• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak rowerów Mevo przez niewydolny serwis i lukę w zasadach

Maciej Korolczuk
15 września 2023, godz. 13:30 
Opinie (606)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
  • Stacja Mevo na Hucisku. Rowery są, ale aplikacja ich nie widzi, bo są rozładowane.
  • Tak wyglądała mapa dostępności Mevo w czwartek wieczorem. Szare kółka to puste stacje Mevo. Czerwone wskazują stacje, gdzie stoi choć jeden rower. Białe to pojedyncze rowery. Gołym okiem widać, że rowerów brakuje.

Już po dwóch dniach testów zewnętrznych okazało się, że operator systemu Mevo nie wyrabia się z wymianą baterii i relokacją rowerów. Zmian wymagają też same zasady testów - użytkownicy, by nie "stracić" roweru, nie zdają go, parkując "aktywne" jednoślady w garażach lub zamkniętych posesjach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na czas testów powinien zostać wprowadzony limit wypożyczeń?

Nie minęło jeszcze 48 godzin od rozpoczęcia testów zewnętrznych rowerów Mevo, a użytkownicy już zgłaszają duże kłopoty z dostępnością rowerów. Z jednej strony to efekt niewydolnego serwisu, który dopiero uczy się sprawnej wymiany i ładowania baterii. Z drugiej strony do braku rowerów na ulicach i stacjach przyczyniają się też sami użytkownicy.

W jaki sposób?

Po wypożyczeniu roweru użytkownicy nie chcą go "stracić", więc nie zdają go i chowają np. do garażu albo przypinają własną linką na zamkniętej posesji. To sprawia, że rower w systemie jest wciąż wypożyczony, a przez to niewidoczny dla innych użytkowników.

Podobnie było przed czterema laty, gdy startował pierwszy system Mevo. Wówczas także zdarzały się przypadki zamykania rowerów w piwnicach, drewnianych szopach i innych niedostępnych miejscach (z tą różnicą, że wówczas rowery "zwracano do systemu" w obawie przed dodatkowymi opłatami). Efekt był taki, że choć były widoczne w aplikacji, również nie dało się ich wypożyczyć.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Co ciekawe, przed rozpoczęciem testów z takiego zagrożenia zdawali sobie sprawę twórcy systemu i na czas testów zablokowali możliwość postoju w rowerze. W zasadach była jednak luka, bo nie ograniczono czasu jazdy na jednym wypożyczeniu, co osoby korzystające z rowerów potraktowały dosłownie: biorę rower i jeżdżę, ile chcę, bez oglądania się na innych.

Kłopoty widzą urzędnicy z Obszaru Metropolitalnego, nadzorujący testy i pracę całego zespołu zaplecza technicznego.

W piątek w sprawie niedostępnych rowerów wydano specjalne oświadczenie. Czytamy w nim także, że problemów jest więcej.



Po to są testy, by eliminować błędy



- Jesteśmy świadomi pojawiających się błędów w aplikacji mobilnej oraz na stronie internetowej. Hiszpański operator, będąc w stałym kontakcie z nami, pracuje nad ich wyeliminowaniem. Jednocześnie zaznaczamy, że dopóki system nie będzie działał w pełni sprawnie, Obszar Metropolitalny - a co za tym idzie mieszkańcy - nie poniesie żadnych kosztów w związku z Mevo. City Bike Global płatność otrzymuje dopiero po miesiącu poprawnego funkcjonowania wszystkich elementów systemu - informuje Patryk Gochniewski, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Urzędnicy apelują też, by nie korzystać z rowerów w trybie ciągłym, licząc na "zdrowy rozsądek użytkowników". Na razie jednak nie planują w tym zakresie żadnych zmian i ograniczeń.

- Jeszcze raz dziękujemy osobom testującym, ale jednocześnie pragniemy zwrócić uwagę, aby nie korzystać z Mevo przez cały dzień. Powtarzamy: to są testy. Pragniemy, aby jak najwięcej ludzi mogło skorzystać z rowerów. Na ten moment nie planujemy zmian w zasadach testowania i nie przewidujemy ograniczeń czasowych. Liczymy na zdrowy rozsądek użytkowników. Dlatego też nie tylko prosimy o krótkie przejazdy (w końcu Mevo w założeniu jest tylko uzupełnieniem transportu publicznego, a nie jego zastępstwem), ale też o użytkowanie pojazdów zgodnie z regulaminem.


Jak czytamy w oświadczeniu, ograniczenie puli dostępnych rowerów wynika z kilku czynników:

  • rozładowanej baterii roweru i braku aktualizacji jej poziomu w aplikacji mobilnej;
  • rozładowanej blokady o'lock w rowerze klasycznym, w związku z czym pojawi się komunikat "rower nie jest już dostępny na wycieczki";
  • niepoprawnie oddanego roweru przez użytkownika - źle domkniętej blokady
  • błędów systemowych, które wynikają z faktu, że jesteśmy na etapie testowym, a Operator - City Bike Global - nieustannie pracuje nad ich zniwelowaniem

- Problemy te nie występowały na etapie testów wewnętrznych, jednak wówczas udostępnionych było zaledwie 200 rowerów. Teraz na ulicach jest 1200 jednośladów, a do końca tygodnia pojawi się pełna zapowiadana liczba - 2100 w 16 gminach - dodaje Patryk Gochniewski.
  • Trzy osoby na jednym rowerze - to też problem, z którym musi sobie poradzić operator systemu.
  • Zdarzają się też pierwsze akty wandalizmu i porzucania rowerów w krzakach.

Kłopoty także z Centrum Kontaktu



Obszar Metropolitalny otrzymuje sporo uwag dotyczących nie tylko dostępności rowerów, ich serwisowania i działania aplikacji, ale też trudności z dodzwonieniem się do Centrum Kontaktu.

- Minęły dwa dni testów, telefonów jest dużo, to prawda. Już zgłosiliśmy potrzebę zatrudnienia większej liczby osób w call center, aby jak najlepiej rozwiązywać problemy użytkowników rowerów. Warto pamiętać, że na ten moment, jeśli wszyscy konsultanci są zajęci, połączenie automatycznie jest kończone po trzech minutach oczekiwania - tłumaczą urzędnicy. - Wiemy też, że obszar działania systemu nie jest perfekcyjny, np. dzielnice są ucięte w połowie, ale operator, czyli City Bike Global z Barcelony, cały czas to poprawia. Również nazwy i lokalizacje stacji nie są identyczne w aplikacji i na stronie projektu. Trwa weryfikacja i ich ujednolicanie.

System odrzuca karty płatnicze



Są też sygnały o trudnościach z dokończeniem rejestracji, podczas której odrzucana jest karta płatnicza. W takim przypadku należy:

  • zamknąć apkę jako działającą w tle i uruchomić ponownie;
  • zadzwonić na infolinię banku, upewniając się, czy nie jest to kwestia dodatkowych zabezpieczeń (u części użytkowników tu właśnie był problem).

- Użytkownicy zwracają nam uwagę na brak relokacji rowerów czy brak dostępnych rowerów na stacjach. Nie ma obowiązku relokacji rowerów na każdą stację, one są tak naprawdę w nieustannym ruchu. Tym bardziej że jesteśmy w fazie testów, kiedy na ulicach 16 gmin pojawi się połowa floty docelowej. W związku z ty, trudno będzie zapełnić wszystkie 717 stacji pojazdami - dodaje Patryk Gochniewski.
07:26 16 WRZEśNIA 23

Gdynia - porzucony rower mevo (61 opinii)

Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje
Brak słów tak się tych rowerów nie parkuje

Miejsca

Opinie (606) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zaczyna się :D (4)

    • 86 5

    • Zupełnie to samo bylo za 1 razem :)

      • 11 0

    • Dam dobrą radę tym co na to zasługują: (1)

      nigdy ale to przenigdy nie udostępniajcie danych swojej karty w necie! Bo jakaś awaria czy złośliwość i ogolą Wam konto do zera (a nawet bardziej jak ktoś ma debet).
      Jeśli nie ma innej opcji, to wyróbcie sobie tak zwaną kartę wirtualną - działa ona jak normalna karta, ale nie jest bezpośrednio powiązana z kontem, środki na nią przelewa się doraźnie w razie potrzeby.

      • 11 1

      • Rada ciekawa

        Jednak transakcje w necie są dodatkowo autoryzowane. Na przykład za pomocą osobnego PINu i kodu z SMSa. Ponadto karta kredytowa nie musi być powiązana z kontem, ani nawet być w tym samym banku, ma też określony limit, poza którym przestaje działać.
        Można też pewnie utworzyć jakieś subkonto z osobną kartą do takich zastosowań.

        • 0 0

    • Gdzie jest Mevo - cześć druga już w kinach

      buahahhaha, szkoda tylko ze my wszyscy za to partactwo płacimy

      • 0 0

  • Heheh (12)

    Dać ludziom coś za free... Polska!!!

    • 94 23

    • noo... nie możesz ścierpieć tej Polski (1)

      u was w Rosji na złom by nosili

      • 14 24

      • U nas w Polsce już noszą.

        • 2 3

    • widac ze za granica na zachodzie nie byles. biedny z ciebie zasciankowy czlowiek

      • 12 2

    • (3)

      Piszesz "za free" i masz tupet narzekać na Polskę?

      • 15 1

      • Tak. Patryjoto z pracą w Irlandii jak niewolnik.

        • 2 1

      • (1)

        Nie ma nic za darmo. Ja za to płacę w podatkach na wasze "free".

        • 0 2

        • Ty w podatkach to nawet za swoje wykształcenie nie zdążyłeś jeszcze zapłacić :D

          • 2 1

    • OK ojkofobie...

      • 3 3

    • Za "free"? Z naszych podatków za free?

      • 6 0

    • POkemon co niby jest za Free ??Tak ci w TVnie powiedzieli ze te 200 mln z kasy mieszkańców trójmiasta to kosmici zapłacili?

      To takie typowe w Gdańsku Zaplacili 200mln prywatnej firmie za rower miejski a mieszkancy maja jeszce dodatkowo placic za jego wybozycznie abonament i jeszce dodatkowo za kazdy kilometr przejechany!!
      Takie cyrki tylko w Gdańsku.
      Wybudowali 2 toalety po kilka milionów za jedną zkasy mieszkaców i naturalnie za jej skorzystanie mieszkacy musza placic po 10 zł za wejscie :)

      • 10 1

    • (1)

      Ludzie się oburzyli a człowiek nie narzeka na polske tylko na Polaków. Często ciężko pojąć jak buraczane to jest społeczeństwo. Każdy widzi tylko koniec własnego nosa i ma gdzies innych i jakieś zasady. Wszędzie znajdzie się ktoś próbujący się wepchać bez kolejki. Miejsca postojowe dla rodzin/kobiet w ciąży czy czyjeś prywatne zawsze zastawi jakis mały misiek bez mózgu za to z dresem... i tak na każdym kroku, po prostu ciężko to znieść komuś kto został wychowany na kultularnego empatycznego człowieka. . .

      • 0 2

      • "Kultularny" człowieku

        Idź sobie gdzieś ulżyj... Może wyjedź gdzieś do lepszego świata, choć na chwilę.

        • 1 0

  • Polak to jednak k.....a (13)

    • 68 35

    • nie taka

      jak zaprzaniec

      • 7 3

    • (1)

      Daj adres, podjadę (na rowerze mevo) i powiem ci dosadnie co myślę o takich jak ty.

      • 8 5

      • Kurkowa1 Gdańsk.

        • 6 0

    • Sądzisz po sobie, ojkofobie? (2)

      • 9 4

      • Przewiń stronę do góry.

        • 1 0

      • Raczej po takich jak ty.

        • 0 1

    • Polak nie (3)

      Wyborca tuska, Tak. W innych miastach też testował i nie było takich szopek.

      • 10 6

      • W innych miastach też wygrywa Tusk. (2)

        Jedyna różnica jest taka, że Mevo działa też w okolicznych wioskach pełnych wyborców PiS.

        • 3 9

        • Ruski trolu ko jestes az tak głupi ze ci sie wydaje ze ten bełkot który wypisujesz kogos interesuje (1)

          • 1 5

          • Ruski kacapie z pislamu.

            Melduj jarkowi, niedługo za kratkami.

            • 2 1

    • To nie Polacy to europejscy wyborcy pokozycji a to wielka róznica oni sie Polakami nie czuja (2)

      • 6 4

      • Wstyd trochę za granicą, kiedy polskość zeszmacił rząd PiS. (1)

        • 4 6

        • Ale chwilę, przecież tu rudy twierdził, że polskość to nienormalność.

          • 0 2

  • (2)

    Czy mozna juz oglosic przetarg na Mevo 3.0 ? I tak bedzie, wiec moze kilka msc sie zyska

    • 79 6

    • Bardzo słuszna uwaga, nie chcemy mieć znów 2 lat przestoju (1)

      • 8 0

      • To były tylko dwa lata?

        Przecież Mevo 1.0 zdechło przed pandemią.

        • 2 2

  • Szybko poszło z tym Mevo 2.0 - w dwa dni się połapali, że to bubel (3)

    Przy pierwszym Mevo ludziom to zajęło kilka tygodni, a "twórcy" systemu zdążyli nawet nagrody dostać od jednej gazety :)

    • 108 18

    • co ty bredzisz człowieczku. Wyjdź z domu na powietrze i się otrząśnij. I użyj oczu i rozumu. (2)

      Nie wierz w bzdury, sam oceń. Dziennikarz myli się, nie wiadomo o czym w ogóle pisze.

      • 4 20

      • Bierz regularnie tabletki

        Bo znowu zaczniesz słyszeć głosy.

        • 11 0

      • Dziennikarz Wyborczej się myli?? Odważnie...

        • 5 0

  • Rowerowi Janusze w akcji (3)

    • 70 7

    • Bo te systemy są zbyt drogie i wyszukane (1)

      Widzieliście kiedyś wózek w markecie na abonament i aplikacje? Dajesz monetę, bierzesz wózek, oddajesz wózek, odbierasz monetę. Tak samo te bumbusie dla dzieci działają etc.
      Identycznie bym tutaj zrobił, siermiężne i zwykłe rowery, wypożyczenie za 2 PLN plus kaucja 5 PLN - nawet zakładając, że co drugi zdemolują/ukradną to i tak wyjdzie 10x taniej. To ma być do jeżdżenia po Nowym Porcie, Wrzeszczu czy Stogach a nie latania w kosmos.

      • 8 0

      • Albo np furmankę za worek ziemniaków.

        • 0 1

    • Masz na myśli złodziei rowerów czy organizatorów tego cyrku?

      • 2 0

  • I znowu będzie jak poprzednio. :D (1)

    • 50 5

    • Nie jak poprzednio, bo drożej. Dzięki temu teraz będą dwa koniaczki.

      • 5 0

  • Te problemy zupełnie były nie do przewidzenia (5)

    Szczególnie, że tego typu nadużycia wystąpiły w pierwszej edycji tego super projektu. Amatorka level pro. Dlaczego niby się mieli uczyć na własnych błędach. Może tym razem użytkownicy zachowają się inaczej i nie będą chować rowerów. Może teraz są inni ludzie.

    • 90 6

    • Urzednik bezkarny dlaczego ma sie na bledach uczyc i tak za wszystko my mieszkancy zaplacimy!Bo władze Gdańska urzedników (2)

      nie chca karac to ich najwierniejsi wyborcy

      • 10 1

      • Urzędnika należy zamknąć za buractwo mieszkańców? (1)

        A zaraz, jak wprowadzą limity, będzie płacz że je wprowadzili...

        • 3 11

        • Nie

          za nonszalancje, która skutkuje marnotrawieniem publicznych pieniędzy

          • 10 1

    • Ale ty wiesz, że teraz trwają wyłącznie testy? (1)

      Chyba dobrze, że teraz takie rzeczy wychodzą, a nie na etapie płatnym?

      • 3 7

      • A kiedy testy ograniczenia do godziny dziennie na użyszkodnika? Myśli tam ktoś w ogóle?

        • 6 0

  • Po co te elektryki! Czemu nie zwykłe rowery?! To jest paranoja... (28)

    ... nie dość że taki elektryk drogi... to ciężki... plus obsługa wymiana akumulatorów itd.... w Bydgoszczy np. są same zwykłe rowery i jest ok... a u nas... kolejna wtopa - kto na to pozwala? Imo ilość zwykłych rowerów powinna być dwa razy większa niż elektryków.

    • 94 33

    • (16)

      Po to, że rower miejski ma służyć do przemieszczania się w obrębie miasta do pracy czy do przystanku SKM, a nie do jazdy wyczynowej. Trójmiasto jest bardzo nierówno ukształtowane i występują tu znaczne różnice terenów, których pokonanie rowerem miejskim nie powinno być problemem - przy braku wspomgania zdecydowanie byłoby ciężej.

      • 23 18

      • (5)

        większość mieszkańców trójmiasta mieszka na terenach niskich, więc relacja rowerów trad. do elektr. powinna być odwrotna

        • 5 26

        • coś Ci się pomyliło z tą większością (1)

          • 17 7

          • Właśnie ktoś tu wyliczył, że wyżej mieszka mniej więcej 42%.
            58% jest większe niż 42% - tak mnie uczyli na matematyce, ale może rzeczywiście coś mi się pomyliło z tą większością.

            • 0 0

        • Policzmy na piechotę dzielnicami wg BIP Urzędu Miejskiego (2)

          Jako dzielnice na górnym tarasie liczę (idąc od północy): Osowa, Matarnia, Brętowo, Kokoszki, Jasień, Piecki-Migowo, Suchanino, Ujeścisko-Łostowice, Wzgórze Mickiewicza, Chełm, Orunia Górna.

          W tym obszarze mieszka 183 420 osób. W całym Gdańsku 433 747 osób. Oznacza to, że na górnym tarasie mieszka ponad 42% Gdańszczan. To niezbyt aktualne dane (bodajże 2019), ale proporcje się pewnie zasadniczo nie zmieniły (jeśli już, to na korzyść Południa).

          • 6 2

          • Do tego Osowa i Kokoszki raczej płaskie są.

            • 0 0

          • Czyli większość, prawie 60% nie mieszka na wzgórzach

            Z czego wynika, że również większość rowerów nie potrzebuje wspomagania.

            • 0 0

      • z takim myśleniem, żaden system nie będzie działał (6)

        po prostu, jak się rower nie nadaje w pewnym terenie to się go tam nie wprowadza i już. Tramwaje, SKMki i autobusy też nie wszędzie są dostępne bo to logiczne, ze nie wszędzie ma to sens. Co do rowerów to jeszcze nie wszyscy to rozumieją, więc czekamy na mevo 3.0

        • 11 2

        • Czekaj, ale jak samochód się nie nadaje na miasto, to należy poprawić infrastrukturę, a nie wyprowadzić go z miasta? (5)

          • 4 6

          • A kto powiedział, że się nie nadaje? (4)

            • 5 5

            • Czyli nie ma potrzeby poszerzania dróg i budowania większej ilości parkingów? (3)

              • 2 7

              • Na razie się zwęża drogi i likwiduje miejsca parkingowe (2)

                • 4 2

              • Zwęża się drogi żeby zbudować miejsca parkingowe. (1)

                • 1 5

              • Gdzie? Chętnie popatrzę

                • 4 1

      • No popatrz! A rowerzyści na trojmiasto.pl ciągle mnie pouczają, żebym z samochodu przesiadł się na rower. xD (1)

        • 4 4

        • Ech, naszych kierowczyków przerasta idea posiadania kilku różnych pojazdów i dobierania ich do trasy...

          • 3 6

      • Mevo 1 pokazało, że elektryki nie wracają na stacje wyżej położone

        niestety z tamtego drogiego eksperymentu nikt nie wyciągnął wniosków. A jak ktoś uważa, że ktoś ma wozić te rowery, to taniej będzie tych autobusami wozić niż te rowery.

        • 14 2

    • (5)

      elektryki są bardzo dobre ponieważ wspomagają jazdę na rowerze - dla przykładu można podać trasę od Opery Bałtyckiej do Galerii - o wiele lżej się jedzie na elektryku....nie wiesz to sprawdź....

      • 4 9

      • Od opery do GB żaden przykład (1)

        Ale wystarczy trasa z Dworca głównego na Suchanino i już wiadomo po co wspomaganie

        • 13 1

        • Swoją drogą fajnie by było, gdyby rower na podstawie przechyłu

          potrafił zmienić poziom wspomagania. Na płaskim niech będzie ten 1 bieg wynagradzający dużą masę, a przy określonym % wzniesienia - kolejne biegi.

          • 0 0

      • (2)

        zapraszam na Karwiny, Pogórze lub na Morene, Suchanino lub Chełm

        • 7 1

        • Karwiny to Gdynia (1)

          Pogórze również.
          Co ma do nich gdański rower miejski?

          • 0 0

          • Przepraszam, biję się w pierś

            Nie doczytałem, że rowery działają też w Sopocie i Gdyni.

            • 0 0

    • Bydgoszcz jest płaska, trójmiasto jest górzyste (2)

      • 13 4

      • W dosyć pagórkowatym Lublinie system roweru miejskiego działa jak złoto.

        • 2 0

      • U

        Co miałeś z geografii? Byłeś kiedyś w Bydgoszczy? Dzielnice Wyżyny, Kapuściska, Szwederowo typowy górny taras, a tramwaj przez Kujawską lub perłowa jedzie jak górska kolejka. Najpierw sprawdź, potem belkocz.

        • 3 1

    • Podjedź sobie na Morenę od Jaśkowej Doliny lub na Chełm Łostowicką to będziesz wiedział, a to tylko dwie z wielu innych górek w Trójmieście.

      • 6 0

    • Tam jest bardziej plasko

      • 2 0

  • Czyli klasyk gatunku ;)

    • 36 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum