rowery

stat

Jaki namiot wybrać na wycieczkę, a jaki na wyprawę?

Sezon rowerowy w pełni. Wielu rowerzystów, osób aktywnych wyrusza w tym czasie na wymarzone wyprawy zarówno po najbliższej okolicy, jak i w najbardziej odległe zakątki świata. Chcąc spędzić noc pod chmurką warto zastanowić się jaki namiot wybrać. O poradę zwróciliśmy się do ekspertów w tej dziedzinie, pracowników jednego ze sklepów turystycznych w Trójmieście.



W dzisiejszych czasach wybór sprzętu turystycznego oraz jego dostępność są ogromne i namioty oczywiście nie są tu wyjątkiem. Wydawać by się zatem mogło, że nie jest żadnym problemem wejście do najbliższego sklepu turystycznego i wybranie sobie jednego z eksponowanych licznie "przenośnych domków". Biorąc jednak pod uwagę liczbę modeli oraz zapewnienia każdego z producentów, że to właśnie jego towar jest najlepszy, stajemy przed poważnym problemem. Zwłaszcza, że inwestując w namiot chcielibyśmy, żeby posłużył nam on wiele lat, aby nie był zbyt duży i ciężki, a przede wszystkim mieć pewność, że ochroni nas przed deszczem i wiatrem, umożliwiając spokojny wypoczynek po wysiłku bez obawy, że rano obudzimy się mokrzy. Aby tak się stało, trzeba koniecznie zwrócić uwagę na kilka kwestii począwszy od samej konstrukcji, czyli jego kształtu i budowy, poprzez materiały, z których jest on wykonany, a kończąc na jakości wykonania np. szwów.
Nasz wybór zaczynamy od przemyślenia w jakich warunkach namiot będzie używany, jak istotna jest dla nas waga, no i ile możemy zainwestować w nasz przenośny domek.

1. Namiot i warunki w jakich będziemy z niego korzystać:

-Lekki namiot do kilkudniowych wycieczek:

Są to zwykle namiot o wadze 1 - 2,8 kg w przypadku jednoosobowego i 2,9 - 3,6 kg dla namiotu 2-3 osobowego. Namiot taki polecany jest przede wszystkim w turystyce wędrownej, a także rowerowej zamierzamy wyruszyć w dość ciężki teren, gdzie nie wchodzą w grę ani bagażnik z sakwami, ani przyczepka.

Więcej na ten temat w artykule pt."Pakujemy rower na lekko".

Bez względu na to gdzie jedziemy, namiot nie może być zbyt ciężki ani zbyt duży po spakowaniu. Musi pomieścić nas i cały nasz dobytek. Zakładając, że nie zostajemy nigdzie na dłużej, tylko rozbijamy namiot na noc i zwijamy rano, to jego rozbijanie powinno być łatwe i szybkie. Jednocześnie należy się liczyć z tym, że ograniczając wagę nie zapewnimy sobie bardzo komfortowych warunków. W zależności od tego na jakie ograniczenie komfortu jesteśmy się w stanie zgodzić możemy wybrać namiot bardzo mały i bardzo lekki lub troszkę wygodniejszy i trochę cięższy. Konstrukcja namiotu zwykle jest oparta na stelażach z duraluminium lub z poliwęglanu. Przykładowe modele to: Fjord Nansen Muwang I i II, Veig II oraz Jack Wolfskin Gossamer.

Namiot na wycieczki i wyprawy rowerowe z sakwami:

W tym przypadku waga nie jest tak istotnym wyznacznikiem jak rozmiar po spakowaniu - głównie długość, ponieważ namiot musi być przytroczony do bagażnika rowerowego, lub zmieścić się w sakwach. Dobrze żeby był na tyle duży, lub miał na tyle obszerny przedsionek / przedsionki, aby pomieścić resztę wiezionego przez nas bagażu. Pod tym względem bardzo dobrze będzie się spisywał namiot Fjord Nansen model Korsyka III. Do najwęższych po spakowaniu oferowanych przez tę firmę namiotów należą jednak modele: Muwang I i II (40cm, ale bardzo mały przedsionek), Murcia (43cm) oraz Tordis (44cm).

Namiot na wyprawy i ekspedycje w trudnych warunkach:

To namiot 2-3 osobowe o wadze do 3,7 kg, przeznaczony do wyjazdów w wyższe góry i noclegów na śniegu. Warunki jakie powinien spełniać - wyższe parametry wodoodporności, dobra wentylacja, stabilna, odporna na warunki atmosferyczna konstrukcja, stelaże z aluminium (najlepiej o nieco większej wytrzymałości niż w namiotach turystycznych) i możliwe do podwinięcia fartuchy. Warto pamiętać, że oceniając jaka przestrzeń wewnątrz namiotu będzie potrzebna należy wziąć pod uwagę, że przynajmniej część bagażu będzie musiała znaleźć się wewnątrz sypialni, a przedsionek w czasie gorszych warunków będzie musiał pełnić funkcję kuchni. Należy zwrócić uwagę na ciężar namiotu. Wśród różnych modeli, godnym zaproponowania jest namiot firmy Fjord Nansen model Veig Pro III, testowany podczas wyprawy rowerowej przez Góry Skandynawskie.

Namiot na wyjazdy grupowe:

To namioty, których waga oscyluje miedzy 3,3 kg a 6 kg. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem dla dwojga podróżników jest namiot typu igloo z niewielkim przedsionkiem, np. Fjord Nansen, model Sierra II/III, Jack Wolfskin, model Eclipse II/III, Eureka, model Mountain Lite II/III. Dobrym rozwiązaniem są dwa wejścia, oraz dwa przedsionki - niewielkie, ale wystarczające aby pomieścić nasze tobołki z każdej strony (alternatywnym rozwiązaniem jest wybieranie dla 2 osób namiotu 3-osobowego i umieszczanie sakw i plecaków wewnątrz sypialni). Namiot ma boczne kieszonki w sypialni i górną kieszeń podwieszaną idealną na laterkę/czołówkę. 100 cm wysokość sypialni umożliwia wygodne siedzenie wewnątrz namiotu. Możliwe jest ograniczenie wagi przez wybieranie namiotu ze stelażem aluminiowym, ale trzeba się wówczas liczyć z wyższą ceną.

Namiot na wyjazdy rodzinne:

Skoro rodzinnie to powinien to być namiot, który zapewnia duży komfort 4-6 osobom bez względu na wagę (najczęściej jest to 10-20kg). Ma to być namiot rozstawiany w jednym miejscu (zazwyczaj na polu namiotowym) na dłuższy czas. Dobrze żeby nie był zbyt skomplikowany do rozłożenia, ale czas nie jest tu kluczowy, skoro na wyjeździe rozkładamy go tylko raz. Nie ogranicza nas miejsce (na polu namiotowym jest go dosyć), ani ciężar namiotu (zazwyczaj jest przewożony samochodem). Zależy nam natomiast, aby spędzić miło czas w miarę komfortowych warunkach, więc istotna będzie dla nas większa powierzchnia użytkowa. Przydaje się również obszerniejszy i wysoki przedsionek. Dobrym przykładem będą namioty Fjord Nansen, modele: Malaga, Gotland, Malta, bądź Split oraz model Space Tunnel RT firmy Jack Wolfskin. Namioty tunelowe zapewniają nam dużą przestrzeń wewnątrz. Posiadają dwie sypialnie, co jest świetnym rozwiązaniem podczas wyjazdów z dziećmi. Przedsionek znajduje się na środku (pomiędzy sypialniami), jest otwierany z dwóch stron co znacznie poprawia wentylację wnętrza, dodatkowo dzięki dołączonym do namiotu masztom można jedno z wejść przerobić na werandę. Przedsionek jest wysoki (200 cm dzięki czemu można w nim swobodnie stanąć) oraz na tyle duży, żeby rozstawić w nim turystyczny stolik lub krzesełka dzięki czemu nawet kiedy zaskoczy nas deszcz można spokojnie zorganizować zajęcia "pod daszkiem".

2. Z czego składa się namiot i z jakich materiałów jest wykonany ?

Namiot zazwyczaj składa się z trzech głównych części, z których każda ma spełniać inną funkcję i wykonana jest z innych materiałów:

Tropik:

Tropik namiotu to jego najbardziej zewnętrzna część. Jej zadaniem jest osłonięcie nas przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi czyli deszczem (zimą śniegiem) i wiatrem. Wykonany jest zazwyczaj z bardzo trwałych materiałów - poliestru lub poliamidu. Poliamid, choć lżejszy od poliestru, rozciąga się pod wpływem wilgoci. Wadę tą ominięto tworząc Rip-Stop-Nylon - czyli poliamid z wprasowaną w niego siateczką, która sprawia, że materiał nie rozciąga się, dodatkowo jest bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne, a jeżeli się rozedrze to rozdarcie nie poszerza się tylko zostaje w obrębie jednej kratki. Warto również zaznaczyć, że lżejsze poliamidy są mniej odporne na promieniowanie UV i szybciej od poliestrów tracą właściwości wodoodporne. W niektórych materiałach poliamidowych stosuje się dodatkowo pokrycie warstwą silikonu, która zmniejsza jego wrażliwość na temperaturę i pozwala jej dłużej utrzymać wodoodporność.

Wodoodporność:

Wodoodporność tkanin może być różna w zależności od użytych materiałów. Według normy DIN za wodoodporne uważamy materiały o parametrze 1500 mm H2O, jednak biorąc pod uwagę fakt, że z biegiem czasu wyjściowe parametry materiału ulegają znacznemu pogorszeniu, warto podnieść oczekiwania do 3000 mm H2O. Dodatkowo wzmacnia wodoodporność wspomniane wcześniej powleczenie silikonem. Innym materiałem służącym do powlekania tropików jest poliuretan (PU), ma dużą wodoodporność i jest odporny na niskie temperatury.

Sypialnia i podłoga:

Sypialnia to część namiotu, która powinna być dobrze przepuszczalna dla pary wodnej i nie chłonąć wilgoci. Obecnie stosuje się najczęściej niepowlekane, cienkie tkaniny nylonowe, które mniej chłoną wilgoć, szybko schną i są bardziej odporne mechanicznie niż wcześniej stosowane połączenia bawełny z poliamidami. W najwyższej klasy namiotach stosuje się Rip-Stop-Nylon.

Podłoga sypialni według normy DIN powinna mieć wodoodporność 2000 mm H2O (czyli większą niż tropik), jednak podobnie jak w przypadku tropiku lepiej zawyżyć oczekiwania do 5000 mm H2O. W przypadku namiotów zimowych, które rozbija się na śniegu wodoodporność podłogi powinna sięgać nawet 10 000 mm H2O. Podłogi wykonuje się ze wzmocnionego nylonu lub poliestru pokrytego poliuretanem.

Konstrukcje jednopowłokowe:

Innym rozwiązaniem niż przedstawione powyżej - czyli konstrukcji złożonej z dwóch powłok - jest konstrukcja jednopowłokowa. Namioty jednopowłokowe nie posiadają sypialni, a ich tropik jest połączony bezpośrednio z podłogą. Materiały, z których wykonane są tropik i podłoga są w zasadzie takie same jak w przypadku namiotów dwupowłokowych. Konstrukcja jest przede wszystkim znacznie lżejsza, zajmuje mniej miejsca po spakowaniu i szybciej się ją rozkłada, jednak ma również swoje wady. Przede wszystkim znacznie słabsza jest cyrkulacja powietrza, ponieważ ogranicza się ona do otworów wentylacyjnych ( w przypadku namiotów dwupowłokowych odbywa się jeszcze cyrkulacja pod krawędzią tropiku). Prowadzi to do nasilenia problemu ze skraplającą się na tropiku parą wodną, która spada bezpośrednio na nas, doraźnym wyjściem jest wycieranie tropiku od środka, jednak znacząco obniża to komfort biwakowania.

Dodatkowo pojawiają się problemy typowo użytkowe - brak przedsionka (nie można gotować, a wszystkie rzeczy muszą się zmieścić w środku), a wchodząc do namiotu w czasie opadów, deszcz wpada bezpośrednio do wnętrza namiotu.

Stelaż:

Stelaż napinający materiał namiotów stanowią obecnie pałąki wykonane z włókna szklanego lub aluminium. Włókno szklane jest materiałem tańszym i elastycznym, ale niestety mniej odpornym na niskie temperatury niż aluminium. Niektórzy producenci poprzez powlekanie stelaży z włókna specjalnymi substancjami zwiększają dodatkowo ich odporność.

Pałąki z aluminium są bardziej stabilne, wytrzymałe i lżejsze od wykonanych z włóka. Wytrzymałość użytego aluminium oceniamy dzięki oznaczeniu złożonemu z czterech cyfr (np. 7075) a jego elastyczność w zależności od temperatury określa oznaczenie w zakresie od T1 do T10. Im wyższa wartość oznaczenia cyfrowego i wartości "T" tym mocniejsze i bardziej elastyczne jest aluminium. Dla większej trwałości stelaż jest oksydowany i lakierowany co zabezpiecza go przed korozją, matowieniem.

Mocowanie stelaża:

Stelaże w namiotach mogą być mocowane na dwa sposoby - stelaż zewnętrzny i stelaż wewnętrzny. Stelaż zewnętrzny polega na wsuwaniu pałąków do specjalnych tuneli w tropiku lub podpinania ich do tropiku za pomocą klamer a następnie podwieszaniu sypialni. Stelaż wewnętrzny z kolei jest podpinany do sypialni, a następnie przypina się, lub przywiązuje do tej konstrukcji tropik.

Obydwa systemy mają swoje plusy i minusy. System zewnętrzny ze względu na możliwość podpięcia sypialni do tropika na stałe i przenoszenia ich razem jest szybszy do rozbicia. Umożliwia również łatwe i dokładne napięcie tropiku, a w przypadku rozkładania namiotu w deszczu chroni sypialnię przed zamoczeniem. Dodatkowo jeżeli chcemy mocno ograniczyć wagę namiotu możemy zabrać sam tropik, który rozstawiony samodzielnie ochroni nas przed deszczem (nie wszystkie namioty ze stelażem zewnętrznym mają taką opcję).

Stelaż wewnętrzny sprawia, że rozbicie namiotu zajmuje więcej czasu, ale dzięki lepszemu napięciu ścian sypialni daje nam większą powierzchnię użytkową wewnątrz namiotu. Jego kształt jest bardziej aerodynamiczny, ponieważ na zewnątrz nie wystają tunele służące do umieszczenia stelaża, co ogranicza również ilość miejsc gdzie mógłby się gromadzić śnieg. W tej wersji samodzielnie może być rozbita sypialnia, co nie jest może najlepszym rozwiązaniem w przypadku deszczu ale świetnie zastępuje moskitierę w krajach tropikalnych.

3. Konstrukcje namiotów:

Pierwsze namioty miały kształt dwuspadowego dachu, jednak ta konstrukcja była mało odporna na wiatr i mało wygodna w eksploatacji. Wraz z rozwojem technologii powstało wiele pomysłów na ulepszenie namiotów, obejmowały one nie tylko zmianę używanych materiałów ale również zmiany konstrukcyjne. Obecnie sklepy oferują wiele rozwiązań konstrukcyjnych:

Igloo:

To najpopularniejsza obecnie konstrukcja, która opiera się na stelażu złożonym z dwóch krzyżujących się pałąków. Jest to konstrukcja samonośna, czyli możliwe jest rozbicie jej bez wykorzystania szpilek i odciągów. Namiot jest bardzo łatwy w rozbiciu. Jego minusy to zazwyczaj niewielki przedsionek oraz to, że pochylone pod ostrym kątem mocno ograniczają rzeczywistą powierzchnię użytkową wewnątrz namiotu. Atutem jest dosyć duża odporność na wiatr tej konstrukcji.

Producenci namiotów wprowadzają ulepszenia do tej konstrukcji. Fjord Nansen przykładowo oferuje więcej przestrzeni dzięki Double Comfort Space - konstrukcja zastosowana w modelu Tordis. Przy tej konstrukcji stelaż składa się z pojedynczego pałąka, który dzieli się na dwa na każdym końcu (co sprawia, że jest samonośny podobnie jak igloo) oraz dwóch krótkich odcinków na jego środku. System ten dzięki modyfikacji zapewnia znacznie więcej miejsca wewnątrz namiotu oraz większą odporność na wiatr przy zachowaniu niskiej wagi (2,6 kg namiot dwuosobowy).

Jack Wolfskin stosuje konstrukcję Real Dome, która dzięki zmiennej średnicy stelaży i odpowiednim ich profilowaniu zapewnia zdecydowanie większą przestrzeń niż klasyczne igloo.

Geodezyjny:

Wizualnie podobny do igloo, ale przedłużony. Jest to również konstrukcja samonośna, ale oparta na minimum 4 pałąkach krzyżujących się w różnych punktach. Takie rozwiązanie niesie ze sobą zarówno korzyści jak i wady. Wadą niewątpliwie jest większa waga namiotu, oraz związane z bardziej skomplikowaną konstrukcją trudniejsze rozkładanie, zajmujące więcej czasu. Warto jednak zwrócić uwagę, że namioty te dzięki zmienionej geometrii zapewniają znacznie większa przestrzeń użytkową. Dodatkowo są bardzo odporne na warunki atmosferyczne i wytrzymują duży ciężar śniegu - dlatego są wykorzystywane w najcięższych warunkach.

Półgeodezyjne:

Jest konstrukcją pośrednią między namiotem igloo a namiotem geodezyjnym. Jego konstrukcja opiera się na trzech pałąkach krzyżujących się w trzech punktach. Często posiadają przedsionek, jednak ani on, ani cały namiot nie oferują zbyt wiele przestrzeni użytkowej. Dzięki swojej aerodynamicznej budowie namiot jest niezwykle odporny na warunki atmosferyczne, głównie silne podmuchy wiatru. Podobnie jak opisane wcześniej modele namiot półgeodezyjny jest konstrukcją samonośną.

Tunel:

Konstrukcja namiotów tunelowych opiera się na równoległych względem siebie pałąkach. Aby napiąć konstrukcję konieczne jest zamontowanie szpilek (lub śledzi) i odciągów. Najczęściej jednak użytkownicy zaskoczeni są tym jak jest to proste w stosunku do wyobrażeń jakie mieli na ten temat, jedna osoba bez problemu jest z stanie rozstawić sporych rozmiarów namiot tunelowy. Minusem jest mniejsza, niż w przypadku igloo, odporność poprzeczna na wiatr. Warto jednak zaznaczyć, że oferuje większą niż igloo powierzchnię użytkową i kubaturę, większy przedsionek (zazwyczaj o wysokości równej wysokości namiotu) oraz lepszą odporność wzdłużną na wiatr. Dodatkowo namioty tunelowe mają bardzo dobrą wentylację.

Jednym z ciekawszych rozwiązań namiotów typu tunel są namioty, których konstrukcja opiera się na pojedynczym stelażu mocowanym poprzecznie do osi namiotu (czasem z dodatkowym mniejszym pałąkiem podtrzymującym go na wysokości nóg aby ograniczyć ich stykanie się z materiałem). Są to namioty dosyć niskie, bardzo lekkie i niewielkie po spakowaniu. Przewidziane zazwyczaj dla 1-2 osób.

Opartą na konstrukcji tunelowej modyfikacją jest produkowany przez Jack Wolfskin system Real Tunel (RT). Użyte pałąki stelaża są wygięte w taki sposób, że tworzą niemal wypukłe ściany boczne, co w połączeniu z odciągami montowanymi w dwóch punktach sprawia, że namiot jest niezwykle odporny na boczne podmuchy wiatru (podczas testów była sprawdzana jego odporność na wiatr o prędkości 110 km/h). Takie rozwiązanie zapewnia również dużo większą przestrzeń użytkową w namiocie niż w przypadku tradycyjnych namiotów tunelowych.

Jednopałąkowe

To niezwykle lekkie namioty, których konstrukcja opiera się na pojedynczym pałąku biegnącym wzdłuż osi dachu. Zazwyczaj są przewidziane dla jednej lub dwóch osób. Aby go rozstawić konieczne jest użycie szpilek i odciągów (nie jest konstrukcją samonośną). Zazwyczaj nie posiadają przedsionka lub posiadają niewielki. Podobnie jak dawne konstrukcje typu chatka, zapewnia niewiele miejsca wewnątrz, jednak jego odporność wzdłużna na wiatr jest większa.

4. Drobiazgi, na które warto zwrócić uwagę:

To czy namiot będzie spełniał nasze oczekiwania nie zależy tylko od wodoodporności, wielkości przedsionka czy sposobu rozkładania go i ilości czasu potrzebnego do tego. W budowie namiotów występuje wiele detali, które choć nie zawsze są niezbędne, to mogą zdecydowanie ułatwić użytkowanie namiotu. Należą do nich:

Wentylacja:

Jest niezbędnym elementem namiotu. Dotyczy to nie tylko moskitier używanych często jako jeden z materiałów do uszycia sypialni, ale przede wszystkim otworów wentylacyjnych w tropiku. Niedostateczna wentylacja grozi nam obudzeniem się w mokrym namiocie. Otwory wentylacyjne powinny być przynajmniej dwa, najlepiej z możliwością regulacji stopnia ich otwarcia. Warto jednak zwrócić uwagę, że na poprawę lub pogorszenie cyrkulacji powietrza wpływa znacząco staranność rozbicia namiotu - jeżeli materiał tropiku będzie niedostatecznie naciągnięty znacznie pogorszy to skuteczność wentylacji.

Dwa wejścia:

Nie jest to oczywiście element obowiązkowy, natomiast warto go rozważyć w namiotach dwuosobowych lub większych. Daje nam to dodatkowy (choć czasem niewielki) przedsionek, możliwość swobodniejszego wychodzenia i wchodzenia do namiotu, bez deptania współlokatorów. Dodatkowo otwarcie dwóch przedsionków jednocześnie tworzy przeciąg i pozwala bardzo dobrze przewietrzyć namiot (czego nigdy nie osiągniemy przy wykorzystaniu jedynie wentylacji). Również w przypadku silnych wiatrów można wejść do namiotu od strony zawietrznej. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie wiąże się ze wzrostem wagi namiotu.

Zamki:

W namiocie powinny być solidne i trwałe, ponieważ będą często używane, więc narażone na zużycie. Najlepsze i najczęściej wykorzystywane w markowych namiotach są zamki YKK (stosowane również w odzieży turystycznej i plecakach). Z powodzeniem są również używane zamki TH.

Kieszenie wewnątrz i kieszeń podwieszana:

To może nie wyposażenie niezbędne do funkcjonowania namiotu, natomiast każdy kto miał już w namiocie kieszonki, dotkliwie odczuje ich brak. Kieszenie w dolnej części na bokach namiotu umożliwiają posegregowanie różnych drobiazgów, które chcemy mieć pod ręką (np. telefon, zegarek). Dodatkowo siateczkowa kieszonka podwieszana pod sufitem namiotu jest idealna do umieszczenia na niej na przykład czołówki (co umożliwi nam równomierne oświetlenie namiotu jedną tylko lampką).

Znaczenie stelaża kolorami:

W namiotach o konstrukcji bardziej skomplikowanej niż klasyczne igloo pojawia się problem istnienia więcej niż dwóch stelaży, w dodatku zazwyczaj każdy jest innej długości. Niezwykle pomocne przy rozbijaniu takich namiotów jest wówczas oznaczenie różnej długości pałąków różnymi kolorami, którym odpowiadać będą oznaczone tymi samymi kolorami tunele, w których należy je umieścić. Naprawdę jest to ogromna oszczędność czasu.

Odciągi:

Powinny umożliwić stabilne rozłożenie namiotu. Najlepiej jeżeli odciągi poza linią stelaży, umożliwiają napięcie również bocznych ścian namiotu. Często stosuje się odciągi dwupunktowe (jeden odciąg mocowany w dwóch punktach jednej linii zapewnia większą stabilność konstrukcji). Ostatnią, może już kosmetyczną uwagą jest temat koloru odciągów. Najlepiej jeżeli są w jaskrawych kolorach, może i się brudzą, ale są lepiej widoczne zwłaszcza po zmroku.

Foliowe okienko:

Z pewnością nie jest to wyposażenie niezbędne. Natomiast zastosowanie takiego okienka w dużych namiotach rodzinnych pozwala na wpuszczenie większej ilości światła do środka. Szczególnie przydatne, kiedy pogoda zmusi nas do spędzenia dnia w namiocie. Należy jednak pamiętać, że rozwiązanie to jest dobre w przypadku namiotów z przeznaczeniem wiosennym i letnim - na mrozie folia może sztywnieć i pękać.

Fartuchy przeciwśnieżne:

Również nie są wyposażeniem obowiązkowym, przynajmniej nie we wszystkich namiotach. Jednak, jeżeli planujemy zakup namiotu, który będzie wykorzystywany w wyższych górach lub generalnie na śniegu, to mogą się okazać bardzo przydatne. Likwidują prześwit pomiędzy dolną częścią tropiku, a podłożem dzięki czemu uniemożliwia powiewanie śniegu pod tropik. Należy jednak pamiętać, że szczególnie ważna jest wtedy dobra wentylacja namiotu. Przydatna może być również możliwość podwiązania fartuchów kiedy śpimy w lżejszym terenie.

Kolor namiotu:

Nie to nie jest żart. Może się wydawać, że kolor namiotu jest zupełnie nieistotny jednak nic bardziej mylnego. Jeżeli planujemy wyjazd w tropiki najlepsze są jasne kolory - nie nagrzewają się tak mocno (co jest również istotne w przypadku namiotów rozbijanych na polach namiotowych na kilka dni), namioty w stonowanych kolorach (zieleń lub szary) nie przyciągają owadów i łatwo jest je ukryć w lesie. Jeżeli jedziemy na wyprawę w góry namiot powinien mieć jaskrawy kolor, co zdecydowanie ułatwi nam jego odnalezienie.

5. Jak wybrać namiot ?

Co bierzemy pod uwagę ?

Aby być zadowolonym ze swojego namiotu należy przede wszystkim dobrać go do swoich potrzeb, dlatego przed wyborem należy wziąć pod uwagę: jak duży i wysoki ma być namiot (ile osób ma pomieścić), jak ciężki może być oraz gdzie będziemy go używać - w jakich warunkach. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia ceny - ile jesteśmy w stanie za niego zapłacić?

Głównym czynnikiem wpływającym na wybór namiotu są warunki w jakich zamierzamy go stosować. W namiotach użytkowanych od wiosny do jesieni i w namiotach zimowych zwracamy uwagę na inne rzeczy. Wiosna-jesień nie musi mieć tak wysokich parametrów (wystarczające są 5000/3000mm H2O), powinien mieć dobrą wentylację i moskitiery. Tropik niekoniecznie musi sięgać do podłoża, bo to również poprawia przewiewność. Bardzo przydatna może być również możliwość rozstawienia samej sypialni, jeżeli wybieramy się w podróż w tropiki - może wtedy skutecznie zastąpić moskitierę. Jeżeli szukamy namiotu na warunki zimowe to powinien on mieć lepsze parametry i stabilniejszą konstrukcję, aby zwiększyć odporność na trudne warunki pogodowe i ciężar śniegu zalegający na tropiku. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się stelaże aluminiowe, tym z włókna szklanego grozi pękanie przy niskiej temperaturze, bardzo porywistym wietrze albo... na ciasnym polu namiotowym... (śmieszne, ale z naszego doświadczenia to najczęściej tam się łamią maszty). Namiot powinien mieć dobrą wentylację, miejsce na szpilki i śledzie powinny być na tyle duże, aby w razie potrzeby przymocować namiot za pomocą kijków lub czekana. Dodatkowo warto wybrać namiot z fartuchami śnieżnym, aby śnieg nie był podwiewany pod tropik, a kolor namiotu powinien być w jasnych kolorach (czerwony, żółty) ponieważ widoczne z daleka ułatwią znalezienie namiotu.

Wielkość namiotu powinna być uzależniona od ilości osób, które będą z niego korzystać oraz z poziomu komfortu jaki chcą sobie zapewnić. Długość namiotu to zazwyczaj ok 210-220 cm, warto pamiętać, że ściany namiotu nachylają się pod skosem do podłogi, więc rzeczywista powierzchnia wewnątrz jest mniejsza. Dlatego wyższe osoby powinny szczególnie zwrócić uwagę na długość sypialni, aby nie budzić się z mokrym śpiworem i/lub nie dotykać głową materiału sypialni. Szerokość namiotu/sypialni jest uzależniona od ilości osób, które mają go użytkować. Dla jednej osoby wystarczająca jest szerokość rzędu 80-100 cm. Namioty dwuosobowe na ogół mają szerokość sypialni rzędu 120-140 cm, trzyosobowych 150-200 cm a czteroosobowa powyżej 200 cm. Jeżeli chodzi o wysokość namiotu to może ona być bardzo różna. W najbardziej popularnych namiotach np. typu igloo wysokość sypialni to zazwyczaj 100-105 cm - czyli taka, która umożliwia wygodne siedzenie wewnątrz. Namioty bardzo lekkie są zazwyczaj niższe - ok. 80-90 cm, a namioty rodzinne, duże namioty campingowe z obszernymi przedsionkami nawet do 200 cm, co umożliwia stanie w namiocie w pozycji wyprostowanej.

Ostatnim warunkiem, który należy rozważyć jest cena, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za namiot. Przede wszystkim należy, jak w przypadku większości zakupów, pamiętać, że nie da się kupić bardzo tanio bardzo dobrego namiotu (oczywiście poza wyjątkowymi okazjami - promocjami i wyprzedażami). Zwłaszcza, jeżeli chcemy, żeby namiot służył nam kilka sezonów a nie rozpadał się podczas pierwszego wyjazdu, warto zrezygnować z wynalazków rodem z supermarketów. Lepiej wybrać się do specjalistycznego sklepu turystycznego, gdzie mamy gwarancję jakości towaru oraz (w dobrych sklepach) doświadczoną obsługę, która wie w czym rzecz i chętnie udzieli dodatkowych informacji. Niemniej jednak trzeba liczyć się z faktem, że obecnie za namioty ze stelażem z włókna trzeba wydać min. 350-400 zł, jeżeli wybieramy stelaż aluminiowy cena zaczyna się od 450-500 zł. Największym wydatkiem są specjalistyczne namioty zimowe, za które zapłacimy ponad 800 zł (czasem nawet grubo ponad).

6. Konserwacja i naprawy:

Przede wszystkim należy dbać o namiot podczas normalnego użytkowania. Dotyczy to dokładnego wytrzepania tropiku i sypialni, aby usunąć zanieczyszczenia, przetarcie podłogi od strony zewnętrznej (najlepiej podczas zwijania). Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie zwijać namiotu kiedy jest wilgotny. Jeżeli nie da się tego uniknąć należy jak najszybciej lub zaraz po powrocie do domu rozwiesić namiot do wyschnięcia. Przechowywanie mokrego namiotu w pokrowcu grozi pojawieniem się grzybów, których trudno się potem pozbyć. Jeżeli chcemy usunąć powstałe na tropiku lub podłodze zabrudzenia używamy do tego miękkiej gąbki i wody z delikatnym detergentem.

Zazwyczaj namioty nie wymagają specjalnej konserwacji. Jeżeli zdarzy się jednak że po kilku sezonach tropik zacznie przemakać, można użyć specjalnych preparatów, aby poprawić jego wodoodporność.

Warto pomyśleć o zabieraniu ze sobą płachty pod namiot jeżeli spodziewamy się noclegów w terenie kamienistym aby uniknąć roztargania podłogi. Ponadto, jako mini zestaw naprawczy warto zabierać ze sobą specjalny zestaw łatek lub znany Power Tape, jeśli pojawi się konieczność połatania tropiku lub podłogi. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązania są zazwyczaj tymczasowe, więc po powrocie do domu warto zastanowić się nad oddaniem namiotu do serwisu, gdzie zostanie solidniej zreperowany. Dobrze jest również przygotować się na ewentualność pęknięcia któregoś z elementów stelaża. Można również skleić go taśmą, jednak utrudnia to przekładanie go przez tunel w tropiku. Innym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w 1-2 elementy wymienne, czyli dostępne w sklepach pojedyncze pałąki aluminiowe lub z włókna o odpowiedniej dla naszego namiotu średnicy.

Dobrym nawykiem jest rozstawianie namiotu w domu przed i po każdym wyjeździe. Pozwala to zawczasu uzupełnić ewentualne braki elementów i dokonanie koniecznych napraw. Dobrze jest go również rozwiesić do suszenia na kilka godzin po powrocie. Jeżeli nawet zrobiliśmy to po biwakowaniu, należy się liczyć z tym, że namiot mógł zawilgotnieć w drodze powrotnej.

7. Ciekawostki:

Odchudzanie namiotów:

Najprostszym podstawowym sposobem ograniczania wagi namiotów jest wybieranie namiotu jak najlżejszego już podczas zakupu, zwłaszcza, że pewnych rzeczy (jak np. materiał z którego jest wykonany namiot) po zakupie odchudzić się nie da.

Niektórzy producenci proponują jednak ciekawe rozwiązania umożliwiając odpinanie od namiotów części nie potrzebnych nam w danej chwili, podczas danego wyjazdu np. odpięcie fartuchów śnieżnych, przedsionka lub zabieranie tylko tropiku lub tylko sypialni (w zależności od warunków w jakie jedziemy).

Jeżeli jednak to nam nie wystarcza można jeszcze zastosować kila trików polegających na wymianie elementów cięższych na lżejsze. Przede wszystkim dotyczy to stelaża i śledzi lub szpilek. Cięższe stelaże z włókna szklanego można wymienić na aluminiowe lub z włókna węglowego. Przez taką zamianę nie tylko ograniczamy wagę ale też zyskujemy bardziej odporne materiały. Szpilki lub śledzie stalowe wymieniamy na wykonane z aluminium lub tytanu. Należy jednak pamiętać, że takie zmiany nie należą do przedsięwzięć najtańszych, przykładowo cena za 6 sztuk szpilek aluminiowych to 18 zł, a tytanowych 89 zł.

Jak działają promienie UV na namioty?

Do rzeczy, o których niewątpliwie wiedzieć należy, zalicza się fakt, że tropiki namiotów, nawet markowych, tracą dużą cześć wodoodporności w wyniku narażenia na promieniowanie UV. Według testów Centrum Badań Odzieżowych przy Uniwersytecie Leed, na którego dachu przez pół roku były rozbite namioty wiodących światowych producentów w tym czasie wodoodporność niektórych materiałów spadła aż o 90% w stosunku do wartości wyjściowej.

Co prawda 6 miesięcy to tak jakby nocować pod namiotem 4 dni w tygodniu przez 3,5 roku lub 2 dni w tygodniu przez 7 lat - więc czas dosyć długi. Jednak wiedząc o tym warto pamiętać, aby starać się rozbijać namiot w miejscach zacienionych. Będzie to miało jeszcze jeden plus - rano nie obudzi nas duchota w namiocie.

Przeczytaj także artykuł pt. "Jak biwakować przy temperaturze poniżej 10 stopni C".

Zanim wyruszysz na wycieczkę bądź wyprawę przeczytaj również

1) Jaki śpiwór wybrać na wycieczkę, a jaki na wyprawę.
2) Bagażnik, czy trzecie koło? A może jedno i drugie.
3) ExtraWhell, czyli tzw. trzecie koło w boju
4) Przegląd sakw na wyprawy i wycieczki rowerowe.
5) Pakowanie roweru na lekko, czyli BikePacking.

Więcej ciekawostek w dziale PORADY ROWEROWE


Powyższe porady uzyskaliśmy w wywiadzie z pracownikami Sklepu Turystycznego Tuttu


Opracował:
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (34)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.