• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce się zmienić dla rowerzystów

Patryk Szczerba
27 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej. Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej.

Dwa lata dają sobie gdyńscy urzędnicy na stworzenie lepszych warunków dla rowerzystów w centrum miasta. Nie obędzie się bez przebudowy części ulic i zmian w sygnalizatorach. Na początku przebudowane mają być ulice Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni3 maja zobacz na mapie Gdyni, reszta w ramach możliwości finansowych i technicznych.



Czy w centrum Gdyni da się obecnie jeździć bezpiecznie po ulicy?

Obecnie rowerzyści w centrum nie są mile widzianymi gośćmi. Mogą korzystać z drogi przy chodniku na ul. Władysława zobacz na mapie Gdyni. Trasa kończy się się jednak na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni. Zostaje jeszcze kontrapas na Starowiejskiej, który szybko zdążył wywołać sporo kontrowersji, zwłaszcza wśród parkujących. By kontynuować podróż w kierunku 10 lutego i Świętojańskiej odważniejsi zmuszeni są wjechać na ulicę. Wielu wybiera chodnik, który jednak także nie jest miejscem, gdzie można czuć się bezpiecznie.

W najbliższych latach ma się to radykalnie zmienić. Zarząd Dróg i Zieleni czeka na fachową koncepcję tras rowerowych. Ma być gotowa jesienią i rozpocząć proces dostosowywania śródmieścia do ruchu rowerowego zgodnie z zalecaniami po audycie według metodologii Bypad. Badanie wymusza też m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa oraz poprawę jakości drogi na ul. Morskiej.

Jeśli chodzi o centrum to praktycznie pewne jest, że powstaną dwa pasy dla ruchu rowerowego na ul. Obrońców Wybrzeża. Kolejny potrzebny będzie na ul. 3 maja (od Obrońców Wybrzeża do Starowiejskiej). To oznacza przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 3 maja i 10 lutego. Niewykluczone, że pojawią się śluzy rowerowe - powierzchnia o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów, wspomagająca rowerzystów w ruchu.

Koncepcja ma także zawierać plany i opis skutków, jakie pociągnie za sobą stworzenie dróg rowerowych w ulicy Władysława IV od Armii Krajowej do planowanej Nowej Węglowej, w ulicy Waszyngtona do drogi na bulwarze, w alei 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów na al. Piłsudskiego od bulwaru do ul. Tetmajera zobacz na mapie Gdyni.

- Chcemy zrealizować jak najwięcej zamierzeń do końca 2016 roku. To, na ile wszystkie zmiany są możliwe ma pokazać opracowanie. Po zapoznaniu się z nim przystąpimy do działania. Zaczynamy zmieniać śródmieście i zapraszać do niego mieszkańców, którzy dziś na pewno nie czują się zbyt komfortowo podróżując rowerem - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.

By dać większą swobodę rowerzystom konieczne będą zmiany w ruchu samochodowym. Dokument ma dać odpowiedź, ile miejsc parkingowych trzeba będzie zlikwidować. Nieuniknione są też małe inwestycje, takie jak budowa dodatkowych zjazdów czy ustawienie sygnalizatorów.

- Chcemy mieć spójny materiał pokazujący skalę i wymiar zmian oraz ocenę ich skutków, by później nie dyskutować osobno nad każdą ulicą. Optujemy przede wszystkim za kontrapasami, bo są rozwiązaniem stosowanym powszechnie w Europie i, co pokazuje przykład Gdańska, bezpiecznym - przekonuje Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Wątpliwości kierowców mają rozwiać konsultacje przeprowadzone przede wszystkim z mieszkańcami śródmieścia i Kamiennej Góry.

- Będziemy chcieli wsłuchiwać się w uwagi kierowców i wspólnie wypracowywać rozwiązania jak najbardziej optymalne dla wszystkich, choć na pewno nie zrezygnujemy z tego, by jak najbardziej promować ruch rowerowy - dodaje Karmoliński.

Opinie (467) 7 zablokowanych

  • Jak zwykle - najpierw inwestycje bezsensowne w najbardziej kosztochłonny sposób (1)

    Wszystko fajnie, tylko po co te śluzy, pasy i nie wiadomo co? Żeby wydać jak najwięcej pieniędzy? Nie można prościej, taniej, efektywniej?

    Na mniejszych ulicach jak wspomniana Starowiejska wystarczyłoby po prostu wprowadzenie ZNAKU, że ruch jednokierunkowy NIE DOTYCZY ROWERÓW, tak jak zostało to rozwiązane w centrum Gdańska. Koszt minimalny, a efekty duże, bo co z tego że jest na długości jednej przecznicy ścieżka, skoro i tak nie można do niej dojechać? Nie mówiąc o konieczności likwidowania kolejnych miejsc parkingowych, których i tak jest za mało.

    A zainwestować by w końcu zlikwidować idiotyczne przerwy na trasie do Gdańska i doprowadzić ścieżkę rowerową do 10 lutego (tam jest bardzo szeroki chodnik, więc wystarczyłoby wymalowanie tego kawałka), o połączeniu centrum z Morską nie wspomnę.

    Dopiero jak się rozwiąże podstawowe problemy można się bawić w jakiś kawałek ścieżki na 3 maja.

    • 8 2

    • wiele rozwiązań można wprowadzać równolegle

      • 1 1

  • bezsensowne komentarze (1)

    jak zwykle u nas Polaków - wrodzony poziom krytyki. Gdyby ten artykuł nosił temat "Gdynia chce się zmienić dla Kierowców" opinii krytycznych byłoby pewnie o wiele więcej.
    Na palcach jednej ręki można policzyć wypowiedzi, gdzie ktoś faktycznie jeździ na rowerze i widzi błędy w istniejącej infrastrukturze.

    Sam z konieczności jeżdżę samochodem, ale gdy jest okazja - jadę do pracy rowerem (prawie 20km) - bolączką dla mnie, prócz pieszych włażących na ścieżki i drogi rowerowe, jest 3,5 kilometrowy odcinek ulicy Hutniczej, którą muszę przejechać bo:
    1. na tak szerokiej ulicy, nikt nie wpadł na pomysł by wytyczyć na niej pas dla rowerów (w obu kierunkach) - nie sprawi to by ta ulica się "zapchała" - wręcz powinno być bezpieczniej - czy ktoś z UM zliczył w przybliżeniu ilu rowerzystów CODZIENNIE tamtędy jeździ?
    2. jechałbym ulicą morską - ale niestety ścieżka w kierunku Rumii kończy się niespodziewanie, bez alternatywy - pozostaje sporny chodnik, gdzie jest walka...

    Wychodzę z założenia, że jeśli Gdynia chce uczynić przyjaznym Centrum dla rowerów i rowerzystów, zabierając przy tym istniejące miejsca parkingowe, to powinna to zrekompensować. Lubiłem Gdynię, do momentu wprowadzenia opłat za parkowanie w Centrum, które miało uleczyć brak miejsc parkingowych malejącą ilością wjeżdżających do Centrum aut. Niestety, po wprowadzeniu opłat, nie zauważyłem zmniejszenia liczby aut - skorzystała tylko kasa miejska.
    Jeśli miasto chce zabrać miejsca parkingowe - w innym miejscu powinno je dodać, lub zmniejszyć wysokość opłat.

    Jeszcze do Geniusza, który lubi spychać rowerzystów z drogi - GENIALNY pomysł - teraz wszyscy możemy pobawić się w GTA!! szczere gratulacje!!

    • 3 7

    • Na razie w GTA bawią się

      rowerzyści na chodnikach.

      • 6 2

  • Po co budować ścieżki rowerowe jak nie wiedzą do czego służą (4)

    Temat rzeka:
    i rowerzyści jeżdżą jak chcą np. na al. zwycięstwa w Gdyni na wysokości Pomorskiego Parku Naukowo - Technologicznego nie jadą ścieżką rowerową tylko po drugiej stronie ulicy chodnikiem.
    Mają w nosie stojących na przystanku ludzi,
    wjeżdżając w nich, i kto tu ma uważać stojący na przystanku czy rowerzysta jeśli ma ścieżkę rowerową po drugiej stronie ulicy??

    Nie mówiąc, że piesi chodzą po ścieżce rowerowej jak święte krowy po deptaku z małymi dziećmi lub też wózkiem
    i dziwią się skąd nagle rower się za nimi czy przed nimi nagle znalazł się...
    LUDZIE po to są ścieżki rowerowe by rowerzyści z nich korzystali ....
    A chodzę i widzę, jak jedni i drudzy nie i wiedzą po co ten brunatny pas jest z prawej lub lewej strony chodnika.... ;-)

    • 6 2

    • ten brunatny pas jest dla osób, które nie mają doświadczenia w jeździe rowerem po jezdni (3)

      dla doświadczonego rowerzysty specjalne drogi dla rowerów nie są szczególnie potrzebne. Generalnie chodzi o to, by stworzyć warunki dla jazdy rowerem ale niekoniecznie po to, by automatycznie zabraniać jazdy rowerem po jezdni. To samochody często blokują ruch przez swój nadmiar.

      • 1 0

      • (2)

        Jaaaaaaaa, pamietaj, ze sa tez dzieci na rowerach, staruszkowie, ludzie jezdzacy bez pospiechu, ktorym nie zalezy na szalonej predkosci. Wszyscy maja jechac po ulicy??? 11 letnie dziecko ma jechac po al. Zwyciestwa? Wiesz jaka koncentracja ma takie dziecko? Doswiadczeni, dorosli niech sobie jezdza po szosie, ale droga rowerowa odseparowana od ulicy musi byc.

        • 1 2

        • dla takich sierotek jest sobie ten ciąg pieszo rowerowy dla kolesia jadącego szybko jest jezdnia i w czym jest problem?

          • 2 0

        • kumasz czy nie kumasz?

          przecież nie napisałem, że tego brunatnego pasa nie należy likwidować. Po prostu nie ma potrzeby irytowania się na człowieka, który decyduje się na jazdę po jezdni, a nie napisałem, że nie warto budować wydzielonych dróg dla rowerów. Aby miasto było przyjazne dla mieszkańców, warto prowadzić działania na rzecz uspokojenia ruchu, a nie tylko budować wydzielone drogi dla rowerów.

          • 1 0

  • Brunatny pas ma być dla wszystkich (4)

    Czy tak trudno zrozumieć, że ścieżka rowerowa powinna być po jednej stronie ulicy, ale na tyle szeroka, by można się swobodnie minąć w 3 rowery? Malowanie kresek, ustawianie znaków i dzielenie wąskich chodników powoduje, że jest coraz więcej "doświadczonych" jak wyżej, którzy zawsze wybiorą jazdę jezdnią.
    Półśrodkami nic się nie osiągnie, dlatego Gdańsk dostał dwóje z BYPAD, dlatego kongresy rowerowe to bicie piany, dlatego za kilka lat większość powstającej infrastruktury rowerowej w 3mieście będzie trzeba wymieniać, ze względu na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

    Druga sprawa to opłaty za parkowanie. Wiele lat temu miały zmniejszyć ilość aut w centrum a tak się nie stało. Analogicznie, wyrzucane w błoto pieniądze unijne na horrendalnie drogą infrastrukturę robioną bez ładu i składu nie spowodują, że rowerzyści zaczną jeździć tylko po ścieżkach, a piesi nie będą po nich chodzić.
    Kto tego nie rozumie marnuje podatki ludzi, którzy tu żyją i życzą sobie prawdziwych zmian, a nie fuszerki i propagandy.

    • 3 2

    • zmiany tak, ale w którą stronę? (1)

      Bypad nie jest cenzurką ale podstawą do opracowania dwuletniego planu działań, które są bardziej lub mniej konsekwentnie wdrażane. To że jesteś kierowcą nie wątpię, jeśli chodzi o twoją rowerowość mam poważne wątpliwości. Ciekawe co proponujesz z opłatami za parkowanie?

      • 2 1

      • da się. ale nie tu.

        Kiedykolwiek bywam w Wawie, zostawiam furkę w piętrowym parkingu P&R koło metra Wilanowska.

        Jest friko jak się ma jakiś najtańszy bilet na tramwaj lub metro. Ten bilet to taniej niż za normalny parking strzeżony. Czasem kupuję bilet i nie korzystam, bo nigdzie nie jadę (mój cel jest tam blisko), ale częściej mam okazję się przejechać. A czasem ktoś mi odstąpi swój bilet, wtedy mam dylemacik ;-)

        Taki finansowy hokus pokus jest możliwy w Wawie, bo tramwaje, metro, autobusy to jedna przebogata firma, ma jeden bilet, jedna taryfę. W 3M jest SKM osobno, ZKM osobno, ZTM osobno, a wszyscy za ciency by zainwestować w takie parkingi.

        U nas się nic nie da. U nas hodujemy tylko zbieraczy zegarków, skaczących przez płoty, ekspertów lotniczych, zawodowych pedderastów i innych OSZUSTÓW.

        • 0 1

    • Brunatny pas nie jest dla samochodów (1)

      • 1 0

      • Wróć do gimnazjum by zacząć czytać ze zrozumieniem

        • 0 1

  • Stop dla jazdy chodnikiem wsród pieszych! (14)

    Wprowadzić zakaz jazdy chodnikiem dla rowerzystów. Niektórzy śmigają, ze strach. A jak taki potrąci to ucieka lub powie przepraszam co najwyżej. A co mi to da jak wszystko boli po takiej kontuzji. Karać i raz jeszcze karać za jazdę chodnikiem.

    • 10 6

    • Zakaz jest już od jakiegoś czasu. (1)

      Ale pedalarstwo go nie respektuje, a policja nie egzekwuje.

      • 6 3

      • bo mylycja to mniętkie wacki

        Drogówka jeździ drogimi kijankami, taką za rowerzystą nie pogonisz, bo skręci na schody, przeskoczy krawężnik itd, a platfus z prewencji o mandatach drogowych wie tyle, że są.

        Bez drogówki na rowerach - nie będzie poprawy.

        Ale glinom nie chce się narażać karków na rowerze. Przecież w Kijankach wygodniej. Zmusić ich do przesiadki na rower może tylko polityk-desperat, pokroju dawnego Giertycha, jeszcze przed wykastrowaniem.

        Ale były by jaja, jak by w pierwszym tygodniu po przesiadce na rowery, 1/3 policjantów miało wypadki, jak by 2/3 rowerów miało pogięte felgi od krawężników i od kostki Dauna, jak by internet był pełen filmów z glinami na rowerach na chodnikach, przejeżdżających przejścia dla pieszych, albo głównie siedzących w krzakach... Nasi gliniarze zdradzili nie tylko dla Putina, jak gliny ukraińskie, ale nawet dla prawdziwych Klingonów, byle tylko nie odcinać od tyłków swych samochodów.

        • 0 1

    • (4)

      Dzisiaj akurat jakis czlowiek w samochodzie jechal po chodniku i mial gdzies, ze przejechal mi prawie po palcach. Najpierw powinno sie to zjawisko wytepic.

      • 3 3

      • Należałoby zacząć od zjawisk (3)

        które są nagminne i najbardziej uciążliwe. Samochód jeżdżący po chodniku jest na szczęście wciąż zjawiskiem sporadycznym, w przeciwieństwie do pedałowania między pieszymi.

        • 4 2

        • samochód parkujący na chodniku jest zjawiskiem nagminnym. (2)

          gdyby zredukować liczbę parkujących samochodów to byłoby miejsce dla wszystkich: pieszych i rowerzystów, a i kierowcy mieliby lżej.

          • 3 5

          • Chodnik to nie miejsce dla rowerzystów. (1)

            • 5 2

            • a dla parkujących samochodów to co jest?

              szosy nie tylko dla szosowców, studenci nie tylko do nauki, pisarze nie tylko do pióra, jezdnie nie tylko dla samochodów.

              • 1 4

    • ciekawe czy z podobną energią napiszesz coś o parkowaniu samochodów na chodnikach (4)

      na wielu chodnikach pieszych jest jak na lekarstwo lub w ogóle ich nie ma a samochody śmigają traktując znaki z liczbą otoczoną czerwoną obwódką jako znaki minimalnej prędkości.

      • 4 3

      • jeżeli na drodze dla rowerów jest rowerów jak na lekarstwo (3)

        to znaczy, że mogę sobie po niej jeździć samochodem, no nie?

        • 2 4

        • myślę, że nie byłoby to bardzo wygodne (2)

          w każdym razie próby trwają: zobacz w You Tube pedestrian corrida jak się jeździ samochodami po chodnikach w Moskwie i co można z tym zrobić.

          • 1 5

          • (1)

            a co mnie obchodzi Moskwa?

            Mnie obchodzi zachowanie polskiego pedalarstwa na chodnikach.

            • 1 2

            • a mnie obchodzi zachowanie kierowców na jezdniach

              i rozsądnych internautów na tym portalu. Obchodzi mnie także przyszłość Trójmiasta: jeśli będzie się tylko tworzyło udogodnienia dla samochodów, wszyscy będą mieli przechlapane. Stąd mój sprzeciw parkowaniu samochodów na chodnikach.

              • 1 0

    • Jak to wprowadzić?

      Przeciez jest. Trzeba go tyljo egzekwować, pidobnie jak zakaz parkowania na ddrach i chodnikach. Mamy tendencję do olewania przepisów, bo nie wisi nad nami nieuchronność kary, z powodu nieudolnosci skuzb porzadkowych.

      • 4 1

    • wprowadzić zakaz wchodzenia przez pieszych na ścieżki rowerowe.Niektórzy leza jak świete krowy karać i jeszcze raz karać pieszych chodzących pościezkach rowerowych

      • 1 3

  • samochod to ciagle nobilitacja dla cebulakow (1)

    samochodow w Trojmiescie jest wiecej niz w wielu zagranicznych aglomeracjach, ale i tak, wciaz za malo. Biedny polak, ktory dopiero po wejsciu do EU i zalania nas przez zlomy z zachodu europy, moze sobie pozwolic na "bryke" za 5tys, czuje sie wtedy jak prawdziwy pan na swoich wlosciach.

    Jednakze, zyski z przesiadki na komunikacje rowerowa sa znacznie wieksze, niz z podatkow z zlomochodow. Lokalne wladze powinny ograniczac mozliwie najbardziej ruch samochodowy, bo jak pokazal przyklad zachodu, nigdy nie da sie w pelni wystarczajacej infrastruktury wybudowac, a zyski zdrowotne z jazdy rowerowej sa znaczne

    • 5 7

    • Samochód to standard w tej chwili a nie luksus czy nobilitacja.

      Dla miasta nie ma żadnych korzyści finansowych z faktu, że się ludzie na rower przesiądą. Drogi i tak będą w fatalnym stanie przez autobusy, tiry czy taksówki, więc i tak będzie je trzeba naprawiać (wykorzystywana technologia budowy dróg się u nas nie sprawdza) Wpływy z rejestracji pojazdów spadną...Zysk zdrowotny z jazdy rowerem po mieście jest zerowy, a nawet powiedziałabym, że taka jazda ujemnie wpływa na organizm, bo pięciokrotnie zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca i układu oddechowego (wdychane spaliny) Naukowo udowodnione. Nikt mnie nie przekona do tego, żeby zamienić samochód na rower. Szanuję swoje zdrowie dlatego rower tylko po lesie.

      • 4 2

  • Powinni poprawić ścieżki

    pomiędzy Gdy. a Sopotem m.in. tam kładąc równą masę bitumiczną w kolorze niebieskich, podobny do tego który jest w Londynie. Kolor ścieżek - cegły nie jest dobry dla Gdyni

    • 4 3

  • Aż się prosi

    Aż się prosi żeby w końcu odbudować starą, zniszczoną zębem czasu ścieżkę wzdłóż ul. Chwaszczyńskiej za Obwodnicą do skrzyżowania Rdestowej z Krzemową za starym Polifarbem. Byłaby wspaniałą trasą wylotową dla rowerzystów jadących w kier. Żukowa i połączyłaby w dużą pętlę ścieżki wzdłóż całej Rdestowej i Nowowiczlińskiej. Startując na wycieczkę za miasto z Orłowa i jadąc wzdłóż Wielkopolskiej mielibyśmy długi ciąg rowerowy aż prawie do granicy miasta!

    • 0 0

  • I co!? Mijają 3 lata wystarczająco jak na ścieżki rowerowe i jak zwykle w Gdyni wielkie G..... Tylko opowieści z mchu i paproci....

    • 0 0

  • Obowiązkowe OC i AC dla rowerzystów i obowiązkowe kursy i zaświadczenia o ukończonych kursach skoro chcą być uczestnikami ruchu drogowego wraz z samochodami . Każdy kierowca samochodu takie posiada więc i rowerzyści powinni !!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum