• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obalamy mity rowerowe. Ile z nich znaliście?

Kamila Lulińska
19 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Mitów na temat rowerów krąży wiele. Które z nich to prawda, a które nie? Mitów na temat rowerów krąży wiele. Które z nich to prawda, a które nie?

Zastanawialiście się kiedyś, jak wiele mitów na temat rowerów krąży wokół nas? My w zasadzie nie. Dlatego, kiedy padła taka myśl, postanowiliśmy to sprawdzić. I jesteśmy ogromnie zdziwieni, jak wiele ich jest. Poniżej prezentujemy wam te, które według nas są najciekawsze.



Ile znasz mitów rowerowych wymienionych w artykule?

1. Podczas stromego podjazdu nie zaleca się pedałowania na stojąco i przy lekkich przełożeniach, gdyż przez to zużywa się łańcuch.
Trzeba przyznać, że jest w tym trochę prawdy: łańcuch zużywa się podczas jazdy. Wpływ na to ma wiele czynników i nie ma znaczenia, czy będziemy pedałować na siedząco czy na stojąco. Nie popadajmy w zbyt wielką oszczędność - łańcuch wcześniej czy później się zużyje, a rower jest przecież po to, aby na nim jeździć.

2. Rower nie jest dla mnie. Rower jest niewygodny. Jestem za stary.
Kolejny mit. Rower jest odpowiednią formą aktywności dla każdego, niezależnie od wieku, wagi czy formy. Nie każdy musi pędzić drogą z prędkością światła. Możemy dostosować jazdę do swoich możliwości. Dodatkowo jeśli rower jest "niewygodny", należy go po prostu dostosować, ustawić "pod siebie". Czasem należy też dobrać najbardziej odpowiednie siodełko czy ustawić jego prawidłową wysokość. O sposobach na walce z dyskomfortem na rowerze pisaliśmy także tutaj.

Zadbaj o łańcuch rowerowy


3. Od jazdy na rowerze powiększają się łydki, szczególnie kobietom.
Wbrew powszechnym przekonaniom, jazda na rowerze angażuje nie tylko dolne partie mięśni naszego ciała. Podczas pedałowania pracują także mięśnie brzucha, grzbietu, a nawet rąk. Jazda na rowerze powoduje, że mięśnie nóg stają się mocniejsze, a ich rzeźba poprawia się. Jednak w większości przypadków nogi zamiast się rozrastać, wysmuklają się.

4. Cena zabezpieczenia rowerowego powinna wynosić 10 proc. wartości roweru.
Cena zabezpieczenia rowerowego nie powinna być determinowana ceną samego roweru. Należy kierować się solidnością zabezpieczenia, a nie jego ceną. Dla każdego roweru, niezależnie od jego wartości, należy zaopatrzyć się w dobre zabezpieczenie. Stosunek ceny zabezpieczenia do samego roweru nie jest adekwatnym wyznacznikiem.

Jak prawidłowo przypiąć rower?


5. Droższego/tańszego roweru nie trzeba serwisować.
Każdy rower należy serwisować. Rower z wyższej półki, tak jak każdy inny, zużywa się, a tańszy również zasługuje na regularną pielęgnację. Warto wiedzieć, że w droższych rowerach zwraca się uwagę na większą oszczędność na wadze, przez co części są droższe, ale niekoniecznie bardziej odporne na zużycie. Poczytaj o tym, jak często wybierać się z rowerem do serwisu.

6. Droższe części rowerowe są trwalsze i mniej się zużywają.
Nawiązując do poprzedniego punktu, droższe części nie zawsze są trwalsze; często jest wręcz odwrotnie - są lżejsze, a przez to delikatniejsze.

7. Im więcej przełożeń z tyłu na kasecie, tym szybciej możemy jechać.
Możliwość generowania większych prędkości na rowerze jest determinowana nie przez liczbę tarczy na kasecie, a liczbę zębów na każdej z tych tarczy. Im mniej zębów na tylnej koronce, tym szybciej będziemy mogli pojechać. Dodatkowo wpływ na prędkość ma również liczba zębów na przedniej zębatce - w tym przypadku zależność jest odwrotna: im więcej zębów, tym cięższe przełożenie i szybciej można pojechać. Jednak trzeba pamiętać, że przełożenia w rowerze same nie jadą. Liczba tarczy i zębów daje możliwość rozwinięcia prędkości przy zmniejszeniu przełożenia, ale przy jednoczesnym utrzymaniu stałej kadencji.

8. Od jazdy na rowerze mężczyźni mogą dostać impotencji bądź zostać bezpłodnymi.
Mit ten prawdopodobnie powstał podczas badań prowadzonych przez pewnego amerykańskiego lekarza (a jakże). Oczywiście jest to nieprawda. Często sytuacja jest wręcz odwrotna. U niektórych mężczyzn obserwuje się wręcz zwiększoną aktywność "w tych sferach życia", spowodowaną dłuższym przebywaniem na rowerze. Pewien dyskomfort pojawiający się przy początkach jazdy na rowerze znika po pewnym czasie, gdy już przyzwyczaimy się do siedzenia na siodełku. Jednak gdy dyskomfort nie znika, należy udać się do serwisu, by sprawdzić ustawienia siodełka (najbardziej polecanym sposobem jest bikefitting). Ewentualnie próbować ustawić siodełko samemu metodą prób i błędów.

9. Pod spodenki rowerowe zawsze zakładamy bieliznę.
Spodenki rowerowe powinniśmy zakładać wyłącznie na nagie ciało. Założenie dodatkowej bielizny powoduje powstawanie bolesnych otarć i odparzeń/podrażnień. Spodenki rowerowe są odpowiednio wyprofilowane i dostosowane do kontaktu z intymnymi częściami naszego ciała, a więc zapewniają maksymalny komfort. Nie ma potrzeby zakładania dodatkowej warstwy. Wyjątkiem są spodenki, które nie posiadają wkładki, bądź specjalna bielizna przeznaczona do uprawiania intensywnych aktywności fizycznych.

10. Rowerzyści nie płacą za utrzymanie dróg, więc nie powinni z nich korzystać.
Pierwszym argumentem przemawiającym na obalenie tego mitu jest fakt, że prawo jasno i wyraźnie mówi, kto może korzystać z dróg, a są to zarówno kierowcy oraz rowerzyści i piesi (choć oczywiście są wyjątki). Nie będziemy wgłębiać się w sprawy podatkowe, które często zwolennicy tego mitu wykorzystują do potwierdzenia swoich racji.
Ciekawostką z historii jest, że amerykański klub rowerowy League of American, który powstał w 1880 roku, przyczynił się do znacznej poprawy jakości dróg w Stanach Zjednoczonych jeszcze przed pojawieniem się samochodów (za oficjalną datę pojawienia się pierwszego auta uznaje się rok 1885). A więc dziękujmy rowerzystom.

11. Kolarze nie muszą zatrzymywać się do toalety, bo mają "pampersy".
Cóż, zdarzają się sytuacje, w których kolarze "załatwiają swoje potrzeby" bez zatrzymywania się. Jednak posługują się wtedy bidonem albo załatwiają się po prostu na bok. Takie sytuacje mają miejsce głównie podczas wyścigów kolarskich. Tzw. "pampers", czyli wkładka do spodenek rowerowych, jest przeznaczona do zwiększenia komfortu podczas jazdy.

Jeśli znacie inne mity rowerowe, podzielcie się z nami.

Opinie (202) 5 zablokowanych

  • zaskakujące jest czytanie tekstu dotyczącego sportowej jazdy rowerem

    w sytuacji, gdy 80% osób jeździ rowerem traktując to jako rodzaj codziennego transportu, a nie sportu. Jaka część osób jeżdżąca po Gdańsku wkłada spodenki rowerowe na gołe ciało? Jaki to ma sens w przypadku jazdy do pracy, szkoły lub po zakupy na odległość 3 km?

    • 3 1

  • Mit numer jeden (2)

    Rowerzyści nie posiadaja prawa jazdy i samochodu tylko rower.

    • 4 4

    • To samo piesi

      też nie posiadają prawa jazdy i samochodu, tylko sandały.

      • 2 1

    • Niektórym ,rower kojarzy się z biedą i wsią ,dlatego tak nienawidzą rowerzystów ?

      • 1 0

  • Fakt numer 1. Niezaprzeczalny (5)

    Rowerzyści nie muszą mieć żadnych uprawnień do poruszania się po drogach i jezdniach publicznych i w związku z tym nie mają pojęcia o przepisach

    • 4 7

    • (2)

      logika kier-owcy : nie muszą mieć uprawnień = nie mają wiedzy

      a że rowerzyści mają też samochód, mają prawko, a że niektórzy pracują jako kierowcy, to tyci pikuś dla jakże logicznie myślącego owcy kier

      • 1 1

      • wiedziałem, że pojawi się tego typu i**otyzm

        Nie zrozumiałeś, że pisałem o tych, którzy nie mają prawka.

        • 0 1

      • to nie jest logika kierowcy, to jest logika czlowieka zarażonego samochodozą

        tacy szukają tylko argumentu na rzecz stygmatyzowania rowerzystów (osób poruszających się na rowerze).
        Przypuszczalnie jest ich wśród kierowców wielu, ale niekoniecznie jest ich większość.

        • 0 0

    • A kierowcy mają, buhahha

      • 1 0

    • i najlepsze jest to że są w tych przepisach bardziej ogarnięci niż niejeden kierowca z uprawnieniami.

      taka prawda

      • 1 0

  • Głównym mitem jest to że rowerzyści uważają się za pełnoprawnych uczestników ruchu (3)

    Rowerzyści niech sobie jeżdżą lasem, ścieżką rowerową albo chodnikiem.
    Krew mnie zalewa jak widzę dumnego kolarza wlekącego się 30km/h ulicą, powodując korki i niebezpieczeństwo dla siebie i innych.
    Do tego takiemu kolarzowi wydaje się że jest ekologiczny, a w praktyce zmuszając każdego kierowcę do zwolnienia do absurdalnie niskiej prędkości, a potem przyspieszenia do normalnej prędkości, co cały czas wokół tego kolarza generuje ilość spalin i porównywalną z ciężarówką.

    • 3 4

    • co do niebezpieczeństwa odsyłam do raportów drogowych policji.
      40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści.

      • 1 0

    • Mnie krew zalewa

      Jak ktoś masakruje język ojczysty. Że też ci nie wstyd pisać cokolwiek.

      • 1 0

    • nie parkuj na ulicy czy chodniku Parkuj w lesie i z buta do domu

      • 0 0

  • brawo, pani Kamilo! (1)

    Mamy dowód, źe nie trzeba się tip-top znać na temacie, żeby napisać dobry, zrównoważony i stymulujący, bardziej niż prowokujący, tekst. Dobra robota.

    Oby tak dalej, jest postęp w stos. to średniej na rowery.trojmiasto.pl

    tX

    • 1 1

    • Stwierdzenie, ze nie trzeba sie znac by o tym pisac nie jest jakas szczegolna pochwala.

      • 2 0

  • Nie spotkałam się nigdy z określeniem że jestem za stary i coś tam coś tam zdumiewające. Trzeba jeszcze przytoczyć że są rowerzyści którzy piją. I ci nie jeżdżą w ekskluzywnych spodenkach sportowych na supersportowych rowera tylko zwykłych starych dane czkach albo są ważniejsze rower z ramą bo przecież po męsku upić się wziąć bagaż i prowadzić taką furę

    • 0 1

  • Mit 7: Prędkość rowerzysty nie zależy od ilości zębów (2)

    od przełożenia ( stosunku ilości zębów z przodu i tyłuu) zależy jedynie prędkość przy ustalonej kadencji. Prędkość jako taka zależy od mocy, czyli iloczynu momentu (siły na pedały, bo korba ma stałe ramię) i kadencji. Zębatkami ustawiamy sobie jedynie zależność między siłą, a prędkością kręcenia. Zatem słaby rowerzysta, choćby miał 53-11 nie pojedzie 50 km/h

    • 2 0

    • zębatki (1)

      gdzie są te zębatki?

      • 0 0

      • Mówią też śrubokręt na wkrętak

        kabel na przewód.
        No dobrze masz rację "koła zębate łańcuchowe", ale nie wiem, czy to przemawia do rowerzystów ;)

        • 0 0

  • Mit 2: jestem za stary (1)

    Mój teść po 85 przestał jeździć, bo nie ma sił utrzymywać równowagi i przestało mu to sprawiać przyjemność. Ja mam nadzieję jeżdzić do 100, ale z wiekiem rzeczywiście wydolność spada. 70-latek oczywiście nie jest za stary.

    • 2 0

    • tiochnika

      na równowagę jest trójkołowiec
      na słabość jest elekryfikacja

      ale przyjemność niestety to sprawa indywidualna, wyobraźni, mody itp ulotnych rzeczy

      • 1 0

  • Mit 9: używam od lat slipów z materiałów termoaktywnych

    i sobie chwalę. Siodełka wąskie, pampersy małe i oczywiście bielizna.

    • 1 0

  • Mit 8: Regularna jazda pinad 8 godz tygodniowo

    zwiększa ryzyko raka prostaty. Lepiej się zaopatrzyć w siodło z dużym otwotem od samego przodu, szczególnie jak się tydzień w tydzień przekracza te 8 godzin.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum