• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przypięte rowery blokują wymianę stojaków Mevo. Nie wolno ich ruszyć

Maciej Korolczuk
18 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (182)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mimo apeli i oznakowania rowerów i stojaków nadal wiele osób je ignoruje i pozostawia na nich swoje jednoślady. Mimo apeli i oznakowania rowerów i stojaków nadal wiele osób je ignoruje i pozostawia na nich swoje jednoślady.

Nie tylko złodziejom rowerów utrudniają życie właściciele jednośladów przypinając je blokadą do stojaków, jakie zostały po rowerze metropolitalnym Mevo. W ciągu miesiąca operatorowi Mevo 2.0 udało się zdemontować zaledwie 25 proc. stojaków, bo przy pozostałych nadal przypinane są rowery mieszkańców metropolii. Teoretycznie problem mogłaby rozwiązać policja czy straż miejska, ale "siłowego" usunięcia roweru przez służby nie przewiduje prawo.



Czy służby powinny na wniosek operatora Mevo usuwać przypięte rowery?

O zabranie ze stacji Mevo swoich rowerów ponownie apelują urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego. Ingerencja urzędników jest konieczna, bo z demontażem stacji, które wymagają renowacji duży problem ma nowy operator rowerów Mevo, hiszpańska firma City Bike Global.

Gdy przed miesiącem Hiszpanie przystępowali do demontażu wytypowanych stacji wydawało się, że operacja potrwa maksymalnie kilka tygodni. Sprzyjać temu miała nie tylko jesienna aura, ale też nagłośnienie sprawy w mediach.

Jak na złość urzędnikom, a ku uciesze rowerzystów, październik i pierwsza połowa listopada wyjątkowo sprzyjały jeździe na rowerze, przez co z ulic Trójmiasta - i stojaków Mevo - jednoślady znikały w garażach i piwnicach w umiarkowanym stopniu.

Naklejki pozostawiane na stojakach przewidzianych do renowacji na niewiele się zdają. Naklejki pozostawiane na stojakach przewidzianych do renowacji na niewiele się zdają.

Demontaż i renowacja idą jak po grudzie



W efekcie po miesiącu prób operatorowi udało się zdemontować zaledwie 25 proc. stojaków. Łącznie zdemontowanych i dostarczonych do serwisu ma zostać 40 proc. stacji w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego. Kolejne 35 proc. stacji będzie naprawionych na miejscu, a co stan co czwartej stacji został oceniony pozytywnie, co oznacza, że nie wymaga ona renowacji.

- Po miesiącu udało nam się zdemontować tylko 165 stacji, co przekłada się na 1038 stojaków rowerowych. Dużym utrudnieniem prowadzonych prac są prywatne rowery pozostawione na stacjach. Mieszkańcy przypinają rowery nawet w sytuacjach, gdy stojaki są oklejone specjalną naklejką ostrzegawczą. Ponownie apelujemy o usunięcie jednośladów - mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0.
Jak się okazuje, kłopotliwe są nie tylko prywatne rowery, ale też hulajnogi komercyjnych firm, które po zniknięciu rowerów Mevo w naturalny sposób "przejęły" stojaki i wykorzystały je do ekspozycji swoich hulajnóg.

Skala prac jest na tyle spora, że pracownicy zatrudnieni przez City Bike Global zostali podzieleni na pięć zespołów. Najpierw ich zadaniem było poinformowanie użytkowników o planowanej renowacji lub demontażu stacji. Na każdej z nich pojawiła się naklejka z informacją, do kiedy rowery i inne pojazdy powinny zniknąć ze stacji.

Poza samymi parkingami odświeżone zostaną tzw. totemy przy wszystkich 660 stacjach funkcjonujących dotychczas w 14 gminach OMGGS, a do tego 16 nowych stacji w przystępujących do systemu Kolbudach i Kosakowie. Całość prac związanych z renowacją stacji ma zakończyć się do marca przyszłego roku.

Rowery pozostawione na stojaku Mevo przy al. Grunwaldzkiej Rowery pozostawione na stojaku Mevo przy al. Grunwaldzkiej

Prawo nie daje możliwości działania policji i straży miejskiej



Wsparciem w uporczywym ignorowaniem komunikatów pozostawianych na stacjach teoretycznie mogła być Straż Miejska, Policja czy służby miejskie np. z Referatu Mobilności w UM.

Obszar Metropolitalny podjął w tej kwestii nawet pierwsze starania, ale szybko okazało się, że przecięcie blokady i siłowe usunięcie roweru czy hulajnogi ze stacji mogłoby zostać potraktowane jako... zniszczenie mienia. Takiego działania - nawet z uwzględnieniem czynnika, jakim w takim przypadku jest interes społeczny - nie przewiduje też nasze prawo.

- Niestety, mamy w tej kwestii związane ręce i pozostaje nam tylko apelować do właścicieli rowerów, by je jak najszybciej zabrali - dodaje Kleczewska.
W najbliższym czasie planowane są spotkania OMMGS ze strażnikami miejskim i policją w gminach zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym w celu wypracowania działań w podobnych przypadkach.

W Amsterdamie parkingi rowerowe pękają w szwach, dlatego każdy usunięty rower i uwolniona przestrzeń są na wagę złota. W Amsterdamie parkingi rowerowe pękają w szwach, dlatego każdy usunięty rower i uwolniona przestrzeń są na wagę złota.

Jak sobie z tym radzą w Europie?



Dla porównania, w Amsterdamie, który mierzy się z problemem porzucanych rowerów na ogromną skalę, lokalne akty prawne umożliwiają urzędnikom skuteczne działanie.

Pierwszym krokiem jest inspekcja w terenie. Wytypowani urzędnicy podczas dzielnicowych spacerów typują rowery, które od pewnego czasu nie były użytkowane i zakładają na jednej ze szprych na tylnym kole cienką linkę.

Następnie, po kilku tygodniach wracają w to samo miejsce i jeśli linka nie jest przerwana (co oznacza, że rower od ich ostatniej wizyty nie ruszył się z miejsca) naklejają w widocznym miejscu - najczęściej na kierownicy - czerwoną naklejkę z informacją o planowanym usunięciu roweru.

W końcu po upływie wskazanego terminu, rower jest konfiskowany a cenne miejsce postojowe uwolnione od "rowerowego wraku". Jednoślad trafia do miejskiego magazynu, gdzie urzędnicy po numerze ramy sprawdzają dane właściciela i status roweru (czy nie jest kradziony). Później albo jest zwracany właścicielowi (za opłatą), albo sprzedawany firmom zajmującym się sprzedażą rowerów używanych. Rowery z odzysku służą też społecznie - po renowacji w ramach akcji charytatywnych trafiają np. do biedniejszych krajów.

Miejsca

Opinie (182) 9 zablokowanych

  • Jak nie można przeciąć rowera to można przeciąć stojak.

    • 2 2

  • (5)

    cyt. "Teoretycznie problem mogłaby rozwiązać policja czy straż miejska, ale "siłowego" usunięcia roweru przez służby nie przewiduje prawo."
    Podoba mi się to stwierdzenie, zwłaszcza gdy bezproblemowo zleca się odholowywanie samochodów. Tu jakoś prawo nie stanowi problemu.

    • 18 5

    • Prawo zezwala na odholowywanie pojazdów (1)

      • 4 0

      • A taki rower. czy to jest pomnik przyrody? A może przedmiot kultu? A może jednak zwykły pojazd, który można by odholować. No chyba, że w prawie przewidziano jakąś nietykalność dla rowerów.

        • 1 1

    • czyli parkując w miejscu niedozwolonym

      wystarczy przypiąć samochód do latarni najtańszą linką rowerową, a nikt już go nie odholuje, bo by nastąpiło "zniszczenie mienia".

      • 3 1

    • Mi się podoba że (1)

      Na rowerze mogę wszystko , jechać na czerwonym , po chodniku , przypinać gdzie chce i co mi zrobicie ,hehe

      • 0 2

      • Idź skrobać szyby w skodzinie, umysłowy biedaku.

        • 1 0

  • już

    już dajcie sobie spokój z tymi rowerami-jak widać urzędnicy tylko o tym,a miasto tonie w długach i staje się zad*piem ........nieprawda-codziennie przechodzę obok stojaka który jest nie tylko pusty ale i uszkodzony i szpecący a niebezpieczny dla pieszego na chodniku

    • 4 0

  • Czesto widac przy roznych lokalizacjach tylko 1 rower przypięty nonstop dzien i noc i zawsze gruchot. Ktos to robi soecjalnie?

    • 3 2

  • Czegoś nie rozumiem (4)

    Miasto płaci miliony za które firma kupuje rowery na których potem zarabia. Czy nie powinno być ze firma kupuje za własne pieniądze rowery a miasto udostępnia infrastrukturę i za to zyskuje na podatkach?

    • 19 5

    • Widocznie żadnej firmie to się nie opłaca. (3)

      Natomiast ludzie ogarnięci rowerową gorączką tego nie zrozumieją i dalej będą krzyczeć rowery. Pewnie nikt z nich nie zauważył że Amsterdam jest płaski i ma bardziej sprzyjającą pogodę.

      • 5 2

      • Dzbanie gdybys miał mózg to bys wiedział ze rowery miejskie sa w kazdym miescie na swiecie

        • 1 2

      • Amsterdam ma taką samą pogodę jak my (1)

        tylko tam ludzie nie widzą problemu w jeździe w deszczu czy wietrze.

        • 2 3

        • Taką samą?

          O śniegu w listopadzie nikt tam jeszcze nie słyszał

          • 2 0

  • totalny chaos i dezorganizacja

    nie ma rowerów mevo od ponad 2 lat stojaki zajmowały miejsce na parkingach wewnetrznych osiedli długo oczekiwano na ich demontaż np. na Morenie zostały zdemontowany myslicie ze kierowcy uzyskujący dodatkowe miejsca odpuszczą? nie nie bedzie juz mozliwości ponownego ich montazu hahahaha

    • 4 1

  • ludzie jak mogliscie głosowac

    na taka ekipe rzadząca w Gdansku toz to dramat....a opozycja jeden xui

    • 5 1

  • Wniosek jest prosty

    Za mało jest stojaków na rowery. Sama dojeżdżam do przystanku autobusowego na dwukołowcu i przesiadam się na komunikację. Muszę jeździć dwa przystanki dalej, bo tylko tam jest stojak na rowery. Przy wcześniejszych pozostaje opcja przypięcia do znaku, czyjegoś płotu... słabo

    • 8 2

  • I po problemie (1)

    Szlifierka kątowa i po problemie.

    • 5 5

    • racja niech przetną stojak i pospawaja

      • 3 0

  • Na Karwinach stojaki są puste, nieużywane od lat

    Nikt się nimi nie interesuje.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum