• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce się zmienić dla rowerzystów

Patryk Szczerba
27 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej. Niewielu rowerzystów w centrum Gdyni decyduje się na opuszczenie chodników i jazdę po ulicy. Na zdj. przejazd zorganizowany w ramach Masy Krytycznej.

Dwa lata dają sobie gdyńscy urzędnicy na stworzenie lepszych warunków dla rowerzystów w centrum miasta. Nie obędzie się bez przebudowy części ulic i zmian w sygnalizatorach. Na początku przebudowane mają być ulice Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni3 maja zobacz na mapie Gdyni, reszta w ramach możliwości finansowych i technicznych.



Czy w centrum Gdyni da się obecnie jeździć bezpiecznie po ulicy?

Obecnie rowerzyści w centrum nie są mile widzianymi gośćmi. Mogą korzystać z drogi przy chodniku na ul. Władysława zobacz na mapie Gdyni. Trasa kończy się się jednak na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni. Zostaje jeszcze kontrapas na Starowiejskiej, który szybko zdążył wywołać sporo kontrowersji, zwłaszcza wśród parkujących. By kontynuować podróż w kierunku 10 lutego i Świętojańskiej odważniejsi zmuszeni są wjechać na ulicę. Wielu wybiera chodnik, który jednak także nie jest miejscem, gdzie można czuć się bezpiecznie.

W najbliższych latach ma się to radykalnie zmienić. Zarząd Dróg i Zieleni czeka na fachową koncepcję tras rowerowych. Ma być gotowa jesienią i rozpocząć proces dostosowywania śródmieścia do ruchu rowerowego zgodnie z zalecaniami po audycie według metodologii Bypad. Badanie wymusza też m.in. kluczowe uzupełnienia na najważniejszych trasach: wzdłuż ul. Wielkopolskiej, al. Zwycięstwa oraz poprawę jakości drogi na ul. Morskiej.

Jeśli chodzi o centrum to praktycznie pewne jest, że powstaną dwa pasy dla ruchu rowerowego na ul. Obrońców Wybrzeża. Kolejny potrzebny będzie na ul. 3 maja (od Obrońców Wybrzeża do Starowiejskiej). To oznacza przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu 3 maja i 10 lutego. Niewykluczone, że pojawią się śluzy rowerowe - powierzchnia o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów, wspomagająca rowerzystów w ruchu.

Koncepcja ma także zawierać plany i opis skutków, jakie pociągnie za sobą stworzenie dróg rowerowych w ulicy Władysława IV od Armii Krajowej do planowanej Nowej Węglowej, w ulicy Waszyngtona do drogi na bulwarze, w alei 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni oraz dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów na al. Piłsudskiego od bulwaru do ul. Tetmajera zobacz na mapie Gdyni.

- Chcemy zrealizować jak najwięcej zamierzeń do końca 2016 roku. To, na ile wszystkie zmiany są możliwe ma pokazać opracowanie. Po zapoznaniu się z nim przystąpimy do działania. Zaczynamy zmieniać śródmieście i zapraszać do niego mieszkańców, którzy dziś na pewno nie czują się zbyt komfortowo podróżując rowerem - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ.

By dać większą swobodę rowerzystom konieczne będą zmiany w ruchu samochodowym. Dokument ma dać odpowiedź, ile miejsc parkingowych trzeba będzie zlikwidować. Nieuniknione są też małe inwestycje, takie jak budowa dodatkowych zjazdów czy ustawienie sygnalizatorów.

- Chcemy mieć spójny materiał pokazujący skalę i wymiar zmian oraz ocenę ich skutków, by później nie dyskutować osobno nad każdą ulicą. Optujemy przede wszystkim za kontrapasami, bo są rozwiązaniem stosowanym powszechnie w Europie i, co pokazuje przykład Gdańska, bezpiecznym - przekonuje Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Wątpliwości kierowców mają rozwiać konsultacje przeprowadzone przede wszystkim z mieszkańcami śródmieścia i Kamiennej Góry.

- Będziemy chcieli wsłuchiwać się w uwagi kierowców i wspólnie wypracowywać rozwiązania jak najbardziej optymalne dla wszystkich, choć na pewno nie zrezygnujemy z tego, by jak najbardziej promować ruch rowerowy - dodaje Karmoliński.

Opinie (467) 7 zablokowanych

  • Biedni rowerzyśc (2)

    Najpierw niech tacy rowerzyści nauczą się poruszać w ruchu drogowym. Ile razy jechał przede mną rowerzysta i w momencie zapalenia się czerwonego światła zjeżdżają od razu na chodnik po przez przejście na pieszych żeby zaraz potem wrócić na ulice omijając światła.

    • 16 5

    • Właśnie po to są ścieżki rowerowe dla sporej części rowerzystów. Wystarczyłoby zbudować je przy skrzyżowaniach, a za resztę kasy dofinansować służbę zdrowia, by leczyć ofiary wypadków drogowych.

      • 1 2

    • a kto ci powiedział, że nie znamy? Po prostu mamy je gdzieś. Tak jak większość ludzi ma większość przepisów obowiązujących w tym kraju gdzieś. Tam gdzie może to je łamie. Śmieci w lasach, psy bez kagańców, picie w parku, wypalanie traw, ściąganie na klasówce, parkowanie na chodnikach, jazda bez biletu...

      • 7 6

  • Pas Ruchu

    Powinien być wydzielony pas ruch na jezdni . Wtedy można byłoby jeździć do pracy.

    • 3 2

  • Współistnienie? (3)

    Wiele lat jeździłam na rowerze, gdy nikomu sie nie śniły "ścieżki rowerowe". Teraz, gdy zwrócę uwagę PANU ROWERZYŚCIE, że POWINIEN JECHAĆ JEZDNIĄ, BO CHODNIK DLA PIESZYCH TO NIE ŚCIEŻKA ROWEROWA, to usłyszałam, że TYLKO obecność mojej wnusi powściągnęła soczysty język Pana, który w dosadny sposób mi wytłumaczył, że ON SIE ZNA NA KODEKSIE DROGOWYM. A jednak sie nie zna. Policjant w tv autorytatywnie stwierdził, że GDY KOŃCZY SIĘ ŚCIEŻKA ROWEROWA, NALEŻY JECHAĆ .....JEZDNIĄ. U nas, ścieżka kończy się za rondem Bosmańska-Zielona i zaczyna za skrzyżowaniem Zielonej z Pka Dąbka. Pomiędzy ulicami Bosmańską, a Pka Dąbka jest TYLKO CHODNIK DLA PIESZYCH. Wg kodeksu drogowego rowerzysta MOŻE KORZYSTAĆ Z CHODNIKA JEDYNIE gdy chodnik ma ponad dwa metry szerokości, przy drodze o szybkości przekraczającej 50 km/h. Rzadko się zdarza, by rowerzysta użył dzwonka ostrzegając pieszego. Na dodatek, w na pełnym gazie jada przez przystanek autobusowy, prawie rozjeżdżając ludzi czekających na przystanku. Chcecie panowie rowerzyści współistnienia na drodze dla pieszych, to CHOCIAŻ OSTRZEGAJCIE, że raczycie jechać......Liczcie się też z pieszymi.....Bo sama nazwa wskazuje, że CHODNIKI SŁUŻĄ DO........CHODZENIA.....

    • 21 2

    • a w innym miejscu stoi napisane: " i jeszcze bezczelnie dzwoni dzownkiem, że jedzie...". Wszystkim nie dogodzisz.

      • 7 8

    • sorry taki mamy klimat , tam zawsze była patologia

      • 3 5

    • Gdynianko, jeśli chodnik służy do chodzenia

      to może się włączysz w akcję egzekwowania zakazu parkowania samochodów na nim?

      • 1 2

  • jkhlom;/upoi,j;opnfhku89mjk..lnhjk,m.mgc

    Witomino Cmentarz : Chwilowo brak miejsc ale spoko powiększamy teren pod względem ustawy

    • 4 2

  • Gdynia rowerowa = oksymoron (1)

    taka prawda czy komuś się podoba czy nie. Podobnie jak gdyńskie lotnisko.

    • 5 3

    • Gdynia lotniskowa... tekst za 100 baniek

      • 0 0

  • kurcze jak ja lubię zapalić papierosa (7)

    wieczorem na balkonie. Dzieci już śpią, chałupa ogarnięta i jest spokój. Cisza papieros ja i spokój. Chwilo trwaj!

    • 13 1

    • (3)

      a gdzie tata dzieci?

      • 1 0

      • przed kompem (1)

        bo nie pali :)

        • 2 0

        • żeby na jakimś

          ero-czacie nie siedział :)

          • 1 0

      • U sąsiadki :)

        • 1 0

    • wracaj do meza bo pojdzie

      do innej ;)

      • 1 0

    • I nie przeszkadza mu że jego "faja"bedzie potem papierosami capić??

      • 1 0

    • Jak ja nie cierpie balkonowych palaczy. Nie mozna okna otworzyc, bo smrod wchodzi, fuuuuuuuuuuuuuj

      • 3 3

  • Gdynia XXI w.

    Oby to nie było granie na zwłokę ! Tak by nie podpaść rowerzystom za oczywiste zaniechania przez długie lata i przed wyborami pokazać ,że coś się robi.
    A to tylko PR !

    • 2 1

  • Coś takiego?

    podobno to takie super miasto a ścieżek na lekarstwo> Dobrze że wkrótce przeprowadzam sie do Gdańska

    • 0 0

  • BULWAR (3)

    Proponuje przejechac sie na bulwar w sobote lub niedziele . Jest tam swietna DROGA ROWEROWA po ktorej rowerem nie da sie jechac...rolkarze , dzieci na hulajnogach , male dzieci na pseudorowerkach bez pedałów , biegacze deskorolkarze mamy z dziecmi w wozkach , spacerowicze . Obok jest normalny "chodnik" ale ciekawsza alternatywa jednak jest DROGA ROWEROWA...choc niestety slowo ROWEROWA nie do konca odzwierciedla ten cyrk ktory sie tam wyprawia . Ale to jedno z wielu rzeczy ktore serwuje nam miasto . Swietna estakada rowrowa pod ktora nie moga podjechac dzieci i osoby starsze , droga biegnaca na grabowku tuz przy przystanku ( tuz obok kauflandu ) droga rowerowa przy chylonskiej na wysokosci lidla kolo kosciola . Chcialbym zeby osoby ktore nazwijmy to "planuja" te trasy wsiadly na rower i przejechaly sie nimi . I fajnie gdyby w Gdynii ruszyla jakas akcja promującą myslenie pieszych o tym ze DROGA ROWEROWA nie jest miejscem spacerow z dziecmi , psami czy chodzenia i rozmyslania o niczym...ehh...czasem to wszystko sprawia ze jazda na rowerze traci na przyjemnosci...

    • 8 3

    • To wszystko jest wkurzajace. Ale zycie generalnie jest wkurzajace i lepiej sie na tym nie koncentrowac, bo mozna zostac frustratem ze zgorzkniala mina.

      • 2 1

    • Masz rację.

      Widać że Gdynia niczym nie różni się od Gdańska. Gdańskie drogi rowerowe to to sama Kartuska, al.Zwycięstwa co chwilę na drodze jak nie mamusia z wózkiem to rolki lub środkiem idą piesi a chodnik obok pusty. Zapraszam na 5 minut na Kartuską przed każdym przejazdem i przejściem dla pieszych jak byk stoi znak ustąp pierwszeństwa i informacja że jest przejście i droga rowerowa ale po co patrzeć kierowcy wykonującemu prawo skręt w prawo, lepiej wymuszać przejazd i gapić się tylko w lewo. Jak zwrócisz uwagę to słychać zawsze to samo że jesteś pedałem na rowerze.
      Nie wiem tylko kto jest większym rowerzysta który ma ich tylko dwa czy te osły za kierownicą co mają ich aż trzy.
      Wymagacie od rowerzystów znajomości przepisów a ilu z was kierowców zapoznało się z nimi od dwóch lat rowery są wpuszczone na drogi a 90% kierowców to ciemna masa która sama nie zna przepisów i sami sobie w gronie automobili robią szkody bez pieszych i rowerzystów.

      • 2 3

    • pelna zgoda

      zrodlo problemu to durna decyzja podjeta lata temu by sciezki rowerowe tworzyc na chodnikach.... tak oczywiscie taniej - latwo mozna pokazac, ze cos sie robi
      sciezki rowerowe powinny byc na poboczach drog.

      • 2 1

  • ZDiZ zapomniało o kerowcach

    Kiedy doczekamy sie wyremontowanych ulicach,zatoczkach przystankowych?Czemu o tym nienapiszecie?

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum