rowery

stat

Rower Metropolitalny: ustalono lokalizacje stacji

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie.
Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie. mat. prasowe

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie. To właśnie do tych miast trafi ponad 90% wszystkich rowerów w ramach projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S".



Umiejscowienie stacji było konsultowane od 15 do 22 września tego roku w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i w Redzie. Oprócz osobistych spotkań urzędnicy czekali na listy i maile od mieszkańców.

Czytaj też: Ruszają konsultacje do Systemu Roweru Metropolitalnego

Mieszkańcy aktywni i coraz bardziej nowocześni

Mieszkańcy najczęściej przesyłali nam swoje sugestie drogą mailową. Odebraliśmy ich blisko 200, głownie z sugestiami dotyczącymi lokalizacji stacji postojowych Roweru Metropolitalnego. Warto zaznaczyć, że w każdej wiadomości było od kilku do kilkunastu propozycji - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu System Roweru Metropolitalnego w OMGGS (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot)
Jak wyglądały konsultacje w poszczególnych gminach

W Gdańsku konsultacje zostały przeprowadzone w ramach Cycle Hack, czyli warsztatów poświęconych rowerowym innowacjom. W Sopocie konsultacje odbyły się w formie wizji lokalnej, gdzie z mieszkańcami miasta jeździł Prezydent Jacek Karnowski, ustalając najlepsze miejsca. W Redzie w konsultacjach udział brała Zastępca Burmistrza Miasta Redy, Halina Grzeszczuk.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. W Gdańsku widać spore zagęszczenie, zwłaszcza w Śródmieściu Historycznym, i równomierność rozłożenia stacji na dolnym tarasie oraz mniejszą na górnym.
Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. W Gdańsku widać spore zagęszczenie, zwłaszcza w Śródmieściu Historycznym, i równomierność rozłożenia stacji na dolnym tarasie oraz mniejszą na górnym. mat. prasowe


Gdańsk połączył zasięgnięcie opinii z warsztatami

Konsultacje pozwoliły przedyskutować i skorygować zaproponowane lokalizacje stacji postoju rowerów, ich pojemność, położenie w topografii lokalnej i przydatność pod kątem obsługi jak największej liczby użytkowników. Kilkadziesiąt lokalizacji podlegało drobnej korekcie w postaci przesunięcia lub zmiany pojemności, pojawiły się też nowe miejsca, np. przy nowym osiedlu przy al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopskiej. Nieznacznie zmniejszono pojemność stacji rowerów wspomaganych elektrycznie, dzięki czemu udało się dodać dwie nowe stacje, zgodnie z zapotrzebowaniem - mówi Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej Wydziału Gospodarki Komunalnej UM w Gdańsku.

Również w Redzie kilka modyfikacji lokalizacji

Efektem konsultacji w naszym mieście była zmiana lokalizacji niektórych stacji, zgodnie z propozycjami mieszkańców. Jak do tej pory, przedmiotem zainteresowania mieszkańców w związku z rowerem metropolitalnym jest lokalizacja stacji oraz sposób korzystania z tego środka komunikacji. W przypadku Redy do listy stacji roweru metropolitalnego dopisano stację nr 7 przy przystanku MZK przy ul. Obwodowej i Olimpijskiej oraz stacje nr 16 i 17 przy stacji PKP SKM Reda. Przesunięto nieznacznie lokalizację stacji nr 8 w Miejskim Parku Rodzinnym (bliżej osiedla) - mówi Gabriela Krzemińska z Urzędu Miasta w Redzie.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Sopot wyraźnie stawia na rowery elektryczne, co przy starszej średniej wieku populacji oraz sporych przewyższeniach na niewielkim obszarze może okazać się słuszną decyzją. Jak faktycznie będzie,  okaże się w praktyce.
Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Sopot wyraźnie stawia na rowery elektryczne, co przy starszej średniej wieku populacji oraz sporych przewyższeniach na niewielkim obszarze może okazać się słuszną decyzją. Jak faktycznie będzie, okaże się w praktyce. mat. prasowe


Mniej propozycji zmian można było zauważyć w Sopocie

Zgłoszeń było około 15. Informacje dotyczyły lokalizacji przy plaży, przy osiedlach i miejscach pracy. Ogólnie odnosiły się najczęściej do zmiany lokalizacji. W wyniku konsultacji ustaliliśmy kilka nowych lokalizacji, a duże stacje rozbiliśmy na mniejsze, dzięki czemu można było zrobić ich więcej - mówi Krzysztof Jałoszyński, Inspektor ds. komunikacji rowerowej w Urzędzie Miasta Sopotu.

Spore zainteresowanie konsultacjami wśród mieszkańców Gdyni

Mailowo zgłoszonych zostało ponad 100 uwag odnośnie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Mieszkańcy wskazywali potrzebę budowy takich stacji np. przy szkołach, czy w obrębie swoich osiedli. Wzięliśmy pod uwagę niektóre propozycje, inne były już wcześniej zaplanowane - mówi Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie.
Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie. mat. prasowe


Aktywni mieszkańcy zdobyli "własną" stację Roweru Metropolitalnego

Pojawi się ona w pobliżu osiedla Albatross Towers przy al. Rzeczypospolitej na gdańskim Przymorzu.

Dzięki zaangażowaniu mieszkańców naszego osiedla, na którym jest ok. 850 lokali, udało się odnieść sukces. Wśród lokatorów dobrze funkcjonuje grupa na Facebooku, na której pojawił się wpis dotyczący konsultacji. Ze strony administracyjnej zachęciłam właścicieli do wzięcia udziału, wysyłając e-maile. Najbardziej aktywni społecznie i zainteresowani tematyką rowerową członkowie poszczególnych wspólnot zgłosili propozycje i udało się. Mieszkańcy wykazali już teraz spore zainteresowanie zamontowanymi na osiedlu stojakami rowerowymi, których liczba jest już na dziś niewystarczająca. Nie każdy posiada rower na własność, a przy ilości dróg rowerowych w Gdańsku, uważam SRM za fantastyczny pomysł, który daje sporo możliwości chętnym i jednocześnie nie przeszkadza tym, którzy nie są zainteresowani - opisuje p. Magdalena Sosińska, zarządca nieruchomości firmy Sitkiewicz Nieruchomości administrującej osiedlem Albatross Towers na gdańskim Przymorzu.

Sopot - rowery świetne, tylko drogi kulawe

Cieszy nie tylko aktywność mieszkańców, ale również zaangażowanie polityków w sprawy rowerowe. W szczególności warto w tym kontekście wspomnieć o Sopocie, który pod względem rowerowym jest wciąż najbardziej zacofaną częścią Trójmiasta. Mamy nadzieję, że zainteresowanie prezydenta Karnowskiego rowerami nie ograniczy się do czasu trwania kampanii wyborczej. Zarzucały mu to niejednokrotnie środowiska rowerowe, przyznając nawet w 2013 antynagrodę Zardzewiałej Szprychy podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego jako wyraz swojej dezaprobaty. Istotna część zarzutów jest nadal tak samo aktualna jak 4 lata temu.

Jako mieszkańcy Trójmiasta liczymy zwłaszcza na to, że zostanie zniesiony niesławny zakaz poruszania się rowerami po al. Niepodległości i w jego miejsce zostanie w końcu wybudowana godna XXI wieku, wygodna, bezpieczna i zgodna ze standardami infrastruktura, priorytetowo traktująca przyciśniętych dziś do ściany pieszych i przegonionych całkowicie rowerzystów. Ten odcinek jest kluczowy dla Trójmiasta i nie może pozostać miejską autostradą. Podobnie kuriozalne "rozwiązania" na ul. Łokietka powinny być albo kompletnie przebudowane, albo chociaż oznakowane zgodnie z przepisami. Jeśli natomiast zamiast porządnymi drogami mieszkańcy nadal będą musieli jeździć naokoło niewygodnymi, substandardowymi i przestarzałymi rozwiązaniami, jak na ul. Armii Krajowej lub z parku Północnego do Orłowa, zamiast normalnie i prosto, jak samochody, to piękny nowy system będzie w Sopocie znów bardziej lokalny i prowincjonalny niż metropolitalny. Tę porażkę Sopot już raz przerabiał i miejmy nadzieję, że wyciągnął wnioski.

Czytaj też: Klapa sopockich rowerów miejskich

Czy Rower Metropolitalny okaże się sukcesem?

Ogromnym. Rowerów będzie trzeba szybko dokupić.

48%

Sporym, ale raczej sezonowym.

29%

Średnim, może gdzieniegdzie i tylko w lecie.

11%

Słabym, będzie mniej chętnych, niż mówią prognozy.

6%

W ogóle mało kto będzie tym czymś jeździł. Głupi pomysł.

6%


Przypominamy, że projekt "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" zakłada stworzenie nowoczesnego systemu rowerów miejskich w 14 gminach. Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. Niedawno podpisana została umowa o dofinansowanie projektu ze środków unijnych w kwocie 17 218 259 zł, co stanowi 85 proc. kosztów całego projektu.

Czytaj też:
Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów

Po konsultacjach czas na przetarg

Kolejnym krokiem jest ogłoszenie przetargu, które powinno nastąpić najpóźniej na początku 2018 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WP na lata 2014-2020.

Ze wszystkimi lokalizacjami stacji postoju Roweru Metropolitalnego można zapoznać się tutaj (plik ZIP 53 MB).

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (29)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »