewiele osób zamieszkałych w Trójmieście zdecyduje się na ten środek lokomocji jeśli będzie jakakolwiek opłata za korzystanie z takiej usługi.

            • 3 3

            • Gdyby nie było opłaty to ludzie by trzymali te rowery w domu (2)

              Nie na tym to polega

              • 4 1

              • :).Chodzi o brak opłaty za przejazd, nie brak kary za niezwrócenie roweru (1)

                • 0 0

              • Ale musi byc jakies ograniczenie tak zeby rowery były jak najwiecej w ruchu, a nie stały gdzies

                • 1 0

    • Nextbike

      W Polsce też jest

      • 2 1

    • Bo byłoby marudzenie, że "ja nie korzystam, a z moich podatków...". Pomysł jest ok, tylko niech go zrealizują.

      • 0 0

  • przepraszam ale o ile się nie mylę to 6PLN za godzinę bez łaski w prywatnych wypozyczalniach (6)

    • 5 5

    • Tu masz 10 zł za miesiąc czyli jednak wielokrotnie taniej (4)

      A rowerów będzie min 3866 czyli będą dużo lepiej dostępne. Zwłaszcza, że w aplikacji będzie można zobaczyć rowery w twojej okolicy i zarezerwować przed wyjściem z domu

      • 4 2

      • a dlaczego uważasz, że wszyscy muszą wykupować abonament? (2)

        • 4 1

        • Nie muszą. Ale jak jeżdzą min 2h miesięcznie to im się to bardziej opłaca niż twoja wypożyczalnia za 6zł/h (1)

          • 3 2

          • to prawda - ale teraz dopiero zdałem sobie sprawę że 10PLN jest bardziej opłacalne od 100PLN na rok - bo przecież to nie jest 12 miesięcy możliwości korzystania z roweru

            • 1 0

        • 0 2

    • W prywatnej wypożyczalni nie oddasz roweru w każdej części miasta

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum