rowery

stat

Jesienno zimowe buty rowerowe XLC

Dzięki odpowiedniej odzieży, zimowy wypad na rower to przyjemność - nawet przez kilka godzin w temperaturze poniżej zera
Dzięki odpowiedniej odzieży, zimowy wypad na rower to przyjemność - nawet przez kilka godzin w temperaturze poniżej zera fot. Krzysztof Kochanowicz

Po kilku sezonach jazdy deszczowo-błotną jesienią i mroźną zimą w letnich butach, przyszedł wreszcie czas na zmianę. W końcu ile można wracać do domu z odmrożonymi palcami u stóp i przewianymi kostkami. Chcąc cieszyć się komfortem jazdy w bardziej drastycznych warunkach pogodowych i terenowych zakupiłem buty odpowiednie na obecną porę roku. Wybór padł na stosunkowo młodą, zachodnioeuropejską markę XLC. Model CB-M07 jest stosunkowo tani w porównaniu do innych butów rowerowych przeznaczonych do jazdy w warunkach zimowych. Ich oficjalna cena to 399 zł. Za mną już kilka dłuższych wypadów w teren i o dziwo sprawdzają się świetnie.



Często mówi się, że drogi, nie znaczy dobry

W branży rowerowej, podobnie jak i innych sprzętach, niegdyś za dobre markowe produkty trzeba było wydać majątek. W niektórych dziedzinach nie było możliwości zakupu innego, bądź podobnego towaru w znacznie niższej cenie. Dziś, wraz z postępem i oczekiwaniami konsumenta mamy znacznie większy wybór. W kwestii jesienno-zimowych butów rowerowych rynek wypełniony jest przeróżnymi produktami - od tańszych po drogie, od podstawowych po zaawansowane, jednak uważam, że drogie produkty nie zawsze oznaczają dobre i wytrzymałe, które służyć nam będą przez lata.

Na wybór zdecydowanie tańszej i mało znanej marki przyczyniły się głównie pozytywne opinie wśród znajomych, którym jazda na rowerze sprawia przyjemność o każdej porze roku, niezależnie od warunków pogodowych i terenowych.

Opis modelu XLC / CB-M07 i moja opinia:

Jak na zimowe buty wyglądają całkiem zgrabnie. Rozmiar wybrałem o numer większy by móc ewentualnie zmieścić jeszcze grubszą skarpetkę, póki co jednak nie było takiej potrzeby wszak temperatury, w których miałem okazję testować buty oscylowały między +5 a -5 stopni Celcjusza. Mam nadzieję jednak, że niebawem będę miał okazję przetestować je w większych mrozach.

Co do wyglądu: buty posiadają zintegrowany z główną skorupą buta neoprenowy ochraniacz zamykany wodoodpornym suwakiem, co ułatwia utrzymywanie ich w czystości. But wykończony jest ściągaczem zapobiegającym przedostaniu się brudu i wody do butów od góry. Podeszwa ma dość agresywny protektor z dodatkowym miejscem na wkręcenie kołków, które dostajemy w komplecie razem z butami. To co przekonało mnie do zakupu, oprócz niskiej ceny, to świetnie wyizolowane miejsce na tzw. blok, czyli zaczep do pedałów SPD. Ważnym elementem buta, poprawiającym naszą widoczność po zmroku są także odblaski umieszczone z każdej strony buta. Cała skorupa wyglądem zbliżona jest do znanego modelu Louis Garneau 0° LS100. Zbliżona jest też jego waga. Testowany przeze mnie model jest cięższy o zaledwie 70 gramów osiągając nieco ponad kilogram (licząc wraz z blokiem).

Jedyny minus, który zauważyłem przy zakładaniu buta, to suwak. Jest on dość delikatny i trzeba dobrze ścisnąć obie powierzchnie materiału by prawidłowo go zamknąć. Mam nadzieję, że buty wytrzymają choć ze dwa, trzy sezony mocnej jazdy w terenie i będzie można je polecić innym użytkownikom, szczególnie tym, którzy jeżdżą w systemie SPD.

Kilka szczegółów po ciężkich testach:

Po dwóch tygodniach regularnej jazdy w butach XLC mogę już coś o nich napisać. Warunki w tym czasie były różne: deszcz, błoto śnieg i lekki mróz. Buty świetnie się spisywały kiedy temperatura utrzymywała się jeszcze powyżej zera, ale było mokro i wietrznie. Co najważniejsze, stopy pozostały suche i ciepłe, a wiatr i woda z kałuż nie przedostawały się do środka. Stopy pozostały także suche i w miarę ciepłe po ostatnim kilkugodzinnym wypadzie w teren przy temperaturze pięciu stopni poniżej zera.

Póki co, jestem zadowolony z ich użytkowania. Nie wiem jeszcze jak będą się sprawdzały przy znacznie niższych temperaturach i dłuższych zimowych wyprawach. Do tematu postaram się wrócić przy okazji kolejnego zimowego biwaku rowerowego i testu sprzętu wyprawowego, na który zamierzam wybrać się tej zimy, o ile oczywiście aura mi na to pozwoli.



Podsumowanie:

Jesienno-zimowe buty rowerowe XLC / CB-M07 z pewnością świetnie zabezpieczają stopę przed wodą, wiatrem i chłodem. Jesienią i wczesną wiosną to na pewno lepszy wybór niż letnie buty, nawet zaopatrzone w jakieś wodoodporne ochraniacze. Zakładamy i jedziemy bez kombinowania jak się zabezpieczyć przed deszczem i mroźnym wiatrem. Zachęcająca jest też cena - o połowę niższa niż w przypadku innych znanych marek butów rowerowych.

Przeczytaj także:

>>> o testach butów Northwave Arctic Celcius GTX
>>> o testach butów Specialized Defroster
>>> o zestawieniu oferty rowerowych butów zimowych.

Planujesz zimową wyprawę rowerową z noclegiem pod chmurką?
>>>zobacz naszą wideo relację oraz opis sprzętu z zimowego biwaku rowerowego.

.
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (60)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »