• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach

Maciej Korolczuk
15 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (606)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
  • Stacja Mevo na Hucisku. Rowery są, ale aplikacja ich nie widzi, bo są rozładowane.
  • Tak wyglądała mapa dostępności Mevo w czwartek wieczorem. Szare kółka to puste stacje Mevo. Czerwone wskazują stacje, gdzie stoi choć jeden rower. Białe to pojedyncze rowery. Gołym okiem widać, że rowerów brakuje.

Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na czas testów powinien zostać wprowadzony limit wypożyczeń?

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia testów zewnętrznych rowerów Mevo, a użytkownicy już zgłaszają duże kłopoty z dostępnością rowerów. Z jednej strony to efekt niewydolnego serwisu, który dopiero uczy się sprawnej wymiany i ładowania baterii. Z drugiej strony do braku rowerów na ulicach i stacjach przyczyniają się też sami użytkownicy.

W jaki sposób?

Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.

Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.

Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.

W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.



Po to są testy, by eliminować błędy



- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.

- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.


Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:

  • rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
  • rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
  • niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
  • błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem

- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
  • Trzy osoby na jednym rowerze - to też problem, z którym musi sobie poradzić operator systemu.
  • Zdarzają się też pierwsze akty wandalizmu i porzucania rowerów w krzakach.

Kłopoty także z Centrum Kontaktu



Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.

- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.

System odrzuca karty płatnicze



Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:

  • zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
  • zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).

- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
07:26 16 WRZEśNIA 23

Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)

Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje
Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje

Miejsca

Opinie (606) 5 zablokowanych

  • ? (4)

    Ale co jest nie tak z naszym miastem/mieszkańcami? W tyłu miejscach w Europie i nawet w Polsce można wypożyczać rowery, tylko u nas znowu coś. Czy my reprezentujemy jakiś inny gatunek?

    • 18 4

    • Tak

      • 1 0

    • To z samorządem jest coś nie tak. Nie widać? Czego się tkną - wszystko spie*rzone. Wystarczyło dać ograniczenie godzinowe na testach.

      • 6 0

    • Mamy najlepsze władze na świecie w tej naszej Małej Sycylii

      • 4 0

    • Wystarczy poczytać komentarze tutaj, od razu jest dobry pogląd na mentalność mieszkańców Trójmiasta.

      • 1 2

  • Przepraszam ale czy tym zarządzają id io ci? (5)

    Przecież poprzednie artykuły sugerowały, że w czasie testów tez są ograniczenia czasowe.

    Ja nie wiem co się dzieje z Polakami - poziom IQ spada gwałtownie, co widać nie tylko po komentarzach na tym portalu, ale w oficjalnych wypowiedziach czy pisemnych odpowiedziach urzędników.

    Ostatnio pytałem się o 2 konkretne rzeczy, by uściślić stan faktyczny.

    1 co to są tworzywa piankowe, bo według ustalonych zasad mają być wrzucane do odpadów zmieszanych (w przeciwieństwie do styropianu jeśli jest wypełnieniem paczek)

    2 Czy urząd wspomniany w ustawie czy na stronach gov, to także UM czy TYLKO komisarz KBW, bo zgłosić chęć udziału w glosowaniu korespondencyjnym, należy zgłosić do mitycznego urzędu

    Oczywiście na proste pytanie NIE dostałem odpowiedzi tylko jakieś ogólniki.

    • 12 2

    • po co jest w końcu rejestracja z kartą, jak nie po to by sciągać opłatę ponad limit? (4)

      • 4 0

      • (3)

        By pobierać opłatę za pozostawienie roweru poza stacją

        • 2 1

        • a pobierają? (2)

          skoro rower się nie przemieszcza, to po jakimś czasie powinien być wylogowany, skoro użytkownik nie opłaca za minuty ponad te darmowe

          • 7 0

          • (1)

            I tu jest luka. Wypozyczenie nie zakonczone, stoi poza stacja ale kary nie ma bo wypozyczenie trwa

            • 4 0

            • ale jaka luka znowu - jak było z mevo 1... przecież nie były blokowane

              • 0 0

  • Wczoraj świetnie, a dzisiaj...

    W całym Sopocie 0, w centralnych dzielnicach Gdyni 2, w Gdansku podobnie...

    • 11 1

  • Marnowanie kasy (5)

    Wciąż nie rozumiem czemu z moich podatków płaci się prywatnej firmie by mogła uruchomić biznes? Czyli jeśli ja będę chciał knajpę itp. otworzyć to miasto też mi da kasę na start? :P
    Za pieniądze mieszkańców powinny być dopłaty do rowerów elektrycznych dla mieszkańców a nie firmy prywatnej z zagranicy...

    • 19 2

    • A jak miasto buduje drogi, to też płaci prywatnej firmie za wylanie asfaltu żebyś mógł jeździć, i to nie jest problem? (4)

      • 2 7

      • (3)

        Dziwię się że uznales to za kontrargument na poziomie... to dziecinny argument. Inwestycje w infrastrukturę oraz niezbędne usługi to co innego niż sponsorowanie prywatnej firmy, która powinna działać za własną kasę i żyć z zysku lub upaść gdy go nie ma. Rower na wynajem to nie jest niezbędna usługa bo od tego jest transport publiczny

        • 4 2

        • (2)

          W definicji rower miejski to uzupełnienie komunikacji zbiorowej. To chyba jest jakiś argument za dopłatą. Jeśli będzie dostępny, to ja będę korzystał dużo częściej niż z ZKMu. Co do prywatnego roweru elektrycznego, to np. Gdynia ma dofinansowanie wg. zgłoszeń. Ale prywatny rower nie rozwiązuje problemu komunikacji dojazdowej. Na bank zawiną w ciągu roku. Dlatego ten rowerowy zbiorkom jest naprawdę fajny do załatwienia większości spraw. Wczoraj było rewelacyjnie.

          • 1 2

          • (1)

            No ja jeżdżę tylko prywatnym rowerem zwykłym lub elektrycznym, od dawna z komunikacji nie korzystałem. A masz świadomość, że za tą kasę wydaną no oba mevo to możnaby kupić ponad 125 tys. rowerów elektrycznych dla obywateli? A gdy dopłaty to 2x więcej. I to rowerów 2x lżejszych i lepszych. A program dopłat był tylko w Gdyni, tam przynajmniej kumają temat

            • 2 0

            • Jak obliczyłeś te 125tys rowerow???

              Po ile zakładasz, ze kupisz rower elektryczny???

              • 0 0

  • a hulajnogi działają (1)

    Tak to jest jak coś jest dotowane z podatków. Hulajnogi jakoś działają - nie ta firma, to inna do wyboru. Żadnych kosztów dla podatnika - płaci finalny użytkownik i jest dobrze.

    • 26 2

    • A jeszcze jak Mevo ruszy (jeśli ruszy) to ceny hulajnóg spadną. Dott już ma nowe pakiety.

      • 5 0

  • (2)

    Czyli mimo tego, że chciwi idioci zamykają rowery miejskie na własnych posesjach i nie widać na horyzoncie nagłego nabrania odrobiny przyzwoitości przez te osoby, to jeszcze organizator nie zamierza ani ich za to karać, ani nałożyć żadnych sensownych ograniczeń, by ten proceder ukrócić. W końcu Gdańsk miastem wolności.

    • 28 1

    • Jest kara za niezdanie roweru na stacji (1)

      Dziesięć złotych, hi hi

      • 6 1

      • A żeby kary nie płacić, wystarczy roweru nie oddawać. Tylko schować w szopie.

        • 11 0

  • Jak tam? (2)

    Kiedy Mevo 3.0 i kolejne miliony złotych pompowane w ten niewypał? Kiedy upadłość kolejnego operatora? Ta niegospodarność naprawdę zasługuje na uwagę prokuratury

    • 25 0

    • będą mevo 3 za 500 milionów (1)

      wtedy stacje ładowania będą ładowały rowery po odstawieniu.

      • 0 0

      • No co ty...!

        Urzędnicy trójmiejscy wymyślili najlepszy system na świecie, kto by tam go zmieniał.

        • 1 0

  • co za głupi artykuł. Bo brakuje niektórym rowerów mevo? Co to jest za artykuł? (6)

    Przecież tych rowerów stoi pełno a jeszce więcej jeździ od kilku dni. Pełno, dosłownie.
    Czy tzw. dziennikarze próbują zdyskredytować ten system wypożyczania rowerów? Ale po co? Producenci samochodów płacą? Co to jest? Jechał ktoś z tych dziennikarzy po drogach rowerowych przez ostatnie kilka dni? Ośmielam się zaryzykować stwierdzenie, że połowa z tych rowerów to mevo.
    Po co pisać hejterskie teksty? Co to jest? Obajtek was wykupił?

    • 2 39

    • Pelno? Przez dwa dni na zadnej z trzech stacji w mojej dzielnicy nie bylo zadnego. W dzielnicach sasiednich to samo

      • 10 1

    • (1)

      U siebie na dzielni pełno (czyli >5) widziałem na stacji dwa dni temu wieczorem zanim jeszcze system ruszył. Teraz w promieniu 3 km nie ma ani jednego zdolnego do wypożyczenia.

      • 6 1

      • Dokładnie tak samo miałem/mam. Pojawiły się 4 i zniknęły i ślad zaginął.

        • 3 1

    • Ola, to ty? (1)

      • 3 1

      • Ola śpi. Tu Jacek.

        • 1 2

    • Nawet w środku nocy były w Gdyni aż 2 (dwa) rowery. Wszystkie stacje puste, propagandowy trollu samorządowy.

      • 1 1

  • Testy właśnie po to są żeby błedy wykrywać, ale na litość boską, przecież to są oczywistości, które pojawiały się już kilka lat temu XD

    • 8 2

  • Przypinanie roweru swoją linką to już wyższy poziom januszostwa.

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum