• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga dla pieszych i rowerów. Kto ma pierwszeństwo?

Joanna Karjalainen
12 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przyganiał kocioł garnkowi. Film czytelnika pod takim tytułem skłonił nas do przyjrzenia się spornej kwestii pierwszeństwa na drogach oznaczonych znakiem C13-16, czyli drogach pieszo-rowerowych. Okazuje się, że sprawa jest niejednoznaczna nawet dla służb miejskich.



aktualizacja 12.10. godz. 10:40: Jak słusznie zauważył nasz Czytelnik, w 2015 roku na mocy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach zmieniono nazwę drogi, która oznaczana jest znakiem C-13/16 z "drogi dla pieszych i rowerów" na "drogę dla rowerów i pieszych". Dziękujemy za to uściślenie.


Film wysłany przez czytelnika podpisującego się nickiem Skarżypyta przedstawia scenę, w której użytkownik hulajnogi najpierw poucza innych użytkowników drogi, a potem sam, wbrew przepisom, rozgania innych tam, gdzie najprawdopodobniej to właśnie oni mają pierwszeństwo.

Dlaczego wbrew przepisom? Zacznijmy od nieco prostszej kwestii, co do której większość z nas nie będzie miała uwag: droga oznaczona znakiem C13-16 z symbolami roweru i pieszego przedzielonymi linią poziomą informuje nas o tym, że na danej drodze pieszy ma pierwszeństwo przed rowerzystą. Zgodnie potwierdzają to przedstawiciele komend policji w Trójmieście.

Co jednak ze znakiem, który równie często możemy spotkać na ulicach Trójmiasta, tj. oznaczeniem drogi pieszo-rowerowej (od 2015 nazywanej już jednak "drogą dla rowerów i pieszych"), na którym symbole przedzielone są linią pionową? Wielu rowerzystów zwykło przyjmować, że znak ten informuje, po której stronie ciągu winien poruszać się rowerzysta, a po której pieszy. To prawda, pozostaje jednak kwestia, kto ma pierwszeństwo na tak oznaczonej drodze?

Kwestia ta zdaje się mieć jeszcze większe znaczenie po 21 września, czyli po dacie wejścia w życie przepisów regulujących status drogi rowerowej i zasad poruszania się po niej pieszych. Przypomnijmy: zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym przejście przez drogę dla rowerów jest dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób jest traktowane jako wykroczenie.

  • Pomiędzy drogą rowerową a drogą dla pieszych i rowerów jest zasadnicza różnica, także jeśli chodzi o to, kto ma pierwszeństwo. Na zdjęciu droga dla pieszych i rowerów.
  • Pomiędzy drogą rowerową a drogą dla pieszych i rowerów jest zasadnicza różnica, także jeśli chodzi o to, kto ma pierwszeństwo. Na zdjęciu droga rowerowa.

Droga rowerowa a droga dla rowerów i pieszych



Należy jednak zwrócić uwagę, że powyżej wspomniane przepisy regulują status wyłącznie drogi dla rowerów, a nie dróg pieszo-rowerowych (po aktualizacji przepisów nazywanej już "drogą dla rowerów i pieszych"). Zapytaliśmy przedstawicieli policji w Trójmieście o kontrowersyjny znak C-16/C-13 rozdzielony linią pionową, czyli ten, który wskazuje, po której stronie powinniśmy się poruszać.

- Zgodnie z tym znakiem ruch pieszych i rowerzystów powinien odbywać się odpowiednio po stronach drogi wskazanych przez zarządcę drogi - wskazuje podkom. Jolanta Grunert, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. - Zatem znak ten stosuje się w celu wskazania, po której stronie porusza się pieszy, a po której rowerzysta. Natomiast znak C16/13 (przedzielony linią poziomą - przyp. red.) oznacza, że ruch pieszych i rowerzystów odbywa się na całej powierzchni ciągu. W takim przypadku to piesi mają pierwszeństwo przed rowerzystami.
Identyczną odpowiedź dostaliśmy od st. sierż. Justyny ChabowskiejKomendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie



Poprosiliśmy o uściślenie wytycznych dotyczących znaku rozdzielonego kreską pionową. Z obydwu komend otrzymaliśmy jednak informację, że oficerowie prasowi nie zajmują się interpretacją przepisów, nie mogą więc pomóc nam w rozwiązaniu tego dylematu.

  • Znaki C13-16 oznaczają drogę dla pieszych i rowerów - potocznie nazywaną ciągiem pieszo-rowerowym.

Sopot: pieszy ma pierwszeństwo



Jedynie przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji w Sopocie udzielili nam szczegółowej odpowiedzi. Powołując się na art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który brzmi:

Art. 33. Obowiązki kierującego rowerem, motorowerem lub hulajnogą elektryczną:
1. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.


- Niezależnie od sposobu połączenia znaków C-13 i C-16 (kreska pozioma lub pionowa), jeżeli droga jest wspólna dla pieszych i rowerzystów, to pieszy ma zawsze pierwszeństwo - poinformował nas rzecznik sopockiej policji.
Informacja podana przez rzecznika sopockiej policji potwierdza to, co udało nam się odszukać w innych źródłach. Nigdzie z kolei nie znaleźliśmy informacji, która mówiłaby o pierwszeństwie rowerów gdziekolwiek na drodze oznaczonej znakiem C-13/16. Również miasto Gdańsk na swojej stronie internetowej rowerowygdansk.pl w sieci tras rowerowych Gdańska, która według danych wynosi 851,2 km (dane z marca tego roku) informuje o tym, że na ciągach pieszo-rowerowych to piesi mają pierwszeństwo.

Miejsca

Opinie (248) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Fajnie by było opisać wszystkie znaki rowerowe i pieszo rowerowe i zasady poruszania się po nich, ale to powinna wypowiedzieć się chyba policja. Warto też napisać co jest droga rowerową? Z artykułu to tak średnio coś zrozumieć.
    A swoją drogą to przez takie koszmarki rowerowe jakie mamy w Gdańsku są problemy:)

    • 46 4

    • (3)

      dokładnie. najpierw napisane jest, że wykroczeniem jest kiedy pieszy przejdzie poza wskazanym miejscem na drodze rowerowej, a następnie napisane, że pieszy wszędzie ma pierwszeństwo. co w takim razie uznać za drogę rowerową??
      co grozi rowerzyście za jeżdżenie chodnikiem bez ciągu/drogi dla rowerów?
      jak traktować drogę pod dworcem pkp w gdańsku [p stronie krewetki, gdzie wychodząc z autobusu wchodzi się na jadących rowerzystów?

      • 7 3

      • po stronie "krewetki" nie ma drogi dla rowerów chociaż kiedyś taka tam była

        to jest chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów. Szkoda, że swoim wpisem dajesz wyraz dehumanizowania osób chcących się poruszać po Gdańsku rowerem z pełnym poczuciem bezpieczeństwa, do którego mają prawo.

        • 4 3

      • Odróżniaj "drogę dla rowerów" (sam rowerek na znaku) od "drogi dla pieszych i rowerów" (rowerek i ludzik)

        Tych pierwszych w praktyce jest niewiele. I tam przełazić w losowym miejscu nie wolno. A na tych drugich pieszy może przechodzić w dowolnym miejscu, do na mocy art. 33 PoRD rowerzysta ma mu obowiązek ustąpić. I tu się zawsze kończy zaklinanie, że pasy niewłaściwe bez znaku pionowego itd. Żadne pasy nie są tam nawet potrzebne.

        • 3 0

      • Przez takich jak Wy sa te problemy. W jakiej formie i w jakim jezyku jestescie w stanie cokolwiek zrozumiec?

        • 0 0

    • jeżeli policja z Sopotu to może lepiej nie, bo są za ciemni na bycie strażnikami miejskii

      • 3 1

    • (2)

      A niby dlaczego policja? Pieski maja stosować (i to prawidłowo)istniejące prawo a nie interpretować!

      • 4 0

      • (1)

        W razie mandatu to najważniejsze jest kto interpretuje.

        • 0 2

        • "się możesz odwoływać"

          policja nie stanowi prawa, ma je tylko egzekwować, to tragiczne, ale to niestety jest fakt, że jakże często tego prawa nie znają

          ale policji sopockiej się ostatnio poprawiło, już nie wyróżniają się głupotą na tle gdańskiej i gdyńskiej. może Sopot przestał być miejscem zsyłki za karę?

          • 1 1

    • Policja sama nie ogarnia (1)

      jedyne co potrafią to zacytować słowo słowo to co w przepisach.... ale zapewniam cie że nie rozwiną i nie wytłumaczą ci tematu.

      • 2 1

      • Ale ten temat sopocka policja ogarnela.

        Coz za sukces, a jednoczesnie szok, ze komukolwiek to trzeba bylo tlumaczyc. Nie szokuje mnie za to, ze wielu Polakow nadal nie uwierzy i bedzie stosowac swoje wlasne, autorskie interpretacje pochodzace z odmetow ich d.

        • 0 0

    • policja sama nie wie jakie są przepisy kiedyś wieczorem mi pierd.lili granatowe barany że ten chodnik jakie jest pomiędzy Chylońską na leszczynkach a wiejską i kartuską to ścieżka rowerowa a to zwykły chodnik C13pod nim C16 na jednej tarczy po wyjaśnieniu że art 33 wymaga jazdy drogami rowerowymi dali sobie spokój tylko po co ja mam tracić czas na dyskusje z takimi?

      • 0 0

  • Wspóldzielone chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem powinny być zdelegalizowane! (3)

    Miejsce pojazdów jest na jezdni. Można jedynie dopuścić ruch rowerowy dla powoli jadących rowerzystów ale w żadnym razie nie nakazywać. Wygoda kierowców nie powinna być tu najważniejsza. drogi rowerowe tak ale odseparowane od chodnika, a nie esy floresy ślaczki zygzaczki na 3m chodniku jak np na opata, kartuskiej czy jaśkowej... i jeszcze do tego bez ciągłości. Kawałek tu kawałek tam.... trochę po lewej trochę po prawej stronie. koszmar... cierpią na tym rowerzyści, piesi, uto.... zyskują jedynie kierowcy

    • 6 4

    • Kierowcy też nie zyskują, bo sporo rowerzystów ma dość tych esów-floresów i zamiast stale zmieniać stronę i czekać na przejściach/przejazdach jak każe ścieżka, zaczynają ją w końcu ignorować i wolą jechać prosto ulicą. Albo wolą jechać dalej chodnikiem, bo ścieżka i tak za 200m wróci na tę stronę drogi.

      • 4 0

    • (1)

      Rowerzyści też, przez nich tylko korki większe w miescie są.

      • 0 4

      • korki są w miastach większe przez nadmiar samochodów

        i niedobór widzialnej i niewidzialnej infrastruktury rowerowej. Ta ostatnia to strefy uspokojonego ruchu oraz ulice i place uwolnione od jeżdżących i parkujących samochodów.

        • 1 0

  • Policja wprowadza w błąd (7)

    Dzienni Ustaw :"Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów
    i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku." To oznacza, że równolegle do siebie leżą dwie drogi (jedna jest drogą dla rowerów i obowiązują na niej przepisy dotyczące drogi dla rowerów). Policja z Sopotu wprowadziła w błąd.

    • 8 4

    • (5)

      nie ma znaczenia co jest w rozporządzeniu. w myśl konwencji to jest doga pieszo-rowerowa.
      drogi rowerowe muszą być odseparowane od chodników. Różowe esy floresy na chodnikach nie są więc drogami rowerowymi!

      • 3 6

      • oj, mylisz się i to bardzo (3)

        wiesz, czym w myśl prawa o ruchu drogowym jest na przykład tunel? Nie, nie jest to obiekt inżynieryjny. Jest to odcinek drogi pomiędzy odpowiednimi znakami. Rozporządzenie ws. znaków i sygnałów ma doprecyzowywać sposób oznakowywania tego, co jest w ustawie. I nie jest ważna nazwa znaku, a jego brzmienie. Pełne, nie wyrwany kawałek.

        • 2 2

        • (2)

          rozporządzenie jest uzupełnieniem ustawy. nie może być z nią sprzeczna nie może być też sprzeczna z konwencją wiedeńska. poza tym jeżeli twierdzisz że to drogi dla rowerów to gdzie są znaki?

          nie ma znaków D-6, nie ma znaków C-16a gdy ciągłość nie jest zachowana, nie ma znaków zmieniających strony, a przecież część rowerowa przeplata się z częścią dla pieszych co 20m....

          • 2 1

          • Jest znak c16 i c13 (1)

            • 1 0

            • droga rowerowa znak c13 tylko definicja drogi rowerowej z ustawy nakazuje separację od ruchu pieszego

              • 0 0

      • Jakiej konwencji?

        • 1 1

    • Nie, to Ty wprowadzasz w blad. Zrozumie to kazdy, kto bedzie sie probowal powolac na te Twoje bzdety.

      • 0 0

  • Komu łatwiej sie poruszać , reagować natychmiast ; stanąć ,zrobić zwrot ? Dlaczego w tym kraiku ;albo, albo ? (1)

    Nie może być przyjażni ,zrozumienia i uszanowania innych ? judzenie i żydzenie To polin !

    • 0 3

    • w krajach niskiego dystansu władzy (takich jak skandynawskie lub Holandia)

      zwykle większą uwagę zwraca się na potrzebę wzajemnego szanowania się niż na cyzelowanie przepisów. W Polsce działania na rzecz uspokojenia ruchu oraz uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów powoli przynoszą dobre owoce. Szkoda, że autorzy artykułu za mało piszą na ten temat.

      • 0 1

  • 851,2 km hahah ale sie usmiałem zapomnieli dodac ze 90% z nich to chodniki i to za zgodą oficera rowerowego kitlińskiego

    urzednik tkóry jest wyjatkowo niekompletny dopuscił ruch rowerowy wmiejscach gdzie jest sa bardzo waskie chodniki zato blokował utowrzenie dryg rowerowych gdzie było sporo miejsca. Ale to dlatego ze on podpisuje wszystko co mu podsuna do podpisanie jest tylko słupem dla urzednicków z DRMG i ZDiZ

    • 9 1

  • Proste (3)

    Człowiek narodził się człowiekiem
    Więc człowiek ma pierwszeństwo nie maszyno

    • 5 4

    • Dobrze prawi. Polać mu!

      • 1 2

    • ok. pod warunkiem że na jezdni będzie tak samo!

      • 1 1

    • Maszynę prowadzi człowiek, i co cffaniaczku

      • 1 2

  • Haos komunikacyjny bedzie tak długo jak bedzie obecna władza rzadzic w Gdańskau bo urzednicy sa najwiekszymi urzednikami

    • 2 1

  • Kodeks drogowy zmienia się kilkadziesiąt razy w ciągu roku. Im jest grubszy tym mniej czytelny i zawierający szereg błędów i możliwości różnych interpretacji. Najlepiej wychodzi zwalanie win na uczestników ruchu drogowego oraz karanie ich mandatami. Najgorzej wychodzi pociąganie do odpowiedzialności policjantów, zarządców dróg oraz tych urzędników, którzy tworzą tzw buble prawne

    • 3 1

  • Ścieżka rowerowa przy hali w Gdyni to skandal . To nóż w plecy .

    • 1 4

  • Kierowczyki ciągle twierdzą, że rowerzyści mają uważać na kierowczyków, nie odwrotnie, obojętnie kto ma pierwszeństwo, bo samochód cięższy i skutki gorsze dla rowerzysty.

    No to niech kierowczyki po wyjściu z samochodu uważają na rowerzystów, bo skutki gorsze dla pieszego.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum