rowery

Gdańsk podsumował rowerowy 2020 rok

W 2020 roku gdańszczanie jeździli na rowerach więcej niż rok wcześniej. Tak w każdym razie wynika ze statystyk opublikowanych przez miasto. Gdańsk podsumował również zrealizowane inwestycje rowerowe w postaci tras i dróg dla rowerów.



Ogłoszenia: Rowery i akcesoria


Liczby mówią same za siebie: mieszkańcy Trójmiasta coraz chętniej wsiadają na rowery. Być może przyczyniła się do tego pandemia koronawirusa, która zmusza do przeorganizowania najróżniejszych aspektów życia i zmian nawyków. Wydaje się, że ograniczenia związane z liczbą pasażerów w komunikacji zbiorowej mogą wpływać na to, że rower staje się coraz wygodniejszym i bardziej dostępnym środkiem transportu w obrębie aglomeracji.

Jak oceniasz realizacje inwestycji rowerowych w Gdańsku w 2020 roku?

pozytywnie, miasto zmienia się na lepsze pod tym kątem 42%
tak sobie, liczyłe(a)m na więcej dobrych zmian 31%
negatywnie, niewiele zmieniło się na lepsze 18%
nie mam zdania 9%
zakończona Łącznie głosów: 249

Wzrost zainteresowania jazdą rowerem wśród mieszkańców Trójmiasta zauważyły także osoby zajmujące się tą branżą zawodowo: właściciele sklepów rowerowych, sprzedawcy i mechanicy. Już od wiosny mieli ręce pełne roboty, a w magazynach w całej Europie zaczęło brakować rowerów.

Więcej rowerów na drogach Gdańska



Rosnącą tendencję potwierdzają także statystyki sporządzone na podstawie danych z 30 liczników rowerowych umieszczonych w różnych miejscach Gdańska. W pasie nadmorskim uroczyście powitano milionowego rowerzystę, któremu podarowano tort, bezalkoholowego szampana oraz zestaw upominków w postaci oświetlenia, zapięcia i torby rowerowej. Po 19 kwietnia, czyli bezpośrednio po zniesieniu obostrzeń związanych z jazdą na rowerze, ruch w pasie nad morzem wzrósł aż 10-krotnie.

Rowerowy 2020. Co przyniesie 2021?



Tort z okazji milionowego rowerzysty w pasie nadmorskim w Gdańsku.
Tort z okazji milionowego rowerzysty w pasie nadmorskim w Gdańsku. fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Również zeszłoroczna akcja Kręć kilometry dla Gdańska okazała się zdecydowanie rekordowa. W rywalizacji wzięły udział 352 firmy, 26 szkół, 9 uczelni oraz 33 dzielnice miasta: razem 4 tys. 614 aktywnych uczestników. Gdyby zsumować kilometry pokonane przez rowerzystów, okazałoby się, że ponad pięć razy pokonali odległość na księżyc i z powrotem.

Gdańsk. Drogi rowerowe będą regularnie odśnieżane



Zeszłoroczna edycja akcji okazała się zdecydowanie rekordową.
Zeszłoroczna edycja akcji okazała się zdecydowanie rekordową. grafika: gdansk.pl

Zrealizowane inwestycje rowerowe



W ciągu 2020 roku oddano do użytku 15.9 km nowych tras rowerowych w 17 miejscach. Najdłuższą trasą rowerową w Gdańsku, która powstała w ubiegłym roku kalendarzowym, jest 2,5-kilometrowy odcinek wzdłuż al. Pawła AdamowiczaMapka.

Tylko w ramach programu "Węzły Integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska" zrealizowano trzy inwestycje: 1.2 km odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. PotokowejMapka (od PKM Brętowo do ul. Słowackiego), 1.5 km drogi rowerowej wzdłuż al. GrunwaldzkiejMapka (od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej) oraz 400 m wzdłuż ul. Podwale PrzedmiejskieMapka.

W trakcie realizacji jest kolejnych 12.2 km tras dla rowerów, z których najdłuższą będzie 6.6 km Wiślana Trasa Rowerowa.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (73)

  • Tiry na rowery (1)

    Kołobrzeska od Grunwaldzkiej. Tako rzekłem.

    • 26 1

    • Podsumowanie jest jedno

      MEVO .... miliony w kosmos .. dziękuję

      • 0 0

  • Eh, u nas na Kaszubach jeździmy jak pany samochodami. (8)

    Widać w Gduńsku bieda, że ludzie przesiadają się na rowery. Nic dziwnego bo paliwo idzie wciąż w górę. Trzymam za was kciuki gdańszczanie w pierwszym pokoleniu!

    • 17 25

    • (2)

      Hehe na każdym podwórku passaty B5 oraz golfy w tdi dumnie spoczywające na tronie z polbruku:)

      • 9 4

      • (1)

        Audiki zaczynaja wypierac passaty.

        • 4 1

        • marka lepsza, rocznik pozostaje ten sam ;)

          • 3 3

    • Rowery (2)

      My gdańszczanie jeździmy na rowerach dla przyjemności zdrowia oraz dbamy o czystość powietrza . Czego wy Kaszuby nigdy tego nie zrozumiecie haha

      • 6 3

      • Jo. Ale nie dbasz rowerzystko o komfort współpracowników jak dojeżdżasz (1)

        rowerem do pracy. Już ja znam wasze aromaty. Podobnie mam na obejściu.

        • 0 4

        • prysznic? nawet zwykła umywalka daje radę. Ciuchy na zmiane i jest super

          • 0 0

    • (1)

      Te wasze graty są tansze niz przecietny rower.

      • 5 3

      • Tylko ty nawet przeciętnego nie masz.

        • 0 3

  • (2)

    Francja elegancja. Ogólnie pandemia zrobiła dużo dobrego. Ruch na drogach jest przynajmniej 1/3 mniejszy niż wcześniej bo część osób zaczęła pracę zdalna. 1/3 mniej spalin z blachosmrodow to przede wszystkim czystsze powietrze oraz mniej raków. -------------

    Ból tyłka Januszy 3,2,1... :)

    • 21 14

    • Jak już pojechaliście na ten Księżyc, to mogliście tam zostać i urządzać się tam po swojemu.

      • 12 5

    • Głąb z ulicy "Pastalasiego" dostaje nominację do dzbana roku.

      • 0 3

  • Wtopiony projekt mevo (4)

    Ale sukcesy i torty muszą być

    • 37 11

    • (1)

      Z naszej perspektywy wtopiony ale ten co mial zarobic to zarobil. Najlepszy na to dowod, ze rusza druga edycja.

      • 10 3

      • a czwarte podejście do tematu roweru publicznego

        kolejna próba monopolu

        • 2 2

    • Mevo to szajs...

      J.w.

      • 5 3

    • wielokryterialna analiza podpowiada, że pod wieloma względami MEVO to był sukces

      wielu niedowiarkom otworzył oczy na zalety roweru i rowerów wspomaganych elektrycznie. Szkoda, że dał dużo możliwości wyżywania się trollom na anonimowych portalach. Tak czy inaczej tych kilometrów przejechanych rowerami MEVO za niewielkie pieniądze w pięknych okolicznościach przyrody w okolicach Garczyna, Somonina i Kartuz nikt mi nie odbierze.

      • 0 0

  • Gdańsk 16 kilometrów a u nas w Gdyni 400 metrów wzdłuż Dąbka (2)

    Nie dość że tylko 400 metrów to jeszcze jest to droga z nikąd do nikąd. Masakra

    • 19 3

    • A jak już to zintegrują to w najgorszy możliwy sposób.

      • 3 1

    • Wcale nie tylko to, te 400 m to tylko tak powtarzają maruderzy. Jeszcze zbudowali ścieżkę na Wzgórzu, przeorganizowali Świętojańską, dobudowali kawałek na Morskiej i budują na 10 Lutego. Pewnie jeszcze coś tam więcej zrobili.

      • 0 1

  • Ja tam marazm widze. Niczego kluczowego nie zrobili. (8)

    Sama jakość tych "tras" bardzo niska. Dalej są to slalomy na wąskich chodnikach, a nie prawdziwe drogi dla rowerów. Mam nadzieje że w końcu zgodnie z przyjętym "standardem gdańskich ulic" zaczną powstawać pasy ruchu dla rowerów w jezdni jak w każdym cywilizowanym mieście.

    • 13 11

    • W żadnym razie. Jako zapalony rowerzysta i aktywny kierowca nie uważam, żeby pasy dla rowerów to był dobry pomysł. Mimo wyznaczonych pasów ludzie jeżdżą na rowerach jak chcą, często stwarzając niebezpieczeństwo wypadku, zapominając, że rowerzysta może w jednej chwili znaleźć się w martwym polu.

      • 4 8

    • Ty cywilizowanych miast na oczy nie widziałes ,a nikt normalny nie chce pasów w ulicy bo nie chce truc sie spalinami (3)

      I niema zamiaru ryzykować życiem w miescie piratów drogowych

      • 2 6

      • Za to ryzykujesz potrąceniem na przejazdach rowerowych, pozaginanych i pokręconych.

        • 8 2

      • jeśli kto ma Kopenhagę lub Orhus za przykład zad*pia,
        to ja dziękuję bardzo, taki ktoś si samodyskredytuje i wyklucza

        • 1 0

      • ja tam czuje sie bezpieczniej na jezdni niż na tych naszych chodnikowych cudawiankach

        • 3 1

    • Parkingi dla rowerów (2)

      W tych punktach przy dworcach kolejowych przydały by się stojaki pod dachem żeby się nie martwić że rower zniknie i będzie rdzewiał .

      • 3 1

      • (1)

        dużo rzeczy się przydało, były ostatnio małe i duże sukcesy,
        ale i strzały w kolano były, poza czwartym poronieniem roweru publicznego:
        zamiana pasa dla roweru w płatny parking w Oliwie
        'rezerwacje' w pkm
        zakup absurdalnego taboru dla skm
        napuszczenie wąsatych jaskiniowców wśród kierowców autobusów na rowerzystów
        most wantowy i tunel story

        brakuje mi mas krytycznych. m.in. przez ich brak mają nas w du
        pie

        • 2 2

        • co do jednego przyznam rację: niektórzy kierowcy autobusów a nawet motorniczowie tramwajów

          traktują rowerzystów jako osoby konkurujące o względy władz miasta z ich przedsiębiorstwem, w którym są w ich przekonaniu przedmiotem wyzysku i ucisku. Brak normalnego porozumienia między środowiskiem rowerzystów a związkowców GAiT, nie mówiąc o jego dyrekcji, która nie zawsze kuma bazę.

          • 0 0

  • zaraz usuną (7)

    Gdansk 8-10 lat temu w czolowce ,teraz w drugiej dziesiatce jezeli chodzi o rowerzystow i drogi rowerowe ,co poszlo nie tak?

    • 20 2

    • Inni poszli mocniej do przodu (2)

      My od jakichś 5-6 lat nie podnosimy jakości nowych tras, są w większości robione w tym samym standardzie. Jedynie przedłużenie Bulońskiej się tutaj wybija mocno na plus, choć trafia w czarną dziurę południa Gdańska.

      Nie poprawiamy też bezpieczeństwa i komfortu na starych trasach. Np. zmiana synchronizacji świateł (zrównanie zapalenia zielonego na jezdni i dla pieszych i rowerzystów) przy Galerii Bałtyckiej zajęła około 2 lat od zapowiedzi.
      Nawet przy nowych projektach są powtarzane stare błędy (znowu synchronizacja zielonego).

      Jakość wykonania i utrzymania jest mizerna. Pękająca nawierzchnia, luźne płyty chodnikowe, sprzątanie, odśnieżanie - tak jakby po ruszeniu budowy ta infrastruktura do nikogo już nie należała.

      • 8 1

      • (1)

        a jak by wybrać jeden tylko czynnik sprzyjający stagnacji, co byś wybrał?

        bo ja - "wykastrowaność" policji i straży miejskich, tolerujących wszelkie wykroczenia kierowców przeciw bezpieczeństwu rowerzystów i pieszych

        psy powinni jeździć zimą rowerami, np co trzeci dyżur, cały rok, jak my. wtedy przestali by się w 1oo% identyfikować z blachośmierdzielami

        • 4 1

        • To prawda. Za usiłowanie zabójstwa przy pomocy samochodu na trzy wysłane filmy

          na dwa odpowiedzieli pouczeniami, na trzeci nawet nie zareagowali.Niestety nie ma na nich co liczyc. Są bezużyteczni.

          • 1 0

    • To się nazywa "zanikająca siła inercji". (1)

      Na początku był wodór, ale z czasem został tylko siarkowodór...

      • 0 1

      • a na koniec tylko
        odór

        • 0 1

    • skąd te bzdurne dane? (1)

      Gdańsk stracił pierwszą pozycję w rankingu RowerTouru z racji braku systemu roweru publicznego. Opóźnienie z wdrażaniem MEVO 2.0 także nie pomaga w zajmowaniu wysokiego miejsca, ale teza, że Gdańsk jest w drugiej dziesiątce miast "rowerowych" Polski to dyrdymały bez pokrycia w rzetelnych badaniach.

      • 0 0

      • ale do czołówki im już daleko

        Warszawa czy Wrocław tak poszły w temacie do przodu...

        • 0 0

  • Rozwój infrastruktury w Gdańsku stoi

    Nic się nie dzieje. Znaczy zrobiono druga nitkę między zaspa a przymorzem na grunwaldzkiej ale to nie była jakaś bardzo istotna inwestycja. Wiele nie zmieniła. Kołobrzeskiej mimo zapowiedzi nikt nie ruszył. Budowlanych także.
    Ogólnie lipa.
    A nie - wymalowano pas na matemblewskiej LOL.
    Kiedyś Gdańsk należał do polskiej czołówki. Teraz spoczął na laurach. Leniwie poprawiają co już było zrobione ale poza tym to lipa.

    • 9 0

  • Pierwsi ludzie na księżycu (3)

    Czy jako pierwsi ludzie postawili stopę na owym Księżycu?

    • 8 1

    • (1)

      Poki co jeszcze nikogo tam nie bylo:)

      • 2 1

      • Słusznie.

        Bo to na razie niemożliwe. Czekam roku 2024, pewnie zmieni plan nowy prezydent bojąc się kompromitacji. Jak oni wybrną z tej bredni? American dream...

        • 0 1

    • Księżyc został ukradziony przez bliźniaków i dla rowerzystów nie ma już miejsca na nim

      • 0 0

  • Chyba wożąc rowery w autobusie (5)

    Zajmując miejsca dla wózków dziecięcych.

    • 8 12

    • już bez przesady!!! (4)

      Bardzo rzadko zdarza się aby rowerzysta wsiadł do autobusu z rowerem !!!! czasami są to sytuacje awaryjne . I to NIE rowerzyści są najbardziej roszczeniową grupą uczestników transportu publicznego. Poza tym jeszcze nie widziałam takiej sytuacji aby ktoś z wózkiem dziecięcym miał tego rodzaju problem .......także o!!!! Zawsze przy dobrej woli wszystkich można się porozumieć ....nawet z kierowcą pojazdu, który mimo że jest znaczek pozwalający na przewóz roweru robi ,,wstręty,,

      • 5 3

      • co to jest znaczek ? (3)

        Autobus nie jest przeznaczony do przewozu takiego bagażu jak rower.

        • 0 6

        • idź sobie

          • 2 0

        • skąd takie mądrości? jakieś argumenty?

          Dobrym pomysłem są składane bagażniki do przewozu rowerów na przedniej ścianie autobusów miejskich. Sprawdzone w kilku tysiącach miast USA I Kanady od ponad 20 lat.

          • 0 0

        • W Szwajcarii

          Wieszaki sa z tylu. Latem na rowery, zima na narty.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »