• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • Oprócz skrótu rowerowego (8)

    to jest jeszcze piękna piesza trasa spacerowa.

    Czy po wyasfaltowaniu "od ściany do ściany" piesi i tam będą taranowani i rozganiani przez dekli z dzwonkami i szczękościskiem?

    • 30 16

    • ależ oczywiście

      • 14 1

    • Już nie mogę się doczekać. W między czasie nasmaruje dzwonek.

      Buahehahhah haha

      • 12 3

    • kup se rower
      zazdrośniku

      • 8 3

    • złośliwości (1)

      I po co?
      Co się tak gotujesz na rowerzystów.....najlepiej żeby z rowerami fruwali!!!!
      Poruszają się po ścieżkach - żle , po lesie-żle ,po chdniku jak nie ma innej możliwości - zle ,po jezdni jak nie jest wytyczona ścieżka rowerowa też żle!!!
      Nie wszyscy rowerzyści to dekle z dzwonkami tak jak nie wszyscy spacerujący po lesie to bezmózgowcy,a kierowcy-rajdowcy samobójcy. Ludzie są różni CI CO MYŚLĄ LUB MYŚLĄ ...INNACZEJ!
      Nam rowerzystom wcale nie zależy na wyasfaltowanych ścieżkach w lesie!!!!

      • 15 1

      • ładny tekst, nie ma jak kobitka!

        a mój rower nie ma żadnych szczęk do szczękościsku
        to wyżej opisany Wigry, hamulec to torpedo

        mam drugi, do remontu, mogę temu zazdrośnikowi go oddać gratis, jak go nie stać na rower

        • 5 0

    • Wstań od kompa i chociaż raz pójdź na spacer Doliną Radości

      Jest wyasfaltowana "od ściany do ściany" a rozjechać się tam może tylko dekiel w samochodzie. Tam gdzie nie ma samochodów piesi i rowerzyści zachowują się normalnie i przyjaźnie. Przynajmniej ja tak się zachowuję i o dziwo inni wobec mnie również. Czy to na rowerze, czy pieszo. Dzicz to panuje na obwodnicy.

      • 12 2

    • W Sopocie na reja jest wyasfaltowane

      i tłumy walą: rowerzystów, biegaczy, rolkarzy itp...

      Asfalt na Kościerskiej przeszkadza paru krzykaczom na zasadzie NIE BO NIE
      a nuż widelec będzie źle

      • 6 2

    • Tak właśnie będzie, na 100%. Piesi powoli tracą rację bytu w lasach bo tam królują,jak to ładnie napisałeś "dekle". Nie zejdziesz takiemu z drogi to przejedzie po tobie i jeszcze zwymyśla, jak pogrozisz palcem to odgryzie ci rękę.
      Dlatego tak popularny jest szczękościsk: skutek treningu w odgyzaniu.

      • 4 8

  • Rewelacja!!!!!!

    • 8 7

  • Ale po co (5)

    Przecież jest piękna szeroka szutrowa droga wzdłuż spacerowej, którą można dojechać do węzła Owczarnia.

    • 27 16

    • dokładnie i ta łączy się ze ścieżką rowerową, raczej deszcz jej nie rozmywa

      • 8 4

    • To jest właśnie paradoks rowerzystów, ktorzy popierają utwardzenie Kościerskiej (3)

      Chcą nową drogę, bo ta wzdłuż Spacerowej jest za długa. Ludzie, którzy świadomie wybierają opcję transportu związaną z wysiłkiem fizycznym, narzekąją na dystans...

      • 12 13

      • wyciąg

        no właśnie, może jeszcze pod górę zamontować wyciąg, jakąś wyrwirączke ;) Tak czy siak nie wyobrażam tam sobie bitumicznej nawierzchni - szkoda lasu - trzeba było myśleć przy poszerzaniu spacerowej o pas dla rowerów, było by bezpiecznie, nieszkodliwie dla lasu, i prosto na Osowę.

        • 11 9

      • nieprawda (1)

        nie narzekają na dystans,i wcale nie potrzebuja nowej drogi tylko...........niech ta która istnieje nie będzie rozjeżdżana przez ciężkie pojazdy nie tylko leśników.
        chcą porządnej,utwardzonej drogi i wcale nie asfaltowej a jazda poboczem Spacerowej jest przede wszystkim bardzo niebezpieczna a nie za długa dla prawdziwego rowerzysty!

        • 6 8

        • Nie zgadzam się - Osowa jest dzielnicą, której mieszkańcy też mają prawo

          dojechać do Oliwy i dalej na rowerach innych niż górskie. Nie zapominajmy że w normalnych krajach "górale" w miastach są w zdecydowanej mniejszości niż u nas.

          • 4 4

  • (1)

    Skupcie się na ważniejszych problemach.
    Tam droga już jest, na warunki leśne to aż za dobra.
    Sam jestem rowerzystą od czasów kiedy ludzie się śmiali jak miałeś kask na głowie, ale widzę, że poprzez modę na rower wielu nawiedzonych się znalazło, którzy chcą ulepszać coś co jest ok.

    • 17 17

    • To napisz iż przedstawione w artykule zdjęcie jest fałszywe - zrobiono je

      gdzie indziej.

      • 2 1

  • (2)

    prawdziwym dramatem jest brak możliwości wydostania się z wielkiej dzielnicy jaką jest Osowa inaczej niż samochodem/ew. autobusem - z powodu braku chodnika! na spacerowej. Przejście Owczarnią wymaga nadłożenia wielu kilometrów.
    I to wszystko w mieście które na lewo i prawo promuje komunikację zrównoważoną - nawet na zakupy do reala nie można się przespacerować, a rowerem to też spora wyprawa przez owczarnię.

    • 32 2

    • przeciez miala byc kladka do reala

      Ale PROTESTOWALISCIE...:)

      • 3 1

    • NIE MARUDŹ JUŻ NIEDŁUGO BĘDZIESZ MIEĆ PKMkę

      TYM Z OSOWY WIECZNIE MAŁO!

      • 0 0

  • kanalizacja

    Ile razy bym tamtędy nie jechał zawsze śmierdzi ze studzienek ściekowych! Najpierw to bym proponował poprawić.

    • 17 1

  • (8)

    DO OSOWEJ ! gamonie!

    • 4 7

    • Z Oliwej do Osowej - faktycznie ;) (6)

      • 3 4

      • faktycznie (3)

        Z Oliwy Do Suchy Beskidzki.

        • 2 1

        • (2)

          pogodzę was, puryści i pirymidyniści:

          To wszystko jedno ;-)
          z Osowej czy z Osowy, jeden wąż. Oba są dziś prawidłowe.

          • 3 0

          • poducz się (1)

            Nieprawda. Gdańszczanie mówią "do Osowej" (od Osowej Góry), prowincja mówi do "Osowy" tak jak "do krowy".

            • 2 3

            • ale to prowincja tam mieszka i chyba lepiej wie gdzie i jak,
              i ma dobre prawo ustalać "usage"

              • 2 0

      • Do słoika

        słoik z ciebie wylazł - nie masz pojęcia skąd pochodzi nazwa Osowa i Oliwa.

        • 2 0

      • Osowa-od "jaka"(Osowa Góra) Oliwa-od "co".......więc do "jakiej"-odp;Osowej do "czego"-odp;do Oliwy ....przykład Zielona Góra...powiesz do Zielonej Góry czy ....właściwie nawet nie wiem jak byś to odmienił "po swojemu"

        • 0 0

    • z Oliwy do Wysokiej! gamoniu

      ewentualnie do Owczarni.
      ale jestem przeciw niszczeniu lasu

      • 1 1

  • drogi są bardzo potrzebne (1)

    ....obojętnie jaka nawierzchnia byle droga była przejezdna cały rok i dostępna dla wszystkich a nie tylko dla wyczynowców. Wielu ludzi przesiadłoby się na rower gdyby były bezpieczne i ogólnodostępne drogi łączące wszystkie dzielnice naszego pięknego miasta. Gdańsk odcięty jest dla rowerzystów od dzielnic za obwodnicą a dalej i od Kaszub. (poza węzłem Karczemki). To dyskryminacja mieszkańców tych dzielnic. Miała być kładka nad obwodnicą w okolicy Osowej tyle tam wypadków i ofiar, jakaś radna chmiel na tym temacie jedzie 3 kadencje i nic. Robi się dużo w temacie ścieżek rowerowych ale często nie tam gdzie to jest na prawdę ważne i potrzebne,

    • 12 2

    • przeciwko tej kładce protestowali mieszkańcy Osowy, lingwisto

      Podobnie jak protestowali przeciwko wielu rzeczom.

      • 6 2

  • I tak pedaly beda jezdzic ciasna ulica spacerowa, (6)

    Powodujac zagrozenie w ruchu

    • 8 21

    • (1)

      Następnym razem wsiądę z rowerem do autobusu.
      Bedziesz mógł mnie po lykrze pomacać, skoro tak cię to podnieca.

      • 11 2

      • .... a lykrę mam twarrrdą....

        • 2 1

    • Ty też powodujesz zagrożenie w ruchu z tak niskim ilorazem inteligencji.

      • 9 1

    • Zagrożenie w ruchu (1)

      pasażer to ty masz w spodniach

      • 2 1

      • Blokujecie droge rowerami. Ciezko was wyminac bezpiecznie. Wpadnie taki pod autobus, to niepotrzebny placz, a autobus dozna niepotrzebnie opoznienia

        • 2 8

    • Zagrozenie w ruchu to akurat stwarzaja samochody, ciezarowki i autobusy. No chyba, ze rowerzysta potrafi staranowac autobus??

      • 3 1

  • Mimo wszystko szkoda

    Wersja gruntowa była spoko.
    Asfaltować, asfaltować, asfaltować!

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum