• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga dla pieszych i rowerów. Kto ma pierwszeństwo?

Joanna Karjalainen
12 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przyganiał kocioł garnkowi. Film czytelnika pod takim tytułem skłonił nas do przyjrzenia się spornej kwestii pierwszeństwa na drogach oznaczonych znakiem C13-16, czyli drogach pieszo-rowerowych. Okazuje się, że sprawa jest niejednoznaczna nawet dla służb miejskich.



aktualizacja 12.10. godz. 10:40: Jak słusznie zauważył nasz Czytelnik, w 2015 roku na mocy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach zmieniono nazwę drogi, która oznaczana jest znakiem C-13/16 z "drogi dla pieszych i rowerów" na "drogę dla rowerów i pieszych". Dziękujemy za to uściślenie.


Film wysłany przez czytelnika podpisującego się nickiem Skarżypyta przedstawia scenę, w której użytkownik hulajnogi najpierw poucza innych użytkowników drogi, a potem sam, wbrew przepisom, rozgania innych tam, gdzie najprawdopodobniej to właśnie oni mają pierwszeństwo.

Dlaczego wbrew przepisom? Zacznijmy od nieco prostszej kwestii, co do której większość z nas nie będzie miała uwag: droga oznaczona znakiem C13-16 z symbolami roweru i pieszego przedzielonymi linią poziomą informuje nas o tym, że na danej drodze pieszy ma pierwszeństwo przed rowerzystą. Zgodnie potwierdzają to przedstawiciele komend policji w Trójmieście.

Co jednak ze znakiem, który równie często możemy spotkać na ulicach Trójmiasta, tj. oznaczeniem drogi pieszo-rowerowej (od 2015 nazywanej już jednak "drogą dla rowerów i pieszych"), na którym symbole przedzielone są linią pionową? Wielu rowerzystów zwykło przyjmować, że znak ten informuje, po której stronie ciągu winien poruszać się rowerzysta, a po której pieszy. To prawda, pozostaje jednak kwestia, kto ma pierwszeństwo na tak oznaczonej drodze?

Kwestia ta zdaje się mieć jeszcze większe znaczenie po 21 września, czyli po dacie wejścia w życie przepisów regulujących status drogi rowerowej i zasad poruszania się po niej pieszych. Przypomnijmy: zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym przejście przez drogę dla rowerów jest dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób jest traktowane jako wykroczenie.

  • Pomiędzy drogą rowerową a drogą dla pieszych i rowerów jest zasadnicza różnica, także jeśli chodzi o to, kto ma pierwszeństwo. Na zdjęciu droga dla pieszych i rowerów.
  • Pomiędzy drogą rowerową a drogą dla pieszych i rowerów jest zasadnicza różnica, także jeśli chodzi o to, kto ma pierwszeństwo. Na zdjęciu droga rowerowa.

Droga rowerowa a droga dla rowerów i pieszych



Należy jednak zwrócić uwagę, że powyżej wspomniane przepisy regulują status wyłącznie drogi dla rowerów, a nie dróg pieszo-rowerowych (po aktualizacji przepisów nazywanej już "drogą dla rowerów i pieszych"). Zapytaliśmy przedstawicieli policji w Trójmieście o kontrowersyjny znak C-16/C-13 rozdzielony linią pionową, czyli ten, który wskazuje, po której stronie powinniśmy się poruszać.

- Zgodnie z tym znakiem ruch pieszych i rowerzystów powinien odbywać się odpowiednio po stronach drogi wskazanych przez zarządcę drogi - wskazuje podkom. Jolanta Grunert, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. - Zatem znak ten stosuje się w celu wskazania, po której stronie porusza się pieszy, a po której rowerzysta. Natomiast znak C16/13 (przedzielony linią poziomą - przyp. red.) oznacza, że ruch pieszych i rowerzystów odbywa się na całej powierzchni ciągu. W takim przypadku to piesi mają pierwszeństwo przed rowerzystami.
Identyczną odpowiedź dostaliśmy od st. sierż. Justyny ChabowskiejKomendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie



Poprosiliśmy o uściślenie wytycznych dotyczących znaku rozdzielonego kreską pionową. Z obydwu komend otrzymaliśmy jednak informację, że oficerowie prasowi nie zajmują się interpretacją przepisów, nie mogą więc pomóc nam w rozwiązaniu tego dylematu.

  • Znaki C13-16 oznaczają drogę dla pieszych i rowerów - potocznie nazywaną ciągiem pieszo-rowerowym.

Sopot: pieszy ma pierwszeństwo



Jedynie przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji w Sopocie udzielili nam szczegółowej odpowiedzi. Powołując się na art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który brzmi:

Art. 33. Obowiązki kierującego rowerem, motorowerem lub hulajnogą elektryczną:
1. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.


- Niezależnie od sposobu połączenia znaków C-13 i C-16 (kreska pozioma lub pionowa), jeżeli droga jest wspólna dla pieszych i rowerzystów, to pieszy ma zawsze pierwszeństwo - poinformował nas rzecznik sopockiej policji.
Informacja podana przez rzecznika sopockiej policji potwierdza to, co udało nam się odszukać w innych źródłach. Nigdzie z kolei nie znaleźliśmy informacji, która mówiłaby o pierwszeństwie rowerów gdziekolwiek na drodze oznaczonej znakiem C-13/16. Również miasto Gdańsk na swojej stronie internetowej rowerowygdansk.pl w sieci tras rowerowych Gdańska, która według danych wynosi 851,2 km (dane z marca tego roku) informuje o tym, że na ciągach pieszo-rowerowych to piesi mają pierwszeństwo.

Miejsca

Opinie (248) 3 zablokowane

  • Z lektury komentarzy... (3)

    wynika, że zanim wyjadę rowerem na ścieżkę muszę rozstrzygnąć kto ma rację: ustawa, rozporządzenie, konwencja, policja z miasta x czy y... Chore.

    • 5 0

    • Przepisy same sobie może i nie są złe. (1)

      One po prostu nie trzymają się kupy przy takiej infrastrukturze i organizacji ruchu jaką mamy.

      • 1 1

      • uchwalają je id..ci więc jak mogą być dobre

        • 0 0

    • Wystarczy nie sluchac glupkow i zostanie Ci wbrew pozorom nieskomplikowany przepis.

      Na drodze dla rowerow pierwszenstwo ma rower, na chodnikach z dopuszczonym ruchem rowerowym (wszelkie wariacje drogi dla pieszych i rowerow) pierwszenstwo ma pieszy. I tyle, co tu wiecej interpretowac. I to nawet ma bardzo sensowne uzasadnienie, ale nie bede nikogo zameczal, bo zbyt wiele slow rowna sie z agresja niepotrafiacych tego przetworzyc Polakow.

      • 0 0

  • A co to jest? (2)

    Ścieżka pieszo rowerowa? Proszę wskazać w przepisach ruchu drogowego "ścieżka pieszo*rowerowa? Nie ma, jest chodnik, jest ścieżka rowerowa,wiec proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. Takie naemzwy wymyślają nieudacznicy nie potrafiący zrobić ścieżki, podobnie jak Obwodnica śródmiejska.

    • 0 4

    • (1)

      ścieżki to są co najwyżej historyczne, przyrodnicze albo edukacyjne

      • 0 1

      • Ja znam jeszcze inne sciezki.

        • 0 0

  • Polska specyfika - zagmatwać proste sprawy (1)

    • 3 1

    • Dokladnie!

      • 0 1

  • Dzwonek

    Jeżeli ktoś mi z tyłu dzwoni rowerem lub hulajnogą to ja mu dzwonię w zakuty łeb....

    • 3 6

  • Rowery na ulicę!!! Rowery zagrażają pieszym bo kierujący nimi nie znają zasad! (2)

    • 0 1

    • 80% rowerzystów w Gdańsku i Gdyni to posiadacze prawa jazdy (1)

      więc nie pisz bzdur, że "nie znają zasad". Problemem są kierowcy, którzy formalnie zasady znają, ale je lekceważą. Dlatego wielu rowerzystów ucieka przed nimi na chodniki.

      • 0 0

      • siać popłoch wśród pieszych, zapomniałeś dodać.

        • 0 0

  • Rowerzyści jeżdżą z nadmierną prędkością i wymuszają na pieszych zachowania które zagrają zdrowiu i życiu!

    • 0 1

  • Pieszy jest bez szans w sytuacji współdzielenia drogi! (1)

    Czas skończyć z 'dzieleniem' chodników, które powinny być wyłącznie dla pieszych. Pojazdy mechaniczne na ulicę! W zasadzie nigdzie pieszy nie może czuć się komfortowo i bezpiecznie bo rower jak woda - wszędzie się wedrze!!! Dość już promowania niebezpiecznych zachowań rowerzystów i realnego zagrożenia jakim są oni dla pieszych!

    • 1 1

    • piszesz dyrdymały świadczące o jakimś kompleksie

      w Gdańsku jest bardzo dużo miejsc: chodników, ulic i placów uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów, na których zarówno piesi jak i rowerzyści czują się bezpiecznie i są bezpieczni. Nikt nie promuje niebezpiecznych zachowań rowerzystów: prawdziwe zagrożenie sprawiają kierowcy (nagminnie) lekceważący limity prędkości: dlatego najwięcej zdarzeń drogowych z udziałem pieszych ma miejsce na przejściach dla pieszych. Sprawcami tych zdarzeń są z reguły kierowcy, a nie rowerzyści, mimo tego, że większość z nich nie schodzi z roweru by go przeprowadzić przez jezdnię. Pisanie, że stwarzają tym zagrożenie dla pieszych jest nieprawdą.

      • 0 0

  • Ja nie wchodzę rowerzystom na ścieżki (1)

    i już, nie zastanawiam się czy mogę czy nie, jakie są przepisy, itd. Chcę przeciąć ścieżkę? Upewniam się czy nie właduję się któremuś pod koła jak cielak, proste. Wymalowane "pasy" na ścieżce? Przechodzę, a jak jakiś się we mnie właduje to będzie miał problem.

    • 1 0

    • Wymalowane pasy znacza dokladnie tyle samo co dwukolorowy chodnik. Bez znakow nic.

      • 0 0

  • Czegoż ta V kolumna znowu chce? (1)

    Lobby Rowerowe w formie, bo choć na filmie ludzie na hulajnogach, gadka pięknie przekierowana na to, że "wszyscy utrudniają życie rowerzystom". Macie więcej niż 30 lat temu, a wam ciągle mało? Widać kasa zbijana na "EKO" fr*****ach nie mała, bo apetyt rośnie w miarę jedzenia. Zwężające się pasy na drodze, zwężające się chodniki, własne prawa - widać wciąż mało. Lecą już jakieś petycje przeciwko swojemu miastu rowerwoczyki? Bo wiem, że nie zawahacie się przed niczym.

    • 1 0

    • id..to budowanie pseudo infrastruktury jest po pierwsze niegospodarnością po drugie narażaniem ludzi na niepotrzebne wypadki poza tym bełkoczesz id..to o dwóch zupełnie różnych światach czym innym są potrzebyu rowerzystów a czym innym tania propagitka urzędników jacy oni są dobrze bo przy każdej ulicy w tym z ograniczeniem do 30 silą się na doklejania na siłę różowego paseczka

      • 0 0

  • Jeżdzę autem i rowerem

    I widzę że częściej rowerzyści powodują problemy. Wynika to z chyba powodów:
    - Brak wiedzy o ograniczeniu widoczności w samochodzie
    - Brak wyobraźni
    - Brak oświetlenia
    - szybkie jeżdzanie na przejazdy/pasy często zza przeszkody
    - nieśmiertelność
    - brak uprawnień, przynajmniej karty rowerowej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum