• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • No wreszcie. Długo na to musiałem czekać. Teraz będzie można smigać.

    • 9 7

  • "pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową"

    Kurczę, nie wiedziałem, że się nie da i kilka razy przejechałem :(

    • 10 1

  • pedalarze i tak powiedza ze im cos nie niepasuje

    jak zwykle ......rowery na wioche.!!

    • 10 12

  • jasna sprawa

    na coś trzeba przeznaczyć nadwyżkę z podatku śmieciowego

    • 3 4

  • (1)

    A może Sopot pomyślał by o własnym połączeniu z obwodnicą

    • 4 2

    • jest - tylko stoi szlaban

      ale już tu wyżej jeden taki pisał, że nie rozumie problemu, bo on jeździ tam samochodem i nie ma dużego ruchu, ciekawe czy nie jeździ limuzyną z kierowcą, kryminalista jeden

      • 4 2

  • Droga wzdluz Spacerowej bylaby duzo bardziej sensowna. Kto bedzie jechal w lesie, po ciemku przez las, nawet ulica asfaltowa? Poza tym, mysle, ze to tylko preludium do dalszej wycinki lasu.

    • 5 7

  • pomysł

    Czytam, komentuję i wpadłem na pomysł. Skoro samochodziki tak miłują lasy wokół Reniszewa, to z pewnością przyklasną. Zwęzić pasy ruchu na Spacerniaku, wprowadzając jednocześnie ograniczenia prędkości do 40, jak na Sopockiej. Potem wydzielić pasy dla rowerów. Jak się zrobi pasy dla samochodów po 3,5 metra i utwardzi pobocza to powinno się udać. Jak komu wąsko będzie to odpowiedź w stylu kierowcy polskiego też jest: jedź przez Słowaka. Co wy na to? :)

    • 13 1

  • a ja się z miasta wyprowadzam (7)

    wszystkie "udogodnienia" dla pieszych i rowerzystów robią z tego miasta zadupie, miasto zakorkowane bo na głównych szlakach przejazdowych przecinających linię kolei ustawiono progi, przy operze dla przejścia 20 osób na godzinę sparaliżowany ruch, na każdym zakręcie przecięcie z trasą rowerową, władzom zamarzył się Amsterdam i teraz kierowcy za to muszą płacić, chce tylko przypomnieć że trójmiasto ma układ kiszki a nie koła więc dla sprawnego załatwiania spraw zawsze tu będą samochody

    • 5 15

    • nie wracaj

      • 5 0

    • tabletki odstawiłeś? (1)

      miasto paraliżuje nadmiar samochodów a nie systemy uspokajania ruchu, poprawiające bezpieczeństwo wszystkim. Jak na razie przodujemy w liczbie ofiar wypadków drogowych w Europie, a samochodów mamy w przeliczeniu na 1000 mieszkańców więcej niż w wielu miastach niemieckich, stąd korki i narzekania na wysokie podatki marnowane na przewymiarowane drogi, które i tak są zakorkowane co rano.

      • 9 1

      • A czy to wina pieszego, który chce odpocząć w Dolinie Ewy?

        Tymczasem musi uważać, aby nie zostać potrącony przez "szalonego" rowerzystę, który nie potrafi zachować bezpieczeństwa jazdy. Ta dolina powinna przede wszystkim służyć oliwianom jako miejsce rekreacyjne, a nie trasa komunikacyjna dla osowian.

        • 2 7

    • Jak jestem w Niemczech - w Berlinie czy Hamburgu to rzadko udaje mi się

      w nich nie trafić na korki. To dopiero są zadupia - zwłaszcza taki Berlin. Idąc twoim tokiem myślenia - korki czynią z miast zadupia, to taki Nowy Jork, LA czy Paryż to też głęboka prowincja. Amsterdam - a co ja gorszy od mieszkających tam takich samych ludzi jak ja ? Oprócz narodowości mamy wspólny mianownik - jesteśmy ludźmi co powinno nas łączyć a nie dzielić.

      • 7 3

    • A to oznacza, ze progi, spowalnianie ruchu dziala. Nareszcie. Oczywiscie niech ludzie uzaleznieni od auta sie wyprowadza. W koncu zrobi sie przyjemniej w Trojmiescie. OBy tak dalej. Na ich miejsce znajdzie sie mnostwo innych ludzi, ktorzy odkryja, ze miasto z ograniczonym ruchem samochodowym jest 100 razy przyjemniejsze do zycia.

      • 4 1

    • tylko nie równać pieszych z cyklistami (1)

      cyklistowskie pedały gdy im wygodne to podczepiają się pod prawa pieszych ale na takim wiadukcie Owczarnia to zganiają pieszych z chodnika na ruchliwą jezdnie

      • 3 6

      • na tym wiadukcie codziennie chodzą tłumy pieszych zdążających do pracy w centrum Żabianki

        ci piesi nawet blokują ruch samochodów prowadzonych przez statecznych obywateli dowożących swoje pociechy do szkół położonych na dolnym tarasie Gdańska. Dla bezpieczeństwa wszystkich rowerzyści na tym wiadukcie powinni wzorem pieszych schodzić z roweru i pchać, by nie blokować ruchu ani pieszych ani samochodów, zwlaszcza TIRów z zaopatrzeniem do Galerii Centrum i Manhattanu we Wrzeszczu.;-)

        • 0 3

  • Stara Oliwa

    Super ! No i jeszcze na końcowym odcinku jakiś wyciąg bo tam pieruńsko pod górkę !

    • 3 3

  • i tak będą jeździć po Spacerowej jak do tej pory.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum