• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przypięte rowery blokują wymianę stojaków Mevo. Nie wolno ich ruszyć

Maciej Korolczuk
18 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (182)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mimo apeli i oznakowania rowerów i stojaków nadal wiele osób je ignoruje i pozostawia na nich swoje jednoślady. Mimo apeli i oznakowania rowerów i stojaków nadal wiele osób je ignoruje i pozostawia na nich swoje jednoślady.

Nie tylko złodziejom rowerów utrudniają życie właściciele jednośladów przypinając je blokadą do stojaków, jakie zostały po rowerze metropolitalnym Mevo. W ciągu miesiąca operatorowi Mevo 2.0 udało się zdemontować zaledwie 25 proc. stojaków, bo przy pozostałych nadal przypinane są rowery mieszkańców metropolii. Teoretycznie problem mogłaby rozwiązać policja czy straż miejska, ale "siłowego" usunięcia roweru przez służby nie przewiduje prawo.



Czy służby powinny na wniosek operatora Mevo usuwać przypięte rowery?

O zabranie ze stacji Mevo swoich rowerów ponownie apelują urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego. Ingerencja urzędników jest konieczna, bo z demontażem stacji, które wymagają renowacji duży problem ma nowy operator rowerów Mevo, hiszpańska firma City Bike Global.

Gdy przed miesiącem Hiszpanie przystępowali do demontażu wytypowanych stacji wydawało się, że operacja potrwa maksymalnie kilka tygodni. Sprzyjać temu miała nie tylko jesienna aura, ale też nagłośnienie sprawy w mediach.

Jak na złość urzędnikom, a ku uciesze rowerzystów, październik i pierwsza połowa listopada wyjątkowo sprzyjały jeździe na rowerze, przez co z ulic Trójmiasta - i stojaków Mevo - jednoślady znikały w garażach i piwnicach w umiarkowanym stopniu.

Naklejki pozostawiane na stojakach przewidzianych do renowacji na niewiele się zdają. Naklejki pozostawiane na stojakach przewidzianych do renowacji na niewiele się zdają.

Demontaż i renowacja idą jak po grudzie



W efekcie po miesiącu prób operatorowi udało się zdemontować zaledwie 25 proc. stojaków. Łącznie zdemontowanych i dostarczonych do serwisu ma zostać 40 proc. stacji w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego. Kolejne 35 proc. stacji będzie naprawionych na miejscu, a co stan co czwartej stacji został oceniony pozytywnie, co oznacza, że nie wymaga ona renowacji.

- Po miesiącu udało nam się zdemontować tylko 165 stacji, co przekłada się na 1038 stojaków rowerowych. Dużym utrudnieniem prowadzonych prac są prywatne rowery pozostawione na stacjach. Mieszkańcy przypinają rowery nawet w sytuacjach, gdy stojaki są oklejone specjalną naklejką ostrzegawczą. Ponownie apelujemy o usunięcie jednośladów - mówi nam Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0.
Jak się okazuje, kłopotliwe są nie tylko prywatne rowery, ale też hulajnogi komercyjnych firm, które po zniknięciu rowerów Mevo w naturalny sposób "przejęły" stojaki i wykorzystały je do ekspozycji swoich hulajnóg.

Skala prac jest na tyle spora, że pracownicy zatrudnieni przez City Bike Global zostali podzieleni na pięć zespołów. Najpierw ich zadaniem było poinformowanie użytkowników o planowanej renowacji lub demontażu stacji. Na każdej z nich pojawiła się naklejka z informacją, do kiedy rowery i inne pojazdy powinny zniknąć ze stacji.

Poza samymi parkingami odświeżone zostaną tzw. totemy przy wszystkich 660 stacjach funkcjonujących dotychczas w 14 gminach OMGGS, a do tego 16 nowych stacji w przystępujących do systemu Kolbudach i Kosakowie. Całość prac związanych z renowacją stacji ma zakończyć się do marca przyszłego roku.

Rowery pozostawione na stojaku Mevo przy al. Grunwaldzkiej Rowery pozostawione na stojaku Mevo przy al. Grunwaldzkiej

Prawo nie daje możliwości działania policji i straży miejskiej



Wsparciem w uporczywym ignorowaniem komunikatów pozostawianych na stacjach teoretycznie mogła być Straż Miejska, Policja czy służby miejskie np. z Referatu Mobilności w UM.

Obszar Metropolitalny podjął w tej kwestii nawet pierwsze starania, ale szybko okazało się, że przecięcie blokady i siłowe usunięcie roweru czy hulajnogi ze stacji mogłoby zostać potraktowane jako... zniszczenie mienia. Takiego działania - nawet z uwzględnieniem czynnika, jakim w takim przypadku jest interes społeczny - nie przewiduje też nasze prawo.

- Niestety, mamy w tej kwestii związane ręce i pozostaje nam tylko apelować do właścicieli rowerów, by je jak najszybciej zabrali - dodaje Kleczewska.
W najbliższym czasie planowane są spotkania OMMGS ze strażnikami miejskim i policją w gminach zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym w celu wypracowania działań w podobnych przypadkach.

W Amsterdamie parkingi rowerowe pękają w szwach, dlatego każdy usunięty rower i uwolniona przestrzeń są na wagę złota. W Amsterdamie parkingi rowerowe pękają w szwach, dlatego każdy usunięty rower i uwolniona przestrzeń są na wagę złota.

Jak sobie z tym radzą w Europie?



Dla porównania, w Amsterdamie, który mierzy się z problemem porzucanych rowerów na ogromną skalę, lokalne akty prawne umożliwiają urzędnikom skuteczne działanie.

Pierwszym krokiem jest inspekcja w terenie. Wytypowani urzędnicy podczas dzielnicowych spacerów typują rowery, które od pewnego czasu nie były użytkowane i zakładają na jednej ze szprych na tylnym kole cienką linkę.

Następnie, po kilku tygodniach wracają w to samo miejsce i jeśli linka nie jest przerwana (co oznacza, że rower od ich ostatniej wizyty nie ruszył się z miejsca) naklejają w widocznym miejscu - najczęściej na kierownicy - czerwoną naklejkę z informacją o planowanym usunięciu roweru.

W końcu po upływie wskazanego terminu, rower jest konfiskowany a cenne miejsce postojowe uwolnione od "rowerowego wraku". Jednoślad trafia do miejskiego magazynu, gdzie urzędnicy po numerze ramy sprawdzają dane właściciela i status roweru (czy nie jest kradziony). Później albo jest zwracany właścicielowi (za opłatą), albo sprzedawany firmom zajmującym się sprzedażą rowerów używanych. Rowery z odzysku służą też społecznie - po renowacji w ramach akcji charytatywnych trafiają np. do biedniejszych krajów.

Miejsca

Opinie (182) 9 zablokowanych

  • Oddać kase (4)

    Wiadomość do zarządzających mevo 2 lata temu zakupiłem abonament za 10zł na drugi dzień upadło mevo , radzę oddać mi kasę. Mevo 2 upadnie szybciutko. Jak tacy ludzie rządzą skoro nie potrafią zorganizować tak prostej sprawy jaką są wypożyczalnie rowerów.

    • 33 9

    • (2)

      Spróbuj napisać jeszcze raz - tym razem po polsku.

      • 4 7

      • Sprobuj przeczytac (1)

        Jest po polsku

        • 1 4

        • W j. polskim występuje interpunkcja

          • 3 2

    • "Radzę mi oddać kasę" Postraszyłeś to idź spać, zrobiłeś już za dużo dla kraju.

      • 3 1

  • Odkręcić razem z rowerami)A tak serio to kiedy w końcu doczekamy się miejskiego roweru?Inne miasta mają to dawno ogarniętę a w Gdańsku czy Trójmieście jest to jakieś rocket science.

    • 12 3

  • Jak uzywajo to znaczy, ze sa potrzebne

    Kup se czy postaw/wybuduj nowy a ten zostaw bo używany i potrzebny.

    • 11 4

  • Co za problem?

    Poczekać, aż rowery przerdzewieją i same od stojaków odpadną. Bo wcześniej i tak mevo2 nie ruszy.

    • 15 3

  • A po cholerę to remontować (1)

    Stojaki są w świetnym stanie, jak widać spełniają swoją funkcję. Przewalanie kasy bez potrzeby.

    • 44 2

    • A co myślałeś?

      • 1 0

  • Wymiana stojaków? Przecież te są w dobrym stanie. (2)

    No chyba że jakiś kolejny przekrętas ma zarobić na tych nowych stojakach?

    • 34 3

    • Chodzi o to, aby fakturę wystawić.

      • 12 0

    • Ma zarobić przekrętas i to za Twoje pieniądze i co nam zrobisz?

      • 4 0

  • Co nie wolno (5)

    Były komunikaty? Były!
    Wszystko wywieść na złom albo dzieciakom podarować!
    Kiedy my w końcu przestaniemy tolerować chamstwo, butę i inne zachowania które utrudniają innym pracę a jeszcze innym spokojne życie w społeczeństwie!

    • 10 20

    • Komunikat wielkości chuligańskiej wlepki (1)

      W miejscu, gdzie jest ich pełno. Z pewnością przyciągnie wzrok

      • 7 2

      • Co nie wolno

        Są wlepki i kilka razy były artykuły w lokalnej prasie oraz w mediach.
        A co może do wielmożności jednego czy drugiej specjalnie do domu info przynieść?
        Nosy z telefonów i się trochę zainteresować co się dzieje w około

        • 2 5

    • Chodzi ci o to urzędnicze kłamstwo, bezpodstawną groźbę w postaci sankcji, której nie przewiduje prawo? (2)

      Bo ktoś korzysta ze stacji rowerowej?

      • 6 2

      • Co nie wolno (1)

        Czy to twoje prywatne że chcesz sobie sam używać?
        To jest własność całego okolicznego społeczeństwa które płaci podatki.
        I skoro potrzeba naprawić żeby reszta mogła korzystać to masz jeden z drugim zastany obowiązek się dostosować

        • 1 1

        • Ale ewidentne nie trzeba naprawiać, są w świetnym stanie

          Zdradzę ci tajemnice- stojaki zawsze będą miały rysy. I właśnie powinno się je zostawić jako ogólnodostępne i kupić nowe, a nie robić wałek na pseudorenowacji

          • 0 0

  • Szok, niedowierzanie i miliony pytań...

    Ludzie wykorzystują stojaki do... parkowania rowerów. ;D Z jednej strony wszyscy zachęcają do korzystania z rowerów (zazwyczaj ci, którzy swiat podziwiają ze swoich limuzyn. Prawda Wojciechu Sz. i Marku Ł.?!) w mieście, a z drugiej problemem jest parkowanie w stojakach, które do tego służą.

    • 36 1

  • Luzik, za kilka dni przeszkodą będzie zalegający śnieg

    • 20 1

  • Korposzczury na rowerkach...

    ...wszystkich mają w d...

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum