• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepszy rower na miasto: jak, gdzie i za ile

Krzysztof Kochanowicz
28 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowerowe przyczepki dziecięce
Rowery miejskie najbardziej przypominają rowery, którymi jeżdżono, zanim na ulicach zaroiło się od rowerów sportowych i górskich. Rowery miejskie najbardziej przypominają rowery, którymi jeżdżono, zanim na ulicach zaroiło się od rowerów sportowych i górskich.

Choć po polskich miastach jeżdżą przede tzw. pseudogórale, coraz częściej - i dobrze! - widać też w nich rowery miejskie. To one, a nie rowery uniwersalne, lepiej sprawdzają się w mieście.



W pełni wyposażony rower, do codziennych podróży po mieście. W pełni wyposażony rower, do codziennych podróży po mieście.
Na własne oczy przekonaj się, że rower jest najlepszym środkiem transportu w mieście. Zobacz nasz Test drogowy: przez Gdańsk szybciej i taniej tylko rowerem

"Mieszczuch", często zwany również holendrem, to najczęściej rower na 28-calowych kołach, z giętą i szeroką kierownicą, krótką ramą i szerokim siodełkiem umożliwiającym jazdę w pozycji wyprostowanej. Posiada on też zwykle lampki zasilane dynamem, komplet błotników, osłonę na łańcuch, bagażnik tylny, a czasem koszyk zamontowany do kierownicy.

Jakim rowerem jeździsz na co dzień?

Podobnie jak w przypadku najczęściej kupowanych rowerów górskich czy trekkingowych, tak i tu wyróżnia się dwa podstawowe typy ram. Pierwsza to rama męska, czyli konwencjonalna z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy a z drugiej do górnej części rury podsiodłowej. Drugi typ to rama damska z górną rurą znacznie obniżoną w celu wygodniejszego wsiadania i umożliwiająca jazdę w spódnicy (lub sukience). Taka konstrukcja powoduje co prawda pewne osłabienie sztywności konstrukcji ramy ale należy pamiętać, że rower miejski nie jest rowerem wyczynowym. Nie jest to jedyna różnica w stosunku do ramy męskiej, gdyż często rura podsiodłowa w damce ustawiona jest bardziej pionowo, dzięki czemu siedzi się bliżej kierownicy i w bardziej wyprostowanej pozycji. Wygodniejsza pozycja i wygoda użytkowania powodują, że damki są często używane również przez mężczyzn.

Typowy rower miejski nie należy do najlżejszych. Jego przeciętna masa to około 20 kg (zazwyczaj od 16 do 25 kg). Z tego względu w ostatnich latach coraz więcej nowych modeli rowerów miejskich posiada ramę wykonaną ze stopu aluminium. Obniża to nieco masę roweru, lecz wpływa też na zwiększenie sztywności konstrukcji. Przy braku odpowiedniej amortyzacji, ramy ze stopów lekkich zapewniają komfort jazdy tylko na równej nawierzchni.

Tradycyjny rower miejski nie posiada zwykle zmiennych przełożeń, choć to nie jest regułą. Najprostsze wersje nie posiadają biegów, a hamulec ograniczony jest tylko do tylnego nożnego typu torpedo. W lepszych wersjach rowerów miejskich najczęściej stosuje się przerzutki zewnętrzne lub wewnętrzne a ich rodzaj zależy od kraju, producenta i modelu. W Holandii, która jest najważniejszym europejskim producentem rowerów miejskich, najpopularniejsze są przerzutki planetarne czyli wewnętrzne, umieszczone wewnątrz tylnej piasty - od 3 do 14 biegów i hamulce nożne torpedo (popularna "kontra") lub bębnowe (rolkowe, umieszczone w piastach). Wewnętrzne przerzutki i hamulce a także spotykane coraz częściej dynamo w piaście przedniego koła nie wymagają w praktyce regulacji ani konserwacji, działają niezależnie od warunków atmosferycznych i nie są narażone na korozję. W rowerach niemieckich, szwajcarskich czy francuskich przeważają przerzutki zewnętrzne i hamulce szczękowe.

Gdzie w Trójmieście kupić rower na miasto?

Najlepiej w sklepie rowerowym lub serwisie. Tylko tam możesz liczyć na fachową pomoc i doradztwo. Po przeprowadzonym przedwakacyjnym rozeznaniu okazuje się, że największy wybór nowych rowerów na miasto i nie tylko ma Centrum Rowerowe Żuchliński w Gdyni oraz Salonie Wysepka w Gdańsku. W innych sklepach i serwisach na terenie trójmiasta znajdziemy od jednego po kilka modeli z wybranych marek, jednak oferta często się zmienia.

Jeśli zdecydujemy się na kupno roweru używanego, sprawdźmy dokładnie jego pochodzenie oraz stan techniczny. Zdarzają się oferty sprzedaży rowerów kradzionych albo bardzo zużytych. Zazwyczaj tzw. "skazy" dobrze są ukryte i trzeba fachowca by je odnaleźć. Największy wybór rowerów miejskich używanych i nowych znajdziecie w Sklepie Holender w Gdańsku. Tu również będziecie mogli dokonać renowacji Waszego bicykla nadając mu nowy image pod okiem fachowcy - plastyka.

Rowery używane i nowe można kupić również w Internecie - choćby na Allegro. Jednak należy pamiętać, że rower przyjdzie pocztą w pudle ze zdemontowanymi lub częściowo zdemontowanymi kołami i innymi elementami, których montaż bez odpowiednich narzędzi i wiedzy, może być nie lada problemem. Przed kupnem nowego roweru, sprawdź jakie są warunki gwarancji - serwis 100 km od domu nieraz mija się z celem !

Absolutnie nie kupuj roweru w hipermarkecie!

Rowery w hipermarkecie składane są przez przypadkowych ludzi, bez właściwych narzędzi i wiedzy, którzy na co dzień zajmują się układaniem np.: warzyw i owoców na półkach. Z pewnością nie można też liczyć na fachowe doradztwo!

Ile trzeba wydać pieniędzy na rower miejski ?

Na dobrą sprawę wszystko zależy od naszych potrzeb. Cena roweru zależy od wielu czynników:

Jeśli jeździmy na rowerze tylko od święta i przy dobrej pogodzie wystarczy nam najprostszy trzybiegowy model z hamulcem typu torpedo. Rower w tej klasie wyposażony będzie jedynie w stalowe błotniki, bagażnik tylny, koszyk na kierownicy, podpórkę oraz komplet oświetlenia zasilanego z tradycyjnego dynama - rowery tego typu to wydatek od 450 do 1200 zł

Jeśli zamierzamy poruszać się na rowerze codziennie, w zmiennej aurze i niezależnie od pory roku, po pagórkach i wysokich krawężnikach warto zainwestować nieco więcej. Rowery w przedziale cenowym 1200 - 2500 zł z pewnością będą znacznie lżejsze i w porównaniu do tych najtańszych ich wyposażenie będzie o wiele bogatsze, np.: więcej przełożeń, czyli biegów, oświetlenie poprzez dynamo w piaście. Niektóre z nich, szczególnie te o ramach aluminiowych mogą posiadać przedni amortyzator, który znacznie ułatwi pokonywanie większych przeszkód.

Powyżej 2,5 tys. zł, to rowery naszpikowane zwykle wysokiej klasy osprzętem i lekkich materiałach, bądź też po prostu wyróżniające się modnym wyglądem ramy, czy innych podzespołów. Technomaniaków nie brakuje w żadnej dziedzinie, tak jak dobrze sytuowanych ludzi sukcesu. Prezesowi nie wypada jeździć tym co wszyscy. Dla wielu rower musi ładnie się prezentować obok skórzanego fotela i mahoniowego biurka.

Przeczytaj także artykuł: Jaki rower wybrać?


Znane polskie i zagraniczne marki na naszym rynku:

Najpopularniejsze i jedne z najtańszych polskich marek rowerów:

1) Romet , 2) Arkus, 3) Delta, 4) Kross, 5) Unibike

Najpopularniejsze zagraniczne marki rowerów dostępne w Polsce:

1) Univega, 2) Accent, 3) Author, 4) Giant, 5) Kellys, 6) Merida

Stylowe rowery zagraniczne dostępne w nielicznych sklepach w Polsce:

1) Hercules, 2) B'twin, 3) Gazelle, 4) Kettler, 5) Electra, 6) Dahon

Rowery trekkingowe lub cross a rower miejski

Rower crossowy lub trekkingowy zazwyczaj ma równie duże - 28 calowe - koła, co rowery miejskie, i różnice pomiędzy tymi rowerami są z pewnością niewielkie. Stosunkowo łatwo połyka kilometry na szosie i nieźle radzi sobie w łatwym terenie typu równa, ubita droga leśna. Dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń nie straszne mu także ostre podjazdy, byleby po w miarę gładkiej nawierzchni, bo koła i opony są dość delikatne. Jeżeli wyposażymy go w błotniki, światła, dzwonek, bagażnik itp. akcesoria niezbędne w ruchu drogowym, to otrzymamy rower trekkingowy - rower najczęściej używany do dalekozasięgowej turystyki szosowej. Na pierwszy rzut oka pojazd tego typu wydaje się rozwiązaniem idealnym. Jednakże rower taki ma nie tylko zalety, ale i wady rozwiązania kompromisowego. Nie jest dobrze przystosowany do żadnych warunków. Opony są za delikatne do jazdy po kamieniach i za wąskie do jazdy po piachu, a wyższa kierownica utrudnia ostre podjazdy. Sylwetka kolarza jest za mało aerodynamiczna, a opony w dalszym ciągu stwarzają za duże opory, by móc jechać bardzo szybko po szosie.

Opinie (96) 3 zablokowane

  • Rower jakiego nie znamy (4)

    Taki miejski model,to mój dziadek nazywał "kozą" ;-)Obecnie to pretnsjonalna wioska na ulicy ,słowem. Lans warszawsko-mazowiecki podobnie jak stylizowanie się na freaka w stylu kuriera rowerowego ze stolicy z dużą torba i brakiem hamulców.
    Poza tym w naszym kręgu kulturowym z roweru robi się styl życia, kiedy to na przykład chińczycy żygaja już tym stylem zycia i kupuja sobie motorki. Czyli rowering to kolejna moda zachodniego świata, mająca uczynić zycie pieknym...Nibypowrotem do prostego życia. W takie rzeczy wierzą chyba jeszce naiwniacy w wieku licealnym.

    • 5 7

    • chińczycy raczej rzygają niż "żygają" stylisto :) (3)

      Mam 40 lat i posiadam samochód, ale kiedy tylko mogę (czyt. jak nie pada) jeżdżę rowerem miejskim. Wszędzie! Nie stylizuję się na nikogo. Wstaję z kanapy. Wsiadam na rower i jadę tam, gdzie inni muszą samochodem. Po prostu: przyjemniej, często szybciej, brak kłopotów z parkowaniem i wjeżdżam tam gdzie kierowcy muszą już z buta posuwać :)

      • 2 0

      • Brawo hFast

        Po prostu jeździć jak się ma ochotę i tyle. Bez zbednego smęcenia. Rower to sprzet utylitarny i tak go traktuje.

        • 1 0

      • (1)

        Bardzo dobry wybór. Ja też tak jeździłem przez długi okres czasu (na miejskich w sensie) ale stwierdziłem że czas kupić swojego i trekking do miasta spisuje się idealnie. Można za jakieś 1,5tys kupił na prawdę dobry rower na codzienne przejażdżki ;)

        • 0 0

        • podstawowego waganta można nawet za mniejszą kasę kupić

          • 0 0

  • (1)

    Bardzo duzy wybór rowerów jest w Wejherowie w ProSporcie przelotówka Gdynia -Lębork . Są tam rowery róznej marki, wybór niesamowity dlla każdego , chyba największy salon rowerowy w Dużum i Małym 3-mieście.Ceny zdecydowanie niższe niż u Żuchlińskiego .

    • 2 0

    • coś w tym jest

      Ja byłam pojeździłam na kilku ale i tak kupiłam on-line. W każdym razie salon w tym przypadku naprawdę oddaje znaczenie tego słowa. Warto tam pojechać i chociażby przetestować różne typy rowerów - ja dzięki nim wybrałam 29era a nie brałam pod uwagę ich wcale.

      • 0 0

  • Typowe miejskie kolumbryny sa w trojmiescie bezuzyteczne - fajnie sie takim karnąc

    po Sopocie asfaltowa alejką, ale powrot na jakąkolwiek morenę do domu to juz porządny etap górski...

    • 3 0

  • w miarę możliwości dobrze mieć dwa rowery...

    po mieście poruszam się niemal wyłącznie starą kolarzówką za całe 300pln - jeździ, czyli najważniejsze. nie wygląda jak cud techniki czyli nie kusi wyglądem, nie obawiam się o nią pozostawiając pod sklepem.

    przy aktualnym wysypie ludzi na ulicach, ścieżkach rowerowych (i brakiem pomyślunku zarazem- czasami ręce opadają co ludzie robią), wolę nią jeździć ulicą - tam niejednokrotnie spotykam się z mniejszym ruchem + brak chodników (moje przednie koło 'lekko' scentrowane dzięki dostosowaniu chodników do roweru).
    zdarza się czasem jechać na karwiny/dąbrowę, morenę - odrobina wprawy i się sprawnie podjeżdża (przerzutek nie zmieniam, raczej cięższe przełożenie i jakoś wszędzie się wjeżdża).

    jako drugi rower klasyczne MTB i jest to rower który stricte używam do lasu, bo ani to szybkie na miasto w porównaniu do kolarzówki, a i wyglądem może się innym spodobać...

    • 1 0

  • stary rower (4)

    używany rower typu np. "wagant" (Romet), z kołami 28", mozna kupić za 100 zł. To co trzeba przy takim rowerze zrobić, by doprowadzić go do świetności to wymienić i nasmarować łożyska. Pozostałe rzeczy są niemal wieczne. Czasem sypnie sie sprężyna w przerzutce (nowa przerzutka to 30 zł), albo linka hamulcowa (8 zł). Pakowanie 1000 zł i więcej w rower, nie ma większego sensu, jeśli nie używamy go zawodowo lub wyczynowo. Mam 30-letni polski rower i działa bez zarzutu.

    Górale mają za szerokie opony do jazdy po twadej nawierzchni, przez co maja duże opory toczne, a klocowaty bierznik dodatkowo hałasuje. Rama jest zazwyczaj gruba i ciężka, a brak błotników powoduje, że rowerzysta szybko się brudzi. Odradzam je każdemu.

    • 1 2

    • (3)

      No fakt, to dobra opcja dla kogoś kto się zna jak coś w rowerze naprawić i wymienić, ale jak ktoś jest w tym totalnie zielony to będzie ciężko. Z tego co widziałam to Waganta można już od 1000 dostać w Romecie :)

      • 0 0

      • (2)

        Co to za cudo za 1000zł? Ja wagnata3 limited kupiłem za 2tys

        • 0 0

        • (1)

          wagant i wagant limited jest w ten cenie :) sprawdziałam na stronie

          • 0 0

          • są róźne ceny wagantów w zależności od tego jakie mają podzespoły zamontowane. Można kupić waganta za 1000 zł i można też go kupić za podad 3 tys

            • 0 0

  • Sklep Holender (1)

    absolutnie odradzam, Pan Łuczak świetnie sprzedaje, a z serwisem jest kiepsko, zawsze musi się z kimś konsultować... zawsze to trwa... przez niego sama musiałam nauczyć się serwisować swoją Gazelle Progress (a tanie była była)
    nie polecam, chyba ze wymieni serwisantów.
    Przykładowo, nie do usunięcia awaria tylnej lampy, niby uszkodzona przez użytkownika, nawet po powrocie z serwisu dalej nie działała(?) a wystarczyło odsiedzieć styki (po jeździe przez cała zimę w śnieżnej brei)... komentarz zbędny

    • 0 0

    • mam te same doświadczenia.

      dokładnie, sprzedając rower Pan Łuczak obiecuje gruszki na wierzbie... że bezawaryjny, że sprawdzony, że najlepszy i jak czołg... a ze rower mechaniczny jest, i popsuć się może, to już Go nie interesuje.... płacić trzeba a niby gwarancja jest, a naprawa taka że... (szkoda gadać)

      • 0 0

  • Najlepszy jest miejski (2)

    Spróbujcie tego rower miejski plażowy cruiser retro biały
    taki prościuch, ale super się na nim jeździ, u nas w krakowie jest na nie szał, chodzą nawet po 5000 zł. Ja jestem ze swojego bardzo zadowolona, wy będziecie też

    • 0 0

    • (1)

      Po co wydawać tak ogromne pieniążki jak np romet ma swoje rowery trekkingowe, którymi możemy się poruszać po mieście też, a ceny zaczynają się od 1000 zł

      • 0 0

      • rowery trekkingowe nie służą do przemieszczania się po mieście tylko do przemieszczania się na dalekich odległościach po nawierzchniach różnego rodzaju. Ale zgadzam się z resztą Twojego komentarza bo sam też mam waganta i jestem mega zadowolony

        • 0 0

  • zwracajcie uwagę na siodełko (4)

    Parametry roweru są ważne, ale dla faceta tak naprawdę najwazniejszy powinien być wybór odpowiedniego siodełka. Zwłaszcza jeżeli często i duzo jeździ, tak jak ja. Nie powinno się tego bagatelizować, bo zwykłe siodełko może skończyć się nawet impotencją.

    • 0 0

    • (3)

      A jakie siodełka są dla panów najlepsze? Przyznam że pierwszy raz spotykam się z takim podejściem, mój nażyczony od roku śmiga na Romecie , jeździ baaardzo dużo i nie skarży sie na jakieś niewygody itp..

      • 0 0

      • (2)

        Siodło zawsze można wymienić, bo kupując od producenta raczej nie ma się dużego wyboru. Ja w wagnacie mam selle royal freeway - az sprawdzilem z ciekawosci - i tyłek mi nie odpada nawet po długiej wycieczce.

        • 0 0

        • (1)

          Z tego co kojarzę wagant to rower trekkingowy jak się sprawdza na dłuższych trasach ?

          • 0 0

          • ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że bardzo dobrze bo mam takiego od niedawna i myślę, że lepiej wybrać nie mogłem

            • 0 0

  • indiana

    najlepszy rower do miasta to jak sama naazwa wskazuje to rower miejski ;) u mnie najlepiej się sprawdza, jezdze takim codzinnie do pracy. mam model indiana moena, kupilam w media expert, blisko, wygodnie itp. ;)

    • 0 0

  • Rower

    Jeśli chodzi o rower dla kobitek to ja polecam rowery indiana. Sama mam Moenę klasycznie białą i jest na prawdę przepiękny, teraz widziałam w media exeprt jakieś promocje sezonowe, to może i na to jest.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum