• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa jak jezdnia i torowisko. Nowe przepisy od 21.09

Joanna Karjalainen
5 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże. Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże.

21 września 2022 wchodzą w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według nowych zapisów przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób będzie traktowane jako wykroczenie.



Czy zmiany w przepisach dot. dróg rowerowych to dobry pomysł?

Dotychczas brakowało jasnych wytycznych dotyczących przekraczania drogi rowerowej przez pieszych. Nierzadko można spotkać osoby przechadzające się po drodze dla rowerów w taki sposób, jak gdyby była to część chodnika. Czy aktualizacja przepisów zmieni ten stan rzeczy i pomoże zmniejszyć liczbę kolizji na drogach dla rowerów?

Zmiana w przepisach zbliży status drogi dla rowerów do tego, jaki ma jezdnia czy torowisko. Od 21 września przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone tylko w wyznaczonych do tego miejscach, a przekraczanie drogi rowerowej poza obrębem przejścia dla pieszych będzie traktowane jako wykroczenie zagrożone mandatem w wysokości 50 zł.

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Nie wolno przebiegać ani przechodzić zbyt wolno



Według nowych przepisów piesi będą mogli przechodzić przez drogę dla rowerów w najkrótszy możliwy sposób - nie można więc swobodnie przechadzać się po niej. Co więcej, niedozwolone stanie się korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez drogę rowerową. Nie wolno będzie przebiegać przez drogę rowerową, a także... zwalniać kroku i zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez nią.

Biorąc pod uwagę nowe przepisy, można spodziewać się, że od tej pory kolizja pieszego z rowerzystą na drodze rowerowej może być traktowana domyślnie jako spowodowana z winy pieszego.

Aktualnie art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmi następująco:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych.
Od 21 września będzie brzmiał tak:

Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej



Przejście... sugerowane



Czy zmiany w przepisach, nakazujące pieszym przechodzenie przez drogę dla rowerów wyłącznie w wyznaczonych miejscach, sprawią, że na drogach rowerowych w całym kraju będą malowane przejścia dla pieszych? Nie, ponieważ w Kodeksie drogowym umieszczono nowe pojęcie: przejście sugerowane. Według oficjalnej definicji jest to:

nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Zmiany na lepsze? To się okaże



Nie ulega wątpliwości, że regulowanie statusu drogi dla rowerów jest korzystne dla rowerzystów, którzy stosunkowo często borykają się z problemem pieszych, swobodnie spacerujących po drodze rowerowej. Pozostaje jednak pytanie, czy zmiany w przepisach pociągną za sobą korzystne zmiany, czy raczej doprowadzą do zaostrzenie ewentualnych sporów pomiędzy użytkownikami rowerów i pieszymi.

Opinie (393) ponad 10 zablokowanych

  • Nie (1)

    byłoby tych i**otyzmów, gdyby rowery jako pojazdy jeździły jak kiedyś - po jezdni!

    • 11 1

    • jeżdżą, jeżdżą, ale bywają często wyprzedzani na gazetę lub "obtrąbowywani" klaksonami

      przez niecierpliwych kierofczyków

      • 1 0

  • A co z rowerami w parku na alejce zaptasza

    W parku Orunskim to trudno przejść sklejka bo rowerzyści jeżdżą bez pomysłu szybko i z dźwiękiem spacerowicz musi uciekać bo rowerzyści z pieskiem na smyczy mają pierwszeństwo co spacerowicz naszego pięknego parku myślą zaznaczam że ścieżka rowerowa jest tylko obok parku prosimy o reakcję straży miejskiej bo jej jeszcze nie widziałam A jestem często szczególnie w sobotę i niedziele

    • 10 2

  • Spoko

    To niech sie teraz wynosza z jezdni.

    • 7 1

  • Jako rowerzysta

    ciągle widzę innych rowerzystów przejeżdzających przez przejścia na czerwonym świetle. Myślę, żę sporo wszyscy mają za uszami - od przechodniów po kierowców. Jednak ogólnie to jednak chyba rowerzyści od biedy najlepiej się zachowują na drodze. Co do przepuszczania na przejściach zawsze przepuszczam - jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie. Nie bądźmy jak jacy pożal się Boże "politycy" ;)

    • 3 12

  • zapraszam na Chłopską, na której przeploty ścieżki rowerowej z chodnikiem idą na rekord (3)

    już teraz dżentelmeni rowerowi śmigają szybciej niż tramwaje odganiając pieszych, za chwilę będą ich rozjeżdżać.
    Nie rozumiem statusu rowerzystów, którzy nie potrzebują żadnych uprawnień i nie przestrzegają żadnych przepisów. Podobnie jak hulajnogi. Patologie rosną w siłę.

    • 14 5

    • dokładnie. powinni mieć uprawnienia jak kierowcy by zabijać ponad 3tys osób rocznie. (2)

      rowerzyści przepisów rzekomo nie znają, nie mają też uprawnień a patrz jakoś nie zabijają. wytłumacz ten fenomen.

      rowerzyści w 2020 jak i w 2021r nie zabili żadnego pieszego... kierowcy dla porównania odpowiednio 680 i 620 pieszych w tym prawie 40 na chodnikach! jak to wyjaśnić?

      • 4 2

      • może trochę masa mniejsza? (1)

        może na policję się nie zgłasza?
        to że usiłujesz wyśmiać problem, nie znaczy, że go nie ma.

        • 1 2

        • a co ma masa do tego skoro samochodem nie wolno jeździć po chodniku

          wypadku śmiertelnego się nie zgłasza?

          • 0 0

  • a rowerzysci niech sie nauczą

    korzystać z hamulców swiateł i dzwonków bo to co reprezentuja na Jaskowej Dolinie to zenada

    • 8 1

  • (1)

    genialne
    najpierw powstały rowerowe autostrady kosztem chodników
    a teraz za próbę przemieszczania się piesi będą karani

    • 13 3

    • i kto na tym najlepiej wyszedł?

      kierowcy mają całą jezdnie dla siebie. reszta niech się męczy na współdzielonych chodniczkac

      • 0 0

  • rowerzysci i tak swoje

    zapraszam fanów rowerów by spróbowali pieszo przejść przejściem dla pieszych na plażę od Brzezna po jelitkow, albo wymuszanie miejsca na chodniku bo książę po trawie nie będzie jeździł jak chodnik ma 50cm szerokosci

    • 7 2

  • Następne zmiany, których ...

    ...nikt nie będzie przestrzegał, a egzekwowane będąc okazyjnie, tzw. bicie piany ...nic więcej.

    • 4 0

  • Skoro jak drogi to rozumiem, że (3)

    (1) gdy pieszy zbliża się do przejścia dla pieszych rowerzysta zobowiązany jest do zatrzymania się i przepuszczenia pieszego (2) gdy nie ma przejścia dla pieszych 50 czy 100 metrów (nie pamiętam już) od najbliższego pieszy może przekroczyć z zachowaniem ostrożności drogę w miejscu nieoznakowanym a gdy jest on na jezdni rowerzysta zobowiązany jest do zatrzymania się (3) a kiedy święte krowy podobnie jak inni uczestnicy ruchu o takich przywilejach będą płacić obowiązkowe OC?!

    • 12 2

    • Ad punktu 1) Kiedy wchodzi na przejście, a nie kiedy się do niego zbliża. Częsta manipulacja tym przepisem.

      • 0 0

    • OC to akurat większość by chciała płacić tylko firmy ubezpieczeniowe nie chcą takiego OC sprzedać.
      Chodzi o to, że rowery nie są rejestrowane.

      Więc to by było OC na kierowcę (człowieka a nie pojazd) w dodatku płacił by tylko ten kto deklaruje, że chce jeździć (bo nie każdy jeździ).
      Czyli kupujesz jedno ubezpieczenie i możesz jeździć wieloma pojazdami (w sumie logiczne i niektóre kraje tak robią).
      Gdy nie jeździsz to nie kupujesz OC.

      Problem w tym, że ubezpieczyciel woli aby człowiek musiał płacić OC wielokrotnie - osobno dla każdego pojazdu, bo na kilku ubezpieczeniach zarobi więcej niż na jednym. No i dla ubezpieczyciela lepiej aby klient musiał to OC płacić cały czas nawet gdy nie jeździ (np za chwilowo niesprawny samochód który stoi w garażu i czeka na lesze czasy).

      • 0 0

    • Na przejściu jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa ale nie do zatrzymania.

      Ustąpienie pierwszeństwa oznacza dostosowanie własnej prędkości tak aby osoba której się ustępuje nie musiała zmieniać swojej prędkości w celu uniknięcia kolizji.

      Gdy jedziesz na rowerze zwykle nie ma potrzeby zatrzymywania się aby druga osoba zdążyła przejechać lub przejść przed tobą, rower jest wąski, a i pieszy nie zajmuje dużo miejsca. Czas potrzebny pieszemu na przejście 60-70cm (tyle co szerokość roweru) to zaledwie pół sekundy, wystarczy więc aby rowerzysta widząc pieszego na kursie kolizyjnym minimalnie zwolnił i przejechał pół sekundy później.

      Biorąc pod uwagę że przejścia występują niemal wyłącznie na ulicach (praktycznie nie ma przejść przez drogi rowerowe) to rowerzysta jadący po ulicy gdy chce ustąpić pieszemu w ogóle nie musi zwalniać - wystarczy że przejedzie trochę bliżej środka jezdni albo trochę bliżej krawężnika i w ten sposób ustąpi pieszemu pierwszeństwa zwyczajnie go omijając.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum