• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepszy rower na miasto: jak, gdzie i za ile

Krzysztof Kochanowicz
28 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowerowe przyczepki dziecięce
Rowery miejskie najbardziej przypominają rowery, którymi jeżdżono, zanim na ulicach zaroiło się od rowerów sportowych i górskich. Rowery miejskie najbardziej przypominają rowery, którymi jeżdżono, zanim na ulicach zaroiło się od rowerów sportowych i górskich.

Choć po polskich miastach jeżdżą przede tzw. pseudogórale, coraz częściej - i dobrze! - widać też w nich rowery miejskie. To one, a nie rowery uniwersalne, lepiej sprawdzają się w mieście.



W pełni wyposażony rower, do codziennych podróży po mieście. W pełni wyposażony rower, do codziennych podróży po mieście.
Na własne oczy przekonaj się, że rower jest najlepszym środkiem transportu w mieście. Zobacz nasz Test drogowy: przez Gdańsk szybciej i taniej tylko rowerem

"Mieszczuch", często zwany również holendrem, to najczęściej rower na 28-calowych kołach, z giętą i szeroką kierownicą, krótką ramą i szerokim siodełkiem umożliwiającym jazdę w pozycji wyprostowanej. Posiada on też zwykle lampki zasilane dynamem, komplet błotników, osłonę na łańcuch, bagażnik tylny, a czasem koszyk zamontowany do kierownicy.

Jakim rowerem jeździsz na co dzień?

Podobnie jak w przypadku najczęściej kupowanych rowerów górskich czy trekkingowych, tak i tu wyróżnia się dwa podstawowe typy ram. Pierwsza to rama męska, czyli konwencjonalna z górną rurą mocowaną z jednej strony do górnej części główki ramy a z drugiej do górnej części rury podsiodłowej. Drugi typ to rama damska z górną rurą znacznie obniżoną w celu wygodniejszego wsiadania i umożliwiająca jazdę w spódnicy (lub sukience). Taka konstrukcja powoduje co prawda pewne osłabienie sztywności konstrukcji ramy ale należy pamiętać, że rower miejski nie jest rowerem wyczynowym. Nie jest to jedyna różnica w stosunku do ramy męskiej, gdyż często rura podsiodłowa w damce ustawiona jest bardziej pionowo, dzięki czemu siedzi się bliżej kierownicy i w bardziej wyprostowanej pozycji. Wygodniejsza pozycja i wygoda użytkowania powodują, że damki są często używane również przez mężczyzn.

Typowy rower miejski nie należy do najlżejszych. Jego przeciętna masa to około 20 kg (zazwyczaj od 16 do 25 kg). Z tego względu w ostatnich latach coraz więcej nowych modeli rowerów miejskich posiada ramę wykonaną ze stopu aluminium. Obniża to nieco masę roweru, lecz wpływa też na zwiększenie sztywności konstrukcji. Przy braku odpowiedniej amortyzacji, ramy ze stopów lekkich zapewniają komfort jazdy tylko na równej nawierzchni.

Tradycyjny rower miejski nie posiada zwykle zmiennych przełożeń, choć to nie jest regułą. Najprostsze wersje nie posiadają biegów, a hamulec ograniczony jest tylko do tylnego nożnego typu torpedo. W lepszych wersjach rowerów miejskich najczęściej stosuje się przerzutki zewnętrzne lub wewnętrzne a ich rodzaj zależy od kraju, producenta i modelu. W Holandii, która jest najważniejszym europejskim producentem rowerów miejskich, najpopularniejsze są przerzutki planetarne czyli wewnętrzne, umieszczone wewnątrz tylnej piasty - od 3 do 14 biegów i hamulce nożne torpedo (popularna "kontra") lub bębnowe (rolkowe, umieszczone w piastach). Wewnętrzne przerzutki i hamulce a także spotykane coraz częściej dynamo w piaście przedniego koła nie wymagają w praktyce regulacji ani konserwacji, działają niezależnie od warunków atmosferycznych i nie są narażone na korozję. W rowerach niemieckich, szwajcarskich czy francuskich przeważają przerzutki zewnętrzne i hamulce szczękowe.

Gdzie w Trójmieście kupić rower na miasto?

Najlepiej w sklepie rowerowym lub serwisie. Tylko tam możesz liczyć na fachową pomoc i doradztwo. Po przeprowadzonym przedwakacyjnym rozeznaniu okazuje się, że największy wybór nowych rowerów na miasto i nie tylko ma Centrum Rowerowe Żuchliński w Gdyni oraz Salonie Wysepka w Gdańsku. W innych sklepach i serwisach na terenie trójmiasta znajdziemy od jednego po kilka modeli z wybranych marek, jednak oferta często się zmienia.

Jeśli zdecydujemy się na kupno roweru używanego, sprawdźmy dokładnie jego pochodzenie oraz stan techniczny. Zdarzają się oferty sprzedaży rowerów kradzionych albo bardzo zużytych. Zazwyczaj tzw. "skazy" dobrze są ukryte i trzeba fachowca by je odnaleźć. Największy wybór rowerów miejskich używanych i nowych znajdziecie w Sklepie Holender w Gdańsku. Tu również będziecie mogli dokonać renowacji Waszego bicykla nadając mu nowy image pod okiem fachowcy - plastyka.

Rowery używane i nowe można kupić również w Internecie - choćby na Allegro. Jednak należy pamiętać, że rower przyjdzie pocztą w pudle ze zdemontowanymi lub częściowo zdemontowanymi kołami i innymi elementami, których montaż bez odpowiednich narzędzi i wiedzy, może być nie lada problemem. Przed kupnem nowego roweru, sprawdź jakie są warunki gwarancji - serwis 100 km od domu nieraz mija się z celem !

Absolutnie nie kupuj roweru w hipermarkecie!

Rowery w hipermarkecie składane są przez przypadkowych ludzi, bez właściwych narzędzi i wiedzy, którzy na co dzień zajmują się układaniem np.: warzyw i owoców na półkach. Z pewnością nie można też liczyć na fachowe doradztwo!

Ile trzeba wydać pieniędzy na rower miejski ?

Na dobrą sprawę wszystko zależy od naszych potrzeb. Cena roweru zależy od wielu czynników:

Jeśli jeździmy na rowerze tylko od święta i przy dobrej pogodzie wystarczy nam najprostszy trzybiegowy model z hamulcem typu torpedo. Rower w tej klasie wyposażony będzie jedynie w stalowe błotniki, bagażnik tylny, koszyk na kierownicy, podpórkę oraz komplet oświetlenia zasilanego z tradycyjnego dynama - rowery tego typu to wydatek od 450 do 1200 zł

Jeśli zamierzamy poruszać się na rowerze codziennie, w zmiennej aurze i niezależnie od pory roku, po pagórkach i wysokich krawężnikach warto zainwestować nieco więcej. Rowery w przedziale cenowym 1200 - 2500 zł z pewnością będą znacznie lżejsze i w porównaniu do tych najtańszych ich wyposażenie będzie o wiele bogatsze, np.: więcej przełożeń, czyli biegów, oświetlenie poprzez dynamo w piaście. Niektóre z nich, szczególnie te o ramach aluminiowych mogą posiadać przedni amortyzator, który znacznie ułatwi pokonywanie większych przeszkód.

Powyżej 2,5 tys. zł, to rowery naszpikowane zwykle wysokiej klasy osprzętem i lekkich materiałach, bądź też po prostu wyróżniające się modnym wyglądem ramy, czy innych podzespołów. Technomaniaków nie brakuje w żadnej dziedzinie, tak jak dobrze sytuowanych ludzi sukcesu. Prezesowi nie wypada jeździć tym co wszyscy. Dla wielu rower musi ładnie się prezentować obok skórzanego fotela i mahoniowego biurka.

Przeczytaj także artykuł: Jaki rower wybrać?


Znane polskie i zagraniczne marki na naszym rynku:

Najpopularniejsze i jedne z najtańszych polskich marek rowerów:

1) Romet , 2) Arkus, 3) Delta, 4) Kross, 5) Unibike

Najpopularniejsze zagraniczne marki rowerów dostępne w Polsce:

1) Univega, 2) Accent, 3) Author, 4) Giant, 5) Kellys, 6) Merida

Stylowe rowery zagraniczne dostępne w nielicznych sklepach w Polsce:

1) Hercules, 2) B'twin, 3) Gazelle, 4) Kettler, 5) Electra, 6) Dahon

Rowery trekkingowe lub cross a rower miejski

Rower crossowy lub trekkingowy zazwyczaj ma równie duże - 28 calowe - koła, co rowery miejskie, i różnice pomiędzy tymi rowerami są z pewnością niewielkie. Stosunkowo łatwo połyka kilometry na szosie i nieźle radzi sobie w łatwym terenie typu równa, ubita droga leśna. Dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń nie straszne mu także ostre podjazdy, byleby po w miarę gładkiej nawierzchni, bo koła i opony są dość delikatne. Jeżeli wyposażymy go w błotniki, światła, dzwonek, bagażnik itp. akcesoria niezbędne w ruchu drogowym, to otrzymamy rower trekkingowy - rower najczęściej używany do dalekozasięgowej turystyki szosowej. Na pierwszy rzut oka pojazd tego typu wydaje się rozwiązaniem idealnym. Jednakże rower taki ma nie tylko zalety, ale i wady rozwiązania kompromisowego. Nie jest dobrze przystosowany do żadnych warunków. Opony są za delikatne do jazdy po kamieniach i za wąskie do jazdy po piachu, a wyższa kierownica utrudnia ostre podjazdy. Sylwetka kolarza jest za mało aerodynamiczna, a opony w dalszym ciągu stwarzają za duże opory, by móc jechać bardzo szybko po szosie.

Opinie (96) 3 zablokowane

  • (2)

    ja jazdze na kolarzówce, czemu tego roweru nie ma w ankiecie?
    wg mnie najlepszy na jazde po miescie, lekki, szybki...

    • 2 0

    • mialem kiedys rower z marketu... (1)

      Byl to no name, ale bardzo solidny, Jezdzilem nim intensywnie z 5 lat. teraz dalej sluzy, ale juz tylko latem nad jeziorem.

      Jezdzilem od tego czasu innymi rowerami, z tym, ze ostatni zlozony dla mnie przez jeden ze sklepow rowerowych sprawial mi duzo wiecej klopotow a w koncu i tak zostal ukradziony, chyba dlatego ze mial rame Giant'a.

      Uogolnianie, ze wszystko z marketu jest be i skladane przez ignorantow jest krzywdzace.

      Widzialem wielokrotnie jak w wyspecjalizowanych sklepach rowerowych wciska sie ludziom towar miernej jakosci za duze pieniadze.

      • 2 1

      • prawda

        • 1 0

  • Mam od kilku lat starego dość stylowego holendra Gazelle Tour de France do jazdy po mieście

    wkładam marynarke(hehe) i jade nim do Gdańska Gdyni bądź Sopotu via pas nadmorski ale jak skacze na tzw.wyżyny(obwodnica moreny itp.) to muszę mieć te co najmniej 21 przełożeń i tu niestety góral bądź trekking jest jak najbardziej wskazany.Po to więc trzymam 2 rowery bo bez tego byłoby cienko...

    • 3 1

  • Wszystkim malkontentom, (2)

    którzy skarżą się, że po 3city nie da się jeździć rowerem, bo brak ścieżek coś tam coś tam, polecam drogę rowerową wzdłuż morza. Rano jest absolutnie rewelacyjna! I warto nią jechać nawet gdy nie jest to najkrótsza droga z domu do pracy/szkoły. Przez długi czas dojeżdżałem nią z Gdyni (Karwiny) do Gdańska (Letnica), korzystając w dół z Sopockiej. Poranny chłodek od morza, pustki i zapach lasu to bajka. Brak świateł i samochodów to jej dodatkowe atuty. Nic tylko jeździć!

    • 5 2

    • ;)) bardzo mi po drodze...

      z Moreny do Sopotu ;) Ale niewątpliwie warto skorzystać jak ktoś Brzeźno-Sopot śmiga

      • 3 0

    • Świetnie - ja dojeżdżam z Moreny do Śródmieścia, z pewnością, z pasa Nadmorskiego się nakorzytam

      • 0 0

  • (1)

    bardzo dobry artykuł
    ja od roku śmigam na giant cypryss
    super sprzęt rower miejski

    • 2 2

    • cypryss to nie jest typowy rower miejski lecz trekingowy:)

      • 1 0

  • rower tak jak auto trzeba dobrać do potrzeb, ale równie ważny jest ubiór i akcesoria,

    żeby nie jeżdzić w jeansach jak to widać często, wtedy nie problem o otarcia wyczerpanie fizyczne i człowiek traci motywacje, pozdrawiam :)

    • 5 3

  • Roweru z jednym hamulcem

    nie polecałbym nikomu, np. zjazd z dużej pochyłości, spada lub zrywa się łańcuch ....

    • 1 0

  • Do autora tekstu. (5)

    Odrobina rzetelności dziennikarskiej i obiektywizmu nie zaszkodzi. Jeżeli już decyduję się Pan na podawanie namiarów na sklep rowerowy, to proszę podać ich kilka. Nie tylko Żuchliński godny jest uwagi. Wybór, owszem bardzo duży. Niestety jakość serwisu pozostawia wiele do życzenia.
    Sam kupowałem dwa lata temu rowery dla całej rodziny. W moim rowerze niedostatecznie skręcono ster, co spowodowało opadnięciem kierownicy w dół podczas szybkiej jazdy w lesie. Gdyby nie wieloletnie doświadczenie w jeździe w trudnym terenie taka niepozorna przejażdżka mogłaby zakończyć się tragicznie.

    • 7 0

    • Starałem się raczej dostarczyć czytelnikowi miejsca, w których rowerów miejskich będzie od wyboru do koloru ... (4)

      ...a nie 2 /3 na krzyż, jak w innych sklepach, które miałem okazję odwiedzić. Serwis to inna sprawa. Temat jest dość indywidualny: jedni chwalą, inni nie i ile rowerzystów tyle opinii. Osobiście mój rower "stołuję" gdzie indziej.

      • 3 1

      • Kilka fajnych sklepów. (3)

        Pro Sport, Wejherowo, Brygady Pancernej.
        Buga Sport, Gdańsk, Kartuska.
        Sklep Cyklo, Gdynia, Wójta Radtkego.

        W tych sklepach też można znaleźć coś ciekawego:)

        • 0 0

        • Trochę jest, ale tak jak wspomniałem kilka na krzyż ;-/ (2)

          Oczywiście jeśli chodzi o tradycyjne "górale", to roi ich się niemalże w każdym sklepie. W końcu tonajczęściej kupowane rowery w Polsce.

          • 0 0

          • (1)

            A to trochę dziwne, bo w górach i na "ciężkich" trasach mało się ludzi spotyka. Najwięcej jeździ tymi góralami po szutrach zamiast kupić trekkinga, który idelanie sprawdza się w takich warunkach i na długich dystansach.

            • 0 0

            • może dziwne ale to chyba najbardziej uniwersalne rowery jak na nasze drogi. Co do trekkingów to jest ich co raz więcej

              • 0 0

  • artykuł jest o zakupie roweru,

    a nie o serwisie, więc w tym przypadku spokojnie można Żuchlinskiego polecić, bo wybór ma duży. Sporo sklepów ma kiepski wybór. Tzn. sa MTB ale trekking to już 1 sztuka, a miejski.. hę? jaki miejski. No właśnie...A poza tym pełna lista jest na rowery.trojmiasto.pl/sklepy_i_serwisy_rowerowe

    • 1 0

  • złóż sobie rower (2)

    ul.Do Studzienki 22, naprawa,serwis,i rower ci złożą w zależności od twego za potrzebowania i zasobności kieszeni,od lat się tam zaopatruję i nie narzekam

    • 5 1

    • Złóż sobie rower

      Popieram tę opinię, kupiłem tam rower na zamówienie i jestem zadowolony. Serwis też pod ręką. Polecam wszystkim.
      wojt

      • 0 0

    • dobrze zapacili za reklamę?

      • 0 0

  • Caferacer Creme (1)

    czyli szybki rower miejski. Mam. Jeżdżę. Polecam!

    • 0 0

    • a 7anna płaci?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum