• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia stworzy plan spójnej sieci dróg rowerowych

Michał Sielski
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koniec drogi i co dalej? Koniec drogi i co dalej?

Koniec pustych obietnic i tłumaczeń, że nie udało się z "przyczyn niezależnych od urzędu". Gdynia za unijne pieniądze przygotuje konkretną rozpiskę rowerowych inwestycji. Jeśli nie powstaną w terminie, będzie można pożegnać się z unijnymi dotacjami.



"Sieć" dróg rowerowych w Gdyni jest daleka od doskonałości. "Sieć" dróg rowerowych w Gdyni jest daleka od doskonałości.
Mała ilość dróg rowerowych to jedno, ale rozstrzelenie i całkowity brak ciągłości już istniejących to również istotny problem. Dziś praktycznie nie ma dróg, łączących kilka dzielnic ze Śródmieściem, a standardem są trasy, które kończą się nagle i nie bardzo wiadomo jak jechać dalej - wąskim chodnikiem czy uczęszczaną ulicą?

- M.in. dlatego wdrażamy audyt polityki rowerowej, czyli dokument, który jasno wskaże strategię i plany miasta. Ważne jest to, żeby w tym roku zrobić projekty, które będą likwidować nieciągłości. W budżecie miasta mamy 180 tys. zł na to działanie, a dokument powinien być gotowy do czerwca - mówi Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Czy Gdynia ma sensowną politykę rozwoju dróg rowerowych?

Nie będzie to jednak kolejny dokument, nad którym najpierw przez miesiące będą głowić się urzędnicy, a potem trafi do szafy, gdzie będzie tylko zbierał kurz. Audyt wyznaczy konkretne terminy na realizację ściśle określonych celów, z których urząd będzie rozliczany.

- Będzie to analiza aktów prawnych, procedur, dokumentów strategicznych, ale również diagnoza rozwoju rowerowego i audyt tras, którymi nie zawsze są drogi rowerowe. Sprawdzenie będzie w niektórych miejscach polegało wręcz na przejechaniu z jednego miejsca do drugiego i sporządzeniu listy rzeczy do poprawienia. Raport z konkretną listą działań w konkretnym czasie - mówi Rafał Studziński z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W tworzeniu audytu wezmą udział nie tylko urzędnicy. Naciskają na to m.in. społecznicy, skupieni wokół Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Udział społeczeństwa jest istotny. Zachęcam, by w badaniu zapytać przede wszystkim rowerzystów, którzy wiedzą czego im brakuje - podkreśla Jakub Furkal, wiceprezes stowarzyszenia.

Jak ważny będzie to głos, przekonać się można choćby na przykładzie "zdublowanej estakady". Jest droga, niechciana przez rowerzystów, którzy wskazywali inne, ważniejsze realizacje, a do tego wciąż zamknięta z powodu błędów projektowych.

- Na pewno postaramy się, by jak najwięcej osób mogło wziąć w tym udział. Dzięki temu uzyskamy przecież najszerszy obraz oczekiwań, a także o to w tym badaniu chodzi - zapewnia Rafał Studziński.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • nie chcę się słuchać tego bełkotu... (3)

    "Sprawdzenie będzie w niektórych miejscach polegało wręcz na przejechaniu z jednego miejsca do drugiego i sporządzeniu listy rzeczy do poprawienia. Raport z konkretną listą działań w konkretnym czasie"

    W niektórych miejscach będzie polegał na przejechaniu... pewnie urzędas pierwszy raz w życiu rower zobaczy. To się załamie jak w praktyce zobaczy co nasmarował. A ja się pytam co z resztą odcinków? Palcem po mapie? A raport w konkretnym czasie czyli kiedyś, w przyszłosci, może nigdy, raczej się przypomnimy przed wyborami. Tak, rok wyborczy to w Gdyni ofensywa pustosłowia, obietnic, otwierania otworzonych lub niedokończonych inwestycji. A mogę się założyć, że nie zmieni się nic!

    • 25 3

    • (1)

      Banda obcislogacich potrafi tylko narzekać ... urzedniczyna to, urzedniczyna tamto ... ale jak chcieliście zrobić przejazd Mikołajów na rowerach i musieliście zdobyć fundusze na gadżety bo inaczej pies z kulawą nogą by się tą fajansiarską imprezą nie zainteresował to właziliscie urzędnikom w d ... bez wazeliny i żebraliscie o kase.

      • 4 15

      • wyobraź sobie, że chcesz dostać się do pracy autobusem

        ale po przejechaniu 200 metrów autobusem musisz wysiąść i iść 300 metrów do kolejnego. Tak pięć razy na odcinku 5 kilometrów.

        • 2 0

    • Zaprzęgnie się do roboty Google Street View. Dobra robota, za biurkiem, w ciepełku. Nie trzeba się na komfort jazdy rowerem narażać...

      • 1 1

  • (6)

    A to wszystko jest takie proste, wystarczy budowac sciezki rowerowe!!

    • 6 9

    • fajnie (4)

      bardzo dobrze ze powstanie taka strategia, Gdansk juz taka ma od roku, STeR sie to chyba nazywa. Nie trzeba wywazac otwartych drzwi:))

      • 9 0

      • w Gdyni chcą poraz kolejny wymyśleć koło... (3)

        po to by tylko w mediach pokazać jacy są super i pro rowerowi

        • 6 3

        • i oczywiscie nie mogli ro temu usiaść razem? (2)

          3 przedstawicieli 3 miast i stworzyć jeden dokument? Znając życie i naszych kogucików u steru będzie sukcesem jeśli ścieżki do miast obok zostaną wybudowane wzdłuż tych samych ulic i się połączą. W Gdyni mają problem by na jednej ulicy się łączyły, a wiec jestem pełen obaw co to będzie jeśli za realizacje szumnych projektów mają byś odpowiedzialne te same co dotychczas osoby. Z ZZTopem i ludźmi z ZDiZ na czele!

          • 5 3

          • no jakoś Sopot z Gdańskiem współpracują świetnie (1)

            więc przyczyna leży w Gd...

            • 3 0

            • też tak uważam...

              • 2 0

    • uspokajanie ruchu bywa ważniejsze niż budowa ścieżek

      ścieżki budowane są często z myślą o usunięciu rowerzystów z jezdni, całe szczęście, że wielu mieszkańców już wie, że ważniejsze od budowy wydzielonych ścieżek jest uspokajanie ruchu i możliwość bezpiecznej jazdy po jezdniach zwykłych ulic osiedlowych.

      • 4 0

  • Oszołomy do lasu i tam pedałować do woli.

    • 9 20

  • W końcu coś się zacznie dziać w Gdyni w temacie rowerów. (1)

    Gdynia wypada mizernie przy Gdańsku pod względem infrastruktury rowerowej.

    • 25 5

    • a ja jestem pewien, że i tym razem na zapowiedziach się zakończy!

      W tym ludzie Szczurka są najlepsi!

      • 9 4

  • dlaczego ciągle słyszymy, że: (2)

    Gdynia stworzy "plan"
    Gdańsk podpisze umowę o współpracy
    Sopot podpisze list intencyjny

    etc., etc.

    dlaczego nie słyszymy, że:

    Gdynia zbudowała
    Gdańsk przebudował
    Sopot zainwestował

    etc., etc.

    wszystko w czasie przyszłym. ciągle tylko plany, dobre intencje a zero konkretów i efektów

    • 14 4

    • bo od planow sie zaczyna a na realizacji konczy. taka to naturalna kolej rzeczy.

      wpadnij do gdanska czy sopotu to zobaczysz ile z tych planow zostalo zrealizowane;]

      • 7 3

    • w Gdyni faktycznie zero...

      w Gdańsku zza każdego rogu coś nowego wystaje

      • 2 2

  • Plany budowy drog!

    Powtarzam! Plany budowy drog!

    • 6 4

  • PYTANIE

    Czy pan ZZT możne dać nam słowo honoru, że gdyby obecny prezydent już nie miał zdrowia do kandydowania, to on nie będzie kandydował na prezydenta?
    Ja to widzę jako początek kampanii...

    • 5 4

  • 180 tys. + dofinansowanie unijne na to działanie?! (6)

    Panie i panowie urzędnicy! Czy Wy żyjecie w tym samym świecie? Czy już zupełnie oderwaliście się od cen rynkowych?! Lepiej weźcie 10 specjalistów z urzędów w Danii i Holandii, dajcie im rowery i zapłaćcie za 14-dniowy pobyt w Gdyni ze wszystkimi luksusami. A sami się tego nie tykajcie. Powstanie świetna strategia rozwoju, której pierwszą część trzeba zbudżetować i umieścić w planie miasta zgodnie z dostępnymi kwotami na każdy rok + bufor. Zejdźcie na ziemię!

    • 20 2

    • (4)

      Za 180 tyś mozna zatrudnić kilku lekarzy specjalistów żeby ludzie latami nie czekali na badania. A scieżki to niech sobie rowerowa gdynia za składek buduje.

      • 1 7

      • nie podszywaj się pod cudzego nicka (3)

        efektywność nakładów na rozwój ruchu rowerowego jest kilkakrotnie wyższa niż nakładów na budowę udogodnień dla ruchu samochodów.

        • 6 1

        • Dokladnie. Zbudowanie ściezki rowerowej zmniejszy kolejki do specjalisty.
          Idż się leczyć.
          I nie podszywaj się pod cudzego nicka.

          • 1 2

        • (1)

          I co z tego? Ścieżki rowerowe przejmą rolę przedszkoli czy żłobków? Otworzą nowe miejsca pracy? Siedzisz tylko i klepiesz, że "ścieżki rowerowe są tańsze niż ulice". SERIO?!

          • 3 2

          • sensowne uspokojenie ruchu a nie tylko ścieżki rowerowe

            umożliwią dzieciom normalny rozwój i zwolnią rodziców z potrzeby dowożenia ich do szkół i przedszkoli samochodami, co zmniejszy korki w godzinach szczytu. Potrzeba korzystania z rowerów stworzy miejsca pracy przy ich obsłudze.

            • 2 2

    • ja chcę na tę wycieczkę. ja.ja.ja!

      • 0 1

  • deja vu (3)

    mam wrażenie że takie komunikaty UM słyszę od kilku lat: już za chwilkę , juz a momencik bierzemy się za opracowanie planów ścieżek i ruszamy z budową. Jeszcze tylko powołamy kolejny referat w urzędzie, zatrudnimy 136 urzędników i już robimy.
    Tymczasem rzeczywistość jest taka, że symbolem rozwoju tych ścieżek oraz pracy tych urzędasów jest zbudowana i stojąca zamknięta od miesięcy estakada rowerowa.

    • 24 2

    • Tak, i za każdym razem Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

      czyli wielki pan radny co to od kilku kadencji pobiera diety ale jakoś efektów jego pracy ja nie widzę.

      • 5 3

    • estakada została zrobiona bez porządnych konsultacji z rowerzystami (1)

      audyt polityki rowerowej jest przejawem wyciągania sensownych wniosków z popełnionych błędów i szansą na nie powtarzanie ich w przyszłości.

      • 4 3

      • "estakada została zrobiona bez porządnych konsultacji " czyli byle jak

        • 2 0

  • Nie rozumiem wrogosci kierowców do scieżek rowerowych (3)

    Przecież jeśli pojadę do pracy rowerem to macie o jeden mniej samochód w korku, w którym stoicie. Wszyscy zyskują.

    • 27 5

    • I jedno miejsce parkingowe w centrum więcej!

      Tak naprawdę na budowie ścieżek rowerowych i komunikacji zbiorowej zyskują NAJBARDZIEJ kierowcy samochodów! Niby takie oczywiste, a jak się okazuje większość przerasta!

      • 11 3

    • Ale kręcisz... Nie widziałem jeszcze żadnego kierowcy, który by narzekał, że się odciąża ruch kołowy na ulicach.
      Chyba, że ścieżki powstają na zasadzie "zabierzemy metr pasa jezdni", wtedy można się zirytować. Chociaż ten manewr akurat jest częściej stosowany wobec pieszych - jak jest ładny, szeroki chodnik, to maźnie się białą farbą linię dzielącą go na pół i obwoła to to drogą rowerową.

      • 4 0

    • to nie jest wrogośc kierowców

      tylko przejawy wrogości części internautów mających ograniczoną wyobraźnię. Wielu kierowców jeździ rowerami po jezdni, jeśli droga rowerowa prowadzi znikąd do nikąd. Stąd poparcie na rzecz opracowania sensownego planu rozwoju ruchu rowerowego, a nie tylko sieci dróg dla rowerów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum