"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-11 17:21
Zleceniodawca musiał się nieźle napocić przy tworzeniu tej listy wytycznych :-D
Praktycznie można to skwitować jednym zdaniem: Oczekujemy żeby system zaczął działać bo na razie trudno to uznać za działanie
- 67 2
-
2019-04-11 17:21
(6)
panie federowicz (pisane z malej liery) - kto na Boga panu podpowiedzial ze zalozone rece to dobry pomysl do zdjecia? Zarzad nie zrobi nic rekoma innych ludzi jezeli sam nie wezmie sie do pracy!
- 56 13
-
2019-04-11 17:54
Weź idź się czepiać gdzie indziej.
- 0 13
-
2019-04-11 18:21
Może to Zdjęcie bardzo dobrze oddaje realia....
... tak sobie patrzy z założonymi rękoma.
- 9 1
-
2019-04-11 20:44
Przecietnie inteligent wie ze załozone rece oznaczają brak pewnosci siebie ,niekompetencje,i brak zaufania.
- 2 1
-
2019-04-11 22:24
(1)
Po co z małej litery? Po co poniżać człowieka?
- 1 3
-
2019-04-11 23:24
bo trzeba, za to co odwalił
- 2 0
-
2019-04-12 09:45
boga tez napisz z małej
- 0 1
-
2019-04-11 17:23
Miało być dobrze -wyszło jak zawsze (3)
Projekt niestety przerósł wykonawce
- 59 4
-
2019-04-11 17:49
to nie jest tak
Gdyby to był projekt komercyjny to jestem przekonany, że dzialałby prawidłowo, miał niewiele wyższe ceny i zdrowe założenia ( a nie elektryki, którym trzeba dowozić codziennie akumulatory)
Niestety dotacje i kasa publiczna zabijają innowacyjnośc i zdrowy rozsądek, bo przestaje się liczyć powodzenie projektu a wszyscy myślą jak zrobić, żeby wydębić dotacje i oczywiście jak najwększe dotacje - zatem mis musi być drogi.- 12 2
-
2019-04-11 21:03
niemiecka firma
- 0 0
-
2019-04-13 14:33
Stary kawał
Na zebraniu wiejskim PPR chłop pyta instruktora z komitetu " czy komunizm wymyślili robotnicy czy naukowcy" odpowiedź robotnicy , na to chłop tak też myślałem bo naukowcy by na szczurach go wypróbowali , a tu się wszystko nawet z rowerem piepszy .
- 0 0
-
2019-04-11 17:25
Powinni takie kary im dowalic, żeby zbankrutowali. (3)
- 42 32
-
2019-04-11 17:41
no i kolejny przetarg i kolejne lata bez roweru miejskiego....
- 12 3
-
2019-04-11 17:43
Powinieneś się ogarnąć i wyjść do ludzi, a nie chować się w pokoju u mamusi.
- 7 3
-
2019-04-11 17:51
To by na pewno poprawiło sytuacje
- 10 4
-
2019-04-11 17:27
Opinia wyróżniona
Brawo, przyznaliście się w końcu do błędu zamiast tylko chwalić się dużym zainteresowaniem (3)
To pierwszy krok w dobrą stronę. Wiecie, co jest źle, więc do roboty.
- 60 4
-
2019-04-12 09:17
(2)
Mimo wszystko nadal przeraża stwierdzenie, że kary nie służą żadnej ze stron. Przecież to bzdura. Planujecie sobie remont łazienki, ma trwać 3 tygodnie. Przychodzi ekipa, wszystko kuje i rozwala po czym zaczyna kręcić. I tak kręci rok, aż w końcu kończy jako-tako remont. No i pytanie, czy właściciel nie będzie dochodził odszkodowania, bo przecież nic się nie stało?
- 6 0
-
2019-04-12 10:24
Niech te rowery przede wszystkim działają
Jeśli firma zbankrutuje przez duże kary, rowerów nie będzie, a nie o to chodzi. Jak najbardziej powinni wypłacić odszkodowanie, ale priorytetem powinny być działające rowery, więc jeśli odszkodowanie ma być nawet za małe w stosunku do bałaganu, który narobili, niech tak będzie. Byleby rowery w końcu działały.
- 1 4
-
2019-04-12 11:07
masz rację - na tym polega kapitalizm (tu promują socjalizm)
ktoś nie wykonuje pracy, nie dostaje zapłaty
ktoś zawala kontrakt, płaci kary umowne
i wtedy funkcjonuje, bo eliminuje sie takich socjalistycznych cwaniaków, co to całe życie jada na koszt innych- 5 0
-
2019-04-11 17:28
kolejny (1)
przekręt władzy PO_KO
- 43 45
-
2019-04-11 19:48
poszedłbym dalej w Twojej teorii -
to na pewno wina Tuska !
- 8 1
-
2019-04-11 17:28
Ciekawe czy chociaż dadzą radę obsłużyć i ładować rowery cargo do obsługi rowerów Mevo (1)
Cyrk na kółkach albo miś na miarę naszych czasów, niedługo liczba zatrudnionych dobije do 150 osób co daje poniżej 10 rowerów z abonamentem 10 PLN miesięcznie. Przecież to jest chore u podstaw.
- 55 8
-
2019-04-11 19:54
Za cene osob obslugujacych wymiane bateri zbudowali by stojaki z opcja ladowania....
Mało to latarni moglyby chociaz po zmroku same sie ladowac...
- 7 0
-
2019-04-11 17:30
Opinia wyróżniona
Trzeba było zaproponoać zwykłe, funkcjonujące rowery zamiast 100% elektrycznej floty (5)
Trzeba było zaproponoać zwykłe, funkcjonujące rowery zamiast 100% elektrycznej floty, i aspiracji do pioniera innowacji . Bardzo łatwo się domyśleć, ze tego włąsnie oczekują uzytkownicy - dostepnosci
- 60 8
-
2019-04-11 18:23
Karnoś chciał elektryków (1)
żeby w końcu zobaczyć, jak to jest przekroczyć na rowerze 10km/h
- 11 5
-
2019-04-12 15:20
w sopoćkowie dalej tu i ówdzie to nielegal
ok, ich zbójeckie prawo.
ale mevowery powinny miec liczniki- 1 0
-
2019-04-12 12:59
Takie były warunki zamówienia w przetargu (2)
- 0 2
-
2019-04-12 15:19
warunki nie narzucały (1)
Dawały tylko dodatkowe punkty za % elektryków.. To nextbike uznał że jest w stanie dostarczyć 100% elektryków
- 4 1
-
2019-04-12 17:00
Ale te dodatkowe punkty ostatecznie doprowadziły do.wygranej Nextbike'a - bo jego oferta nie była najlepsza pod
Zresztą różne wróble jeszcze przed rozstrzygnięciem ćwierkały, że tak będzie. Także na trójmieście.
- 0 0
-
2019-04-11 17:31
O co chodzi?
Polaki mają znowu problem? Oto chodzi buhahahaha
- 8 19
-
2019-04-11 17:32
(1)
Więcej stacji ładowania akumulatorów!!! Więcej rowerów to sprawa oczywista.
- 22 3
-
2019-04-11 17:50
Rowerów brak, a przystanki są tak fantazyjnie rozlokowane, że tylko w centrum można próbować ich używać jak już się jakiegoś upoluje. System stworzony dla turystów... Przecież wiadomo, że jak ktoś mieszka na obrzeżach to nie ma co liczyć na mevkę i gdzie ją zostawić. Wiem... Kupię sobie auto i będę jechał do centrum, żeby upolować mevę...
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.