• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie

Patryk Szczerba
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (298)

Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni

Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka.



Jak pokonujesz rowerem odcinek od Łowickiej do Wielkopolskiej?

Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Zmiany potrzebne od dawna



O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.



  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.


Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

Opór mieszkańców i społeczników



- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.



- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.

Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom



Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.

- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.


Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.

Inwestycja będzie dofinansowana



Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.

- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Quiz Aktywne Trójmiasto Średni wynik 44%

Aktywne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • chodnik dla poeszych z nakazem jazdy po nim rowerem

    to nie zadna droga rowerowa

    • 7 4

  • Gdynia - tu się żyje

    • 4 3

  • Gdynia upada..

    nasze miasto to teraz prowincja, brudnawa, z dziurami na drogach, w centrum cisza po 20.00, wiatr hula..

    • 16 3

  • liczenie na to, że cykliści będą korzystali z jednokierunkowej drogi dla rowerów w jedną stronę to utopia (2)

    takie rozwiązania tworzone kosztem chodnika prowokują do korzystania z chodnika i drogi dla rowerów przez rowerzystów.

    • 34 4

    • W jedna stronę jest droga rowerowa, w druga ciąg pieszo-rowerow

      • 0 1

    • nie prowokują tylko wręcz promują!

      • 2 1

  • Super taniec SIMSów na końcu filmiku (1)

    Polecam obejrzeć filmik do końca :D

    • 3 5

    • To mieszkańcy Gdyni po zażyciu twardych narkotyków, bo na trzeźwo się nie da.

      • 4 0

  • Gdynia to stan umysłu (1)

    • 7 1

    • trollowanie antyrowerowe to stan umysłu nazywany niekiedy autoholizmem

      • 0 0

  • Czy urzędnicy jeżdzą tymi drogami rowerowymi (1)

    Ktoś co akceptuje te drogi to niech sobie pojeżdzi codziennie tymi drogami. To jest absurd aby co kawałek była zmiana ścieżki z lewej na prawą stronię drogi. Tak jak tworzenie bus passów ma za cel aby ludzie się przesiedli do autobusów bo gmina dotuje zkm tak samo widzę że nie są przychylni aby ścieżki rowerowe były przyjazne użytkownikowi i czas dotarcia np. z domu do pracy wydłużył się o 10 minut co ma go zniechęcić z korzystania z roweru na rzecz zkm. Polecam komuś kiedyś pojechać rowerem zaczynając od Redy do Gdańska Głównego . Asurd goni absurd a gmina wywala kasę na coś co nie zdaje egzaminu a póżniej znów wywala kasę aby zrobić to od nowa.

    • 16 1

    • Buspasy absolutnie nie są zachęta. Poza rozwojem komunikacji torowej, potrzebna jest chociaż logiczna i sprawna siatka połączeń. A nie ich cięcie...

      • 2 1

  • wielka inwestycja która nic nie zmienia

    przecież oprócz wydania kasy
    oprócz zrobienia bałaganu
    oprócz zabrania miejsc parkingowych
    oprócz teoretycznego ograniczenia strefy ruchu dla pieszych (szczególnie nieprzemyślane przy piekarni)
    nic sie nie zmienia
    nadal każą w jedną stronę jechać rowerzystom po chodniku, lawirując między pieszymi
    ... i to po tej stronie Wielkopolskiej gdzie jest największy ruch

    • 15 2

  • Brawo, brawo......

    Czyli jak to było? Najpierw radny Furkal prezentuje na Radzie koncepcję nowej ścieżki, następnie w UM pan Furkal, już jako pełnomocnik Prezydenta ds. rowerów, opiniuje i przyklepuje swój własny pomysł, przy pełnej aprobacie Prezydenta, rzecz jasna. Żeby formalności stało się zadość, sprawa trafia do ZDiZ na biurko pana Furkala, tym razem już jako kierownika Sam. Referatu Utrzymania Oznakowania i Opiniowania Organizacji Ruchu, gdzie pomysł opatrzony zostaje wszystkimi niezbędnymi pieczątkami i podpisami. Świetny układ. Od pomysłu do realizacji decyzje podejmuje jedna osoba. A że po drodze są jacyś mieszkańcy, stowarzyszenia... Mówi się trudno i jedzie się dalej. Byle zdążyć przed wyborami. Mieszkańcy mają tylko opłacić realizację pomysłu z własnych podatków i już. Naprawdę świetne podejście do chlebodawców.

    • 12 2

  • a pod wiaduktem?

    ...teleport na drugą stronę? czy po chodniku i mandat?
    jakiś pajac to projektował, szkoda słów

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum