• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Gdańsk z nagrodami za Badanie Klimatu Rowerowego

Joanna Skutkiewicz
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
W ankiecie wzięło udział 597 gdynian i gdynianek. W ankiecie wzięło udział 597 gdynian i gdynianek.

"Badanie Klimatu Rowerowego", zorganizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej, w tegorocznej edycji przyniosło Trójmiastu miłe wyróżnienia. Gdańsk i Gdynia zajęły I miejsca w poszczególnych kategoriach konkursu. Nagrody zostały przyznane podczas konferencji Samorządy Przyjazne Życiu, która odbyła się w Gdańsku.



W którym mieście Trójmiasta infrastruktura rowerowa jest najlepsza?

Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii nt. jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Wyniki ankiet pozwalają na stworzenie obrazu sytuacji rowerzystów w poszczególnych miastach i gminach kraju, dając możliwość realnego wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznej. Badania są realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej w porozumieniu z organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów.

Pod koniec roku 2020 badania zostały przeprowadzone po raz pierwszy. Do udziału zgłosiło się 90 miejscowości, a 49 z nich osiągnęło minimalny metodologiczny próg liczby wypełnionych ankiet. Łączna liczba wypełnionych ankiet wyniosła 9718.

Pytania o komfort jazdy



W ankiecie pytano m.in. o to, czy jazda rowerem po mieście stresuje, czy cykliści są akceptowani przez wszystkich uczestników ruchu drogowego i czy jazda rowerem jest promowana w danym miejscu zamieszkania.

Średni wynik badania dla całej Polski wyniósł 3.32 w sześciostopniowej skali. Na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot średnia ocena to 3.19. W Gdańsku ten wynik wyniósł 3.10, a w Gdyni 3.36. Sopot nie uczestniczył w badaniu, ponieważ nie osiągnął progu wypełnionych ankiet - 43 sopocian i sopocianek wypełniło kwestionariusz.

Władysława IV. Rowerzyści będą omijać pomnik księdza



Nagroda dla Gdańska



W kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców I miejsce zajął Gdańsk, wyprzedzając Białystok oraz Poznań i Kraków.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Gdańsk zdobył pierwsze miejsce w kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. Gdańsk zdobył pierwsze miejsce w kategorii najlepszego wyniku w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców.

Nagroda dla Gdyni



Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. W badaniu wzięło bowiem udział 597 gdynian i gdynianek. Oznacza to, że gdynianie i gdynianki najliczniej wzięli udział w wypełnianiu ankiet dotyczących komunikacji rowerowej w ich mieście.

- Ten wynik pokazuje, że mieszkańcy naszego miasta są zaangażowani i aktywni, a temat komunikacji rowerowej jest im bliski - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Zależy im na tym, żeby Gdynia była jeszcze bardziej przyjazna cyklistom, i chcą mieć na to wpływ. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i przyczynili się do sukcesu Gdyni. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle ważny.
Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. Gdynia zajęła I miejsce w kategorii "Najwyższa frekwencja" w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców.

- W mieście wciąż przybywa też rowerowej infrastruktury - zaznacza Magdalena Czernek z Urzędu Miasta Gdyni. - Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach pojawiło się kilka nowych fragmentów dróg rowerowych, m.in. przy Uniwersytecie Morskim, na skrzyżowaniu ulic Morskiej i Warszawskiej czy w Śródmieściu - odcinek wzdłuż ul. 10 Lutego z nawierzchnią z mineralno-żywicznej mieszanki o większej przepuszczalności, a także odcinek przy ul. Władysława IV przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej.
Z pełnymi raportami można zapoznać się na stronie Badań Klimatu Rowerowego.

Opinie (80) 1 zablokowana

  • Gdynia i jej malowane po dziurach kontrapasy rowerowe (5)

    • 15 4

    • 100 lat za... (2)

      W drogach rowerowych Gdynia jest jakieś 100 lat w tyle za Gdańskiem

      • 1 3

      • (1)

        Hmm policzmy
        jest 2021r, to
        sto lat temu był 1921r.
        Wielką Aleję zrobił w 1770 pan burmistrz Gralath
        z własnych, prywatnych pieniędzy. Inne czasy były, inni politycy.

        A wzdłuż Alei była droga dla rowerów. Nie, nie sądzę, że od początku.
        Bo w1770 nie było jeszcze dobrych rowerów i masowych
        ich użytkowników, nie w prowincjonalnym Gdańsku.
        Ale jeśli nie 250 lat temu, to na pewno sto lat temu
        rowery były w Gdańsku używane masowo.
        Bo to wtedy był najszybszy pojazd na tej planecie ;-)
        A obecność wyborców-rowerzystów wymusza na politykach
        budowanie dróg nadających się do jazdy rowerem. Nie, nie czerwonych asfalcikow, poprzecinanych krawężnikami podjazdów i meandrujące ze strony na stronę ulic.

        Resztki przedwojennej drogi rowerowej z gładkich płyt granitowych
        widać miejscami do dziś, najlepiej koło GUMEdu.

        Więc masz prawdopodobnie rację. Gdynia jest zapewne około sto lat
        za Gdańskiem w tej dziedzińie. W pierwocinach miejskiej Gdyni,
        nie wszystkie drogi w ćentrum zdołano pokryć kocimi łbami.

        • 0 1

        • "Po przebudowie (zakończonej 25 X 1926) na aleję zamiast jednej szerokiej jezdni złożyły się: trasa rowerowa (2,1 m), jezdnia asfaltowa do centrum (5,5 m), torowisko tramwajowe (7,2 m), jezdnia asfaltowa do Wrzeszcza (5,5 m), trasa rowerowa (2,1 m)"

          Więc za Niemca były drogi rowerowe po obu stronach, a nie po jednej, jak teraz.

          • 1 1

    • lepsze to niż gdańskie slalomy chodnikowe

      • 1 1

    • Na Paprykowej już farby prawie nie widać.

      • 0 1

  • Osiągnęli słaby wynik i jeszcze się tym chwalą (6)

    To jest nagroda za frekwencję, czyli za liczbie wypełnienia ankiety. Żadna w tym zasługa Łucyka, tylko ludzi. Wypełnili oni ankiety i pokazali że w Gdyni sieć dróg rowerowych jest słaba. W dodatku jeszcze budowane rozwiązania są i**otyczne, typu droga rowerowa z pominikiem w środku.

    • 33 2

    • frekwencja nie była słaba (4)

      wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców była najlepsza, to zasługa nie tylko mieszkańców, ale różnych osób, działających na rzecz poprawy warunków korzystania z rowerów w Gdyni. Ta poprawa oczywiście następuje, kto neguje taką ocenę przypuszczalnie należy do grona "zawodowych malkontentów", których na tym portalu pod tekstami dotyczącymi rowerów jest zwykle sporo.

      • 1 3

      • Rzeczywiście (3)

        Węzeł Karwiny, czy najnowsza DDR-ka z pominikiem w środku jest tego najlepszym dowodem. Przypominam uprzejmie, że urząd ma wolne w weekendy ;)

        • 1 1

        • i co ? poprawiłeś sobie nastrój? (2)

          • 0 1

          • Nastrój nie ma tu nic do rzeczy. (1)

            Bardziej chodzi o prostowanie kłamstw opłaconych klakierów. W innych komentarzach jakiś trol opowiada, że 3+ to wysoka ocena. Mało ogladam, ale to klimat TVP z lekka.

            • 1 1

            • 3,50 to ocena neutralna, jeśli jest mniej niż 3,5 to znaczy ocena zaczyna być pozytywna, 1 to ocena bardzo dobra

              Gdynia nie dostała nagrody za zajęcie dobrego miejsca (jej ocena to tylko 3,36 czyli ledwo ledwo pozytywna, ale lepsza niż np. Łódź), Gdynia dostała nagrodę za frekwencję: liczbę oddanych głosów, które, jak widać po wyniku, były w bardzo wielu wymiarach krytyczne (np. bardzo nisko oceniono zachowania kierowców gdyńskich wobec rowerzystów). Urząd miasta nie ma bezpośredniego wpływu na wiele aspektów wpływających na "klimat" rowerowy miasta, ale środowisko gdyńskich rowerzystów wykazało się wysoką frekwencją i praktycznie do dla nich jest ta nagroda. Jakie wnioski z wyników badań ankietowych wyciągną decydenci, to już zupełnie inna broszka.

              • 1 0

    • ale tytuł artykułu można zrobić odpowiedni

      i wieść idzie w świat... "Gdynia dostała nagrodę!"

      Działy PR do zwolnienia za produkowanie takich przeciwskutecznych gniotów, które obrażają inteligencję czytelnika.

      • 4 3

  • By cos sie poprawiło trzeba by tych oficerów rowerowych z kazdego miasta wsadzic na taczke i wywalic na zbity pysk z urzedu

    • 7 2

  • To jest zenada totalna a świetny przykład ze robią dla siebie badania by usprawiedliwić siebie ! (2)

    Gdańsk jest rowerowym zaściankiem europy a nawet Polski a Gdynia to juz wogle masakra i oni jeszcze sobie nagrody przyznają?
    Standard drogi rowerowej w Gdańsku to krawężniki i jazda po dziurawym chodniku. A Gdynia to juz jakas masakra .Od lat walcze z tym betonem urzędowym a oni jeszcze sobie nagrody przyznali :) Na pis cały czas narzekają a sami identycznie sie zachowuja jak nie gorzej.
    Do standartdu w Niemczech czy europy zachodniej czy Skandynawii to jakies 20 lat za nimi jesteśmy ,pewnie nigdy ich nie dogonimy jak będą nadal na stołkach!
    Oni powinni rowerzystom płacić odszkodowania za zniszczone koła i napęd W Gdańsku czy Gdyni jazda rowerem ale tylko górskim na szerokich oponach .O Sopocie szkoda czasu bo to praktycznie wioska przelotowa jest.

    • 11 4

    • odezwał się kompulsywny rygorysta moralny zdenerwowany na tych, którzy pozytywnie ocenili klimat rowerowy Gdańska i Tczewa (1)

      Tylko współczuć.

      • 2 6

      • Jakis urzednik dzbanek poczuł sie urazony ze ktos prawde napisał.

        • 5 2

  • Warto zauważyć, że Tczew osiągnął bardzo dobry wynik (najlepszy w Polsce) (4)

    W Tczewie pilotażowe badania klimatu rowerowego zostały przeprowadzone po raz pierwszy bodajże w roku 2017 - wówczas Tczew osiągnął lepszy wynik niż miasta niemieckie podobnej wielkości . Od tego czasu wynik osiągnięty przez Tczew w ubiegłorocznych badaniach okazał się jeszcze lepszy - klimat współpracy między środowiskiem osób korzystających z rowerów a decydentami miejskimi umożliwił wyciągnięcie wniosków i realizację wielu działań (nie tylko inwestycyjnych) poprawiających warunki korzystania z rowerów przez mieszkańców tego miasta. Wyniki Gdańska, Tczewa i Gdyni byłyby lepsze, gdyby nie obciążająca wynik ogólny niska ocena jakości (niefunkcjonującego od dwóch lat) systemu rowerów publicznych. Tak czy inaczej wyniki tych badań lepiej charakteryzują warunki korzystania z rowerów w badanych miastach niż oceny oparte wyłącznie o ocenę długości dróg dla rowerów - przecież rowerzyści w mieście nie korzystają wyłącznie ze specjalnie budowanych dróg dla rowerów, tak jak kierowcy nie jeżdżą wyłącznie po autostradach i drogach szybkiego ruchu.

    • 10 0

    • (3)

      w czasie św pam Wielkich przejazdów miałem zwyczaj jechać koleją na start
      Tczew miał liczniejszy peleton niż Kartuzy, ale Wejherowa nic nigdy nie przebiło,
      dziwię się wysokiej pozycji Tczewa a niskiej Wejherowa, to się nie zgadza z tym co widziałem

      chyba że ostatnio, już w czasie pandemii, Tczew dokonał skoku

      • 2 0

      • Liczba osób uczestniczących w przejazdach rowerowych nie jest istotnym kryterium oceny jakości klimatu rowerowego miasta (2)

        W Wejherowie na pytania ankiety odpowiedziała niewystarczająca liczba osób, dlatego wyniki zebrane w tym mieście nie zostały potraktowane jako miarodajne źródło oceny klimatu rowerowego tego miasta. Bez odpowiedniej promocji prowadzonej siłami lokalnych aktywistów lub decydentów miejskich trudno osiągnąć odpowiednią frekwencję. W Tczewie badania prowadzone były już drugi raz, warto się wybrać i samemu doświadczyć warunków korzystania z rowerów w tym lekceważonym przez wielu trójmieszczan mieście.

        • 2 0

        • Zaciekawiles mnie (1)

          Chyba się rzeczywiście wybiorę z rowerem kiedyś. Jakieś inne miasta/miasteczka na Pomorzu godne polecenia?

          • 0 0

          • Spróbuj wybrać się z Gdańska przez Wyspę Sobieszewską do gminy Cedry Wielkie wzdłuż Wisły

            • 0 0

  • Na razie widzę klimat dla hulnalog

    • 6 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum