• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • (4)

    Jak krótkowzrocznym, samolubnym i pozbawionym wartości estetycznych trzeba być ażeby w ogóle obstawać przy pomyśle asfaltowania lasu! Las to nie plac zabaw ażeby jeździć sobie przezeń na rolkach czy rowerku z dzieckiem! Do tego typu wypoczynku istnieje już odpowiednio rozbudowana infrastruktura. Tras rowerowych,pieszych oraz biegowych jest pod dostatkiem a jedynym problemem jest notoryczne niszczenie ich ciężkim sprzętem służącym wycince drzew! Jestem wieloletnim użytkownikiem terenów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego z racji mojego zamiłowania do sportu. Wybieram las ze względu na jego naturalne walory a nie ze względu na jakość dróg. Jak ktoś chce sobie na rolkach pojeździć to zapraszam na pas nadmorski. Na terenie TPK każdego dnia czynnie uprawia sport kilkaset osób i ta liczba stale rośnie. Myślę ze ich ostatnim życzeniem jest budowa drogi asfaltowej przez środek lasu dla grupki entuzjastów niedzielnych przejażdżek rowerowych. Ci ludzie wybierają ten teren ze względu na ambicje. chcą zmagać się z trudami terenu a przez to samodoskonalić i spełniać sportowo!

    • 6 9

    • dla "grupki entuzjastów niedzielnych przejażdżek rowerowych" rzeczywiście nie ma sensu.
      Tylko, że nie dostrzegasz, że tu nie chodzi i nigdy nie chodziło o sport ani o niedzielne przejażdżki - rower to TRANsport i chodzi o normalny, międzydzielnicowy tranzytowy ruch rowerowy, głównie od poniedziałku do piątku.
      W niedziele to ja się mogę samodoskonalić na rolkach w pasie nadmorskim, w tygodniu to chciałbym dojechać sprawnie rowerem do pracy bez "sportowego spełniania się" w błocie.
      Patrzysz tylko z perspektywy rekreacyjno-sportowej, a to spory błąd.

      • 6 3

    • Nareszcie logiczna wypowiedź (2)

      Las jest dla wszystkich, a nie dla grupki sfrustrowanych wielbicieli dwóch kółek z Osowej. Te 4 miliony zł. z kasy można wydać na przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej wzdłuż Spacerowej. Czy to takie trudne?

      • 1 6

      • I za te 4 miliony przebudujesz też węzeł Wysoka, zrobisz kładkę pieszo-rowerową nad obwodnicą czy też planujesz zrobić drogę rowerową donikąd?
        I jak rozumiem gdy spacerowa będzie w końcu przebudowana to po po prostu tę drogę rowerową zaorasz?
        Faktycznie bardzo logiczne, już mi się podoba taka prowizorka za 4 bańki.

        • 3 2

      • Logiczna? Raczej pokazuje totalne niezrozumienie tematu i traktowanie roweru wyłącznie w kategoriach zabawki...

        • 5 1

  • GŁUPOTA (1)

    Pomysł durny, jak zawsze ktoś na tym zarobi........
    Tak na marginesie to:rowerzyści = same przywileje a obowiązków zero!!!!!!

    • 2 9

    • kierowcy za to znają przepisy

      są uprzejmi, przepuszczają pieszych na znakowanych przejściach i nigdy nie domagają się poszerzenia ulic biegnących przez lasy ponieważ wszyscy z nich popierają stowarzyszenia ekologiczne działające na rzecz żywych istot. Grupa kierowców traktujących znaki ograniczenia prędkości jako dolna granica prędkości to pomijalny margines, na pewno takich nie ma wśród pracujących w BRG.

      • 1 0

  • Ulica Kościerska w Oliwie nie ma szczęścia

    Przed Euro 2012 wybudowano przy niej boisko dla ekipy niemieckiej. Rozsądni oliwianie mieli inny pomysł, aby zainwestować w boisko istniejącej drużyny piłkarskiej w Oliwie. Niestety, owo boisko powstało , wydano mnóstwo pieniędzy i do tej pory nie było ono wykorzystywane. Władze strzeliły sobie w stopę i liczą, że sprawa marnotrawstwa przyschnie. Teraz mamy powtórkę z rozrywki. Mianowicie w budżecie są 4 miliony złotych i trzeba je wydać na... kaprys 300 mieszkańców Osowej. Chodzi o wybudowanie asfaltowej i oświetlonej ulicy łączącej Oliwę z Owczarnią. Przy okazji ulegnie zagładzie cenny, chroniony do tej pory obszar rezerwatu przyrody. Władza znów przygotowuje się, aby strzelić sobie w stopę poprzez poparcie dla wąskiej i egoistycznej grupy rowerzystów z Osowej oraz wykazanie się kolejnym marnotrawieniem pieniędzy, które można wykorzystać tam, gdzie to jest naprawdę potrzebne.
    Słusznie piszą rozsądni internauci, że Lasy Oliwskie są cenne i niedoceniane, a przy okazji nadmiernie eksploatowane przez leśników. Budowa tej asfaltowej ulicy tylko pogorszy ten stan. Ale to nie obchodzi gdańskich radnych oraz planistów z BRG. Oni wiedzą swoje i basta! Szkoda słów!

    • 5 7

  • wwe

    Spacerową lepiej zróbcie bo to co tam sie dzieje to masakra jakaś te korki

    • 8 6

  • zero tolerancji dla głupoty

    Urzędasy łapy przecz od lasu !

    • 5 2

  • Oświetlenie (1)

    Jest bardzo ważną częścią drogi rowerowej. Rezygnacja z prawidłowego oświetlenia ograniczy użyteczność tej ścieżki rowerowej w okresie zimowym, piszę to z własnego doświadczenia gdyż sam rezygnuję z dojazdów rowerem z Gdanska do Gdyni od listopada ponieważ oświetlenie ścieżek rowerowych jest niewystarczające zwłaszcza w Sopocie.

    • 3 1

    • prawo każe ci mieć własną lampę

      zawsze gdy ciemno i zawsze gdy deszcz/snieg

      • 0 0

  • ZOSTAWIĆ TAK JAK JEST!JAK NAJMNIEJ INGERENCJI W NATURĘ

    TO CHORE BETONOWAC I ASFALTOWAĆ LAS A ZWŁASZCZA REZERWAT.JAK KOMUS NIE PASUJE TO SPACEROWĄ NIECH JEDZIE I IDZIE

    • 0 1

  • Dwie drogi asfaltowe

    Wiele krzyku o drogi bitumiczne w lesie proszę przejechać z Oliwy do Słowackiego lub do obwodnicy przy ujęciach wody przez dolinę radości .pozostawiam to bez komentarza

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum