• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowy 2021. Czy w 2022 będzie więcej inwestycji?

Joanna Karjalainen
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże. Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże.

Rok 2021 przeszedł do historii. Czy był to udany czas w kontekście inwestycji rowerowych w aglomeracji trójmiejskiej? Przedstawiamy osiągnięcia z ubiegłych 365 dni dotyczące wszystkich trzech miast: Gdańska, Gdyni i Sopotu.



Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. powstało 15,3 km tras rowerowych, a kolejnych 6,3 km jest w realizacji. Nie wszystkie są drogami rowerowymi sensu stricto - do podsumowania wliczyliśmy także odcinki, które rowerzyści dzielą z pieszymi.

Jaką ocenę dał(a)byś zrealizowanym w 2021 r. inwestycjom rowerowym w Trójmieście?

Zrealizowane zostały odcinki:
  • Potok Oruński - działki w parku Oruńskim - ciąg pieszo-rowerowy o długości 700 m,
  • brakujący odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża - 300 m,
  • wiadukt Biskupia Górka - Zaroślak-św. Trójcy - droga dla rowerów i ciąg pieszo-rowerowy o długości 1500 m,
  • Grunwaldzka - Pomorska-Bitwy Oliwskiej - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Wały Jagiellońskie-Hucisko - Elżbietańska-Podwale Grodzkie - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Marynarki Polskiej - Reja (wjazd na stadion) - droga dla rowerów o długości 1100 m,
  • Wiślana Trasa Rowerowa - droga dla rowerów o długości 6600 m,
  • Cystersów - Kanapariusza-Opacka - pas rowerowy o długości 300 m,
  • 3 Maja - Dąbrowskiego-Sąd Rejonowy - pasy rowerowe o długości 700 m,
  • Bajki-Sienna - Siennicka-Sucharskiego - pas rowerowy o długości 1000 m,
  • Kościerska - Owczarnia-Bytowska - ciąg pieszo-jezdny o długości 2100 m,
  • Bytowska - Klesza Droga-Kwietna - ciąg pieszo-jezdny o długości 1900 m.


Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



W realizacji obecnie znajdują się odcinki:

  • Kartuska - Otomińska-Nowatorów - droga rowerowa i ciąg pieszo-jezdny o długości 2000 m,
  • Nowatorów - Budowlanych-Kartuska - ciąg pieszo-rowerowy i pasy o długości 1100 m,
  • Grudziądzka - Hallera-Chrobrego - pasy o długości 400 m,
  • Nowa Warszawska - Jabłoniowa-Havla - droga rowerowa o długości 1800 m,
  • Opływ Motławy - Ebląska-Zawodników - ciąg pieszo-rowerowy o długości 600 m,
  • Wały Jagiellońskie - Targ Rakowy-Hucisko - droga rowerowa o długości 200 m,
  • Kołobrzeska - Czarny Dwór - droga rowerowa o długości 200 m.

Ponadto w Gdańsku przybyło ok. 700 miejsc do parkowania rowerów, w tym 550 w ramach akcji Zamów Stojak i 74 w ramach zagospodarowania terenu wokół wiaduktu Biskupia Górka.

Osowa. Nowy parking na 100 rowerów



W mieście, podobnie jak w latach ubiegłych, zrealizowano dwie gry rowerowe: Rowerowy MajRowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska.

Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej. Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej.

Gdynia



W roku 2021 wybudowano 785 m nowych dróg rowerowych - trasy na ul. 10 Lutego, ul. Morskiej, ul. Polskiej i ul. Lotników. Wyznaczono ok. 1,5 km pasów ruchu dla rowerów i wyremontowano 200 m dróg rowerowych. Poza tym uruchomiono kontraruchy rowerowe, czyli umożliwiono jazdę rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych na 29 ulicach o łącznej długości 8 km.

- Kontrapasy pojawiły się na ulicach takich jak: Balladyny, Biskupa Dominika, Bytomska, Chorzowska, Dąbrowskiego, Focha, Kołłątaja, Kwidzyńska, Maczka, Mestwina, Olchowa, Olkuska, Olsztyńska, Orzeszkowej, Plac Górnośląski, Pola, Pomorska, Przemysława, Rybnicka, Słupecka, Sosnowiecka, Szczecińska, Sztumska, Światowida, Świętopełka, Tatrzańska, Ujejskiego, Wachowiaka, Zegarskiego - wylicza Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdyni. - W ścisłym śródmieściu udogodnienia rowerowe, często ze względu na ograniczenia przestrzenne, są zapewniane poprzez odpowiednią organizację ruchu, która ma na celu takie jej kształtowanie, aby osoba jadąca rowerem miała do pokonania dystans krótszy, niż jadąc samochodem. Tym samym rower staje się szybszym, atrakcyjniejszym i bardziej konkurencyjnym wobec innych środków transportu pojazdem.
Wyznaczono również trasy rowerowe w różnych formach (drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy rowerowe) o łącznej długości 3,6 km na ulicach: 10 Lutego, Armii Krajowej, Kartuskiej, Kopernika, Legionów, Lotników, Morskiej, Polskiej, Przebendowskich, Wagnera, Warszawskiej, Władysława IV.

Droga rowerowa w centrum Gdyni jest w realizacji



W 2021 r. podczas przebudowy ulic Morskiej z Warszawską powstało udogodnienie dla rowerzystów w postaci przejazdu rowerowego przez sześciopasmową drogę. Dzięki temu połączone zostały dwie kluczowe trasy rowerowe: prowadząca do Śródmieścia i wzdłuż ul. Morskiej do granicy z Rumią.

- Wzdłuż ul. 10 Lutego powstała droga rowerowa między ul. Dworcową a Abrahama z nawierzchni wodoprzepuszczalnej w miejscu dotychczasowych miejsc parkingowych - mówi Jakub Furkal. - Planowane jest dociągnięcie trasy jeszcze do skweru Kościuszki. Na ulicach Armii Krajowej, Kopernika, Legionów, Przebendowskich, Wagnera i Warszawskiej wytyczono pasy rowerowe w jezdni, tworząc dla rowerzystów bezpieczne warunki do jazdy w porównaniu z wcześniejszymi dość przewymiarowanymi szerokościami pasów do jazdy ogólnej. Z kolei na ul. Lotników wybudowano drogę rowerową między ulicami Wielkopolską a Sieradzką, co jest pierwszym etapem większego przedsięwzięcia, jakim jest budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do istniejącej DDR przy ul. Łowickiej.
- Kolejna wydzielona droga rowerowa została wybudowana na ul. Kartuskiej, między ulicami Morską a nowym węzłem Chylonia, który wyposażony został w dużą liczbę parkinów rowerowych naziemnych i na parkingu podziemnym. No i wreszcie wybudowany został ważny odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Władysława IV (między ulicami Armii Krajowej a 10 Lutego), który połączył oderwane od siebie do tej pory trasy rowerowe. Można powiedzieć, że od teraz całe Śródmieście można nareszcie przejechać z wykorzystaniem tzw. twardej infrastruktury rowerowej, czyli wydzielonej poza jezdnią trasy, co jest istotne zwłaszcza dla mniej doświadczonych użytkowników.
W Gdyni w ubiegłym roku przeprowadzono również 10. edycję konkursu "Do pracy jadę rowerem". Ponadto przez cały rok kalendarzowy prowadzona jest wypożyczalnia rowerów cargo zarówno dla osób prywatnych, jak i dla przedsiębiorstw.

Nowe liczniki rowerowe. Jest ich już 11



Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Sopot



W Sopocie w 2021 r. zakończyła się przebudowa ul. Armii Krajowej wraz z drogami rowerowymi. Przebudowano fragment ul. Rzemieślniczej. Pozyskano dofinansowanie na przebudowę ul. 3 Maja, na której pojawią się pasy rowerowe na całej długości, trzy ronda oraz wyniesienia.

Sopot zakończył przebudowę ul. Armii Krajowej



Jak co roku w Sopocie odbywały się dwie gry rowerowe: Rowerowy Maj dla dzieci oraz Wkręć się w Sopot dla dorosłych. W tej ostatniej w 2021 r. wzięło udział 471 uczestników.

Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie. Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • ile za obwodnicą? 0km? (2)

    • 4 7

    • ja mają robić taki meander ze strony na stronę jak w Osowej
      to ja wolę brak ścieżki z legalną jazdą w ruchu ogólnym

      będzie wygodniej dla mnie. a was, ciamajdy, i pikników, mam w d*pie,
      skoro wy to też macie wszyscy w d*pie

      podobnie na kołobrzeskiej, jeśli ma powstać meander, to dziękuję uprzejmie
      nie chcę

      • 5 2

    • Póki co rozwalili na dobrowie ładna ścieżkę

      Na rzecz Lidla oraz trasy kaszubskiej

      • 0 1

  • A na jednej z największych dzielnic Gdyni , Witominie ani metra ścieżki rowerowej! Jedynie odcinki pieszo-rowerowe i to w zasadzie nie na osiedlu, tylko na zjazdach (Małokacka, Kielecka).

    • 8 3

  • Chodnik dla pieszych z nakazem jazdy po nim rowerem nie jest żadną trasą rowerową. Bądźmy poważni (8)

    Kartuska, Kołobrzeska, Centrum to są priorytety których od lat nie ma

    • 70 8

    • Chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym może być najlepszym rozwiązaniem (3)

      tam, gdzie ruch jest niewielki. Odcinek Pomorska - Bitwy Oliwskiej jest świetnym przykładem. Pieszych tam prawie nie ma, więc czemu nie wpuścić tam rowerzystów, z zastrzeżeniem ustępowania pierwszeństwa pieszym (które jest określone w ogólnych przepisach)? Kosztem kilku znaków drogowych rowerzysta może legalnie przejechać po jednej stronie Grunwaldzkiej / Niepodległości, od Derdowskiego w Oliwie do Jana z Kolna w Sopocie.

      • 4 5

      • Nie przy obecnych wątpliwych przepisach, gdzie rowerzysta na chodniku ma poruszać się z prędkością pieszego.

        • 2 2

      • (1)

        taa "pieszych prawi nie ma". chyba w nocy

        pomijając chodnik to chodnik. wliczanie go do tras rowerowych to po prostu robienie z ludzi glupkow

        • 4 1

        • największym osiągnięciem lobby samochodowego

          jest przekonanie mieszkańców, że pokojowe współistnienie ruchu rowerzystów i pieszych nie jest możliwe ani na chodnikach z dopuszczeniem ruchu rowerowego ani w strefach pieszych uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów. W Gdańsku jest bardzo wiele miejsc, gdzie ruch pieszy ma charakter kropelkowy a rowerzyści poruszają się bez większych przeszkód i konfliktów z pieszymi. To nie znaczy, że nie warto rozbudowywać sieci dróg rowerowych.

          • 0 0

    • lepszy rydz niż nic (3)

      przynajmniej nikt mnie nie zmusza do ryzykowana zdrowia i jazdy po ulicy z tą dziczą w puszkach

      • 3 3

      • Dzicz występuje wśród wszystkich uczestników ruchu. (2)

        To kwestia kultury osobistej a nie środka transportu. Wiem, bo bywam pieszym, rowerzystą, kierowcą.

        • 7 1

        • ale komentarz był o dziczy w puszkach

          • 2 0

        • niekulturalny rowerzysta dużo mniej zagraża innym niż niekulturalny kierowca

          niekulturalny pieszy praktycznie nikomu nie zagraża, choć sam się naraża na ryzyko potrącenia na pasach; dotyczy to każdego pieszego któremu zdarza się zagapić

          • 0 0

  • ile razy jeszcze komentować te farsę , i totalne porazki urzedników miasta!A wiec przykład Hallera do opery bałtyckiej

    była budowana 2 razy bo przeciez trzeba było robic byle jak ,Ale i tak to kolejna fuszerka bo ta droga rowerowa znowu nadaje sie tylko do remontu.!!

    • 6 6

  • Górki Wschodnie (2)

    Przydałaby się trasa z Sobieszewa do Górek Wschodnich. Ulica tam wąska, ruch duży, autobusy, którym rowerzyści mocno utrudniają jazdę. Chodnik wąziutki, w miejscami go brak.
    Coraz więcej ludzi przyjeżdzają na Wyspę na rowerowe wypady, taka trasa na pewno
    poprawiłaby bezpieczeństo na ul. Nadwiślańskiej.

    • 10 4

    • Tam to chyba się nie zmieści droga rowerowa.

      • 2 1

    • Przy ulicy raczej nie, ale może brzegiem Martwej Wisły albo po północnej stronie Nadwiślańskiej, pod lasem lub odcinkami przez las.

      • 3 2

  • Na Marynarki to był remont a nie 'powstało'. Ciekawe jak inne odcinki.

    • 4 1

  • Hucisko to kasa wydana w błoto, za dużo ludzi tam chodzi żeby spokojnie rowerem przejechać.
    Miejscami można było spokojnie osobną drogę wybudować

    • 5 11

  • A Kolobrzeska czeka juz 10 lat... (2)

    Rowerowe autostrady to odgrzewany STER sprzed 10 lat. Stagnacja

    • 20 4

    • Święte miejsca parkingowe musiałyby zostać zlikwidowane (1)

      Niestety nie widzę nadziei dla tej inwestycji dopóki nie zmieni się władza.

      • 2 2

      • Na Hucisku ta władza zlikwidowała miejsca do parkowania samochodów na chodniku

        z korzyścią dla mieszkańców. To samo powinno nastąpić na Kołobrzeskiej i chyba jest możliwe.

        • 0 0

  • Kiedy Kartuska?

    Kiedy budowa obiecywanej od lat drogi rowerowej wzdłuż Kartuskiej od Nowolipia do Jasienia. To slalom śmierci, czy ktoś musi najpierw zginąć?!

    • 16 2

  • nic sie nie dzije w GD (9)

    ot jakieś łączniki, krótkie trasy i chodniki. Kluczowych dróg nie ma i chyba nie będzie.
    Miasto aktualnie tylko pozoruje działania.

    • 37 22

    • Robią tam gdzie im wygodnie, niekoniecznie tam gdzie pilna potrzeba

      Na wczoraj brakuje rozwiązania wzdłuż Kołobrzeskiej, od SKM do Chłopskiej, a w szczególności Krynickiej. Dopuszczono parkowanie na chodniku i na wąskiej reszcie odbywa się ruch rowerowy i pieszy. To nie działa. Mówimy o drodze od uniwersytetu / centrum biurowego / SKM do ludnej dzielnicy.

      • 12 2

    • Ola Niedojda. Tak sie powinna nazywac . (3)

      Po co ona w ogole istnieje jako urzedniczka? Co ona wlasciwie potrafi,poza memlaniem jakichs frazesow wyczytanych na pasku TVN?

      • 7 9

      • Za pisłanką tęsknisz na każdym stawisku , w WC wolne do obsadzania !

        • 6 2

      • (1)

        Panie koło Suski, zajmij się Pan lepiej kolejnymi wyborami, a nie atakiem na naszą Panią Prezydent.

        • 7 3

        • lepiej nie

          ostatnio mieli powieszoną mordę wyborczą Suskiego w poprzek śmieszki rowerowej w Sopocie, naprzeciw komendy miejskiej psiarni. bliznę mam do dziś, zostanie na zawsze.

          • 1 2

    • (2)

      Nie narzekajcie, w Gdyni powołuje się tylko oficerów, pełnomocników i ...... maluje się na asfalcie znaczek przypominający rowerek. Następnie zaliczają całą długość jezdni jako wykonanie drogi rowerowej.

      • 4 4

      • (1)

        lepszy znaczek na jezdni niż znak nakazu jazdy po chodniku

        • 5 1

        • powiedz to swojej 11 letniej kuzynce

          w świetle przepisów nie może jeździć po chodniku a po jezdni może jechać wyłącznie po zdaniu egzaminu na kartę rowerową, która zobowiązuje ją do poruszania się po jezdni ulicy, jeśli chodnik obok jest np. zastawiony zaparkowanymi samochodami a nie ma tam żadnej drogi dla rowerów.

          • 0 0

    • W Gdyni za to dzieje się, że ho ho!!

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum