• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie

Patryk Szczerba
7 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (298)

Przebieg trasy rowerowej od Łowickiej do al. Zwycięstwa w Gdyni

Mat. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Zakończyło się projektowanie kilometrowego odcinka drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej w Gdyni od ul. ŁowickiejMapka do al. ZwycięstwaMapka. To newralgiczne miejsce na mapie rowerowej miasta. Droga będzie poprowadzona po stronie pl. GórnośląskiegoMapka.



Jak pokonujesz rowerem odcinek od Łowickiej do Wielkopolskiej?

Zaprojektowana droga będzie miała tylko kilometr, ale to ważny odcinek, bo wzdłuż ul. Wielkopolskiej jeździ wielu rowerzystów. Na wysokości ul. Łowickiej droga jednak urywa się. Praktycznie wszyscy jadący w kierunku al. Zwycięstwa kontynuują podróż chodnikiem. Mało jest śmiałków zjeżdżających na dwupasmową, ruchliwą ulicę.

Podobne problemy dotyczą jazdy w drugą stronę. Obecnie droga kończy się na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej. Kto jedzie w kierunku Karwin, Dąbrowy czy Wielkiego Kacka, ten lawiruje między pieszymi, co powoduje nieprzyjemne sytuacje i pogłębia wzajemną niechęć.

Zmiany potrzebne od dawna



O uzupełnieniu tego fragmentu o drogę rowerową mówiło się od dawna. W 2019 roku podpisano umowę na projekt wartą 640 tys. zł.

Od początku było wiadomo, że przebudowa omawianego odcinka będzie wiązać się z wieloma wyzwaniami choćby ze względu na ukształtowanie terenu i przechodzącą w tym miejscu linię kolejową.



  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.


Droga rowerowa wzdłuż Wielkopolskiej: jaki przebieg?

  • Zaplanowana droga rowerowa będzie dwukierunkowa i szeroka co najmniej na 2 m.
  • Kierunki zostały rozdzielone szpalerem drzew po to, by zachować drzewa.
  • Będzie biegła po tej samej stronie jezdni, co już istniejąca droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Będzie dowiązana do drogi rowerowej w kierunku Redłowa przy Drodze Gdyńskiej.
  • Jadący do centrum Gdyni będą mogli skorzystać ze skrótu na ul. Kościelnej.
  • Jadący do Sopotu przejadą na przejściu przy wiadukcie kolejowym.


Prace projektowe się skończyły, ale nadal są kontrowersje dotyczące jej przebiegu, który nie podoba się radnym dzielnicy Orłowo i społecznikom ze stowarzyszenia Nasze Orłowo, którzy optują za tym, by była poprowadzona po przeciwległej stronie, obok osiedla Sadyba Orłowska.

Opór mieszkańców i społeczników



- Uważamy, że przeprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej po stronie północnej, czyli od placu Górnośląskiego, piekarni, "Żabki" i innych sklepów będzie błędem - twierdzili na początku projektowania trasy przedstawiciele stowarzyszenia "Nasze Orłowo" współpracujący w tej sprawie z radnymi dzielnicy.
Po tym, jak pojawiły się informacje i wizualizacje drogi rowerowej dyskusja rozgorzała na nowo. Kontrowersje oprócz przebiegu budzi fakt, że a niektórych fragmentach, zamiast wydzielonej drogi rowerowej, powstaną ciągi pieszo-rowerowe lub jednokierunkowe drogi rowerowe.

Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej Spór o drogę rowerową na ul. Wielkopolskiej

Dodatkowo zwracali uwagę na kolizje z wyjeżdżającymi samochodami. Urzędnicy zapewniają, że dla dostawców wyznaczone będą specjalne miejsca do zatrzymania i wyładowania towaru, a same przejścia będą skrócone.



- Wjazd i wyjazd z Placu Górnośląskiego będą wyniesione o zmienionej geometrii, dzięki czemu poprawi się widoczność między rowerzystami a kierowcami włączającymi się do ruchu przy sklepie Żabka. Sam wyjazd zostanie zwężony, a piesi zyskają szerszy chodnik. Ciąg pieszo-rowerowy w tunelu zostanie poszerzony do 3,1 m między ścianą a barierą przeciwochlapaniową. Pozwoli to na swobodne mijanie się pieszych i rowerzystów - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. rowerów.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.
  • Widok na poszczególne odcinki drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej.

Urzędnicy: będzie łatwiej rowerzystom



Cały przebieg trasy miał być dokładnie przeanalizowany.

- Pomocne okazały się doświadczenia z innych gmin oraz analizy tzw. map ciepła, czyli tras naturalnie wybieranych przez rowerzystów. Konieczność kilkukrotnego przekraczania strony drogi na danym dystansie skutkuje dużymi stratami czasowymi, co z kolei powoduje, że rowerzyści chcąc zaoszczędzić czas, wolą jechać trasą bardziej bezpośrednią, nawet jeśli nie posiada ona infrastruktury rowerowej, czyli np. chodnikiem. Chcemy uniknąć tego błędu - wskazuje.


Urzędnicy przyznają jednocześnie, że jednym z argumentów za lokalizacją trasy były kwestie własnościowe. Teren po stronie pl. Górnośląskiego należy do miasta, a po drugiej stronie w części nie, co mogłoby skomplikować całą inwestycję.

Inwestycja będzie dofinansowana



Wiadomo, że inwestycja ma ważne pozwolenie na budowę. Bez dofinansowania z Unii Europejskiej się nie obędzie.

- Inwestycja została wpisana na listę Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych - kończy Jakub Furkal.
Quiz Aktywne Trójmiasto Średni wynik 44%

Aktywne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • No nie wierzę :) wybrali ten odcinek, na którym kręci się najwięcej ludzi

    Tj. po stronie Placu Górnośląskiego panie Furkal, weź pan się wyprowadź gdzie indziej

    • 18 4

  • ja tam widze jakies esy floresy na chodniku

    gdzie ta droga rowerowa? ludzie mamy 21 wiek. nie nakazuje sie jazdy rowerem po chodniku slalomem miedzy pieszymi! to skandal ze takie szkaradztwo powstanie. ja rozumiem ze kierowcy są najważniejsi na swiecie ale bez przesady.

    • 11 6

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Brawo i właśnie tak powinna wyglądać normalna i bezpieczna droga dla rowerów czyli zaraz obok chodnika, Mam nadzieję że miasto Gdynia szybko zrealizuję ten projekt. Prawda jest taka że w Gdyni jest za mało takich normalnych i bezpiecznych dróg rowerowych.

    • 111 90

    • To idealny przykład jak nie powinna (5)

      wąska, kreta, mega kolizyjna.... najbardziej szkoda pieszych..... niby po chodniku sie rowerem nie jezdzi, a to tak naprawde pudrowany zwykły chodnik z nakazem jazdy po nim roweem. Projektant jak i miasto powinien sie wstydzic.
      Najwazniejsze ze kierowcy bedą mieli dla siebie na wyłączność szerokw prostą jezdnie. To sie tylko liczy.

      • 39 55

      • Jaki pudrowane chodnik? Może zobacz jak to wyglada w Danii, Holandii, Belgii, Niemczech (4)

        i w wielu innych państwach Europy. Podpowiem ci ze tak samo, zatem co tobie nie pasuje? Może nad jezdnia maja zbudować autostradę dla rowerów, po trzy pasy w każda stronę? Nie rozumiem dlaczego Polacy są takimi malkontentami? Ciagle coś nie pasuje, ciagle widza dziury w całym! Taki mądry jesteś, to zaproponuj coś tańszego i logiczniejszego zamiast tak po polsku narzekać!

        • 50 11

        • w Danii, Holandii,Niemczech

          buduje się trasy odseparowane od chodników... a nawet jak są współdzielone co się zdarza ale rzadko to są prowadzone prosto! bez szykan, przy samej krawędzi jezdni i nie są to 1.5m paski na 2m chodniku. także jest różnica ogromna.

          Tańsze i logiczniejsze są kierunkowe pasy ruchu dla rowerów w jezdni tak jak to się robi we wspominanych ciebie krajach

          • 6 40

        • W Danii, Holandii, Belgii, czy Niemczech mogliby namalować farbą pasek na środku drogi i by to wystarczyło, bo ani nikt by tam nie chodził, ani nie jeździł samochodem, ani nie parkował.

          U nas trzeba z kolei stawiać słupki, progi, rowy i nie wiadomo co jeszcze, a i tak ludzie będą iść DDR wzdłuż chodnika, a kierowcy na niej parkować.

          • 8 11

        • Ja proponuję by iść zgodnie z kierunkiem wytyczonym przez UM w Gdyni. Auta n parking a kierowcy do autobusów, i tak samo rowery na haki i rowerzyści do komunikacji miejskiej. Mniej kasy na budowanie jakichkolwiek dróg :)

          • 0 4

        • Ale tam wszyscy jeżdżą autami tam nikt nie spaceruje a u nas najwiecej wypadków jest na przejsciach drogowych i rowerowych w tym hulajnóg, bo wszyscy jeżdżą po pieszych

          • 0 1

    • kukla do

      budy!

      • 5 1

    • Nie!

      Powinna być oddzielona od pieszych zielenią i od ruchu ogólnego betonowymi zaporami

      • 7 2

    • serio?Lawirowanie g/..wnem sto razy zmieniaj stronę ulicy meandruj między babciami idącymi do piekarni samochodami dostawców sama radość podobna pseudo ścieżka powstała na kartuskiej między morską a chylońską typowy chodnikowy gniot zastawiany notorycznie przez dostawczaki piesi z siatami i łbem w chmurach łażą i blokują przejazd menelstwo okoliczne chleje pod sklepami ciągle potłuczone szkło do tego kierowczyki z głową w chmurach włączają się do ruchu tak że mało cię nie rozjadą super dzięki za "ułatwienie" od łowickiej z górki to na rowerze leciutko można 45-50 wyciągnąć prosto bez kombinowania bez alpejskich piruetów ale wiadomo równamy do tych co się boją których pojechać więcej niż 15 kmh przeraża i przerasta

      • 8 7

    • To jest ironia czy zartujesz bic brawo za łaske 1 kilometra?

      • 5 3

    • Obok chodnika nie powinno być rowerów bo stwarza to zagrożenie dla pieszych w tym dzieci i zwierząt

      • 1 0

    • Mam nadzieję że niebawem wyrzucimy Szczurka i jego ekipę na zbity ....

      • 0 0

  • Ciekawe kiedy oni zrealizują ten projekt

    • 7 1

  • (2)

    Jeszcze my Mieszkańcy małego Kacka chcemy takich normalnych i bezpiecznych dróg rowerowych które są zaraz obok chodnika bo na Małym Kacku to czasami aż strach jechać rowerem po ulicy bo zawsze się znajdzie jakiś pirat drogowy samochodowy oczywiście.

    • 4 11

    • Jak zawsze masz rację Pawlo Gdynia

      • 2 2

    • Słowo klucz "obok chodnika" - bo tak normalnie się to powinno robić - a nie jak w Gdyni - namalowane na jezdni albo kosztem pasa jezdni.

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Na przecięciach z drogą trzeba koniecznie postawić wielki znak informujący że tu przebiega ścieżka rowerowa (25)

    niestety większość kierowców nie rozgląda się tym samym kwalifikuje się pod kodeks karny za usiłowanie zabójstwa gdyż notorycznie zajeżdżają drogę rowerzystom

    • 52 79

    • Jak najbardziej absolutnie się z tobą zgadzam

      • 12 20

    • (12)

      Święci rowerzyści myślą, że dojeżdżając do przejazdu mają z automatu pierwszeństwo. A tu cyk art. 27 ust. 1 "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe".
      Widzicie to magiczne słowo? Nie? Pomroczność jednośladowa? Pomogę. "Znajdującemu się na przejeździe".
      Biało na czarnym widać, że kierowca ma ustąpić pierwszeństwa jedynie rowerzystom już przejeżdżającym, a nie tym dopiero zamierzającym.
      Jak zwykle rowerzyści krzyczą o prawie zaś sami nie dość, że go nie znają to sami jeszcze się do niego nie stosują.
      Przepoconych obcisłych gaci bez kasku nie pozdrawiam.

      • 27 25

      • Jak czytasz połowę kodeksu drogowego to takie masz pojęcie (2)

        TO co przytoczyłeś dotyczy drogi rowerowej przecinającej drogę samochodową w poprzek. Z kolei pojazdy skręcające muszą ustąpić pierwszeństwa wszystkim:
        "Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża."
        Wyjaśnienie: Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w takiej sytuacji, nawet jeśli w danym miejscu nie ma przejścia dla pieszych, to jedno z najsurowiej karanych wykroczeń. Kara za to wykroczenie to 1500 zł mandatu (3000 zł w warunkach recydywy) i za każdym razem 15 punktów karnych.
        ORAZ
        "Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla pieszych i rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić."

        • 23 7

        • (1)

          A bar..ie wiesz ze jak nie ma sciezki dla rowerow na przejsciu to musisz zejsc i prowadzic rower? Czy jak większość mat...ów przejezdzasz?

          • 2 1

          • ile wypadków śmiertelnych w ostatnich 20 latach miało miejsce w wyniku tego haniebnego zachowania ?

            • 0 2

      • Doczytaj dalej cały artykuł

        A także definicję znaku A-7 (czyli wyjazdu z drogi podporządkowanej)

        • 2 2

      • (6)

        Więc jak potrącisz rowerzystę na przejeździe to oznacza że był na przejeździe i miał pierwszeństwo, którego nie udzieliłeś. No chyba że to rowerzysta wiedzie w bok samochodu.

        • 11 1

        • (4)

          To, że ktoś ma pierwszeństwo, nie oznacza, że może wyłączyć myślenie i wjechać prosto pod koła. Bo samochód nie stanie w miejscu. A niestety widzi się takie sytuacje coraz częściej. Przed przejazdem należy zwolnić, rozejrzeć się i upewnić, że można przejechać nie stwarzając zagrożenia dla siebie i innych. Tymczasem bezmyślność rowerzystów poraża. Gdzie działania prewencyjne i akcje uświadamiające, pytam się?

          • 11 11

          • Przed przejazdem dla rowerów

            Kierowca ma zachować szczególną ostrożność i zwolnić jeśli jest to wymagane.

            • 11 4

          • I oczywiście robisz to na obwodnicy przed każdym skrzyżowaniem?

            Czy Ty jesteś wyjątkowy i to co mają robić wszyscy Cię nie dotyczy?

            • 1 5

          • A rower to niby stanie w miejscu? Jak kierowca ma ustąpić, to może to on jednak powinien przed przejazdem rowerowym zwolnić, rozejrzeć się i upewnić że może jechać?

            • 6 5

          • Daj spokój przeciez rowerzyści nie maja mozgow to jak maja myśleć

            • 2 3

        • Wtedy szybko ucieknie i zostajesz bez niczego - nie ma numerów rejestracyjnych i na pewno ubezpieczenia OC !!!!!!!

          • 0 0

      • Brawo! Co sie dziwisz jak przepocone maja gacie to co dopiero z mózgiem sie dzieje.

        • 2 1

    • trzeba koniecznie postawić wielki znak (1)

      Znak STOP dal samochodów.

      • 13 7

      • Dla rowerzystów

        • 8 12

    • A rowerzyści się rozglądają? Sam widziałem niedawno dziewczynę, która pełną petą grzała po chodniku i wjechała w ten sposób na przejście bo zielone, nie zwolniła, nie spojrzała, kompletny amok. Pomijam, że stworzyła zagrożenie dla pieszych bo dojechała w ten sposób do rogu zza którego wychodzili akurat ludzie i parę sekund później byłoby bum.

      • 6 4

    • Skąd masz te dane o "większości kierowców", prawniku-amatorze? Z brudnego palca?

      • 3 1

    • Wielokrotnie miałem niebezpieczną sytuację w której samochód zajeżdżał mi drogę na oznakowanej drodze rowerowej

      z sygnalizacją, gdy to ja miałem zielone światło !!!

      • 4 0

    • 52 osoby które na ten moment nie zgadzają się z opinią, chcą bezkarnie mordować ludzi na oznakowanych przekazach (1)

      epidemia choroby psychicznej ?

      • 1 2

      • Ignorancji.

        • 0 2

    • Niestety to słabszy powinien uważać --jak w przyrodzie !!!!!! (1)

      • 0 2

      • a silniejszy w 3 tonach stali szykuje wiaderko wazeliny by do końca życia wystarczyło ?

        • 0 0

    • (1)

      To co powiedziec bara..m z rowerami, dzisiaj zatrzymalem sie aby przepuscic pieszą i malo nie została potrącona bo bar..n na rowerze nie mial zamiaru ustąpić jej pierwszeństwa. Świete kro..y rowerzyści.

      • 2 0

      • ale to wtedy on popełnia wykroczenie i niech on się martwi o konsekwencje

        ty lepiej pilnuj siebie i nie wjeżdżaj na oznakowaną drogę rowerową gdy ci mają zielone światło

        • 0 1

  • Furkal jest tym pełnomocnikiem czy nie?

    Raz go Szczurek odwołuje, innym razem głaszcze, bo mu potrzebny w SWS. Dziwne te układy. A infra rowerową gdyńska i tak dalej trzyma poziom żenady.

    • 8 1

  • Gdynia = samochodoza. (5)

    Nie ma praktycznie żadnych rozwiązań transportowych poza samochodozą. Jak to zrozumieć? Follow the money.
    Lobby samochodowe płaci na to, żeby klienci mogli kupować więcej i więcej aby oni mogli zarabiać więcej i więcej. Dla samochodów potrzebne są ulice a więc im więcej ulic tym więcej samochodów. Czyli też -- więcej zysków dla producentów samochodów. Tak to prymitywnie działa.

    • 11 21

    • Do lasu jedź na rowerze i nie zawracaj głowy

      • 5 4

    • (1)

      Zabawne, lobby samochodowe w Gdyni ? Jak już to anty. Chyba nie jeździsz samochodem po tym mieście. Jest to koszmar. Wszystkie wprowadzane zmiany utrudniają jazdę. Co innego to kwestia alternatyw. Sam szukałem możliwych opcji aby zamienić samochód na transport publiczny... nie dało się tak żyć. To miasto ma lobby anty - mieszkańcy. Niezależnie jaki środek transportu wybiorą.

      • 4 6

      • to nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet do realizacji niepotrzebnych przejazdów

        (na krótkie odległości) jest najważniejszym źródłem utrudnień życia innych kierowców a także innych mieszkańców miasta.

        • 0 0

    • Gdynia = samochodofobia (1)

      Nie pisałbyś bzdur gdybyś był kiedyś w Gdyni. Wyraźnie widać które lobby ma poparcie w UM

      • 1 1

      • to kierowcy kierowcom najbardziej życie utrudniają

        gdy jadę rowerem kierowcy mi nie przeszkadzają, kiedy jadę samochodem to wielokrotnie muszę stać za nimi w kolejce do zmiany świateł.

        • 0 0

  • (9)

    No i właśnie tak jak w tym projekcie właśnie tak powinny wyglądać wszystkie drogi rowerowe normalne i bezpieczne czyli zaraz obok chodnika, Mam nadzieję że będzie więcej takich cywilizowanych dróg dla rowerów w naszym mieście bo te co są na jezdni namalowane czerwoną farbą to przecież to są drogi śmierci.

    • 4 15

    • dorosniesz to zrozumiesz jak bardzo sie mylisz (7)

      to najgorsze rozwiazanie z mozliwych.

      • 8 4

      • (1)

        Jak dla mnie to dobre rozwiązanie

        • 2 6

        • bo na 99% jestes zwykłym chodnikowcem, a nie rowerzystą

          • 3 0

      • jest gorsze: brak jakiejkolwiek drogi dla rowerów i poszerzanie ulic dla samochodów (4)

        to prowokuje lekceważenie limitów prędkości przez kierowców

        • 3 4

        • (3)

          Gdzie ostatnio widziałeś takie rozwiązanie? Daj mi proszę przykład. Jeżdżę samochodem po Trójmieście i nie zauważyłem żeby ktoś poszerzał ulice, i to jeszcze pomijając budowę drogi rowerowej?

          • 1 1

          • słowackiego gdansk (2)

            zlikwidowano droge dla rowerow by wybudowac rozbieg dla samochodow (zjazd z obwodnicy od strony Gdyni w strone wrzeszcza)

            • 1 1

            • (1)

              i bardzo dobrze

              • 1 1

              • no i kolarze jadą słowackiego w dół po jezdni bardzo dobrze nie ma ścieżki jest jezdnia bardzo dobrze droga miejska to nie autostrada

                • 0 0

    • Wiele osób na pewno się ze mną zgadza

      • 2 1

  • te mapy ciepła to genialna sprawa (1)

    teorie na bok a fakty jak na dłoni - to powinno być podstawowe narzędzie dla urzędników tylko oczywiście trzeba prawidłowo wnioski wyciągać

    • 4 0

    • Ok, tylko z czego mają tą mapę ciepła?

      I kolejne pytanie, jak rozróżnili kierunki, w których jadą rowerzyści...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum