• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rowerowe inwestycje na 2021

Joanna Skutkiewicz
31 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na 2021 rok zaplanowanych jest kilka kontynuacji i rozpoczęcia nowych inwestycji rowerowych w Gdyni. Na 2021 rok zaplanowanych jest kilka kontynuacji i rozpoczęcia nowych inwestycji rowerowych w Gdyni.

Niedawno napisaliśmy o inwestycjach rowerowych, które zostały zrealizowane w Gdańsku w 2020 roku. Pora na to, by przyjrzeć się podsumowaniu działań Gdyni i zaplanowanym na 2021 przedsięwzięciom na terenie miasta.

Jak oceniasz realizacje inwestycji rowerowych w Gdyni w 2020?


Z gdyńskiego sprawozdania z rozwoju komunikacji rowerowej w 2020 roku wynika, że zrealizowano w sumie 760 m nowych dróg rowerowych za łączną kwotę 1 mln 487 tys. złotych, 430 m nowych ciągów pieszo-rowerowych za łączną sumę 278 tys. złotych oraz wyznaczono 1290 m nowych pasów rowerowych za łączną kwotę 158 tys. złotych.

Nowe drogi rowerowe w Gdyni



W 2020 roku na terenie Gdyni zbudowano:
- 370 m odcinek wzdłuż ul. płk. Dąbka (w ramach EuroVelo10),
- 260 m odcinek wzdłuż ul. Władysława IVMapka od SKM Wzgórze do X LO,
- 130 m odcinek wzdłuż ul. MorskiejMapka przy Uniwersytecie Morskim.

Realizacjami w toku są:
- wykonanie drogi rowerowej wzdłuż ul. 10 LutegoMapka (470 m) z zakończeniem zaplanowanym na I kwartał 2021 roku,
- budowa przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. MorskąMapka.

- Kolejne ważne rowerowe udogodnienia zrealizujemy jeszcze w tym roku, w ramach naszego strategicznego projektu KLIMATyczne Centrum - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Wydzielone drogi i pasy rowerowe pojawią się m.in. na ulicach 10 Lutego, Władysława IV, 3 Maja, Armii Krajowej oraz al. 17 Grudnia. Przeorganizujemy również ul. Jana z Kolna, aby umożliwić na niej jazdę rowerem w obu kierunkach.
- Nie zapominamy jednak o innych rejonach miasta - dodaje Furkal. - Trwa faza projektowania nowych rozwiązań m.in. na ul. Redłowskiej, Chwarznieńskiej, Rolniczej czy Unruga. A jeszcze w tym roku rozpoczniemy budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Kwiatkowskiego, która będzie rewelacyjnym udogodnieniem dla rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.
W 2021 powstanie m.in. droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni. W 2021 powstanie m.in. droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni.

Nowe ciągi pieszo-rowerowe w Gdyni



W ubiegłym roku powstały ciągi pieszo-rowerowe w następujących lokalizacjach:
- 200 m wzdłuż ul. Huzarskiej,
- 200 m wzdłuż ul. SłowackiegoMapka,
- 30 m wzdłuż ul. MiętowejMapka przy ul. Tymiankowej.

Rowerowy 2020. Co przyniesie 2021?



Pasy rowerowe i mała infrastruktura rowerowa w Gdyni



W 2020 roku Gdynia przygotowała również kilka nowych pasów rowerowych:
- 1100 m wzdłuż ul. ŚwiętojańskiejMapka,
- 110 m wzdłuż ul. 3 MajaMapka,
- 80 m wzdłuż Al. PiłsudskiegoMapka.

Ustawiono także elementy małej infrastruktury - nowe podpórki, stacje naprawy rowerów, stojaki rowerowe, drogowskazy, miejsca odpoczynku przy trasie R-10 oraz jeden nowy licznik automatyczny, wykorzystujący pętlę indukcyjną do zliczania rowerzystów.

W ramach automatycznego pomiaru ruchu w 2020 roku, według licznika przy PPNT w Gdyni, rekordowym dniem okazał się 21 czerwca - wówczas zanotowano aż 3350 przejeżdżających tamtędy rowerzystów. W całym 2020 roku, naznaczonym silnie pandemią koronawirusa, zauważono nieco ponad 5-procentowy wzrost ruchu rowerowego w całym mieście względem roku 2019.

Przebudowy i remonty



W 2020 roku w Gdyni wykonano również przebudowy dróg rowerowych wzdłuż Al. Zwycięstwa przy Kolibkachna Wzgórzu św. Maksymiliana (przy "figurce"), ul. Górskiego, ul. Morskiej przy ul. KomierowskiegoMapka, ul. Władysława IV przy ul. KilińskiegoMapka, w Parku KolibkiMapka, na ul. Morskiej przy ul. PrzybyszewskiegoMapka; łącznie wyremontowano 1010 m za łączną kwotę 636 tys. 500 złotych.

- Konsekwentnie prowadzimy działania, które mają na celu uspokojenie ruchu na drogach - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Naszym priorytetem jest stwarzanie optymalnych warunków do bezpiecznej i przyjemnej jazdy rowerem po jezdni. Świetnym przykładem tego typu realizacji może być zmiana organizacji ruchu na ponad kilometrowym odcinku ul. Świętojańskiej, gdzie tylko rowerzyści i trolejbusy mogą poruszać się w obu kierunkach.
  • Wyremontowana droga dla rowerów na wysokości Parku Kolibki w Orłowie.
  • Porównanie stanu drogi dla rowerów na Wzgórzu św. Maksymiliana przed przebudową i na końcowym etapie inwestycji.
  • Nowa droga rowerowa na Obłużu.

Kluczowe inwestycje na 2021 rok



Na bieżący rok miasto planuje projektowanie i realizowanie kolejnych rowerowych inwestycji. Pośród nich, jako kluczowe wskazano inwestycje:
- wzdłuż ul. Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Unruga,
- wzdłuż ul. Zielonej,
- na Estakadzie Kwiatkowskiego,
- wzdłuż ul. Wiśniewskiego,
- w ok. skrzyżowania ul. Chwarznieńskiej z ul. Rolniczą,
- wzdłuż ul. Wielkopolskiej,
- wzdłuż ul. Nowowiczlińskiej.

Ponadto na etapie projektowania są obecnie pasy rowerowe na ul. 3 Maja od ul. Jana z KolnaMapka do ul. 10 LutegoMapka, na ul. KopernikaMapka i na ul. Legionów (od ul. StryjskiejMapka do ul. Powstania StyczniowegoMapka) oraz droga rowerowa na ul. Jana z KolnaMapka. Gotowe są już projekty inwestycji, które mają odbywać się na szlaku przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, na ul. 17 GrudniaMapkaul. 3 MajaMapka, ul. PrzebendowskichMapka, ul. Morskiej, ul. MałokackiejMapka, ul. StryjskiejMapka, ul. Legionów (od Al. PiłsudskiegoMapka do ul. UjejskiegoMapka) oraz projekt oznakowania tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana.

Hulajnogi pojadą po drogach dla rowerów. Przyjęto projekt ustawy



Rowery cargo pierwsze w Polsce



Nowością w 2020 roku było uruchomienie pierwszego w Polsce programu dofinansowań do zakupu rowerów cargo. Wyczerpano 90 proc. puli środków na ten cel. Na terenie miasta działa także wypożyczalnia rowerów cargo, dysponująca flotą 16 pojazdów z napędem elektrycznym w Śródmieściu, Chyloni oraz w Wielkim Kacku.

W 2020 roku Gdynia współfinansowała zakup rowerów cargo dla mieszkańców. W 2020 roku Gdynia współfinansowała zakup rowerów cargo dla mieszkańców.

- W ramach wypożyczalni rowery cargo zostały w 2020 roku wypożyczone 212 razy - 121 razy skorzystali z nich przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe, głównie na okres miesiąca, a 91 rowery pożyczali mieszkańcy na okres tygodniowy - informuje Agata Lewandowska z Urzędu Miasta Gdyni.

Opinie (107) 2 zablokowane

  • Brawo! (7)

    Ale mistrzostwo świata, to odcinek malowany środkiem Świętojańskiej pomiędzy pasami ruchu, pod trakcją trolejbusową, przy dziurawym przystanku UM Świętojańska.
    Tego malowania - "rozwiązania" nic i nikt nie przebije!

    • 85 7

    • Trup miał się ścielić gęsto (4)

      Więc po tylu miesiącach pytam: ile było trupów? Czy fakt, że rowerzysta w ostatniej chwili nie przecina przed samą maskę z prawoskrętu na środek, aby pojechać prosto Świętojańską (gdzie osobówka jechać nie może) ciągle uwiera? Nieodmiennie wolelibyśmy jakieś magiczne i nieprzewidywalne dla kierowcy na samym skrzyżowaniu? Ano nie, działa świetnie, tak samo jak podwójny prawoskręt w Kielecką - gdzie wszyscy przez miesiąc lamentowali, że będą gnić w korkach. Tylko jakoś fakty nie chcą się dopasować.

      • 10 9

      • Trup miał się ścielić gęsto (3)

        nie ściele się bo tam nigdy rowerzysty nie widziałem , a ja jadąc rowerem po Gdyni omijam takie pomysły z daleka

        • 18 8

        • to, że czegoś nie widziałeś nie znaczy, że nie istnieje (2)

          rowerzyści korzystają z tego rozwiązania i się sprawdza.

          • 7 5

          • Jeżdżą sporo chodnikiem, bo się czują bardziej bezpieczni.

            • 7 1

          • nigdy nie wjadę rowerem na takie wytwory, malowane przez oszołomów chcących na siłę robić metry.

            Malują te ściemy rowerowe pod prąd gdzie nie ma na to miejsca lub przy parkingach, gdzie kierowca wyjeżdżając nie ma prawa widzieć jadącego rowerzysty.. Tych pomysłów i**otycznych jest masa, tylko dlatego, że ktoś miał taki pomysł.

            Kajetan i kucyk już sie pienią, chociaż kucyk roweru nigdy nie widział jak na niego patrzę.

            • 1 1

    • Ja tam sobie chwale. bywam tam często (1)

      masz prawko z czipsów i sobie nie radzisz?

      • 2 2

      • Nie mam prawka, jestę rowerzystą i nie potrzebuję.

        • 2 0

  • (1)

    "Z gdyńskiego sprawozdania z rozwoju komunikacji rowerowej w 2020 roku wynika, że zrealizowano w sumie 760m nowych dróg rowerowych za łączną kwotę 1 mln 487 tys. złotych, 430m nowych ciągów pieszo-rowerowych za łączną sumę 278 tys. złotych oraz wyznaczono 1290m nowych pasów rowerowych za łączną kwotę 158 tys. złotych"

    760 metrów dróg i 1290 metrów wymalowanych farbą pasów hahaha. Te wielkosci robią wrażenie :))))

    • 72 2

    • czyli łącznie 2 km. Mało/dużo ale zawsze coś.

      • 0 2

  • W Gdańsku wybudowano w 2020 15,9 km nowych dróg rowerowych (8)

    a tymczasem w Gdyni 0,76 km.

    • 77 2

    • i to jest przylad jak powinno wygladać poważne rzetelne dziennikarstwo.

      Szkoda że to czytelnicy muszą je wykonywać za dziennikarzy, ale tak to jest ja głównym klientem płacącym za reklamy jest urząd miasta Gdyni i powiązani nieformalnymi układami deweloperzy

      • 20 2

    • chodnikow z nakazem jazdy po nich rowerem, a nie drog rowerowych

      warto odrozniac jedno od drugiego

      • 9 1

    • Leming w Gdańsku postawiono znaki pozwolenia jazdy rowerem po chodniku!I to są te kilometry.

      • 5 5

    • (2)

      Nie.
      W Gdańsku wybudowano 15 km wszystkiego a nie dróg rowerowych. Wszystkiego, czyli: ciągów pieszo-rowerowych, ciągów pieszo-jezdnych (nie rowerowych), pasów rowerowych itd.

      • 4 4

      • Cytat

        W ciągu 2020 roku oddano do użytku 15.9 km nowych tras rowerowych w 17 miejscach. Najdłuższą trasą rowerową w Gdańsku, która powstała w ubiegłym roku kalendarzowym, jest 2,5-kilometrowy odcinek wzdłuż al. Pawła Adamowicza.

        Tylko w ramach programu "Węzły Integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska" zrealizowano trzy inwestycje: 1.2 km odcinek drogi rowerowej wzdłuż ul. Potokowej (od PKM Brętowo do ul. Słowackiego), 1.5 km drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej (od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej) oraz 400 m wzdłuż ul. Podwale Przedmiejskie.

        W trakcie realizacji jest kolejnych 12.2 km tras dla rowerów, z których najdłuższą będzie 6.6 km Wiślana Trasa Rowerowa.

        Czytaj więcej na:
        https://rowery.trojmiasto.pl/Gdansk-podsumowal-rowerowy-2020-rok-n152638.html

        • 4 0

      • i bardzo dobrze

        • 2 0

    • w większości to zwykłe chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem czyli kasa w błoto

      • 1 3

    • Najważniejsze, że coraz więcej decydentów w Gdańsku i Gdyni a także mieszkańców Trójmiasta

      zauważa, że cykliści jeżdżą nie tylko po wydzielonych drogach dla rowerów, tak jak kierowcy nie jeżdżą wyłącznie po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Niestety nadal pod każdym artykułem znajdą się co najmniej dwie grupy trolli malkontentów: jedni twierdzą, że tworzenie dróg dla rowerów kosztem likwidacji prawa do parkowania samochodów na chodniku jest przejawem walki z samochodami i drogi dla rowerów powinny powstawać wyłącznie w postaci pasa dla rowerów wydzielonego z jezdni, drudzy będą pisać, że urzędnicy maksymalizują statystyki przez malowanie pasów dla rowerów na jezdni. Całe szczęście statystyki wyraźnie wskazują, że coraz więcej przejazdów w 3mieście realizowanych jest rowerami.

      • 2 0

  • Ile białej farby planuja kupić wramach tych inwestycji? (1)

    • 69 3

    • drogi rowerowe

      malowane sa na czerwono...
      ;)

      Można się spodziewać "przesunięcia semantycznego", gdzie witalna dla miasta "droga czerwona" stanie się rowerową...

      I temat odhaczony...

      • 4 1

  • Gdynia? Oby tylko nie zapomnieli o zakazach skrętu w lewo na każdym odcinku.

    • 30 1

  • Wiczlino - Dąbrowa (1)

    A kiedy połączenie wzdłuż ulicy na trasie Wiczlino - Dąbrowa? Przez las się po deszczach nie przejedzie, dodatkowo nie ma ścieżki nawet dla pieszych żeby dojść do najbliższych zabudowań na Dąbrowie.

    • 33 2

    • A kto normalny jeździ w deszczu rowerem .... ?

      • 1 1

  • Witomino wciąż czeka!

    • 21 3

  • Gdynia w pierwszej kolejności niech wyremontuję drogi

    • 38 3

  • No to dokładnie tyle co .... nic

    nie ma sie czym chwalic. W takim tempie to za 100lat dalej nic nie bedzie

    • 32 2

  • rowerem (1)

    kiedy Wiśniewskiego -Hutnicza

    • 29 3

    • oficerowie rowerowi stwierdzili, że lepiej się przyda estakada rowerowa na obłużu, z której nikt nie korzysta bo jest dłuższa,

      no ale dalej. drogie sie sypią a tu rąb!0 próg zwalniający co dwa metry, żeby więcej dymić, cyk! - jednokierunkowe ulice wszędzie żeby było gorzej.. co tam jeszcze.. aaa parkingi do likwidacji i to co zostanie dycha za godzine. Brawo. zostaniecie tu sami grubasy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum