Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy
Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.
Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?
- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej . Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia , co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.
Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych
Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.
Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.
Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.
W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.
Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.
- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.
Miejsca
Opinie (262)
-
2014-12-12 22:41
i tak będą jeździć po Spacerowej jak do tej pory.
- 3 3
-
2014-12-12 21:44
Stara Oliwa
Super ! No i jeszcze na końcowym odcinku jakiś wyciąg bo tam pieruńsko pod górkę !
- 3 3
-
2014-12-12 20:53
pomysł
Czytam, komentuję i wpadłem na pomysł. Skoro samochodziki tak miłują lasy wokół Reniszewa, to z pewnością przyklasną. Zwęzić pasy ruchu na Spacerniaku, wprowadzając jednocześnie ograniczenia prędkości do 40, jak na Sopockiej. Potem wydzielić pasy dla rowerów. Jak się zrobi pasy dla samochodów po 3,5 metra i utwardzi pobocza to powinno się udać. Jak komu wąsko będzie to odpowiedź w stylu kierowcy polskiego też jest: jedź przez Słowaka. Co wy na to? :)
- 13 1
-
2014-12-12 13:32
O co chodzi ? (2)
Przecież wzdłuż spacerowej jest fajna droga serwisowa
- 7 13
-
2014-12-12 20:41
No właśnie
Z tą szutrówką wzdłuż Spacerowej jest problem. Ona nie dojeżdża do końca, mniej więcej na wysokości ostatniego zakrętu przed podjazdem odbija w głąb lasu i cofa się do Owczarni. To raz. Dwa: ma duże nachylenia. Trzy: nie rozwiązuje problemu przekraczania Obwodnicy. Jak ktoś się wypowiada, to powinien znać las także z innej perspektywy niż siedzenie w samochodzie
- 7 1
-
2014-12-12 13:44
nie do końca
przed najistotniejszym końcem, przed górką, ta droga skręca na południe i dojeżdża na górę w połowie drogi między Spacerową a Kościerską, koło działek
poza tym droga serwisowa to tak gruby szutr, że to właściwie małe kocie łby
a na najstromszym podjeździe - duże kocie łby
zgaduję, że jesteś furmanem?- 14 3
-
2014-12-12 13:21
Znowu to samo (6)
1) RDOS nie zgodzi się na asfalt, bo zakazuje go plan ochrony rezerwatu.
2) Ciekawe, że nagle samochodziki się takie ekologi zrobiły. Codziennie smrodzą na Spacerniaku i to jest OK. Popierają zrobienie ze Spacerowej autostrady z tunelem pod Pachołkiem i to tez jest OK, mimo że ileś tam hektarów lasu pójdzie pod topór. Ale jak można zrobic wygodny i jedyny sensowny dojazd typu miejskiego dla rowerów to nieee bo drzewa, listki, sarenki itp. Takie leśne szutrówki nie dają rady jako element sieci miejskich dróg rowerowych. Ta przez Matemblewo wzdłuż Słowaka ma zbyt duże nachylenia, tak samo ta nowa szutrówka, co koło Spacerowej biegnie. To jak ma ktoś z Osowy do pracy na rowerze jechać?
3) Samochodziki o tym nie wiedzą, ale w TPK jest pełno takich asfsltów, jak chcieliby zrobić na Kościerskiej i jakoś klęski ekologicznej tam nie ma. Las pozostał lasem i nikt niczego nie chce wyrzynać. Chodzi tu tylko o dokonanie rowerzystom.- 16 7
-
2014-12-12 13:56
(3)
Ta z Matamblewa ma fajne nachylenie, ale jest potwornie niebezpieczna, bo dwa lata temu temu po silnych deszczach nie została naprawiona.
No właśnie, można to gdzies zgłosić ?- 2 2
-
2014-12-12 20:35
Matemblewo
Szutrówka przez Matemblewo jest fajna, lubię ją tak samo jak Węglową. Ale to nie jest cześć systemu miejskich dróg rowerowych. O to mi chodziło...
- 1 1
-
2014-12-12 15:38
Berdyczów, ul. Bez Odzewu 1 (1)
- 2 1
-
2014-12-12 15:44
kod pocztowy
Berdychiv, Zhytomyrs, Ukraina 10000-499
- 2 0
-
2014-12-12 15:37
RDOS to fasadowe ciało do brania kasy dla znajomych i krewnych
poza tym mało co ich obchodzi...
- 0 5
-
2014-12-12 14:21
100% racja
Najgłośniej krzyczą "ekolodzy" zza szyby samochodu. Szkoda, że Kościerskiej nie zrobili asfaltowej wcześniej (tak jak cała Bytowska, Klesza , stary dojazd do Klukowa w Dolinie Bobrów i 5 km pętla sopocka + dojazd od Wyścigów). Akurat leżący asfalt nie szkodzi środowisku. Szkodzą syfy z asfaltu które wyciekają z samochodów. Ale na wasze nieszczęście na Kościerskiej ruch spalinowy ma być praktycznie wyeliminowany.
- 12 4
-
2014-12-12 19:44
Droga wzdluz Spacerowej bylaby duzo bardziej sensowna. Kto bedzie jechal w lesie, po ciemku przez las, nawet ulica asfaltowa? Poza tym, mysle, ze to tylko preludium do dalszej wycinki lasu.
- 5 7
-
2014-12-12 19:06
(1)
A może Sopot pomyślał by o własnym połączeniu z obwodnicą
- 4 2
-
2014-12-12 19:39
jest - tylko stoi szlaban
ale już tu wyżej jeden taki pisał, że nie rozumie problemu, bo on jeździ tam samochodem i nie ma dużego ruchu, ciekawe czy nie jeździ limuzyną z kierowcą, kryminalista jeden
- 4 2
-
2014-12-12 18:48
jasna sprawa
na coś trzeba przeznaczyć nadwyżkę z podatku śmieciowego
- 3 4
-
2014-12-12 18:24
pedalarze i tak powiedza ze im cos nie niepasuje
jak zwykle ......rowery na wioche.!!
- 10 12
-
2014-12-12 18:08
"pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową"
Kurczę, nie wiedziałem, że się nie da i kilka razy przejechałem :(- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.