• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowy 2021. Czy w 2022 będzie więcej inwestycji?

Joanna Karjalainen
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże. Czy w 2022 r. zrealizowanych zostanie więcej inwestycji związanych z rowerami, niż miało to miejsce w roku 2021? Czas pokaże.

Rok 2021 przeszedł do historii. Czy był to udany czas w kontekście inwestycji rowerowych w aglomeracji trójmiejskiej? Przedstawiamy osiągnięcia z ubiegłych 365 dni dotyczące wszystkich trzech miast: Gdańska, Gdyni i Sopotu.



Gdańsk



W Gdańsku w 2021 r. powstało 15,3 km tras rowerowych, a kolejnych 6,3 km jest w realizacji. Nie wszystkie są drogami rowerowymi sensu stricto - do podsumowania wliczyliśmy także odcinki, które rowerzyści dzielą z pieszymi.

Jaką ocenę dał(a)byś zrealizowanym w 2021 r. inwestycjom rowerowym w Trójmieście?

Zrealizowane zostały odcinki:
  • Potok Oruński - działki w parku Oruńskim - ciąg pieszo-rowerowy o długości 700 m,
  • brakujący odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża - 300 m,
  • wiadukt Biskupia Górka - Zaroślak-św. Trójcy - droga dla rowerów i ciąg pieszo-rowerowy o długości 1500 m,
  • Grunwaldzka - Pomorska-Bitwy Oliwskiej - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Wały Jagiellońskie-Hucisko - Elżbietańska-Podwale Grodzkie - przejazd dla rowerów i chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów o długości 500 m,
  • Marynarki Polskiej - Reja (wjazd na stadion) - droga dla rowerów o długości 1100 m,
  • Wiślana Trasa Rowerowa - droga dla rowerów o długości 6600 m,
  • Cystersów - Kanapariusza-Opacka - pas rowerowy o długości 300 m,
  • 3 Maja - Dąbrowskiego-Sąd Rejonowy - pasy rowerowe o długości 700 m,
  • Bajki-Sienna - Siennicka-Sucharskiego - pas rowerowy o długości 1000 m,
  • Kościerska - Owczarnia-Bytowska - ciąg pieszo-jezdny o długości 2100 m,
  • Bytowska - Klesza Droga-Kwietna - ciąg pieszo-jezdny o długości 1900 m.


Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



W realizacji obecnie znajdują się odcinki:

  • Kartuska - Otomińska-Nowatorów - droga rowerowa i ciąg pieszo-jezdny o długości 2000 m,
  • Nowatorów - Budowlanych-Kartuska - ciąg pieszo-rowerowy i pasy o długości 1100 m,
  • Grudziądzka - Hallera-Chrobrego - pasy o długości 400 m,
  • Nowa Warszawska - Jabłoniowa-Havla - droga rowerowa o długości 1800 m,
  • Opływ Motławy - Ebląska-Zawodników - ciąg pieszo-rowerowy o długości 600 m,
  • Wały Jagiellońskie - Targ Rakowy-Hucisko - droga rowerowa o długości 200 m,
  • Kołobrzeska - Czarny Dwór - droga rowerowa o długości 200 m.

Ponadto w Gdańsku przybyło ok. 700 miejsc do parkowania rowerów, w tym 550 w ramach akcji Zamów Stojak i 74 w ramach zagospodarowania terenu wokół wiaduktu Biskupia Górka.

Osowa. Nowy parking na 100 rowerów



W mieście, podobnie jak w latach ubiegłych, zrealizowano dwie gry rowerowe: Rowerowy MajRowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska.

Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej. Wiślana Trasa Rowerowa to nowo wybudowana, ponad 7-kilometrowa droga rowerowa na Wyspie Sobieszewskiej.

Gdynia



W roku 2021 wybudowano 785 m nowych dróg rowerowych - trasy na ul. 10 Lutego, ul. Morskiej, ul. Polskiej i ul. Lotników. Wyznaczono ok. 1,5 km pasów ruchu dla rowerów i wyremontowano 200 m dróg rowerowych. Poza tym uruchomiono kontraruchy rowerowe, czyli umożliwiono jazdę rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych na 29 ulicach o łącznej długości 8 km.

- Kontrapasy pojawiły się na ulicach takich jak: Balladyny, Biskupa Dominika, Bytomska, Chorzowska, Dąbrowskiego, Focha, Kołłątaja, Kwidzyńska, Maczka, Mestwina, Olchowa, Olkuska, Olsztyńska, Orzeszkowej, Plac Górnośląski, Pola, Pomorska, Przemysława, Rybnicka, Słupecka, Sosnowiecka, Szczecińska, Sztumska, Światowida, Świętopełka, Tatrzańska, Ujejskiego, Wachowiaka, Zegarskiego - wylicza Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdyni. - W ścisłym śródmieściu udogodnienia rowerowe, często ze względu na ograniczenia przestrzenne, są zapewniane poprzez odpowiednią organizację ruchu, która ma na celu takie jej kształtowanie, aby osoba jadąca rowerem miała do pokonania dystans krótszy, niż jadąc samochodem. Tym samym rower staje się szybszym, atrakcyjniejszym i bardziej konkurencyjnym wobec innych środków transportu pojazdem.
Wyznaczono również trasy rowerowe w różnych formach (drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, pasy rowerowe) o łącznej długości 3,6 km na ulicach: 10 Lutego, Armii Krajowej, Kartuskiej, Kopernika, Legionów, Lotników, Morskiej, Polskiej, Przebendowskich, Wagnera, Warszawskiej, Władysława IV.

Droga rowerowa w centrum Gdyni jest w realizacji



W 2021 r. podczas przebudowy ulic Morskiej z Warszawską powstało udogodnienie dla rowerzystów w postaci przejazdu rowerowego przez sześciopasmową drogę. Dzięki temu połączone zostały dwie kluczowe trasy rowerowe: prowadząca do Śródmieścia i wzdłuż ul. Morskiej do granicy z Rumią.

- Wzdłuż ul. 10 Lutego powstała droga rowerowa między ul. Dworcową a Abrahama z nawierzchni wodoprzepuszczalnej w miejscu dotychczasowych miejsc parkingowych - mówi Jakub Furkal. - Planowane jest dociągnięcie trasy jeszcze do skweru Kościuszki. Na ulicach Armii Krajowej, Kopernika, Legionów, Przebendowskich, Wagnera i Warszawskiej wytyczono pasy rowerowe w jezdni, tworząc dla rowerzystów bezpieczne warunki do jazdy w porównaniu z wcześniejszymi dość przewymiarowanymi szerokościami pasów do jazdy ogólnej. Z kolei na ul. Lotników wybudowano drogę rowerową między ulicami Wielkopolską a Sieradzką, co jest pierwszym etapem większego przedsięwzięcia, jakim jest budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do istniejącej DDR przy ul. Łowickiej.
- Kolejna wydzielona droga rowerowa została wybudowana na ul. Kartuskiej, między ulicami Morską a nowym węzłem Chylonia, który wyposażony został w dużą liczbę parkinów rowerowych naziemnych i na parkingu podziemnym. No i wreszcie wybudowany został ważny odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Władysława IV (między ulicami Armii Krajowej a 10 Lutego), który połączył oderwane od siebie do tej pory trasy rowerowe. Można powiedzieć, że od teraz całe Śródmieście można nareszcie przejechać z wykorzystaniem tzw. twardej infrastruktury rowerowej, czyli wydzielonej poza jezdnią trasy, co jest istotne zwłaszcza dla mniej doświadczonych użytkowników.
W Gdyni w ubiegłym roku przeprowadzono również 10. edycję konkursu "Do pracy jadę rowerem". Ponadto przez cały rok kalendarzowy prowadzona jest wypożyczalnia rowerów cargo zarówno dla osób prywatnych, jak i dla przedsiębiorstw.

Nowe liczniki rowerowe. Jest ich już 11



Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Droga rowerowa w centrum Gdyni została wyposażona w tzw. guzy rowerowe, czyli wypustki, których funkcją ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Sopot



W Sopocie w 2021 r. zakończyła się przebudowa ul. Armii Krajowej wraz z drogami rowerowymi. Przebudowano fragment ul. Rzemieślniczej. Pozyskano dofinansowanie na przebudowę ul. 3 Maja, na której pojawią się pasy rowerowe na całej długości, trzy ronda oraz wyniesienia.

Sopot zakończył przebudowę ul. Armii Krajowej



Jak co roku w Sopocie odbywały się dwie gry rowerowe: Rowerowy Maj dla dzieci oraz Wkręć się w Sopot dla dorosłych. W tej ostatniej w 2021 r. wzięło udział 471 uczestników.

Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie. Przebudowa ul. Armii Krajowej w Sopocie trwała ponad rok. Wraz z remontem ulicy odbył się remont drogi rowerowej, będącej jedną z kluczowych dróg dla rowerzystów w Sopocie.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • DZIUR

    na jezdniach wiecej niz gwiazd na niebie , a inwestycje rowerowe to priorytet. Przynajmniej wiadomo o co chodzi- na remontach sie nie zarobi, a na nowej inwestycji, od lat wiemy jak to wyglada w trojmiescie. Brawo dla mieszkancow, co wybierają takich włodarzy!

    • 0 0

  • nic sie nie dzije w GD (9)

    ot jakieś łączniki, krótkie trasy i chodniki. Kluczowych dróg nie ma i chyba nie będzie.
    Miasto aktualnie tylko pozoruje działania.

    • 37 22

    • (2)

      Nie narzekajcie, w Gdyni powołuje się tylko oficerów, pełnomocników i ...... maluje się na asfalcie znaczek przypominający rowerek. Następnie zaliczają całą długość jezdni jako wykonanie drogi rowerowej.

      • 4 4

      • (1)

        lepszy znaczek na jezdni niż znak nakazu jazdy po chodniku

        • 5 1

        • powiedz to swojej 11 letniej kuzynce

          w świetle przepisów nie może jeździć po chodniku a po jezdni może jechać wyłącznie po zdaniu egzaminu na kartę rowerową, która zobowiązuje ją do poruszania się po jezdni ulicy, jeśli chodnik obok jest np. zastawiony zaparkowanymi samochodami a nie ma tam żadnej drogi dla rowerów.

          • 0 0

    • Ola Niedojda. Tak sie powinna nazywac . (3)

      Po co ona w ogole istnieje jako urzedniczka? Co ona wlasciwie potrafi,poza memlaniem jakichs frazesow wyczytanych na pasku TVN?

      • 7 9

      • (1)

        Panie koło Suski, zajmij się Pan lepiej kolejnymi wyborami, a nie atakiem na naszą Panią Prezydent.

        • 7 3

        • lepiej nie

          ostatnio mieli powieszoną mordę wyborczą Suskiego w poprzek śmieszki rowerowej w Sopocie, naprzeciw komendy miejskiej psiarni. bliznę mam do dziś, zostanie na zawsze.

          • 1 2

      • Za pisłanką tęsknisz na każdym stawisku , w WC wolne do obsadzania !

        • 6 2

    • W Gdyni za to dzieje się, że ho ho!!

      • 1 3

    • Robią tam gdzie im wygodnie, niekoniecznie tam gdzie pilna potrzeba

      Na wczoraj brakuje rozwiązania wzdłuż Kołobrzeskiej, od SKM do Chłopskiej, a w szczególności Krynickiej. Dopuszczono parkowanie na chodniku i na wąskiej reszcie odbywa się ruch rowerowy i pieszy. To nie działa. Mówimy o drodze od uniwersytetu / centrum biurowego / SKM do ludnej dzielnicy.

      • 12 2

  • 15 kilometrów do 785 metrów - to jest dystans Gdańska od Gdyni (3)

    Gdyby włodarze Gdyni mieli trochę przyzwoitości, to nie ściemnialiby, że nastąpił jakiś przełom w polityce rowerowej! Żenada, a współczucie dla mieszkańców.

    • 17 4

    • Nom, w Gdyni się już nauczyli, że śmieszki w postaci zabierania pieszym chodnika to ślepa uliczka

      i postawili na pasy i kontrapasy rowerowe

      • 1 0

    • Bardzo fajnie - szkoda pieniędzy na te pseudoinwestycje. (1)

      Dla 5ciu rowerzystów dziennie... Ciężkie czasy, lepiej dziury w drogach połatać.

      • 2 8

      • liczniki podają zupełnie inne dane

        inwestycje prowadzące do poprawy komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów są inwestycjami charakteryzującymi się najwyższymi wskaźnikami produktywności. Są to najbardziej produktywne inwestycje w infrastrukturę miejską. Najważniejsze jest konsekwentne wdrażanie programu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od jeżdżących i parkujących samochodów: na takich działaniach zyskują piesi, rowerzyści oraz właściciele lokali handlowych i gastronomicznych położonych przy tak przekształcanych ulicach.

        • 2 0

  • (8)

    Zrobili by jakieś normalne chodniki zamiast topić pieniądze w jakiś bezsensownych ścieżkach rowerowych.

    • 6 14

    • Niestety w polsce już te tandety zbyto mocno się zakorzeniły niestety (5)

      Miejsce roweru jest na jezdni, bo to pojazd. Owszem można dopuścić jazdę rowerem po chodniku ale tworzyć na nich śmieszne slalomy, nakazywać jazdę po nich rowerem i przekonywać wszystkich w koło że to droga rowerowa... no litości. Nigdzie na świecie się tego tak nie robi.
      chodnik to chodnik.

      • 0 2

      • (3)

        to sobie jedź tę jezdnią, tylko nie dziw się potem, że wszyscy na ciebie trąbią i jest strach tam jechać. Brak jakiejkolwiek kultury jazdy w Gdańsku niestety nie pomaga.

        • 2 0

        • (2)

          To trzeba zmienić tą mentalność, a nie tkwić cały czas w tej samochodowej patologii.
          Bo tak to nigdy dobrze nie będzie.

          Poza tym nie twórzmy jakiejś alternatywnej rzeczywistości. Jest źle ale nie tragicznie.
          Ja wybieram zawsze jezdnie jak mam taką możliwość i incydenty na niej są rzadkością w przeciwieństwie do tzw. "ścieżek na chodnikach" gdzie co skrzyżowanie, gdzie wyjazd to jakiś kierowca maniane musi odwalić. Nie znam też nikogo kto by miał wypadek na jezdni, a na "ścieżkach" sporo.

          • 1 0

          • (1)

            jeżeli jest wyznaczona droga rowerowa w kierunku, w jakim jedziesz to wg art. 33 kodeksu drogowego nie masz prawa jechać jezdnią.

            • 1 0

            • ten przepis miałby sens, gdyby obowiązywał wyłącznie wtedy, gdyby droga dla rowerów spełniała

              pewne ściśle określone standardy, a nie służyła jako pretekst do pozbycia się rowerzystów z jezdni.

              • 0 0

      • piszesz nieprawdę: jako argument mogę podać setki filmików na YouTube

        Dobra infrastruktura rowerowa powstaje dla osób, które nie mają doświadczenia w jeździe rowerem po szosie wraz z samochodami. W centrach miast po prostu uwalnia się kolejne ulice i place od jeżdżących samochodów, a jezdnie dróg dojazdu z otaczających centrum osiedli mieszkaniowych się zwęża w celu wygospodarowania dwukierunkowych dróg dla rowerów kosztem części jezdni i ewentualnie części chodnika. Tym działaniom towarzyszą konsekwentne działania na rzecz redukcji i uspokojenia ruchu pojazdów dwuśladowych z napędem mechanicznym.

        • 0 0

    • aha, czyli nie robić ścieżek, niech rowerami jeżdżą po drodze, bo tak! Według przepisów nie można jeździć po chodniku.

      • 1 2

    • chodniki byłyby bardziej normalne

      gdyby wdrożony system stopniowej eliminacji prawa kierowców do parkowania na nich, bez potrzeby instalowania kolejnych rzędów barierek

      • 2 2

  • Bytowska to normalna ulica z ruchem samochodowym (2)

    To że jeżdzą tam również rowerzyści, nie czyni z niej trasy rowerowej.

    • 2 2

    • a reszta to chodniki dla pieszych (1)

      zwykłe mydlenie ludziom oczów. Propaganda nic więcej. Tras rowerowych jak nie było tak dalej nie ma.

      • 2 1

      • zapraszam na Aleję P. Adamowicza

        i proponuję przestać malkontencić

        • 0 0

  • A Kolobrzeska czeka juz 10 lat... (2)

    Rowerowe autostrady to odgrzewany STER sprzed 10 lat. Stagnacja

    • 20 4

    • Święte miejsca parkingowe musiałyby zostać zlikwidowane (1)

      Niestety nie widzę nadziei dla tej inwestycji dopóki nie zmieni się władza.

      • 2 2

      • Na Hucisku ta władza zlikwidowała miejsca do parkowania samochodów na chodniku

        z korzyścią dla mieszkańców. To samo powinno nastąpić na Kołobrzeskiej i chyba jest możliwe.

        • 0 0

  • Chodnik dla pieszych z nakazem jazdy po nim rowerem nie jest żadną trasą rowerową. Bądźmy poważni (8)

    Kartuska, Kołobrzeska, Centrum to są priorytety których od lat nie ma

    • 70 8

    • lepszy rydz niż nic (3)

      przynajmniej nikt mnie nie zmusza do ryzykowana zdrowia i jazdy po ulicy z tą dziczą w puszkach

      • 3 3

      • Dzicz występuje wśród wszystkich uczestników ruchu. (2)

        To kwestia kultury osobistej a nie środka transportu. Wiem, bo bywam pieszym, rowerzystą, kierowcą.

        • 7 1

        • niekulturalny rowerzysta dużo mniej zagraża innym niż niekulturalny kierowca

          niekulturalny pieszy praktycznie nikomu nie zagraża, choć sam się naraża na ryzyko potrącenia na pasach; dotyczy to każdego pieszego któremu zdarza się zagapić

          • 0 0

        • ale komentarz był o dziczy w puszkach

          • 2 0

    • Chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym może być najlepszym rozwiązaniem (3)

      tam, gdzie ruch jest niewielki. Odcinek Pomorska - Bitwy Oliwskiej jest świetnym przykładem. Pieszych tam prawie nie ma, więc czemu nie wpuścić tam rowerzystów, z zastrzeżeniem ustępowania pierwszeństwa pieszym (które jest określone w ogólnych przepisach)? Kosztem kilku znaków drogowych rowerzysta może legalnie przejechać po jednej stronie Grunwaldzkiej / Niepodległości, od Derdowskiego w Oliwie do Jana z Kolna w Sopocie.

      • 4 5

      • (1)

        taa "pieszych prawi nie ma". chyba w nocy

        pomijając chodnik to chodnik. wliczanie go do tras rowerowych to po prostu robienie z ludzi glupkow

        • 4 1

        • największym osiągnięciem lobby samochodowego

          jest przekonanie mieszkańców, że pokojowe współistnienie ruchu rowerzystów i pieszych nie jest możliwe ani na chodnikach z dopuszczeniem ruchu rowerowego ani w strefach pieszych uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów. W Gdańsku jest bardzo wiele miejsc, gdzie ruch pieszy ma charakter kropelkowy a rowerzyści poruszają się bez większych przeszkód i konfliktów z pieszymi. To nie znaczy, że nie warto rozbudowywać sieci dróg rowerowych.

          • 0 0

      • Nie przy obecnych wątpliwych przepisach, gdzie rowerzysta na chodniku ma poruszać się z prędkością pieszego.

        • 2 2

  • Grunwaldzka-Chłopska (3)

    Najbardziej brakuje łącznika między Chłopską a Grunwaldzką w ciągu ulicy Kołobrzeskiej. Najbliższa droga rowerowa jest wzdłuż Pomorskiej w tej relacji, a druga dopiero na Braci Lewoniewskich gdzie mało kto jeździ z powodu stromego podjazdu. Co z tego że budowane sa drogi wzdłuż Grunwaldzkiej, gdzie przejazdów na drugą stronę linii SKM praktycznie w ogóle nie ma!

    • 48 2

    • (2)

      kołobrzeska to w ogóle wymaga jakiegoś przemyślenia. 2 pasy dla aut w obu stronach, a ruchu za duzego nie ma. po jednej samochody zaparkowane na chodniku a po drugiej za szeroki chodnik. duuuużo miejsca na pogodzenie wszystkiego. łącznik rowerowy chlopska-grunwaldzka - konieczny.

      • 21 1

      • Tam powinni bez dyskusji tramwaj puścić (1)

        • 5 1

        • system mobilności i transportu w mieście powinien opierać się o szybką kolej miejską

          oraz działania prowadzące do poprawy komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących docierać do jej przystanków. W Holandii w dużych miastach 6 na 10 pasażerów kolei miejskiej dociera do jej stacji rowerem. U nas są trudne do oszacowania rezerwy wzrostu takich elementów systemu transportowego miasta - to znakomicie poprawi także rentowność SKM i PKM po jej elektryfikacji, wymianie taboru SKM. Przybliży też szanse na podniesienie częstotliwości połączeń w całej aglomeracji do 5 minutowego taktu w godzinach szczytu od Wejherowa po Tczew. Linia tramwajowa jest kosztowna i nie daje takiego przyrostu korzyści jaki daje skupienie uwagi na systemie rower + SKM/PKM + rower prywatny lub metropolitalny

          • 0 0

  • Zbudowanie ścieżki rowerowej, to jedno

    Utrzymanie jej przejednej cały rok, to drugie. Codziennie poruszam się tą w Sopocie i sezonie zimowym nigdy nie widziałem aby ktokolwiek ją odśnieżał. Wywaliłem się tam już dwa razy. Na trzeci mnie nie stać. Jeśli zarządca nie potrafi zadbać, to niech ją zamknie od listopada do kwietnia i po sprawie.

    • 1 1

  • Jaki? Niebezpieczny bo rowerzyści są gorsi niż pijani kierowcy.

    Zero odpowiedzialności i nie do zatrzymania w sytuacji kiedy łamią przepisy, wymuszają pierszeństwo na ścieżkach dla pieszych, zajeżdżają pieszym drogę, najeżdżają na pieszych, dzieci i zwierzęta, rozjeżdżają piesze trasy w lesie, niszczą glebę, płoszą zwierzęta. Nadmierna prędkość i zero wyobraźni. Czy jakiś kierowca chciałby rower na ulicy lub równolegle do niej? Nie! Ilość wypadków z udziałem pojazdu typu rower i hulajnoga i auto jest coraz większa. Dlaczego takie ryzyko mają ponosić piesi?

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum