• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Gdańsk z nagrodami za Badanie Klimatu Rowerowego

Joanna Skutkiewicz
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ankiecie wzięło udział 597 gdynian i gdynianek. W ankiecie wzięło udział 597 gdynian i gdynianek.

"Badanie Klimatu Rowerowego", zorganizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej, w tegorocznej edycji przyniosło Trójmiastu miłe wyróżnienia. Gdańsk i Gdynia zajęły I miejsca w poszczególnych kategoriach konkursu. Nagrody zostały przyznane podczas konferencji Samorządy Przyjazne Życiu, która odbyła się w Gdańsku.



W którym mieście Trójmiasta infrastruktura rowerowa jest najlepsza?

Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii nt. jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Wyniki ankiet pozwalają na stworzenie obrazu sytuacji rowerzystów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość realnego wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznej. Badania są realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej w porozumieniu z organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów.

Pod koniec roku 2020 badania zostały przeprowadzone po raz pierwszy. Do udziału zgłosiło się 90 miejscowości, a 49 z nich osiągnęło minimalny metodologiczny próg liczby wypełnionych ankiet. Łączna liczba wypełnionych ankiet wyniosła 9718.

Pytania o komfort jazdy



W ankiecie pytano m.in. o to, czy jazda rowerem po mieście stresuje, czy cykliści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego i czy jazda rowerem jest promowana w danym miejscu zamieszkania.

Średni wynik badania dla całej Polski wyniósł 3.32 w sześciostopniowej skali. Na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot średnia ocena to 3.19. W Gdańsku ten wynik wyniósł 3.10, a w Gdyni 3.36. Sopot nie uczestniczył w badaniu, ponieważ nie osiągnął progu wypełnionych ankiet - 43 sopocian i sopocianek wypełniło kwestionariusz.

Władysława IV. Rowerzyści będą omijać pomnik księdza



Nagroda dla Gdańska



W kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców I miejsce zajął Gdańsk, wyprzedzając Białystok oraz Poznań i Kraków.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Gdańsk zdobył pierwsze miejsce w kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. Gdańsk zdobył pierwsze miejsce w kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców.

Nagroda dla Gdyni



Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. W badaniu wzięło bowiem udział 597 gdynian i gdynianek. Oznacza to, że gdynianie i gdynianki najliczniej wzięli udział w wypełnianiu ankiet dotyczących komunikacji rowerowej w ich mieście.

- Ten wynik pokazuje, że mieszkańcy naszego miasta są zaangażowani i aktywni, a temat komunikacji rowerowej jest im bliski - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Zależy im na tym, żeby Gdynia była jeszcze bardziej przyjazna cyklistom, i chcą mieć na to wpływ. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i przyczynili się do sukcesu Gdyni. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle ważny.
Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców.

- W mieście wciąż przybywa też rowerowej infrastruktury - zaznacza Magdalena Czernek z Urzędu Miasta Gdyni. - Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach pojawiło się kilka nowych fragmentów dróg rowerowych, m.in. przy Uniwersytecie Morskim, na skrzyżowaniu ulic Morskiej i Warszawskiej czy w Śródmieściu - odcinek wzdłuż ul. 10 Lutego z nawierzchnią z mineralno-żywicznej mieszanki o większej przepuszczalności, a także odcinek przy ul. Władysława IV przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej.
Z pełnymi raportami można zapoznać się na stronie Badań Klimatu Rowerowego.

Opinie (80) 1 zablokowana

  • PUMA (9)

    to są goście do wynajęcia - oni zawsze wszystko wyśpiewają. Nagrodę dla Gdańska odbiera pan Grzelak, czyli przewodniczący PUMY. Wszystko zostaje w rodzinie, faktura za bankiet poszła. Tyle z tego badania.

    • 7 3

    • wziąłeś udział w badaniu?

      przeczytałeś raporty? Poznałeś wyniki osiągnięte w Tczewie? Tam ekipa PUMY działa od kilkunastu lat, najlepszy wynik w kraju (lepszy niż w miastach niemieckich podobnej wielkości) nie został osiągnięty przypadkowo. Jak można wyśpiewywać wyniki oparte o opinie kilku tysięcy osób biorących udział w ankiecie w kilkudziesięciu miastach? Przypuszczalnie nie jeździsz regularnie na rowerze, tylko włączasz się w chór smutasów wyrażający swoje kompleksy pod artykułami dotyczącymi problematyki rowerowej na tym portalu.

      • 1 3

    • Wysokie miejsce Gdańska i Tczewa to nie przypadek (6)

      to między innymi wynik długoletniej pracy wielu osób, których współpraca zespołowa była bezinteresownie koordynowana na podstawie wielu doświadczeń krajowych i zagranicznych. Jak masz jakieś dobre pomysły, podziel się z nimi, a nie wpisuj się do chóru malkontentów, ostro działających pod wszystkimi tekstami pokazującymi, że po Trójmieście można się coraz lepiej poruszać inaczej niż samochodem. Podejrzewam, że nie masz zielonego pojęcia o zasadach prowadzenia dobrej polityki rowerowej i traktujesz rower jako sezonowy pojazd do uprawiania sportu i rekreacji, a nie jako ważny czynnik zmiany nawyków komunikacyjnych mieszkanek i mieszkańców Pomorza.

      • 0 4

      • Nie bój. (5)

        Jeżdżę dużo (nawet bardzo) i brałem udział w ankiecie. W temat poprawy warunków poruszania się rowerem w Gdańsku też się włączałem
        Więc pudło. Ja podejrzewam, że pisze to ktoś z PUMY. Gdańsk akurat jest coraz gorszy, a najnowsze realizacje z Grunwaldzkiej to już porażka.

        • 3 0

        • niska ocena rozwiązań rowerowych Gdańska to przypuszczalnie Twój problem (4)

          zauważ, że jesteś jednak w tej ocenie odosobniony. Warto to przemyśleć. Jak masz jakieś pomysły na poprawę jakości klimatu rowerowego Gdańska (nie tylko elementów widzialnej infrastruktury rowerowej miasta) to się nimi podziel, choćby na FB

          • 0 5

          • Raczej urzędnicy i ludzie na ich pasku (3)

            Żyją w swojej bańce. A tu rzeczywistość. Ocena Gdańska to 3,1. Czyli takie 3+. Zatem raczej Wy jesteście odosobnieni w wychwalaniu. Bańki maja to do siebie, że krytyka wlącza tryb oblężonej twierdzy.

            • 3 1

            • każda ocena jest względna: 3,10 dla Gdańska jest najlepszym wynikiem wśród miast tej grupy wielkości (2)

              oczywiście nie jest to ocena bardzo dobra, ja bym raczej uznał, że to słabe 3 a nie 3+, tym niemniej lepsze niż np. w Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie, nie mówiąc o Łodzi. Tak czy inaczej daje możliwość zauważenia, na co zwrócić uwagę, by poprawić warunki korzystania z rowerów w Gdańsku: np. zadbać, by przy prowadzeniu robót drogowych rowerzyści mieli zapewnioną ciągłość jazdy. Jedną z ocen bardzo ciągnącą Gdańsk w dół jest brak systemu rowerów publicznych (MEVO) a także niska ocena warunków przewożenia rowerów pojazdami transportu miejskiego (tramwajami i autobusami). Generalnie w Gdańsku na 27 pytań ankiety pięć zostało ocenionych poniżej 3,5 czyli ujemnie. Jeśli miasto się skupi na działaniach prowadzących do poprawy tych aspektów klimatu rowerowego, to wynik za rok będzie lepszy, a cyklistom będzie się lepiej jeździć. Na pewno pojawi się także konkurencja ze strony innych miast, które coraz poważniej biorą pod uwagę rower jako środek transportu w mieście.

              • 0 3

              • takie ankiety są i tak z sufitu (1)

                nie ma informacji kto i jak głosował, do czego wykorzystuje rower.

                Rowerzysta który jeździ dzień w dzień do pracy po mieście robi 1000km miesięcznie wrzuca się do tego samego worka co "rowerzystę" wyciągającego rower dwa razy do roku żeby sobie po parku pojeździć bez konkretnego celu.

                Nie ma jak i po co to porównywać.

                • 2 2

              • Przecież w tych ankietach było pytanie jak często osoba wypełniająca wykorzystuje rower i w jakim celu. W wynikach badania podali odpowiedzi, można sprawdzić. Sprawdziłeś w ogóle te badania czy piszesz od rzeczy?

                • 1 0

    • Dr Triper na dyzurze

      • 2 2

  • By cos sie poprawiło trzeba by tych oficerów rowerowych z kazdego miasta wsadzic na taczke i wywalic na zbity pysk z urzedu

    • 7 2

  • Jaki mamy klimat to kazdy widzi. A glosujacy to nie jest grupa reprezentatywna (1)

    • 3 3

    • i co - poprawiłeś sobie nastrój?

      Lepiej wsiądź na rower i sprawdź jaki mamy klimat. Za rok będziesz mógł wziąć udział w kolejnej edycji ankiety i sprawdzisz, czy się pogorszył czy poprawił w opinii setek respondentów. Chyba że jesteś tzw. narcyzem i uważasz tylko swoje opinie za miarodajne. Tylko współczuć.

      • 0 3

  • (2)

    Co daje mieszkancom ta nagroda? Będzie za to jakiś kilometr nowej drogi rowerowej? Czy to tylko sposób na legalizacje przelewu dla organizacji dajacej te nagrody?

    • 10 2

    • Wziąłeś udział w ankiecie? (1)

      Gdybyś wziął, i do tego regularnie jeździł rowerem, a potem obejrzał jej wyniki, to byś się dowiedział, że najbardziej obciążającym wynik w prawie każdym badanym mieście jest nieprzyjazny stosunek kierowców do rowerzystów wtedy, gdy korzystają ze swego prawa do jazdy po jezdni. Rozumienie sensu uspokajania i redukcji skali ruchu samochodów jest ważniejsze dla "klimatu" rowerowego miasta niż budowa kolejnego kilometra wydzielonej drogi dla rowerów. Jak masz pomysł na lepszą ankietę, zorganizuj ją nie otrzymując jakiegokolwiek wynagrodzenia. Być może lepiej zarobisz, jak się zatrudnisz na farmie trolli, bo to ci już wychodzi zupełnie nieźle.

      • 1 4

      • niestety, jeszcze przynajmniej jedno pokolenie musi się przemielić

        aby ludzie to zrozumieli

        • 0 1

  • za mevo powinna być dodatkowa nagroda (1)

    dulkiewicz obiecywała zwrot środków dla okradzionych abonentów i jak zwykle na obiecankach się skończyło

    • 4 2

    • środki miała zwracać firma

      o ile wiem w większości przypadków wywiązała się z tego zobowiązania

      • 0 2

  • (1)

    Gdynia musi jeszcze trochę popracować nad ścieżkami rowerowymi. Dojeżdżam do pracy jednośladem z Rumi do Gdańska ale niestety Gdynię omijam SKM-ką. Dopiero w Sopocie wysiadam. Wszędzie krzyżówki albo nierówne drogi, zjazdy z wysokich krawężników, nieskończone drogi itp. to sprawia, że mocno dłuży się przejazd przez miasto. Sopot również nie ma się czym popisać ale na ich korzyść gra rozmiar miasta dzięki czemu można szybko przejechać. Natomiast Gdańsk mimo rozległego terenu wg mnie ma najlepiej rozwiniętą infrastrukturę rowerową. Dosyć szybko się przejeżdża przez miasto, szerokie ścieżki, drogi zaprojektowane ze smakiem i głową co osoby odpowiedzialne za drogi rowerowe w Sopocie nie potrafią.

    • 2 2

    • "Klimat" rowerowy to nie tylko "ścieżki rowerowe"

      Ankieta składa się z pięciu modułów i 27 pytań. Na temat jakości dróg dla rowerów jest tylko kilka z tych 27 pytań. W Gdyni duża część infrastruktury rowerowej to pasy i kontrapasy namalowane na jezdni - na tych elementach infrastruktury problem "za wysokich krawężników" nie występuje. Być może w ankiecie udziału nie wziąłeś. Tak czy inaczej spróbuj wziąć udział w jej kolejnej edycji w przyszłym roku.

      • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum