• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rowerowe inwestycje na 2021

Joanna Skutkiewicz
31 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na 2021 rok zaplanowanych jest kilka kontynuacji i rozpoczęcia nowych inwestycji rowerowych w Gdyni. Na 2021 rok zaplanowanych jest kilka kontynuacji i rozpoczęcia nowych inwestycji rowerowych w Gdyni.

Niedawno napisaliśmy o inwestycjach rowerowych, które zostały zrealizowane w Gdańsku w 2020 roku. Pora na to, by przyjrzeć się podsumowaniu działań Gdyni i zaplanowanym na 2021 przedsięwzięciom na terenie miasta.

Jak oceniasz realizacje inwestycji rowerowych w Gdyni w 2020?


Z gdyńskiego sprawozdania z rozwoju komunikacji rowerowej w 2020 roku wynika, że zrealizowano w sumie 760 m nowych dróg rowerowych za łączną kwotę 1 mln 487 tys. złotych, 430 m nowych ciągów pieszo-rowerowych za łączną sumę 278 tys. złotych oraz wyznaczono 1290 m nowych pasów rowerowych za łączną kwotę 158 tys. złotych.

Nowe drogi rowerowe w Gdyni



W 2020 roku na terenie Gdyni zbudowano:
- 370 m odcinek wzdłuż ul. płk. Dąbka (w ramach EuroVelo10),
- 260 m odcinek wzdłuż ul. Władysława IVMapka od SKM Wzgórze do X LO,
- 130 m odcinek wzdłuż ul. MorskiejMapka przy Uniwersytecie Morskim.

Realizacjami w toku są:
- wykonanie drogi rowerowej wzdłuż ul. 10 LutegoMapka (470 m) z zakończeniem zaplanowanym na I kwartał 2021 roku,
- budowa przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. MorskąMapka.

- Kolejne ważne rowerowe udogodnienia zrealizujemy jeszcze w tym roku, w ramach naszego strategicznego projektu KLIMATyczne Centrum - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Wydzielone drogi i pasy rowerowe pojawią się m.in. na ulicach 10 Lutego, Władysława IV, 3 Maja, Armii Krajowej oraz al. 17 Grudnia. Przeorganizujemy również ul. Jana z Kolna, aby umożliwić na niej jazdę rowerem w obu kierunkach.
- Nie zapominamy jednak o innych rejonach miasta - dodaje Furkal. - Trwa faza projektowania nowych rozwiązań m.in. na ul. Redłowskiej, Chwarznieńskiej, Rolniczej czy Unruga. A jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Kwiatkowskiego, która będzie rewelacyjnym udogodnieniem dla rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.
W 2021 powstanie m.in. droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni. W 2021 powstanie m.in. droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni.

Nowe ciągi pieszo-rowerowe w Gdyni



W ubiegłym roku powstały ciągi pieszo-rowerowe w następujących lokalizacjach:
- 200 m wzdłuż ul. Huzarskiej,
- 200 m wzdłuż ul. SłowackiegoMapka,
- 30 m wzdłuż ul. MiętowejMapka przy ul. Tymiankowej.

Rowerowy 2020. Co przyniesie 2021?



Pasy rowerowe i mała infrastruktura rowerowa w Gdyni



W 2020 roku Gdynia przygotowała również kilka nowych pasów rowerowych:
- 1100 m wzdłuż ul. ŚwiętojańskiejMapka,
- 110 m wzdłuż ul. 3 MajaMapka,
- 80 m wzdłuż Al. PiłsudskiegoMapka.

Ustawiono także elementy małej infrastruktury - nowe podpórki, stacje naprawy rowerów, stojaki rowerowe, drogowskazy, miejsca odpoczynku przy trasie R-10 oraz jeden nowy licznik automatyczny, wykorzystujący pętlę indukcyjną do zliczania rowerzystów.

W ramach automatycznego pomiaru ruchu w 2020 roku, według licznika przy PPNT w Gdyni, rekordowym dniem okazał się 21 czerwca - wówczas zanotowano aż 3350 przejeżdżających tamtędy rowerzystów. W całym 2020 roku, naznaczonym silnie pandemią koronawirusa, zauważono nieco ponad 5-procentowy wzrost ruchu rowerowego w całym mieście względem roku 2019.

Przebudowy i remonty



W 2020 roku w Gdyni wykonano również przebudowy dróg rowerowych wzdłuż Al. Zwycięstwa przy Kolibkachna Wzgórzu św. Maksymiliana (przy "figurce"), ul. Górskiego, ul. Morskiej przy ul. KomierowskiegoMapka, ul. Władysława IV przy ul. KilińskiegoMapka, w Parku KolibkiMapka, na ul. Morskiej przy ul. PrzybyszewskiegoMapka; łącznie wyremontowano 1010 m za łączną kwotę 636 tys. 500 złotych.

- Konsekwentnie prowadzimy działania, które mają na celu uspokojenie ruchu na drogach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Naszym priorytetem jest stwarzanie optymalnych warunków do bezpiecznej i przyjemnej jazdy rowerem po jezdni. Świetnym przykładem tego typu realizacji może być zmiana organizacji ruchu na ponad kilometrowym odcinku ul. Świętojańskiej, gdzie tylko rowerzyści i trolejbusy mogą poruszać się w obu kierunkach.
  • Wyremontowana droga dla rowerów na wysokości Parku Kolibki w Orłowie.
  • Porównanie stanu drogi dla rowerów na Wzgórzu św. Maksymiliana przed przebudową i na końcowym etapie inwestycji.
  • Nowa droga rowerowa na Obłużu.

Kluczowe inwestycje na 2021 rok



Na bieżący rok miasto planuje projektowanie i realizowanie kolejnych rowerowych inwestycji. Pośród nich, jako kluczowe wskazano inwestycje:
- wzdłuż ul. Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Unruga,
- wzdłuż ul. Zielonej,
- na Estakadzie Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Wiśniewskiego,
- w ok. skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej z ul. Rolniczą,
- wzdłuż ul. Wielkopolskiej,
- wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej.

Ponadto na etapie projektowania są obecnie pasy rowerowe na ul. 3 Maja od ul. Jana z KolnaMapka do ul. 10 LutegoMapka, na ul. KopernikaMapka i na ul. Legionów (od ul. StryjskiejMapka do ul. Powstania StyczniowegoMapka) oraz droga rowerowa na ul. Jana z KolnaMapka. Gotowe są już projekty inwestycji, które mają odbywać się na szlaku przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, na ul. 17 GrudniaMapkaul. 3 MajaMapka, ul. PrzebendowskichMapka, ul. Morskiej, ul. MałokackiejMapka, ul. StryjskiejMapka, ul. Legionów (od Al. PiłsudskiegoMapka do ul. UjejskiegoMapka) oraz projekt oznakowania tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Hulajnogi pojadą po drogach dla rowerów. Przyjęto projekt ustawy



Rowery cargo pierwsze w Polsce



Nowością w 2020 roku było uruchomienie pierwszego w Polsce programu dofinansowań do zakupu rowerów cargo. Wyczerpano 90 proc. puli środków na ten cel. Na terenie miasta działa także wypożyczalnia rowerów cargo, dysponująca flotą 16 pojazdów z napędem elektrycznym w Śródmieściu, Chyloni oraz w Wielkim Kacku.

W 2020 roku Gdynia współfinansowała zakup rowerów cargo dla mieszkańców. W 2020 roku Gdynia współfinansowała zakup rowerów cargo dla mieszkańców.

- W ramach wypożyczalni rowery cargo zostały w 2020 roku wypożyczone 212 razy - 121 razy skorzystali z nich przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe, głównie na okres miesiąca, a 91 rowery pożyczali mieszkańcy na okres tygodniowy - informuje Agata Lewandowska z Urzędu Miasta Gdyni.

Opinie (107) 2 zablokowane

  • Wladza

    Myślą o nadchodzącym sezonie a dziś jak Gdynia wygląda. Nieodsniezone chodniki a o ulicach już nie ma co pisać. Pozdrowienia z obwodnicy.

    • 29 2

  • Jak to mozliwe ze w trójmiescie mamy oficerów rowerowych oplacanych z kasy miasta a nadal mozemy sie tylko wstydzic !! (3)

    Mamy całe referaty mobilne wiec to nie jest jedna osoba tylko kilka. Ale oni sa tylko zwykłymi urzędasami którzy maja wszystko gdzieś !!W Trójmieście powinno powstawać minimum 100km drogi rowerowej rocznie !
    A oni sa tak bezczelni ze się nie wstydzą tego ze nic nie robią! Mało tego te urzędasy blokują inwestycje rowerowe które mieszkancy składają w projektach jak np. w Gdańsku!!
    Powinno się ich wywalić na zbity pysk bo sa nie tylko ze niepotrzebni ale wręcz szkodliwi dla mieszkańców i miasta.

    • 24 3

    • co ty bierzesz, trollu?

      nie pytaj się, co miasto może zrobić dla cyklistów, pytaj się raczej o to, co cykliści mogli zrobić dla miasta ? Moja odpowiedź jest prosta: cykliści mogli poszerzyć swoją wiedzę i wspierać działania rozsądnej części decydentów miejskich rozumiejących, że ważniejsze od budowania dróg dla rowerów jest uspokajanie ruchu na większości ulic miasta. W Sopocie na przykład tylko na czterech ulicach limit prędkości jest wyższy niż 30 km/h. Spróbuj sprawdzić, jaki jest stosunek mieszkańców do takich działań i zauważ, że w Gdańsku strefa Tempo 30 obowiązuje na więcej niż 100 kilometrach ulic miasta.

      • 1 3

    • Może dla równowagi trzeba by powołać też oficera samochodowego dbającego o zmotoryzowanych? (1)

      • 5 2

      • kaprali i podchorążych samochodowych oraz młodszych oficerów samochodowych w całym 3mieście

        jest co niemiara. Ich armia przez całe dziesięciolecia walczyła skutecznie o środki na rozbudowę pseudoaustrad miejskich myśląc, że to poprawi jakość życia w mieście i szybkość poruszania się po nim. Tymczasem od kilkudziesięciu już lat mimo doświadczeń innych miast cała metropolia nadal zmierza raźnym krokiem w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju, a wielu kierowców ma coraz ciaśniejsze klapki na oczach. Całe szczęście pojawiają się szanse odwrócenia tego trendu.

        • 2 2

  • Mieszkańcy Gdyni planują jak się pozbyć szkodnika Łucyka ! (13)

    • 42 1

    • Kucyk (1)

      to muppet...

      • 6 1

      • Może raczej Puppet....

        • 0 1

    • a jakieś argumenty rzeczowe? (10)

      Program klimatyczna Gdynia, której p. Łucyk jest inicjatorem i promotorem jest ważną innowacją społeczną, której pozytywne skutki odczuwa bardzo wielu mieszkańców - odważę się nawet napisać: większość mieszkańców, którzy nie uczestniczą w połajankach często pojawiających się na tym portalu w kontekście zmian kierunku polityki transportowej i przestrzennej miasta.

      • 1 13

      • Jacy mieszkańcy ?
        Projekt Klimatyczne Centrum Gdyni to porażka:
        1. Parking ufo na końcu Skweru Kościuszki - strefa relaksu - pusta
        2. Zrobienie strefy relaksu w listopadzie w ramach likwidacji parkingu i wstawieniu gustownych plastikowych rybek, koło bulwaru. Przy okazji likwidacja miejsc parkingowych nawet dla niepełnosprawnych.
        3. Zwężenie Słowackiego poprzez zrobienie pseudo zielni (chyba będą suche trawy). Pas rowerowy - dwukierunkowy ma już chyba tylko 30cm
        4. Większość inwestycji polega na malowaniu i tworzenia znaków drogowych niezgodnych z przepisami

        W ramach nowego BO proponuje zbudować pomnik białej farby. Będzie tani i tymczasowy jak zasobniki na psie kupy jakie w Gdyni postawiono

        • 12 2

      • rzeczowe argumenty to brak realizacji obiecanych inwestycji

        Basen Olimpijski, Lodowisko, Bieżnia LA, Chwarznieńska no i wstrzymywanie inwestycji RD, a ten LIZUD to wisienka na torcie ;)

        • 8 1

      • Łucyk to Ty pisałeś? (2)

        • 3 1

        • nie, nie nazywam się Łucyk (1)

          Tak czy inaczej udało mi się skłonić kilku internautów do jakiejś refleksji. Jak na razie argumenty rzeczowe zawierające proponowane kierunki zmiany systemu transportowego Gdyni się nie pojawiły, zgodnie z przewidywaniami. Szkoda. Kolejna szansa rzeczowej dyskusji zmarnowana.

          • 0 4

          • Widać, że żyjesz w jakimś wyimaginowanym świecie własnych wizji..Polecamy być bliżej LUDZI!!!!

            • 2 0

      • Klimatyczna Gdynia to te ekologiczne rybki z tworzywa sztucznego rodem z Targów Rybnych 1974? (3)

        • 6 1

        • nie, to program poprawy warunków ruchu pieszego, rowerowego i transportu zbiorowego w Gdyni (2)

          to także program poprawy jakości przestrzeni publicznych w mieście uwolnionych od nadmiaru parkujących i jeżdżących samochodów. To program poprawy jakości powietrza i klimatu gotowości współpracy między mieszkańcami dla dobra swojego miasta - dumnego miasta Gdynia. Bez ironii.

          • 1 2

          • Szkoda, że w ramach poprawy jakości powietrza

            ....uchwala się mpzp zmieniające skwery w betonowe kloce.
            Klimatyczne Centrum - Plac Unii, Bank Polski i róg 10 lutego/Świętojańskiej oddany ABInvestors.
            Klimatyczne.... zaiste.
            PRowa nowomowa, żeby odwrócić uwagę od interesików.

            • 2 0

          • Urzędnicza mowa - trawa . Taka zimna i patetyczna prezentacja z PowerPointa przygotowana dla szefa... Łatwe do odgadnięcia...

            • 1 0

      • Klimatyczne Centrum

        To zlepek randomowych zmian bez żadnej strategii i pomysłu, tylko nakierowanych na PR prezydenta Łucyka. Kluczowe w tym względzie są prezentacje, wizualizacje i posty na fejsie. To nie ma być zmiana centrum na przyjazne, bezpieczne... etc. tylko wehikuł do prezydentury pana Ł. :)

        • 1 0

  • Szkoda że nie liczą na cm .... szalenstwo

    • 23 1

  • Rowery Cargo, kubeł białej farby - inwestycje po Gdyńsku (1)

    Powinni podawać długość nowych ścieżek rowerowych w cm. Brzmiałoby dużo lepiej.....

    • 30 1

    • Najważniejsze jest poszerzanie wyobraźni

      sądząc z treści wpisów i reakcji na nie ten proces jednak postępuje. Wyobraźni nie mierzymy w centymetrach, ale w parsekach. Niestety osoby cierpiące na samochodozę często mają wyobraźnię ograniczoną do kilkudziesięciu centymetrów kwadratowych przedniej szyby pojazdu, którym kierują. Dopiero jak wysiądą z samochodu, niektórym się wyobraźnia poszerza. Ważne, by pamiętali, że od czerwca tego roku zmienia się prawo o ruchu drogowym: piesi zyskują więcej praw, więc lekceważenie stref Tempo 30 przestaje się opłacać.

      • 1 3

  • Co za hipokryzja !!!

    Może Łucyk sam wsiądziesz na rower i pokażesz jak ekologicznie się poruszać po waszych niebezpiecznych ścieżkach, bo ledwo mieścisz się już do samochodu, tak się spasłeś przy korycie!!!

    • 37 2

  • Stop dziwacznym pomysłom furkala (5)

    Jak widzimy po ścieżkach dziś jeździ kilka osób, latem jak są turyści jest ich wiele więcej, dlatego zamiast głupich pomysłów typu kwiatkowskiego droga port obwodnica transport ciężarowy lepiej dla turystów i mieszkańców połączyć bulwar z Orłowej droga nad morzem tak aby przejechał nią radiowóz bo nocą na plaży młodzież pali narkotyki, ale Szczurek i urzedasy mają to w nosie, liczy się interes urzędniczy nie obywatelski !!!!

    • 22 6

    • zainstalowany licznik pokazuje, że nawet zimą po drogach dla rowerów porusza się codziennie (4)

      wielu mieszkańców Trójmiasta, liczonych w setkach.

      • 5 2

      • Kilkaset cyklogłupków na 250-tysięczne miasto to naprawdę niewiele. (1)

        • 2 6

        • Im bardziej rozwinięta sieć bezpiecznych dróg rowerowych, tym więcej rowerzystów jeździ przez cały rok. W Holandii i Danii to nawet ponad 80% ogółu rowerzystów.

          • 5 0

      • Ten licznik zlicza od początku stulecia. (1)

        • 1 4

        • licznik podaje liczby rowerzystów codziennie oraz zwykle podaje liczbę jadących rowerem

          od początku roku. Szczegóły dostępne w internecie.

          • 2 0

  • Kurjozum władz (5)

    z**by weźcie się za odśnieżanie ulic i naprawę mas bitumicznych a nie kolejne ścieżki dla lebiego rowerowych.

    • 21 9

    • ulice są lepiej odśnieżone niż chodniki (4)

      co ty bierzesz, trollu?

      • 4 1

      • Nie troll tylko myślący (2)

        Odezwał się lebiego rowerowy który potrzebuje infrastruktury aby toczyć się raz na ruski rok. A co do ulic widziałem szybszą reakcje Zarządu Dróg i Zieleni w historii a mam 42 wiosny i jeżdżę w każdych warunkach rowerem ciężkie enduro oprócz korzystania z samochodu.

        • 0 2

        • A słupek na Morskiej tak ich przerósł, że kilku poległo. (1)

          Niewidomi nie powinni jeździć rowerami.

          • 0 1

          • Nie, no lepiej, żeby tam samocodziki zrobiły sobie larking lub drogę.

            Nie dla samochodozy.

            • 0 0

      • Odpowiedział sprawny inaczej technicznie i fizycznie.

        Z infrastruktury najbardziej korzystają kurierzy z e-żarłem.

        • 2 0

  • Jeszcze przy Obwodnicy by szybciej dojechać do Gdańska (5)

    Ścieżka rowerowa wzdłuż Obwodnicy to najlepsza opcja by ominąć centrum miasta. Może w przyszłości pozwolą jeździć rowerem samą obwodnicą lecz póki co nie ma takich planów.

    • 5 3

    • dobrym pomysłem jest zamknięcie obwodnicy na jedną niedzielę w roku i zorganizowanie tam (4)

      masowego przejazdu rowerami. Takie akcje w miastach Ameryki Południowej nazywane są ciclovia. Warto obejrzeć filmy na ten temat na YuTube. To poszerza wyobraźnię bardzo dobrze.

      • 1 2

      • To bardco dobry pomysł. (2)

        Proponuję w lutym.

        • 2 1

        • dziękuję za reakcję (1)

          naprawdę nie miałeś lepszych pomysłów na coś świadczącego o Twoim wybitnie rozwiniętym poczuciu humoru?

          • 0 0

          • Pomysł zamknięcia Obwodnicy by zotganizować przejazd rowerami świadczy o wybitnie niedorozwiniętym umyśle i wybitnie

            • 2 1

      • porzesza wyobraźnie i przesuwa granice absurdu.

        rozumiem, że następnie pojedziecie rowerami po torach, a kontenery będziecie wozić rowerami wodnymi, natomiast na lotnisku będą latały mięśnioloty (jest coś takiego!(

        • 1 0

  • Błagam zlitujcie się (2)

    I zacznijcie inwetować w DROGI ulice w gdyni to bangladesz dziury placki zapadniete studzienki ja rozumiem trend i potrzebe rozwiazan dla rowerow ale ... chleba rowerem wam nie dowoża i ludzie w tym turyści rowerami do Gdyni też nie przyjeżdżaja

    • 29 3

    • zapisy dokumentów strategicznych Gdańska (1)

      wyraźnie wskazują, że mieszkańcy oczekują poświęcenie względnie większej uwagi remontom istniejących ulic niż rozbudowywaniu istniejącej sieci ulic. Czy zgodzisz się na taką realokację funduszy publicznych w Gdyni?

      • 1 0

      • Właśnie o remontach pisał

        A co do realokacji funduszy publicznych w Gdyni - przelewanie z próżnego w puste.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum