Rowerowe przyczepki do przewozu bagaży

Przyczepki jednokołowe to idealny sposób na zabranie ze sobą dużej ilości rzeczy w trudny teren
Przyczepki jednokołowe to idealny sposób na zabranie ze sobą dużej ilości rzeczy w trudny teren mat.: Bobgear.com

Rower to zdecydowanie jeden z najlepszych środków transportu. Łatwy w manewrowaniu i przyjemny w użytkowaniu, dzięki dodatkowym gadżetom może służyć nie tylko przewożeniu samego rowerzysty z miejsca na miejsce. Przyczepkami rowerowymi dla dzieci i zwierząt zajmowaliśmy się już we wcześniejszych artykułach. Ostatnią grupą przyczepek, o których warto wspomnieć, są te towarowe, dzięki którym rower staje się również transporterem nierzadko ciężkich przedmiotów.



Przyczepki transportowe jednokołowe



Przyczepki towarowe występują w wersji jedno- lub dwukołowej. Liczba kół decyduje o konstrukcji przyczepki, wpływa na jej nośność i stabilność. Pierwszy patent jednokołowej przyczepki powstał w 1994 roku w USA za sprawą konstruktora polskiego pochodzenia Rogera Malinowskiego, który został współzałożycielem firmy Bobgear. Firma ta w latach dziewięćdziesiątych swoim patentem zmonopolizowała rynek na całym świecie. Przez ostatnie lata do grona producentów jednokołowych przyczepek rowerowych dołączyli kolejni.

Przyczepki jednokołowe od dwukołowych odróżnia przede wszystkim kwestia wagi i manewrowości. Wózki jednokołowe to zdecydowanie lepsze rozwiązanie na trudny teren. Przymocowane najczęściej do tylnej osi koła roweru są lekkie i dobrze trzymają się toru jazdy. Nie stwarzają też takiego oporu jak dwuosiówki. Nie są oczywiście tak stabilne, jednak doskonale sprawdzają się gdy trzeba nam przewieźć niezbyt ciężkie przedmioty, które nie zmieściłyby się do sakw. Do wad przyczepek jednośladowych względem dwuśladów zaliczyć należy przede wszystkim mniejszą ładowność i brak możliwości przewozu produktów ponadgabarytowych.

  • Amortyzacja

Amortyzacja przyczepki jednokołowej sprawia, że staje się ona cięższa i droższa. Ceny przyczepek jednośladowych kształtują się od ok. 600 do 1200 zł. W Internecie można oczywiście znaleźć tańsze odpowiedniki, jednak warto byłoby przed zakupem sprawdzić ich konstrukcję. Zaletą amortyzowanego wózka z jednym kołem jest natomiast świetna absorpcja drgań. Przewożone przedmioty nie trzęsą się tak mocno i nie przemieszczają w przyczepce, co także ma wpływ na mniejszy transfer wibracji przekazywanych z wózka na tylne koło roweru, ramę i w rezultacie rowerzystę.

Przyczepki transportowe idealnie sprawdzają się podczas rowerowych zakupów
Przyczepki transportowe idealnie sprawdzają się podczas rowerowych zakupów mat.: Croozer.com

  • Rodzaje przyczepek jednokołowych ze względu na konstrukcję

Spośród dostępnych na rynku przyczepek towarowych o jednym kole rozróżnia się dwa ich rodzaje ze względu na konstrukcję wykonania. Pierwszym rodzajem jest wózek koszykowy. Między kołem przyczepki a ramą, którą doczepia się do roweru, zainstalowany jest "kosz", gdzie można wrzucić przedmioty lub lepiej - nieprzemakalną torbę z przedmiotami. Najważniejsze żeby załadunek został związany specjalnymi, elastycznymi pasami, w przeciwnym wypadku będziemy musieli zbierać rzeczy, które wypadną nam z przyczepki po drodze.

Czasami przyczepki bagażowe przybierają formę jeszcze jednego koła (nie licząc tych dwóch przy rowerze) z bagażnikiem na sakwy. Patent na to rozwiązanie został udzielony polskiej marce Extrawheel w 2006 roku. Taki rodzaj przyczepki gwarantuje przewóz nawet niewielkiego ładunku zdecydowanie bezpieczniej i wygodniej niż na samym rowerze.

Przyczepki transportowe dwukołowe



Przyczepka dwuśladowa to związek zalet i wad. Posiadanie dwóch kół oznacza bowiem większą stabilność, ale też większy opór za plecami rowerzysty. Duża ładowność przyczepki wiąże się także z cięższym ładunkiem do ciągnięcia. Dwukołowe przyczepki transportowe cierpią na mniejszą możliwość manewrowania, niż ich jednokołowe odpowiedniki, dlatego też przydają się głównie na drogach asfaltowych, równych i prostych.

  • Rodzaje przyczepek dwukołowych ze względu na konstrukcję

Standardowa przyczepka transportowa dwuśladowa została skonstruowana tak, że pomiędzy dwoma szeroko rozstawionymi kołami znajduje się całkiem spora przestrzeń bagażowa - zakrywana lub nie. To rozwiązanie, które przyda się każdemu pragnącemu przewozić większe gabaryty. Po zabezpieczeniu ich odpowiednimi linkami możemy bezproblemowo po prostym terenie przetransportować nawet mniejszą lodówkę. Ładowność przyczepek dwuśladowych wynosi zazwyczaj ok. 45 kilogramów.

Poza przyczepkami horyzontalnymi zdarzają się także takie, które konstrukcją przypominają wózek dla kijów golfowych. Do głównych zalet takiego rozwiązania należy zaliczyć łatwość jego montażu i demontażu. Sprawdzi się idealnie w rowerowej przejażdżce po zakupy, ponieważ zainstalowana jest do sztycy podsiodłowej pod kątem 45 stopni. Oznacza to, że nie zgubimy żadnych, nawet drobnych produktów. Omawiany wózek udźwignie ok. 30 kilogramów i w szybki sposób możemy go zwinąć, kiedy nie jest nam potrzebny lub gdy dojedziemy do trudniejszego terenu.



Na co zwracać uwagę przy zakupie przyczepki



Zakup przyczepki jedno- lub dwukołowej powinien zostać poprzedzony pytaniem: do jakiego celu będzie mi ona przede wszystkim służyć? Czy zamierzasz transportować przedmioty w przyczepce podczas jazdy trekkingowej? Czy szukasz wózka do przewozu rzeczy w pobliskiej okolicy? Czy może jednak potrzebujesz wózka na zakupy? W jakim stanie są trasy, które zwykle przemierzasz?

Wybierając przyczepkę jednośladową do turystyki w trudnym terenie warto skupić się również na kwestii amortyzacji. Sprawdź jak została wykonana oraz czy zanadto nie zwiększa wagi przyczepki.

Amortyzacja wiąże się także z wyższą ceną interesujących nas produktów. Zarówno jedno- jak i dwukołowe transportery nie zawsze wyposażone są w wodoodporne worki. Ich cenę też warto wziąć pod uwagę. Rynek zalewa nas produktami tańszymi, zastępującymi te oryginalne przyczepki cenionych marek. Nie zawsze jednak zyskamy, kiedy kupimy taniej. Mimo wszystko zachęcam do obejrzenia, dotknięcia produktu przed zakupem. Pamiętajmy także o dostępności części zamiennych.

Zobacz wideo relację z zimowego wypadu z przyczepką Extrawheel:

Jak przyjemnie spędzić zimowy biwak?



Podsumowanie

Gdy sakwy okazują się zbyt małe, aby pomieścić turystyczny bagaż; Gdy musimy przewieźć większy gabarytowo ładunek, a nie mamy do dyspozycji większego samochodu; gdy chcemy wybrać się na zakupy rowerem - wtedy przydają się rowerowe przyczepki bagażowe. Odciążanie kół roweru, większa ładowność i w przypadku przyczepek jednośladowych łatwość manewrowania to główne ich zalety. Wszystko to sprawia, że rowerowy transporter może okazać się twoim ulubionym pomocnikiem.

Pozostałe rodzaje przyczepek rowerowych opisywaliśmy w artykułach:

Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (39) 2 zablokowane

  • Jeszcze trochę i będą jeździć z przyczepami Neptun

    • 6 5

  • Dokładnie (2)

    Nie tylko Neptun A już niedługo będą jeździć z kempingowymi.
    Tylko że osobowym z większą przyczepa albo ciężarowym z przyczepą musisz mieć stosowne kategorie prawa jazdy.
    Więc czemu oni (stosunkowo do masy i dlugosci) nie muszą mieć specjalnej kategorii na przyczepę rowerową??

    • 5 15

    • Może dlatego, że rower z przyczepą dalej możesz podnieść i obrócić?

      Co innego parkowanie samochodu z przyczepą...

      • 3 0

    • w polskim piekle nie potrzeba zatrudniać diałbłów do pilnowania
      pilnujemy się nawzajem

      zawiśc o kwity na rower z przyczepką u śmierdzieli wygląda przezabawnie

      • 3 0

  • Nie chcę być pesymistą..

    ... ale te wszystkie doczepki trzeba chyba jakoś zabezpieczać przed kradzieżą?

    • 7 1

  • (1)

    Mam przyczepkę w której przewożę teściową.

    • 3 0

    • każde z was po połowie?

      • 0 0

  • "Rowerem można wozić większe bagaże" (3)

    Ahh, czekam z niecierpliwością na ostateczne wyparcie dostawczaków z miast :)

    • 11 5

    • A mnie śmieszy niesamowicie jak dostawczak wiezie 2kg paczkę gazet do kiosku (2)

      Dobrze, że tirami nie wożą...

      • 5 0

      • (1)

        Przewaznie jest do "obsluzenia gazetami" 80-100 kioskow i innych miejsc w srednim miescie

        • 0 0

        • w tym celu staje na środku drogi a pan dostawca dostarcza paczu...
          szkę, gdy za nim korek wkurzonych furmanów aż syczy ze złości

          kolejny objaw polactwa

          • 0 0

  • Upadliscie na glowe (7)

    Traktowanie roweru jako srodka lokomocji na rowni z samochodem jest po prostu chore. Zyjecie zludzeniami jak ludzie na srebrzysku.

    • 16 18

    • Pooglądaj coś o cargobike, o dzieciach wożonych do szkoły takimi rowerami.. (2)

      • 4 2

      • Glos rozsadku (1)

        Nie wiem co to jest cargobike ale brzmi jakby mialo strefe zgniotu znacznie mniejsza niz moj samochod. Mojego dziecka do tego nie wsadze bo mam zdrowy rozsadek. Natomiast Ty wsadzisz i wypuscisz na glowna ulice bo "tak jezdza w Paryzu".

        • 3 6

        • Ciekawe, czy tak samo myślisz, jak trzeba wymienić zawieszenie w samochodzie

          Bo wtedy to już "panie, jeszcze pojeździ". Już nie wspomnę o tym, że 90% samochodów na naszych drogach zamiast poduszek ma piankę montażową...

          • 2 2

    • Max (3)

      rusz gdzieś tyłek, popatrz jak ludzie żyją w innych krajach Europy, a nie tylko wakacje w Egipcie ;)

      • 11 2

      • (2)

        Rusz tylek i odwiedz usa...

        • 2 3

        • Odwiedź tą część, gdzie jest cywilizacja - Nowy Jork, San Francisco... (1)

          Pełno rowerów. Tam, gdzie rednecki mają 100km do sklepu, faktycznie same samochody.

          • 4 1

          • są i kumate rednecki

            Idaho to rolniczy stan, a oni pierwsi wprowadzili Idaho Stop, już w 1982!

            w Paryźu od 2015 (częściowo od 2012), Berlin się serio przymierza

            u nasz fpolszcze to wciąż nie do pomyślenia, nasze buractwo nie dojrzało

            • 0 0

  • A takiej przyczepce (2)

    zmieści się kodeks ruchu drogowego?

    • 5 6

    • Dla ciebie to i tak bez znaczenia bo go nierozumiesz dlatego nie przestrzegasz.

      • 2 2

    • Jakm widac na ulicach nie miesci sie nawet w samochodach.

      • 7 0

  • Skąd takie informacje? (1)

    Przyczepki jednokołowe do rowerów nie są żadną nowością - były produkowane nawet w PRL.
    Zabawny jest też język artykułu - to tłumaczenie "przez google"? Bo pisanie o "transferze wibracji" brzmi tu co najmniej zabawnie.

    • 9 0

    • Przyczepki

      Jednokołowe przyczepki widywałem w Polsce w latach 70. Może w latach 90 były opatentowane w usa. to tak, jak pewien Rosjanin wynalazł radio. Po wojnie u Niemca na strychu...

      • 3 0

  • W niedziele w Paryżu był dzień bez samochodu.Dlatego zablokowali wjazd do miasta a jego złamanie to 200euro kary. (4)

    Dodatkowo 2 niedziele w miesiącu będą identyczne tak zatwierdziły władze miasta! Buraki w Polsce by dostały zawału ze złości :) W Krajach zachodnich na co dzień wiele mieszkańców korzysta z rowerowych przyczepek towarowych nawet firmy kurierskie z nich korzystają coraz częściej. Głównym powodem było zmniejszenie liczby wypadków w mieście i zanieczyszczenia spalinami miasta.

    • 13 9

    • potwierdzone tvn,polsat i wszystkie inne media .Całkowity zakaz jazdy autem w całym miescie!!

      Niedziela w Paryżu była dorocznym dniem bez samochodu. Dzień taki zorganizowano po raz czwarty, ale po raz pierwszy rzeczywiście obowiązywał zakaz ruchu dla wszystkich niemal samochodów w administracyjnych granicach miasta!
      Niedziela w Paryżu była dorocznym dniem bez samochodu. Dzień taki zorganizowano po raz czwarty, ale po raz pierwszy rzeczywiście obowiązywał zakaz ruchu dla wszystkich niemal samochodów w administracyjnych granicach miasta

      Porównajmy to z Gdańskim dniem bez auta który poza nazwą nic nie reprezentuje i jest fikcją.

      • 6 2

    • (1)

      Ależ oczywiście - wprowadźmy dni "bez samochodu". Najlepiej w styczniu czy lutym...
      Porównywanie Paryża do Gdańska to bzdura. Ponadto drogi przedmówco - o chaosie związanym z zakazem w Paryżu słyszałeś?
      Sam jeżdżę rowerem i nie jestem "przyrośnięty" do samochodu. Ale pomysły zakazujące zupełnie ruchu samochodowego mają niewiele wspólnego z rozsądkiem.

      • 2 2

      • ty mugłbys zostac co najwyzej pomywaczem a tam mieszkancy wybrali władze które realizuja to co chca mieszkancy

        • 2 1

    • w Bruxeli tez :-) zero (0) voitures :-)

      • 0 0

  • Polecam chociaż 1ą wizytę w Holandii tam takich przyczepek jest masa

    W 3city już jest ich coraz więcej są praktyczne i dlatego coraz więcej rodziców wozi nimi też dzieci

    • 6 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MTB Maraton Luzino
MTB Maraton Luzino
zawody / wyścigi
mar 27
niedziela
Luzino
MTB Maraton Szemud
MTB Maraton Szemud
zawody / wyścigi
kwi 10
niedziela
Szemud
MTB Maraton Łęczyce
MTB Maraton Łęczyce
zawody / wyścigi
maj 8
niedziela
Łęczyce

Znajdź trasę rowerową

Ogłoszenia polecane

Forum