• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie

Patryk Szczerba
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (298)

Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni

Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka.



Jak pokonujesz rowerem odcinek od Łowickiej do Wielkopolskiej?

Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Zmiany potrzebne od dawna



O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.



  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.


Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

Opór mieszkańców i społeczników



- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.



- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.

Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom



Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.

- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.


Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.

Inwestycja będzie dofinansowana



Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.

- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Quiz Aktywne Trójmiasto Średni wynik 44%

Aktywne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • Nie obchodzą nas inwestycje rowerowe. To pieniądze wyrzucone w błoto. (2)

    Widać grupa masowo instalująca ekrany akustyczne na polach, znalazła sobie nowy target w celu drenowania naszych kieszeni.

    • 8 7

    • lobby samochodowe chce miec jezdnie dla siebie na wyłączność

      nic nie zrobisz

      • 4 4

    • Puknij się w głowę, wróciłem z warszawy i tam wszędzie są ścieżki rowerowe gdzie ludzie korzystają i dojeżdżają do miasta, tylko u nas trzeba jechać zdezelowanym autem bo panisko nie ruszy czterech liter na autobus lub rower.

      • 4 3

  • Opinia wyróżniona

    tak ważna droga rowerowa powinna mieć szerokość przynajmniej 2,5m (10)

    zgodnie z zaleceniami i przepisami.

    • 71 23

    • powinna mieć 10 metrów! (7)

      • 7 26

      • (1)

        20 metrów co najmniej

        • 9 9

        • powinna byc kwadratowa

          • 9 4

      • 2.5m nakazuje rozporządzenie. (1)

        Jeżeli nie masz problemu z budowaniem niezgodnych z prawem pasów, to może zwęzimy te dla samochodów do 1.5m i zrobimy buspas?

        • 20 2

        • A może by tak wywalić wszystkich rowerzystów z Gdyni?

          • 0 0

      • Powinny być podziemne tunele dla pieszych oraz samochodów (1)

        A górą tylko rowery i hulajnogi

        • 1 7

        • Takie rzeczy to tylko w stalinowskiej Rosji

          • 0 0

      • W Gdyni? Nie ma problemu, dowali się kierowcom

        z zabranej kierowcom kasy się zbuduje, tam gdzie wcześniej były miejsca parkingowe i ulica, teraz się zrobi ścieżkę dla ludzi w obcisłych getrach , bo taka przecież jest polityka szczura od wielu lat

        • 0 0

    • (1)

      Święte słowa. Na 2 mietrach ciężko zaparkować dostawczaka - a będą tam stały regularnie.

      • 10 4

      • Tak, bo ludzie mają taką potrzebę. Ale szczur - niewolnik lewackiej ideologii

        ma w d.... potrzeby ludzi, będzie dalej z uporem maniaka realizował wytyczne aktywistów i organizacji międzynarodowych

        • 0 0

  • Zwariowali

    Ciągi pieszo-rowerowe to chory pomysł.W Osowej chcieli jeszcze puścić autobusy po tym wynalazku.Piesi nie będą bezpieczni.Dla równowagi proponuję puścić rowery na obwodnicę.!

    • 15 1

  • Z filmu wynika że przy okazji Kępę Redłowska

    czeka anihilacja

    • 1 1

  • wielkopolska

    co za bzdury rowezysci jada tylko w jednym kierunku z gory w drugim kierunku pod gore pchaja sie tylko do komunikacji miejskiej bo tak wygodnie wiec po co wydawac kase a dotacje z uni nie dla tej ekipy wszystko zmarnowali co dostali

    • 3 6

  • Nie potrzebujemy kolejnej drogi rowerowej

    tylko zakonczenia remontow drog w okolicy!

    • 6 6

  • W. Gdyni..... (1)

    Jest bardzo dużo miejsc, gdzie urywa się ścieżka rowerowa, i to jest przykre, chyba następne pokolenia powiąza brakujące odcinki...

    • 7 0

    • Powinna urywać się w lesie - bez powrotu. Wywalanie kasy na trasy rowerowe na trasach przelotowych lub w centrum miast to pieniądze wyrzucane w błoto.

      • 1 3

  • Czyli znikną kolejne miejsca parkingowe? kosztem rowerzystów którzy i tak będą jeździć jak do tej pory Wielkopolską w dół bo przecież ścieżka jest z drugiej strony....

    • 6 7

  • Powinni to likwidować bo rowerzyści to już na nic nie zwracają uwagi. Tylko oni się liczą....

    • 3 5

  • Czy Furkal nauczyl sie juz jezdzic rowerem i uzywa kasku? (1)

    Jak spadl z roweru i sie polamal to nie wiedzial co sie stalo, kasku tez nie mial.... Kakie miasto taki oficer rowerowy

    • 5 2

    • kask ogranicza skutki niektórych wypadków ale nie zapobiega wypadkom

      Jakub doznał urazu ręki a nie głowy z powodu ukrytej wady ramy roweru, więc nie pisz bzdur

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum