• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowy 2021. Czy w 2022 będzie więcej inwestycji?

Joanna Karjalainen
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże. Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże.

Rok 2021 przeszedł do historii. Czy był to udany czas w kontekście inwestycji rowerowych w aglomeracji trójmiejskiej? Przedstawiamy osiągnięcia z ubiegłych 365 dni dotyczące wszystkich trzech miast: Gdańska, Gdyni i Sopotu.



Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. powstało 15,3 km tras rowerowych, a kolejnych 6,3 km jest w realizacji. Nie wszystkie są drogami rowerowymi sensu stricto - do podsumowania wliczyliśmy także odcinki, które rowerzyści dzielą z pieszymi.

Jaką ocenę dał(a)byś zrealizowanym w 2021 r. inwestycjom rowerowym w Trójmieście?

Zrealizowane zostały odcinki:
  • Potok Oruński - działki w parku Oruńskim - ciąg pieszo-rowerowy o długości 700 m,
  • brakujący odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża - 300 m,
  • wiadukt Biskupia Górka - Zaroślak-św. Trójcy - droga dla rowerów i ciąg pieszo-rowerowy o długości 1500 m,
  • Grunwaldzka - Pomorska-Bitwy Oliwskiej - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Wały Jagiellońskie-Hucisko - Elżbietańska-Podwale Grodzkie - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Marynarki Polskiej - Reja (wjazd na stadion) - droga dla rowerów o długości 1100 m,
  • Wiślana Trasa Rowerowa - droga dla rowerów o długości 6600 m,
  • Cystersów - Kanapariusza-Opacka - pas rowerowy o długości 300 m,
  • 3 Maja - Dąbrowskiego-Sąd Rejonowy - pasy rowerowe o długości 700 m,
  • Bajki-Sienna - Siennicka-Sucharskiego - pas rowerowy o długości 1000 m,
  • Kościerska - Owczarnia-Bytowska - ciąg pieszo-jezdny o długości 2100 m,
  • Bytowska - Klesza Droga-Kwietna - ciąg pieszo-jezdny o długości 1900 m.


Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



W realizacji obecnie znajdują się odcinki:

  • Kartuska - Otomińska-Nowatorów - droga rowerowa i ciąg pieszo-jezdny o długości 2000 m,
  • Nowatorów - Budowlanych-Kartuska - ciąg pieszo-rowerowy i pasy o długości 1100 m,
  • Grudziądzka - Hallera-Chrobrego - pasy o długości 400 m,
  • Nowa Warszawska - Jabłoniowa-Havla - droga rowerowa o długości 1800 m,
  • Opływ Motławy - Ebląska-Zawodników - ciąg pieszo-rowerowy o długości 600 m,
  • Wały Jagiellońskie - Targ Rakowy-Hucisko - droga rowerowa o długości 200 m,
  • Kołobrzeska - Czarny Dwór - droga rowerowa o długości 200 m.

Ponadto w Gdańsku przybyło ok. 700 miejsc do parkowania rowerów, w tym 550 w ramach akcji Zamów Stojak i 74 w ramach zagospodarowania terenu wokół wiaduktu Biskupia Górka.

Osowa. Nowy parking na 100 rowerów



W mieście, podobnie jak w latach ubiegłych, zrealizowano dwie gry rowerowe: Rowerowy MajRowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska.

Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej. Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej.

Gdynia



W roku 2021 wybudowano 785 m nowych dróg rowerowych - trasy na ul. 10 Lutego, ul. Morskiej, ul. Polskiej i ul. Lotników. Wyznaczono ok. 1,5 km pasów ruchu dla rowerów i wyremontowano 200 m dróg rowerowych. Poza tym uruchomiono kontraruchy rowerowe, czyli umożliwiono jazdę rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych na 29 ulicach o łącznej długości 8 km.

- Kontrapasy pojawiły się na ulicach takich jak: Balladyny, Biskupa Dominika, Bytomska, Chorzowska, Dąbrowskiego, Focha, Kołłątaja, Kwidzyńska, Maczka, Mestwina, Olchowa, Olkuska, Olsztyńska, Orzeszkowej, Plac Górnośląski, Pola, Pomorska, Przemysława, Rybnicka, Słupecka, Sosnowiecka, Szczecińska, Sztumska, Światowida, Świętopełka, Tatrzańska, Ujejskiego, Wachowiaka, Zegarskiego - wylicza Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdyni. - W ścisłym śródmieściu udogodnienia rowerowe, często ze względu na ograniczenia przestrzenne, są zapewniane poprzez odpowiednią organizację ruchu, która ma na celu takie jej kształtowanie, aby osoba jadąca rowerem miała do pokonania dystans krótszy, niż jadąc samochodem. Tym samym rower staje się szybszym, atrakcyjniejszym i bardziej konkurencyjnym wobec innych środków transportu pojazdem.
Wyznaczono również trasy rowerowe w różnych formach (drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy rowerowe) o łącznej długości 3,6 km na ulicach: 10 Lutego, Armii Krajowej, Kartuskiej, Kopernika, Legionów, Lotników, Morskiej, Polskiej, Przebendowskich, Wagnera, Warszawskiej, Władysława IV.

Droga rowerowa w centrum Gdyni jest w realizacji



W 2021 r. podczas przebudowy ulic Morskiej z Warszawską powstało udogodnienie dla rowerzystów w postaci przejazdu rowerowego przez sześciopasmową drogę. Dzięki temu połączone zostały dwie kluczowe trasy rowerowe: prowadząca do Śródmieścia i wzdłuż ul. Morskiej do granicy z Rumią.

- Wzdłuż ul. 10 Lutego powstała droga rowerowa między ul. Dworcową a Abrahama z nawierzchni wodoprzepuszczalnej w miejscu dotychczasowych miejsc parkingowych - mówi Jakub Furkal. - Planowane jest dociągnięcie trasy jeszcze do skweru Kościuszki. Na ulicach Armii Krajowej, Kopernika, Legionów, Przebendowskich, Wagnera i Warszawskiej wytyczono pasy rowerowe w jezdni, tworząc dla rowerzystów bezpieczne warunki do jazdy w porównaniu z wcześniejszymi dość przewymiarowanymi szerokościami pasów do jazdy ogólnej. Z kolei na ul. Lotników wybudowano drogę rowerową między ulicami Wielkopolską a Sieradzką, co jest pierwszym etapem większego przedsięwzięcia, jakim jest budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do istniejącej DDR przy ul. Łowickiej.
- Kolejna wydzielona droga rowerowa została wybudowana na ul. Kartuskiej, między ulicami Morską a nowym węzłem Chylonia, który wyposażony został w dużą liczbę parkinów rowerowych naziemnych i na parkingu podziemnym. No i wreszcie wybudowany został ważny odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Władysława IV (między ulicami Armii Krajowej a 10 Lutego), który połączył oderwane od siebie do tej pory trasy rowerowe. Można powiedzieć, że od teraz całe Śródmieście można nareszcie przejechać z wykorzystaniem tzw. twardej infrastruktury rowerowej, czyli wydzielonej poza jezdnią trasy, co jest istotne zwłaszcza dla mniej doświadczonych użytkowników.
W Gdyni w ubiegłym roku przeprowadzono również 10. edycję konkursu "Do pracy jadę rowerem". Ponadto przez cały rok kalendarzowy prowadzona jest wypożyczalnia rowerów cargo zarówno dla osób prywatnych, jak i dla przedsiębiorstw.

Nowe liczniki rowerowe. Jest ich już 11



Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Sopot



W Sopocie w 2021 r. zakończyła się przebudowa ul. Armii Krajowej wraz z drogami rowerowymi. Przebudowano fragment ul. Rzemieślniczej. Pozyskano dofinansowanie na przebudowę ul. 3 Maja, na której pojawią się pasy rowerowe na całej długości, trzy ronda oraz wyniesienia.

Sopot zakończył przebudowę ul. Armii Krajowej



Jak co roku w Sopocie odbywały się dwie gry rowerowe: Rowerowy Maj dla dzieci oraz Wkręć się w Sopot dla dorosłych. W tej ostatniej w 2021 r. wzięło udział 471 uczestników.

Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie. Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • Gdańsku jest dobrze :)

    oby tak dalej!

    • 4 7

  • W Gdańsku 15 kilometrów nowych dróg a w Gdyni tylko 780 metrów (2)

    To miasto stoi.

    • 13 3

    • chodników nie żadnych dróg (1)

      • 3 1

      • potrzebne są takie drogi rowerowe jak przy PPNT

        tam to zrobili dobrze i ludzie jeżdżą, to widać

        • 2 0

  • (8)

    Zrobili by jakieś normalne chodniki zamiast topić pieniądze w jakiś bezsensownych ścieżkach rowerowych.

    • 6 14

    • chodniki byłyby bardziej normalne

      gdyby wdrożony system stopniowej eliminacji prawa kierowców do parkowania na nich, bez potrzeby instalowania kolejnych rzędów barierek

      • 2 2

    • aha, czyli nie robić ścieżek, niech rowerami jeżdżą po drodze, bo tak! Według przepisów nie można jeździć po chodniku.

      • 1 2

    • Niestety w polsce już te tandety zbyto mocno się zakorzeniły niestety (5)

      Miejsce roweru jest na jezdni, bo to pojazd. Owszem można dopuścić jazdę rowerem po chodniku ale tworzyć na nich śmieszne slalomy, nakazywać jazdę po nich rowerem i przekonywać wszystkich w koło że to droga rowerowa... no litości. Nigdzie na świecie się tego tak nie robi.
      chodnik to chodnik.

      • 0 2

      • (3)

        to sobie jedź tę jezdnią, tylko nie dziw się potem, że wszyscy na ciebie trąbią i jest strach tam jechać. Brak jakiejkolwiek kultury jazdy w Gdańsku niestety nie pomaga.

        • 2 0

        • (2)

          To trzeba zmienić tą mentalność, a nie tkwić cały czas w tej samochodowej patologii.
          Bo tak to nigdy dobrze nie będzie.

          Poza tym nie twórzmy jakiejś alternatywnej rzeczywistości. Jest źle ale nie tragicznie.
          Ja wybieram zawsze jezdnie jak mam taką możliwość i incydenty na niej są rzadkością w przeciwieństwie do tzw. "ścieżek na chodnikach" gdzie co skrzyżowanie, gdzie wyjazd to jakiś kierowca maniane musi odwalić. Nie znam też nikogo kto by miał wypadek na jezdni, a na "ścieżkach" sporo.

          • 1 0

          • (1)

            jeżeli jest wyznaczona droga rowerowa w kierunku, w jakim jedziesz to wg art. 33 kodeksu drogowego nie masz prawa jechać jezdnią.

            • 1 0

            • ten przepis miałby sens, gdyby obowiązywał wyłącznie wtedy, gdyby droga dla rowerów spełniała

              pewne ściśle określone standardy, a nie służyła jako pretekst do pozbycia się rowerzystów z jezdni.

              • 0 0

      • piszesz nieprawdę: jako argument mogę podać setki filmików na YouTube

        Dobra infrastruktura rowerowa powstaje dla osób, które nie mają doświadczenia w jeździe rowerem po szosie wraz z samochodami. W centrach miast po prostu uwalnia się kolejne ulice i place od jeżdżących samochodów, a jezdnie dróg dojazdu z otaczających centrum osiedli mieszkaniowych się zwęża w celu wygospodarowania dwukierunkowych dróg dla rowerów kosztem części jezdni i ewentualnie części chodnika. Tym działaniom towarzyszą konsekwentne działania na rzecz redukcji i uspokojenia ruchu pojazdów dwuśladowych z napędem mechanicznym.

        • 0 0

  • Beka z tych dzisiejszych cyklistów (12)

    Za dzieciaka człowiek całe miasto zjeździł, a nie było ani jednej ścieżki. Teraz już wiadomo, wyrasta się z rowerków, ale Ci, którzy jeszcze nie wyrośli to potrzebują autostrad rowerowych żeby gdzieś pojechać. Kiedyś inwestycja rowerowa to była taka bajerancka pompka, co to się na ramę zaczepiała albo bidon. Dzisiaj miliony na infrastrukturę na wyłączność kilku hobbystów, a im ciągle mało. Komedia. Na telefon zaufania dla dzieci nie, na leki nie ma, ale tym brukuj ścieżynki i jeszcze odśnieżaj w zimie. LOL, to w ogóle beka, więcej ludzi zaangażowanych w odśnieżanie niż później korzystających :D

    • 13 27

    • (5)

      a ile wtedy było samochodów?
      Teraz strach po drodze jeździć.

      • 12 5

      • Ja jeździłem chodnikiem, zwykle tam nie było samochodów (4)

        Z wielkopolskiej to był wyścig, pod górę zawsze masakra, bulwar, sopot... eech, stare czasy.

        • 3 2

        • (3)

          chodnikiem powiadasz... Ale wiesz, że nie wolno według przepisów?

          • 4 4

          • Jakoś przepisy nie ograniczają rowerowych sportowców

            Jadą sobie ulicą obok ścieżki rowerowej, bo ścieżka rowerowa nie spełnia ich oczekiwań technicznych i grozi uszkodzeniem ich drogocennych rowerków. Wtedy ilość samochodów nie przeszkadza, lol

            • 5 5

          • na którym nie wolno? (1)

            po większości w Gdańsku można jeździć. Znaki są nad przepisami ogólnymi

            • 1 0

            • Tam gdzie potrzeba, to nie ma, np. Kartuska od Emaus albo Sobieskiego.

              • 1 0

    • Mylisz wydatki samorzadowe z centralymi, sprawdz temat dokładnie zanim zaczniesz głupoty wypisywać, podejscie na chłopski rozum tym razem nie zadziałalo.

      • 3 2

    • Beka to z twojej głupoty dzbanie wiec tak były drogi rowerowe z czarnego asfaltu .Ludzie tez jechali chodnikiem (3)

      a na ulicach było bezpiecznie samochodów było kilkadziesiąt milionów mniej na ulicach!No ale zawsze jak wiadaom pełno takich co musza sie głupota chwalic kiedys niemieli gdzie anonimowo bo zaraz byli wysmiani i ich okreslano odpowiednio.

      • 4 5

      • (1)

        Ankieta. Czy typowy obcislogaci potrafi napisać opinię bez użycia słów typu dzbanie, blachosmrod itp. a) nie b) na pewno nie

        • 8 4

        • Jeszcze opcja C

          Nie zrozumiał pytania ;)

          • 5 2

      • Łohoho

        Kilkadziesiąt milionów samochodów więcej w samym trójmieście, ogień! Zluzuj lycrę, bo ci żyłka pyknie ;)

        • 6 3

    • Za dizeciaka to ty dookoła bloku jeździłeś na rowerze.

      • 3 0

  • (2)

    To podsumowanie to jakaś ściema - połowy wymienionych tam dróg rowerowych ani pieszo rowerowych nie ma. Może były w planach ale nie zostały zrealizowane.

    Pierwsza pozycja "Potok Oruński" - tam żadna droga pieszo rowerowa nie powstała, wzdłuż potoku wyasfaltowano ulicę która kiedyś była polną leśna drogą, ale zapomniano wybudować zadłuż niej chodnika ani drogi rowerowej.
    Ulica jest wąska że ciężko ciężarówce wyminąć się z rowerem, asfalt kiepsko położony na ulicy powstały już koleiny w których zbiera się woda tak że rowerzyści są ochlapywani wodą i błotem przez samochody. Tam droga rowerowa by się przydała, ale jej nie ma.

    Na odcinku od wiaduktu biskupia górka do zaroślaka na wale jest zrobiony chodnik a nie droga pieszo rowerowa - dopuszczono na tym chodniku poruszanie się rowerów jednośladowych ale to nie to samo co droga pieszo-rowerowa. Na drodze pieszo rowerowej obowiązują inne prawa niż na chodniku (jak np to że nie ma obowiązku jazdy rowerem po chodniku, nie wolno tam też wjeżdżać rowerami wielośladowymi, a hulajnoga może się poruszać tylko z prędkością pieszego).

    • 5 4

    • ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż dna doliny potoku oruńskiego powinien być doprowadzony co najmniej (1)

      do ulicy Kampinoskiej. Oczywiście powinno się tam także zadbać, by samochody na ten brakujący odcinek nie wjeżdżały. Przydałby się także przepust pieszo-rowerowy pod ulicą Świętokrzyską w okolicach skrzyżowania z ulicą Bergiela - po realizacji tych dwóch tanich projektów wraz z poszerzeniem ulicy Przebiśniegowej powstałby niezły prawie bezkolizyjny korytarz ruchu pieszych i rowerzystów od zbiornika Świętokrzyska do Parku Oruńskiego.

      • 0 0

      • Myślę że całą ulicę która prowadzi wzdłuż potoku można by zamienić w ciąg pieszo-rowerowy

        A samochody niech sobie jadą dookoła przez Kampinowską (do działek) albo Małomiejską i Świętokrzyską (na Ujeścisko).

        Wydaje mi się nawet, że taki był pierwotny plan, tylko z niewiadomych przyczyn go zmieniono i powstała normalna droga z samochodami zamiast ciągu pieszo-rowerowego.

        • 3 0

  • Czy na prawdę nie dało się tego wrzucić na mapę? :) (1)

    bo mam wrażenie, że łatwiej po prostu napisać długaaaaaśny artykuł - jakby płaca była od słowa :)))

    • 14 0

    • a skąd wiesz, czy nie dostają od ilości znaków? :)

      • 0 1

  • Panie Furkal-zapraszam na test pana kontraruchu na słowackiego w gdyni (4)

    W najlepszum razie mozna tam skonczyc z urazami jak pewna Pani prezydent:) to wymyslic to trzeba chyba po alko albo po premie za statystyke goniąc

    • 5 3

    • kontra ruch jak każdy (2)

      to nie wina Furkala że mamy tak beznadziejnych kierowców co z niczym sobie nie radzą.

      • 4 4

      • Czlowieku tam sie ledwo auto miesci..o to chodzi. (1)

        Nawet jakby stalo go go rower nie ominie

        • 4 1

        • ledwo się mieści bo są tam nieprzepisowo zaparkowane samochody

          to jest ta przyczyna

          • 3 3

    • to ten oficer co w wojsku go nie widzieli

      • 2 1

  • A co to za stadion? Marynarki Polskiej - Reja (wjazd na stadion)

    • 1 1

  • Grunwaldzka-Chłopska (3)

    Najbardziej brakuje łącznika między Chłopską a Grunwaldzką w ciągu ulicy Kołobrzeskiej. Najbliższa droga rowerowa jest wzdłuż Pomorskiej w tej relacji, a druga dopiero na Braci Lewoniewskich gdzie mało kto jeździ z powodu stromego podjazdu. Co z tego że budowane sa drogi wzdłuż Grunwaldzkiej, gdzie przejazdów na drugą stronę linii SKM praktycznie w ogóle nie ma!

    • 48 2

    • (2)

      kołobrzeska to w ogóle wymaga jakiegoś przemyślenia. 2 pasy dla aut w obu stronach, a ruchu za duzego nie ma. po jednej samochody zaparkowane na chodniku a po drugiej za szeroki chodnik. duuuużo miejsca na pogodzenie wszystkiego. łącznik rowerowy chlopska-grunwaldzka - konieczny.

      • 21 1

      • Tam powinni bez dyskusji tramwaj puścić (1)

        • 5 1

        • system mobilności i transportu w mieście powinien opierać się o szybką kolej miejską

          oraz działania prowadzące do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać do jej przystanków. W Holandii w dużych miastach 6 na 10 pasażerów kolei miejskiej dociera do jej stacji rowerem. U nas są trudne do oszacowania rezerwy wzrostu takich elementów systemu transportowego miasta - to znakomicie poprawi także rentowność SKM i PKM po jej elektryfikacji, wymianie taboru SKM. Przybliży też szanse na podniesienie częstotliwości połączeń w całej aglomeracji do 5 minutowego taktu w godzinach szczytu od Wejherowa po Tczew. Linia tramwajowa jest kosztowna i nie daje takiego przyrostu korzyści jaki daje skupienie uwagi na systemie rower + SKM/PKM + rower prywatny lub metropolitalny

          • 0 0

  • Na Kołobrzeskiej niema miejsca na droge rowerową od SKM!! Chyba ze zabiorą jeden pas z ulicy !! (2)

    A jak wiadomo droga rowerowa powinna być po obu stronach ulicy.I nie wystarczy na ulicy namalować pasek farbą tylko powinna być wydzielona droga odseparowana od blachosmrodów!
    Na Kołobrzeskiej często sa wypadki nawet wstawili barierki na środku ulicy a i tak dzbany potrafią dachowac na niej takl tam jest bezpiecznie .Nawet na przejsciu dla pieszych wymuszają nanich pierwszenstwo mimo ze jest sygnalizacja!!

    • 1 5

    • Ja tam wole pasy w jezdni. Wygodniej, bezpieczniej i szybciej (1)

      Wystarczy spowolnić kierowców dodatkowymi światłami i przeszkodami jak wypadków tam rzeczywiście dużo.
      Na Stwosza czy Jana Pawła są pasy i nigdzie się tak dobrze nie jeździ jak tam.

      • 3 1

      • To co ty wolisz nikogo nie interesuje bo jak widac nie masz pojecia ze trujesz sie spalinami

        Nie poto rowerem jedziemy by truc sie spalinami .To co piszesz to brednie pasy wjezdni nie są wygodnie i sa super niebezpieczne !!AI kolejny twój przykład Stwosza ruch jest wrecz minimalny ajazda niejset bezpieczna i wygoidna bo te pobocza cestos a wstanie bardzo kiepskim.kolejna twoja głupota to niema mozliwosci i nigdzie sie tak nie buduje a w Gdańsku w szczególności nie jest to mozliwe by zdyscyplinowac kierowców by przestrzegali przepisów W Gdańsku gdzie jest najwiecej piratów drogowych!
        Na Jana pawła niejst ani wygodnie ani bezpiecznie bo ruch jest tam spory.
        I jeszce jedno Jazda w deszczu po deszczu czy zimie oznacza poslizg i to ze wpadniej pod auto albo ono na ciebie!!

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum