• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny krok w stronę drogi rowerowej przez las z Oliwy do Osowy

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą. Ulica Kościerska cieszy się popularnością wśród rowerzystów ze względu na krótki odcinek między Osową a Oliwą oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą.

Wraca temat budowy drogi rowerowej, która przez las ma połączyć Oliwę z Osową. Planiści pracują nad planem zagospodarowania, który zezwoli przekształcić gruntową ul. Kościerską zobacz na mapie Gdańska w drogę dla rowerzystów i pojazdów służby leśnej.



Jaką nawierzchnię powinna mieć droga rowerowa w ciągu ul. Kościerskiej?

Budowa drogi rowerowej, łączącej Osowę z Oliwą, od samego początku budzi sporo kontrowersji. Bo choć jej przebieg wyznaczono na możliwie najkrótszym odcinku, to jednocześnie przez tereny leśne i częściowo rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy, utworzony w 1983 r. dla ochrony naturalnych zbiorowisk łęgowych i ziołoroślowo-szuwarowych.

Czytaj więcej: Jak zmieni się ulica Kościerska. Kto chce drogi rowerowej, a kto nie chce żadnych zmian?

- Przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został wybrany ze względu na już istniejącą drogę terenową, która jest krótsza od ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo, jazda ul. Kościerską pozwala przedostać się rowerem przez obwodnicę przez Węzeł Owczarnia zobacz na mapie Gdańska, co jest niemożliwe na węźle z ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska [brakuje tam nawet chodnika - dop. red.] - tłumaczy Dobrosława Jakubowska, projektantka z Biura Rozwoju Gdańska.

Z badań przeprowadzonych przez BRG, szacuje się, że w środku tygodnia trasę tę pokonuje ok. 300 rowerów dziennie. Dlatego też przebieg drogi rowerowej przez ul. Kościerską został uwzględniony w dokumencie Studium Tras Rowerowych

Kościerska jest ulicą wyłącznie z nazwy: dziś to leśny dukt, który po deszczu staje się niemożliwy do pokonania dla rowerzystów i trudny do przejścia dla pieszych. Dodatkowo korzysta z niego sprzęt leśników, który rozjeżdża drogę gruntową. Wzdłuż traktu wykonany jest za to kolektor, odprowadzający ścieki z Osowej na dolny taras.

Projekt planu zagospodarowania, który został przedstawiony we wtorek radnym z komisji zagospodarowania przestrzennego, ma przekształcić niektóre tereny leśne na nieleśne. Dzięki temu będzie mogła powstać droga rowerowa, po której będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służby leśnej i służb ratunkowych.

Właśnie ze względu na ewentualny ruch samochodów, droga rowerowa miałaby mieć 3,5 metra szerokości (to szerokość jednego pasa ruchu na "tradycyjnej" jezdni). Do tego dochodzi jeszcze przestrzeń na odwodnienie (rynsztoki), co dodaje jeden metr szerokości potrzebny na inwestycję.

W planie przyjęto jednak szerszy teren w tzw. liniach rozgraniczających. Nie oznacza to jednak, że droga będzie szersza. Linie rozgraniczające tworzą korytarz, w którym projektant musi zmieścić drogę. Dzięki temu, że ma pewien zapas, może ominąć przeszkodę, zamiast ją niszczyć.

Plan nie reguluje kwestii oświetlania drogi rowerowej ani nawierzchni, z jakiej miałaby być wykonana.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Projekt planu jest oceniany przez radnych komisji zagospodarowania przestrzennego. Do momentu jego wyłożenia i dyskusji publicznej pozostało jeszcze co najmniej kilka tygodni. Z procedurą tworzenia planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej BRG.

Miejsca

Opinie (262)

  • Radni ręce precz od lasów (2)

    juz raz przekształcaliscie tereny lesne w nielesne gdy wierchuszka niesławnego AWSu budowała sie na terenie Matemblewa. Wówczas jako rekompensata wskazano świezo posadzone 3 hektary pod Koscierzyna.
    Teraz tez tak chcecie robic?
    Radni won-

    • 15 9

    • Wtedy poleciał ze stanowiska niejaki pan Tomaszewski (1)

      Czyli był to przekręt. Teraz chcą wylesić pas 30 m, a leśnicy mówią, że czynnikiem wpływającym negatywnie na las jest jego fragmentacja. Tu takie zjawisko będzie ewidentne.

      • 3 3

      • ale współpracujący w magistracie budyn

        do dzis pozostaje na stołku

        • 1 0

  • Trzymam kciuki za szybkę realizację. (18)

    • 147 56

    • szczurek i gdynia, patrzcie i uczcie się. (5)

      jeżdże codziennie z Gdańska do gdyni i najgorzej jest u szczurka

      • 24 10

      • (4)

        Zacofanie rowerowe Gdyni w porównaniu z Gdańskiem jest ciągle widoczne, co nieraz sam też krytykowałem (chociaż zaczęło się już w Gdyni coś zmieniać na korzyść rowerzystów).
        Jednakże uważam, że w żadnym wypadku nie ma uzasadnienia pisania nazwy Gdyni i nazwiska jej prezydenta z małej litery. Nie raziłoby to aż tak, gdybyś przyjęła konwencję pisania wszystkiego małymi literami, ale, w kontraście do Gdańska pisanego z wielkiej litery, wygląda to na celową obrazę, z czym się nie zgadzam.

        • 20 7

        • znaki (1)

          Jesteś przewrażliwiony. Niedbale się pisze na forach, nie sądzę żeby to bylo celowo

          • 1 1

          • Zabawa w dywagacje :)

            Taaa.. Na około sto znaków trafiło się tylko jedno wielkie "G" akurat przy "Gdańsku", do tego z koniecznością uprzedniego wciśnięcia shift-u. Z pewnością jest jakieś prawdopodobieństwo takiego przypadkowego zdarzenia. - Zadanie z kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa :).
            Można również przyjąć założenie pewnego psychicznego uwarunkowania piszącego nazwę "Gdańsk" zawsze z wielkiej litery, a reszty nazw z małej, ale w takim przypadku wracamy do mojej pierwotnej uwagi, zwłaszcza biorąc pod uwagę kontekst związany z artykułem i, niemal już tradycyjną, forumową wojenkę między "miłośnikami" Gdańska i Gdyni.

            • 0 1

        • to tylko"prawdziwa gdańszczanka"z 2go pokolenia więc nie przejmuj się (1)

          • 3 9

          • macie nastawienie odnoszące - formę paranoi

            z telefonu latwiej pisac bez wielkich liter i zakow przestankowych i diakrytycznych
            czasem sie jakis wstawi, zwl jak wstawi go spellchecker

            wuot i wsjo

            • 5 5

    • "oraz łatwy do przekroczenie węzeł z obwodnicą" (9)

      To chyba żart ? Tam nie ma nawet chodnika z odpowiednią szerokością a na jezdni szaleją kierowcy. To najtrudniejszy i najniebezpieczniejszy moment w ciągu całego przebiegu trasy.

      • 18 2

      • Nie bardziej niebezpieczny niż zwykła jezdnia (8)

        I nikt tam nie szaleje, to krótki i wąski odcinek, normalna jezdnia i tyle

        • 6 3

        • "i wąski" (7)

          Rondo + węzeł razem stanowią niebezpieczny odcinek do pokonania. Jadąc na rowerze kilka razy miałem tam niemiłe doświadczenie, od wymuszania pierwszeństwa i zajeżdżanie drogi mijanie samochodu ustępującego na przejeździe wprost na przekraczającego jezdnię, o prędkości aut (tam jest 40) nie wspomnę.
          Brak szerokiego chodnika przez ten węzeł to niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów.

          • 10 2

          • (6)

            ale wiesz, że nie wolno jeździć rowerem po chodniku?
            więc po co ci on?

            ja się tam nie czuję zagrożony
            a na pewno o wiele mniej, niż na wiadukcie Spacerowej

            • 9 7

            • Nie wolno rowerem po chodniku ale są wyjątki. (4)

              tak, wiem. Niemniej na tym węźle nie ma dobrego przejścia i dla pieszych i odpowiedniego przejazdu dla rowerów z czym w jakimś stopniu chyba się zgodzisz.
              Ja mam obawy o własne bezpieczeństwo gdy TIR na środku wiaduktu próbuje mnie wyprzedzić. Wolałbym jechać osobnym pasem.

              • 10 0

              • (3)

                zgoda, też bym wolał

                ale

                wolę poprawną, mało uczęszczaną drogę na 3+ już teraz natychmiast
                niż idealną, z separacją ruchu, w roku np. 2030

                jeszcze nigdy nie widziałem tam TIRa na wiadukcie
                a rzadko na rondzie, choć tuż obok Renk i Biedra

                • 7 2

              • chyba rzadko jeździsz tędy, bo ciężarówki i tiry są na rondzie codziennością. Jeżdża zarówno z renku, selgrosa i biedry, ale przede wszystkim z amitechu i przesypowni

                • 1 1

              • :) (1)

                może miałeś większe szczęście ode mnie :)

                • 7 0

              • niespecjalnie narzekam na nadmiar szczescia
                jestem zyciowym pechowcem. tylko na rowerze mi lepiej
                tylko na rowerze czuje jednosc z moim losem

                a Piotr z Pabianic uchodzil za szczesciarza
                ech, zycie jest do d*py

                • 4 0

            • Z formalistami nie dyskutuję. Pewnie jesteś urzędnikiem ?

              • 1 2

    • nie

      nie i nie

      • 2 9

    • Wybetonujmy cały las...

      Taaak. Wybetonujmy najlepiej cały las bo się "kiepsko jeździ".... Takie już uroki lasu, że jest piach i błoto na często uczęszczanych ścieżkach. Jak komuś nie pasuje taki "brak cywilizacji" to może sobie pojechać istniejącą już ścieżką (może i dłuższą ale na pewno też prostszą do pokonania ze względu na mniejszy kąt nachylenia więc bez przesady) wzdłuż spacerowej a następnie jak takim przerażeniem napawa tą osobę przekroczenie obwodnicy w ciągu spacerowej - osobiście nie widzę, żadnej różnicy... - przejechać wzdłuż obwodnicy do węzła Owczarnia i tam ją przekroczyć... Śmiem twierdzić, że jak dla kogoś problemem jest piach i błoto to nie powinien wjeżdżać rowerem do lasu a nie na siłę zmieniać go bo tak mu wygodniej...

      • 2 11

  • wwe

    Spacerową lepiej zróbcie bo to co tam sie dzieje to masakra jakaś te korki

    • 8 6

  • Ulica Kościerska w Oliwie nie ma szczęścia

    Przed Euro 2012 wybudowano przy niej boisko dla ekipy niemieckiej. Rozsądni oliwianie mieli inny pomysł, aby zainwestować w boisko istniejącej drużyny piłkarskiej w Oliwie. Niestety, owo boisko powstało , wydano mnóstwo pieniędzy i do tej pory nie było ono wykorzystywane. Władze strzeliły sobie w stopę i liczą, że sprawa marnotrawstwa przyschnie. Teraz mamy powtórkę z rozrywki. Mianowicie w budżecie są 4 miliony złotych i trzeba je wydać na... kaprys 300 mieszkańców Osowej. Chodzi o wybudowanie asfaltowej i oświetlonej ulicy łączącej Oliwę z Owczarnią. Przy okazji ulegnie zagładzie cenny, chroniony do tej pory obszar rezerwatu przyrody. Władza znów przygotowuje się, aby strzelić sobie w stopę poprzez poparcie dla wąskiej i egoistycznej grupy rowerzystów z Osowej oraz wykazanie się kolejnym marnotrawieniem pieniędzy, które można wykorzystać tam, gdzie to jest naprawdę potrzebne.
    Słusznie piszą rozsądni internauci, że Lasy Oliwskie są cenne i niedoceniane, a przy okazji nadmiernie eksploatowane przez leśników. Budowa tej asfaltowej ulicy tylko pogorszy ten stan. Ale to nie obchodzi gdańskich radnych oraz planistów z BRG. Oni wiedzą swoje i basta! Szkoda słów!

    • 5 7

  • (4)

    Jak krótkowzrocznym, samolubnym i pozbawionym wartości estetycznych trzeba być ażeby w ogóle obstawać przy pomyśle asfaltowania lasu! Las to nie plac zabaw ażeby jeździć sobie przezeń na rolkach czy rowerku z dzieckiem! Do tego typu wypoczynku istnieje już odpowiednio rozbudowana infrastruktura. Tras rowerowych,pieszych oraz biegowych jest pod dostatkiem a jedynym problemem jest notoryczne niszczenie ich ciężkim sprzętem służącym wycince drzew! Jestem wieloletnim użytkownikiem terenów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego z racji mojego zamiłowania do sportu. Wybieram las ze względu na jego naturalne walory a nie ze względu na jakość dróg. Jak ktoś chce sobie na rolkach pojeździć to zapraszam na pas nadmorski. Na terenie TPK każdego dnia czynnie uprawia sport kilkaset osób i ta liczba stale rośnie. Myślę ze ich ostatnim życzeniem jest budowa drogi asfaltowej przez środek lasu dla grupki entuzjastów niedzielnych przejażdżek rowerowych. Ci ludzie wybierają ten teren ze względu na ambicje. chcą zmagać się z trudami terenu a przez to samodoskonalić i spełniać sportowo!

    • 6 9

    • Nareszcie logiczna wypowiedź (2)

      Las jest dla wszystkich, a nie dla grupki sfrustrowanych wielbicieli dwóch kółek z Osowej. Te 4 miliony zł. z kasy można wydać na przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej wzdłuż Spacerowej. Czy to takie trudne?

      • 1 6

      • Logiczna? Raczej pokazuje totalne niezrozumienie tematu i traktowanie roweru wyłącznie w kategoriach zabawki...

        • 5 1

      • I za te 4 miliony przebudujesz też węzeł Wysoka, zrobisz kładkę pieszo-rowerową nad obwodnicą czy też planujesz zrobić drogę rowerową donikąd?
        I jak rozumiem gdy spacerowa będzie w końcu przebudowana to po po prostu tę drogę rowerową zaorasz?
        Faktycznie bardzo logiczne, już mi się podoba taka prowizorka za 4 bańki.

        • 3 2

    • dla "grupki entuzjastów niedzielnych przejażdżek rowerowych" rzeczywiście nie ma sensu.
      Tylko, że nie dostrzegasz, że tu nie chodzi i nigdy nie chodziło o sport ani o niedzielne przejażdżki - rower to TRANsport i chodzi o normalny, międzydzielnicowy tranzytowy ruch rowerowy, głównie od poniedziałku do piątku.
      W niedziele to ja się mogę samodoskonalić na rolkach w pasie nadmorskim, w tygodniu to chciałbym dojechać sprawnie rowerem do pracy bez "sportowego spełniania się" w błocie.
      Patrzysz tylko z perspektywy rekreacyjno-sportowej, a to spory błąd.

      • 6 3

  • (2)

    No tak, wycinaja las, potem pozmieniaja plany zagospodarowania i za 20 lat bedzie las jakichs szeregowcow, albo blokow.

    • 8 5

    • Mówi ci coś ulica Bytowska ? Prowadząca Doliną Radości ? Ona od ponad 20 (1)

      lat jest asfaltowa i nie widziałem aby drzewa od niej rosły w jakiejś znacznej odległości. W 1995 roku wjechałem tam samochodem - z dwoma koleżankami mieliśmy dotrzeć na ognisko z okazji nocy Świętojańskiej do ich znajomych i wiem że złamałem tam zakaz ruchu, ale w ciemnościach nic nie zauważyłem i dojechałem do obwodnicy, po czym zawróciłem (do tego ogniska nie dotarliśmy) po ładnym, gładkim asfalcie. Do dzisiaj nie słyszałem aby puszczono tam pełnoprawny ruch samochodowy. I nie słyszałem aby pobudowano tam jakieś blokowiska.

      • 1 0

      • to zajrzyj, arogancie, za pasmo krzaków przy drodze

        • 1 0

  • Proszę nie dmuchać w tę samą rurę co garstka oszołomów (5)

    CYT: "przebieg wyznaczono częściowo przez rezerwat Źródliska w Dolinie Ewy"

    Jest to nieprawda. Droga biegnie obok rezerwatu

    • 9 10

    • Biegnie granicą rezerwatu (3)

      A każdy rezerwat powinien mieć strefę buforową. Tak więc droga leży w granicy tego chronionego obiekty. Amen.

      • 2 7

      • przecież pod rzeczoną drogą idzie kolektor ściekowy (2)

        Kolektor jest w takim stanie, że prędzej czy później trzeba go będzie remontować. Byłaby to bardzo dobra okazja do utwardzenia drogi nad nim.

        No ale zostanie wtedy naruszona świętość "strefy buforowej"...

        Stara, nieszczelna, betonowa infra kanalizacyjna na pewno nie ma najmniejszego wpływu na rezerwat, za to odrobina asfaltu w tym samym miejscu go ZNISZCZY!

        • 6 2

        • Ma wpływ, ale apele o przeniesienie tego kolektora nie są akceptowane (1)

          Właściciel twierdzi, że stan techniczny nie zagrożą rezerwatowi. Wątpię..

          • 2 0

          • Herbatka z końskiej kupy ze stadniny w Owczarni

            ten kolektor, w takim stanie jak teraz jest
            zagraża nie tylko eutrofizacją rezerwatu
            ale i skażeniem ujęć wody pitnej w Dolinie

            już były epidemie sr*czki z Oliwy
            spytajcie tylko na Smoluchowskiego
            nałóżcie rozpoznania A05 i podobne z oliwskimi adresami pacjentów

            • 0 0

    • Bzdury pociskasz. Ta droga jest w granicach rezerwatu.

      A stan kolektora to inna sprawa. W planie ochrony jest wyraźne wskazanie i dla nawierzchni tej drogi i dla naprawy kolektora.

      • 0 0

  • W koncu bedzie mozna bezpiecznie z dzieciakami na rowerze sie przejechac

    W koncu bedzie mozna bezpiecznie z dzieciakami na rowerze sie przejechac.
    Zeby tylko byla asfaltowa nawierzchnia.
    Pomysly z kastka brukowa sa idiotyczne. O tym wie ten kto jezdzi zarowno rowerem jak i na rolkach.
    W niemczech wszystkie drogi rowerowe sa asfaltowe. A ich popularnosc jest taka, ze przy dobrej pogodzie i tak trzeba jechac spokojnie, bo tyle ludzi jest.
    3mamy kciuki

    • 5 6

  • (4)

    Regionalna Dyrekcjo Ochrony Środowiska! - Najlepiej, gdyby tam pracował KTOŚ, kto lubi jeździć rowerem. Może zrozumiałby PROBLEM!
    Tam już dawno powinna trasa dla rowerzystów!!!

    • 6 9

    • Ta instytucja musi respektować polskie i unijne prawo ochrony środowiska przyrodniczego (3)

      A prawo jest przeciw tej inwestycji. Gdyby RDOŚ wydała pozytywną opinię, to znaczyłoby, że złamała to prawo. Może ktoś ulegnie pod wpływem zewnętrznych nacisków (tak to się robi w Gdańsku), a może ktoś weźmie w łapę (takie przypadki nie są rzadkością). Czy takie naganne postępowanie zadowoli pedalarzy? Po trupach do celu - prawda?
      Na razie decyzja jest odmowna i zgodna z przepisami obowiązującego prawa.

      • 3 11

      • prawo można interpretować zgodnie z rozsądkiem

        lub w sposób drewniany, bez brania pod uwagę różnych racji

        • 3 0

      • Ohoho... (1)

        "pedalarzy"... No pełna kultura widzę..

        • 5 4

        • Nie podoba się?

          Może "pedałowatych", albo miłośników dwóch pedałów i kierownicy.
          Bo rowerzysta to nie natarczywy ćwok, który stosuje wszelkie metody, aby osiągnąć swój cel - tu: zgnoić naturę.
          W Gdańsku zwęża się ulice i chodniki, aby zadowolić rowerzystów, ale niektórym i to mało, po prostu zwykła żenada.

          • 3 11

  • Ach ci rowerzyści (12)

    Trzeba zmienić plan, by zbudować ścieżkę rowerową? By droga była z asfaltu. Przestańcie, komu ciężko wtedy na Spacerową. Autostrady im się w lesie zachciało. Niby, że to ekologiczne takie? Asfalt w lesie.

    • 89 192

    • płyty yomb też będą ok (1)

      • 0 5

      • łatwo się na takie płycie wy-yombać

        • 6 0

    • Co to za ton - "Ach ci rowerzyści" ... Tylko chamy tak piszą.

      • 5 5

    • ty jecłopie najlepiej bys wpychał pod samochody rowerzystów jak ci mordercy co tv pokazuje (2)

      ale sie przyzywczajaj głąbie ze bedzie ich coraz wiecej

      • 15 10

      • "mój będzie jutrzejszy dzień" (1)

        (w takt walczyka z 'Kabaretu')

        Ale to prawda. Nasza będzie przyszłość, niezależnie od cen ropy.

        Kiedy w tym roku będzie przejazd Mikołajów na Rowerach?
        będzie okazja policzyć ilu nas w zimie jest...

        • 9 4

        • na fb rowerowagdynia jest

          28 grudnia, 11:00

          • 9 1

    • heheh no tak lepiej niech lesnicy do konca powycinaja "chore" drzewa

      • 3 2

    • masz rację, asfaltu w lesie nie powinno być, zaorać Spacerową i posiać kwiatki

      • 22 4

    • dobrze wiesz, że nie o drogę rowerową tu chodzi

      chodzi o to, żeby za pieniądze UE wyremontować kolektor i zrobić dobrze leśnikom. Rowerzyści skorzystają wyłącznie przy okazji.

      • 16 6

    • rowerzyści zatruwają miasto

      Pobierają dużo tlenu do płuc i wydalają dwutlenek węgla i inne szkodliwe substancje :)

      • 35 10

    • Nie musi być z asfaltu, może być tak jak Węglowa

      Byle po deszczu była przejezdna i żeby leśnicy jej nie zniszczyli ciężkim sprzętem. A co do Spacerowej to przejedź się tam rowerem pod górę, powodzenia...

      • 38 4

    • szuter to nie jest dobre rozwiązanie

      • 23 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum