rowery

stat

Rowerowe przyczepki do przewozu bagaży

Przyczepki jednokołowe to idealny sposób na zabranie ze sobą dużej ilości rzeczy w trudny teren
Przyczepki jednokołowe to idealny sposób na zabranie ze sobą dużej ilości rzeczy w trudny teren mat.: Bobgear.com

Rower to zdecydowanie jeden z najlepszych środków transportu. Łatwy w manewrowaniu i przyjemny w użytkowaniu, dzięki dodatkowym gadżetom może służyć nie tylko przewożeniu samego rowerzysty z miejsca na miejsce. Przyczepkami rowerowymi dla dzieci i zwierząt zajmowaliśmy się już we wcześniejszych artykułach. Ostatnią grupą przyczepek, o których warto wspomnieć, są te towarowe, dzięki którym rower staje się również transporterem nierzadko ciężkich przedmiotów.



Przyczepki transportowe jednokołowe



Przyczepki towarowe występują w wersji jedno- lub dwukołowej. Liczba kół decyduje o konstrukcji przyczepki, wpływa na jej nośność i stabilność. Pierwszy patent jednokołowej przyczepki powstał w 1994 roku w USA za sprawą konstruktora polskiego pochodzenia Rogera Malinowskiego, który został współzałożycielem firmy Bobgear. Firma ta w latach dziewięćdziesiątych swoim patentem zmonopolizowała rynek na całym świecie. Przez ostatnie lata do grona producentów jednokołowych przyczepek rowerowych dołączyli kolejni.

Przyczepki jednokołowe od dwukołowych odróżnia przede wszystkim kwestia wagi i manewrowości. Wózki jednokołowe to zdecydowanie lepsze rozwiązanie na trudny teren. Przymocowane najczęściej do tylnej osi koła roweru są lekkie i dobrze trzymają się toru jazdy. Nie stwarzają też takiego oporu jak dwuosiówki. Nie są oczywiście tak stabilne, jednak doskonale sprawdzają się gdy trzeba nam przewieźć niezbyt ciężkie przedmioty, które nie zmieściłyby się do sakw. Do wad przyczepek jednośladowych względem dwuśladów zaliczyć należy przede wszystkim mniejszą ładowność i brak możliwości przewozu produktów ponadgabarytowych.


  • Amortyzacja


Amortyzacja przyczepki jednokołowej sprawia, że staje się ona cięższa i droższa. Ceny przyczepek jednośladowych kształtują się od ok. 600 do 1200 zł. W Internecie można oczywiście znaleźć tańsze odpowiedniki, jednak warto byłoby przed zakupem sprawdzić ich konstrukcję. Zaletą amortyzowanego wózka z jednym kołem jest natomiast świetna absorpcja drgań. Przewożone przedmioty nie trzęsą się tak mocno i nie przemieszczają w przyczepce, co także ma wpływ na mniejszy transfer wibracji przekazywanych z wózka na tylne koło roweru, ramę i w rezultacie rowerzystę.

Przyczepki transportowe idealnie sprawdzają się podczas rowerowych zakupów
Przyczepki transportowe idealnie sprawdzają się podczas rowerowych zakupów mat.: Croozer.com


  • Rodzaje przyczepek jednokołowych ze względu na konstrukcję


Spośród dostępnych na rynku przyczepek towarowych o jednym kole rozróżnia się dwa ich rodzaje ze względu na konstrukcję wykonania. Pierwszym rodzajem jest wózek koszykowy. Między kołem przyczepki a ramą, którą doczepia się do roweru, zainstalowany jest "kosz", gdzie można wrzucić przedmioty lub lepiej - nieprzemakalną torbę z przedmiotami. Najważniejsze żeby załadunek został związany specjalnymi, elastycznymi pasami, w przeciwnym wypadku będziemy musieli zbierać rzeczy, które wypadną nam z przyczepki po drodze.

Czasami przyczepki bagażowe przybierają formę jeszcze jednego koła (nie licząc tych dwóch przy rowerze) z bagażnikiem na sakwy. Patent na to rozwiązanie został udzielony polskiej marce Extrawheel w 2006 roku. Taki rodzaj przyczepki gwarantuje przewóz nawet niewielkiego ładunku zdecydowanie bezpieczniej i wygodniej niż na samym rowerze.

Przyczepki transportowe dwukołowe



Przyczepka dwuśladowa to związek zalet i wad. Posiadanie dwóch kół oznacza bowiem większą stabilność, ale też większy opór za plecami rowerzysty. Duża ładowność przyczepki wiąże się także z cięższym ładunkiem do ciągnięcia. Dwukołowe przyczepki transportowe cierpią na mniejszą możliwość manewrowania, niż ich jednokołowe odpowiedniki, dlatego też przydają się głównie na drogach asfaltowych, równych i prostych.


  • Rodzaje przyczepek dwukołowych ze względu na konstrukcję


Standardowa przyczepka transportowa dwuśladowa została skonstruowana tak, że pomiędzy dwoma szeroko rozstawionymi kołami znajduje się całkiem spora przestrzeń bagażowa - zakrywana lub nie. To rozwiązanie, które przyda się każdemu pragnącemu przewozić większe gabaryty. Po zabezpieczeniu ich odpowiednimi linkami możemy bezproblemowo po prostym terenie przetransportować nawet mniejszą lodówkę. Ładowność przyczepek dwuśladowych wynosi zazwyczaj ok. 45 kilogramów.

Poza przyczepkami horyzontalnymi zdarzają się także takie, które konstrukcją przypominają wózek dla kijów golfowych. Do głównych zalet takiego rozwiązania należy zaliczyć łatwość jego montażu i demontażu. Sprawdzi się idealnie w rowerowej przejażdżce po zakupy, ponieważ zainstalowana jest do sztycy podsiodłowej pod kątem 45 stopni. Oznacza to, że nie zgubimy żadnych, nawet drobnych produktów. Omawiany wózek udźwignie ok. 30 kilogramów i w szybki sposób możemy go zwinąć, kiedy nie jest nam potrzebny lub gdy dojedziemy do trudniejszego terenu.



Na co zwracać uwagę przy zakupie przyczepki



Zakup przyczepki jedno- lub dwukołowej powinien zostać poprzedzony pytaniem: do jakiego celu będzie mi ona przede wszystkim służyć? Czy zamierzasz transportować przedmioty w przyczepce podczas jazdy trekkingowej? Czy szukasz wózka do przewozu rzeczy w pobliskiej okolicy? Czy może jednak potrzebujesz wózka na zakupy? W jakim stanie są trasy, które zwykle przemierzasz?

Wybierając przyczepkę jednośladową do turystyki w trudnym terenie warto skupić się również na kwestii amortyzacji. Sprawdź jak została wykonana oraz czy zanadto nie zwiększa wagi przyczepki.

Amortyzacja wiąże się także z wyższą ceną interesujących nas produktów. Zarówno jedno- jak i dwukołowe transportery nie zawsze wyposażone są w wodoodporne worki. Ich cenę też warto wziąć pod uwagę. Rynek zalewa nas produktami tańszymi, zastępującymi te oryginalne przyczepki cenionych marek. Nie zawsze jednak zyskamy, kiedy kupimy taniej. Mimo wszystko zachęcam do obejrzenia, dotknięcia produktu przed zakupem. Pamiętajmy także o dostępności części zamiennych.

Zobacz wideo relację z zimowego wypadu z przyczepką Extrawheel:

Jak przyjemnie spędzić zimowy biwak?



Podsumowanie

Gdy sakwy okazują się zbyt małe, aby pomieścić turystyczny bagaż; Gdy musimy przewieźć większy gabarytowo ładunek, a nie mamy do dyspozycji większego samochodu; gdy chcemy wybrać się na zakupy rowerem - wtedy przydają się rowerowe przyczepki bagażowe. Odciążanie kół roweru, większa ładowność i w przypadku przyczepek jednośladowych łatwość manewrowania to główne ich zalety. Wszystko to sprawia, że rowerowy transporter może okazać się twoim ulubionym pomocnikiem.

Pozostałe rodzaje przyczepek rowerowych opisywaliśmy w artykułach:

Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (38)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »