• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga rowerowa jak jezdnia i torowisko. Nowe przepisy od 21.09

Joanna Karjalainen
5 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże. Czy zmiany w przepisach polepszą, czy raczej pogorszą sytuację na drogach rowerowych? To się okaże.

21 września 2022 wchodzą w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Według nowych zapisów przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób będzie traktowane jako wykroczenie.



Czy zmiany w przepisach dot. dróg rowerowych to dobry pomysł?

Dotychczas brakowało jasnych wytycznych dotyczących przekraczania drogi rowerowej przez pieszych. Nierzadko można spotkać osoby przechadzające się po drodze dla rowerów w taki sposób, jak gdyby była to część chodnika. Czy aktualizacja przepisów zmieni ten stan rzeczy i pomoże zmniejszyć liczbę kolizji na drogach dla rowerów?

Zmiana w przepisach zbliży status drogi dla rowerów do tego, jaki ma jezdnia czy torowisko. Od 21 września przejście przez drogę dla rowerów będzie dozwolone tylko w wyznaczonych do tego miejscach, a przekraczanie drogi rowerowej poza obrębem przejścia dla pieszych będzie traktowane jako wykroczenie zagrożone mandatem w wysokości 50 zł.

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Nie wolno przebiegać ani przechodzić zbyt wolno



Według nowych przepisów piesi będą mogli przechodzić przez drogę dla rowerów w najkrótszy możliwy sposób - nie można więc swobodnie przechadzać się po niej. Co więcej, niedozwolone stanie się korzystanie z telefonu podczas przechodzenia przez drogę rowerową. Nie wolno będzie przebiegać przez drogę rowerową, a także... zwalniać kroku i zatrzymywać się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez nią.

Biorąc pod uwagę nowe przepisy, można spodziewać się, że od tej pory kolizja pieszego z rowerzystą na drodze rowerowej może być traktowana domyślnie jako spowodowana z winy pieszego.

Aktualnie art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmi następująco:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych.
Od 21 września będzie brzmiał tak:

Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.

Powstanie droga rowerowa wzdłuż Jana z Kolna i Marynarki Polskiej



Przejście... sugerowane



Czy zmiany w przepisach, nakazujące pieszym przechodzenie przez drogę dla rowerów wyłącznie w wyznaczonych miejscach, sprawią, że na drogach rowerowych w całym kraju będą malowane przejścia dla pieszych? Nie, ponieważ w Kodeksie drogowym umieszczono nowe pojęcie: przejście sugerowane. Według oficjalnej definicji jest to:

nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Zmiany na lepsze? To się okaże



Nie ulega wątpliwości, że regulowanie statusu drogi dla rowerów jest korzystne dla rowerzystów, którzy stosunkowo często borykają się z problemem pieszych, swobodnie spacerujących po drodze rowerowej. Pozostaje jednak pytanie, czy zmiany w przepisach pociągną za sobą korzystne zmiany, czy raczej doprowadzą do zaostrzenie ewentualnych sporów pomiędzy użytkownikami rowerów i pieszymi.

Opinie (393) ponad 10 zablokowanych

  • Czy teraz rowerzyści będą musieli mieć (4)

    karty rowerowe, ubezpieczenie, przegląd itp?

    • 9 2

    • nie , nie będą musieli (1)

      zajmij się kierowcami, którzy nie mają wykupionego OC mimo takiego obowiązku (jest ich około 20% ogółu)

      • 1 2

      • Skoro łamią prawo, to nimi powinna zająć się stosowna służba. Tu nie zajmujemy się kierowcami, tylko rowerzystami. Którzy dla pieszych są zmorą nie mniejszą, niż kierowcy, i większość ma dokładnie tę samą mentalność i kulturę, które tak krytykują u kierowców.

        • 0 0

    • by zabijac jak kierowcy?

      • 1 1

    • a kierowcy kaski.

      • 0 0

  • Od ubiegłego roku kierowca musi ustępować tylko rowerzystom znajdującym się na przejeździe. (3)

    Art. 27. o ruchu drog.
    Zachowanie kierującego przed i na przejeździe dla rowerzystów
    1.
    Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.
    1a.
    Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
    2.
    (uchylony)
    3.
    Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.
    4.
    Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

    • 3 1

    • a kierowca innemu kierowcy tylko jak będzie na skrzyżowaniu ;) (1)

      jak będzie 10cm przed skrzyżowaniem to juz mu nie przysługuje pierwszeństwo mimo pierwszeństwa ;)

      jakie masz iq?

      • 1 0

      • Mam takie ,że nie wjadę w niego mimo ,że mam pierwszeństwo ,szanuję swoje zdrowie i jego ;)

        • 0 1

    • Zainteresuj się tym co to znaczy ustąpić pierwszeństwa.

      Pociągowi też ustępuje tylko gdy pociąg jest na przejeździe kolejowym.

      Do ustąpienia pierwszeństwa może dość tylko w miejscu w którym przecinają się tory jazdy 2 pojazdów. Nigdy przed nim, ani za nim.

      Ustąpić pierwszeństwa oznacza, że trzeba tak dostosować własną prędkość aby w miejscu gdzie tor jazdy przecina się z torem jazdy innego pojazdu nie doszło do kolizji i aby ten drugi pojazd nie musiał zmieniać własnej prędkości.
      Czyli trzeba zwolnić i pozwolić aby inny pojazd przejechał przed tobą, a w razie potrzeby zatrzymać się całkiem. Czasami jeśli jest taka możliwość można też przyspieszyć i przejechać przed tym pojazdem któremu się ustępuje - w tym przypadku jest istotne, że nie można zmuszać drugiego kierowcy do hamowania (czyli żadnego przejeżdżania tuż przed nim ani jazdy na zderzenie i przyspieszania w ostatnim momencie - jeśli chcesz ustąpić przyspieszając musisz to zrobić tak aby ten drugi widział, że nie dojdzie do kolizji).

      • 1 0

  • Standard prawny który obowiazuje w europie zachodniej od ponad 40 lat a oni sie zastanawiaja czy to dobrze? (1)

    Droga rowerowa to droga komunikacyjna jak ulica !! I te przepisy powinny byc wprowadzone 20lat temu!
    problemem zato jest to ze dróg rowerowych jest jak na lekarstwo w miastach!!

    • 3 7

    • Te przepisy zostały wprowadzone w 1988roku czyli nie 20 a blisko 35 lat temu.

      Tyle, że wprowadzili przepisy jednakowe jak na zachodzie (ratyfikowali specjalną międzynarodową konwencję) ale nie zrobili akcji informującej o tym kierowców.

      A teraz chcą to nadrobić - formalnie nie wprowadzają żadnych zmian ale informują, że robią zmiany aby kierowcy zapoznali się z przepisami obowiązującymi od 35 lat.

      • 0 0

  • kolejna próba tworzenia przepisów w oparciu o błędną doktrynę separacji pieszych, rowerzystów i kierowców (2)

    W dobrze zarządzanych miastach piesi i rowerzyści są traktowani priorytetowo, w centrach miast wdraża się program stopniowego uwalniania ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów i promuje się takie rozwiązania jak ulice rowerowe, woonerfy, ciągi piesze z dopuszczeniem ruchu rowerów etc. etc. a także stosuje się rozwiązania sprzyjające cyklistom tak, by wielu ludzi rezygnowało z niepotrzebnych przejazdów samochodem na małe odległości i przesiadało się na rower. W źle zarządzanych miastach tworzy się szerokie arterie ruchu kołowego (2x2 pasy plus dodatkowe pasy do skrętu w lewo i w prawo na skrzyżowaniach), które wywołują efekt barierowy i pogarszają warunki ruchu niezmotoryzowanych. w takich miastach cykliści mają teoretyczne prawo poruszania się po jezdni, ale nie ma tam elementarnych warunków bezpieczeństwa dla nich, dlatego uciekają na chodniki i mamy to co mamy - niechlubne wysokie miejsca w statystykach wypadków drogowych. Całe szczęście, że w Gdańsku jest coraz więcej osób rozumiejących potrzebę zakwestionowania dominacji samochodów w mieście i dzięki temu tworzone są przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych na poziomie jezdni: patrz okolice Bramy Wyżynnej.

    • 4 5

    • Taaa (1)

      Wypadki są , bo nie szanujemy prawa ani siebie samych . Większość jest pieszymi ,kierowcami ,rowerzystami co jakiś czas .Rozgraniczanie ludzi na tych czy tych jest błędne .

      • 1 1

      • polityka polegająca na priorytetowym traktowaniu komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w mieście ma sens

        Zyskują na niej także kierowcy, którzy zauważają, że w takich warunkach nie ma sensu wykonywać tzw. niepotrzebnych przejazdów samochodem (na krótkie odległości) i wszyscy na tym zyskują. To się fachowo nazywa strategia "win-win" - Holandia jest krajem, w której są najlepsze na świecie warunki korzystania z samochodu, chociaż jest znana także z tego, że są tam najlepsze warunki jeżdżenia rowerem, nie mówiąc o wysokim komforcie i bezpieczeństwie ruchu pieszych.

        • 1 0

  • Zamiast zdrowego rozsądku

    - chore przepisy

    • 7 1

  • Lupienie (1)

    Zapewne chodzi o zlupienie spoleczenstwa rekami milicji.

    • 2 0

    • dla 50zł?

      wystarczy postawić policjanta przy przejściu i można juz 100mandatów na minute naliczać za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych po1500zł każdy. a jeszcze łatwiejsza kasa to na parkowaniu. Pierwsze lepsze osiedle i 100zł za nieprzepisowe parkowaniu można masowo wystawiać.

      • 1 0

  • Czy rowerzyści posiadają ubezpieczenie obowiązkowe OC w razie wypadku z pieszym ??? (2)

    • 11 1

    • większość pewnie tak mimo że nie jest obowiązkowe

      a czemu nie zapytasz czy piesi mają?

      • 2 0

    • Nie, bo żaden ubepieczyciel takiego nie sprzeda

      Takie ubezpieczenie rowerzysty - czyli człowieka a nie pojazdu, sprawiło by że ten człowiek nie musiał by już kupować innych polis OC gdy jedzie innym pojazdem.

      To był by bardzo niebezpieczny precedens - za chwilę ubezpieczenia samochodów stały by się niepotrzebne bo ubezpieczyli by się kierowcy którzy chcą nimi jeździć.

      • 1 0

  • Niestety obawiam się pogorszenia (1)

    Rowerzysci bardzo często lekcewaąż przepisy czy mówiąc dosadniej maja je w pupie.

    • 9 2

    • nawet jeśli rowerzysta lekceważy przepisy, to nie sprawia istotnego zagrożenia dla innych użytkowników drogi/ulicy miejskiej

      rowerzysta raczej nie jest w stanie jechać lekceważąc limit prędkości 30 km/h lub 50 km/h po jezdni. Przeciętna prędkość rowerzysty miejskiego bardzo rzadko przekracza 24 km/h, chyba że jedzie "z górki".

      • 0 0

  • No ale u nas ddr to prawie zawsze pasek poprowadzony slalomem na chodniku

    także w rzeczywistości nie będzie możliwości stosowac się do tego przepisu nawet jak by ktoś bardzo chciał.

    • 5 0

  • Jak oznaczone będzie przejście sugerowane? (3)

    To znaczy skąd mam wiedzieć, że mi się je sugeruje?

    • 12 0

    • zebra bez znaku pionowego d6 (2)

      czyli tak jak obecnie jest. po prostu dostosowują przepisy do wybudowanych bubli czyli zebr bez znaków pionowych. zamiast dostawiać znaki żeby przejście mogło być przejściem zmieniają przepisy.

      • 2 0

      • Nie, znaki poziome to też oznaczenie (1)

        Podobno ma być sugerowane np. obniżonym krawężnikiem. I będzie można tam przechodzić nawet jeśli jest bliżej niż 100 m od oznaczonego przejścia, z tym, że bez pierwszeństwa. Widzicie problem? Każdy wyjazd z posesji można wziąć za "sugerowane" przejście. Więc czy przejście było sugerowane będzie zależało od widzimisię policjanta.

        • 0 0

        • Przejście sugerowane nie różni się niczym od braku przejścia.

          Po prostu chcą ludzi nauczyć, że gdy nie ma znaku to przez ulicę można legalnie przechodzić gdzie się chce - tylko że nie ma pierwszeństwa podczas takiego przechodzenia.

          Nawet jak sobie taką śmieszną nazwę wprowadzą to formalnie niczego to nie zmieni, nadal będzie się przechodzić na takich samych zasadach jak zawsze.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum