• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    W ogóle budowanie ścieżek to nonsens, pedalarze i tak cisną po ulicy obok, aż im obcisłe gatki trzeszczą, widzę takich każdego dnia

    • 10 9

    • po co prowokujesz?

      ta ironia jest szyta zbyt grubymi nićmi

      • 2 3

    • cisną i będą cisnąć dopóki za temat nie wezmą się ludzie kumaci mający pojęcie np o pewnych prawach fizyki i zaczną budować drogi spełniające jakieś normy

      • 4 4

    • Jescze lepiej po chodniku gdy obok jest droga dla rowerów :) (1)

      • 1 6

      • Napisał za raz po tym jak zaparkował swoje VW GTI na chodniku

        • 6 1

  • Buble zaawsze były budowane w naszym kraju za obce pieniądze bo władza jest obca i ma w kieszeni inwestycje a nie dla społeczenstwa kazda inwestycja w Polsce zaraz po oddaniu do exploatacji za pare miesiecy jest remontowana i to przez kolesiowskie firmy albo rodzinne

    • 1 3

  • Przecież... (3)

    ...mogli od razu zrobić ścieżkę dla rowerów i pieszych, ale po co pomyśleć za wczesu.

    • 3 5

    • po prostu oszczędzili na kosztach budowy (2)

      projekt zakładał tworzenie udogodnień dla pieszych i rowerzystów. Ale to było wtedy, gdy uważano, że rowerzyści stwarzają zagrożenie dla siebie i innych.

      Wśród decydentów nikt się nie chciał przyznać, że jeździ rowerem do pracy, bo go uważali za oszołoma - tak jak nadal uważa wielu przedpiśców.

      • 6 2

      • (1)

        urzędasy w Gdańsku to są oszołomy jednak bo z tym swoim awaryjnym zamykanym co tydzień tunelem powielili te same błędy za 15 lat będą się drapać po swoich pustych głowach kotłowski bojanowski trykosko itd

        • 2 4

        • za 5lat bedą i tunel przystosowywać do rowerów.

          Mozna było to razi dobrze zrobić. Kaska dwa razy za to samo wpadnie ;)

          • 7 3

  • hurra po co było 15 lat temu pomyśleć i zapłacić wtedy nieco więcej ale mniej niż teraz?No po co?Przecież myślenie budyniowej zgrai to najwyżej na kilka dni do przodu zero perspektywy

    • 4 5

  • (2)

    Należy zrobić dla rowerzystów przeszklony podwodny tunel z Gdańska na Hel. Co mają się męczyć na około i to jeszcze pod góre. Koszty są nieistotne. Jeżeli nie zrobimy tego dziś to przegramy w przyszłości.

    • 16 5

    • idealny pomysł

      Jestem w 100 % za

      • 2 1

    • Tak

      Nadto zwracam uwage ze zachód tak robi. A zachód to argument decydujący

      • 0 0

  • (1)

    Wprowadzić tablice rejestracyjne dla rowerów, przeglądy techniczne, OC oraz pobierać podatek drogowy. Potem budować takie mosty.

    • 9 11

    • z moich podatków tunel budowano, a autem nie jeżdżę

      jak mi oddasz za tunel to wtedy możesz zadać.

      • 9 0

  • Wprowadzic podatek od rowerow beda pieniadze (7)

    Te ich obcisle rowerowe gacie tez opodatkowac. Bedzie wiecej pieniedzy. To rowerowe dziadostwo chcialoby wsystko miec na czyjs koszt....

    • 10 15

    • budowa i utrzymanie dróg w mieście kosztuje kilkaset razy więcej (4)

      a kierowcy żadnych dodatkowych podatków na ten cel nie płacą

      • 7 1

      • i po co klamiesz? (3)

        placa w cenie benzyny i cenie samochodow. Placa duzo wiecej niz potem idzie na te drogi. A ty na swoim biedackim rowerku nie placisz i jedzisz po drogach na krzywy ryj.,

        • 3 9

        • twoje wpłaty pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania (1)

          infrastruktury drogowej w mieście i poza nim

          • 6 1

          • i na h...j klamiesz?

            "Prawie co piąta złotówka w budżecie państwa pochodzi z kieszeni kierowców. Dodatkowy haracz ściągają z nich też rządowe instytucje. Starcza na pensje dla urzędników, dopłaty do emerytury, kolei i melioracji. Najmniej zostaje na drogi.
            Masz cos jeszcze klamliwego do powiedzenia?

            • 1 3

        • Nie idzie nawet złotówka.

          Drogi w mieście są budowane i utrzymywane ze środków miasta. Głównie CIT PIT i nieruchomości

          • 5 1

    • ja jeżdżę w dżinsach

      • 4 1

    • a pan sponsor?

      a niby na tunel to z własnego portfela wykładałeś, że tak szczekasz buraku?

      • 3 0

  • (4)

    Mieszkam na Przeróbce i nie widzę problemu. Jadę Mostem Siennickim i Elbląską i jestem w kilka minut w tym samym miejscu. Po co przebudowywać most, budować dojazdy na niego, robić jakiś węzeł na Elbląskiej? Jak ktoś jeździ na rowerze to nadłożenie 2-3km to nie problem, a przyjemność.

    • 6 7

    • Z przerobki tak, ale od strony stogow duzo wiecej nadrabiasz.

      • 3 0

    • Lepiej te 2 3 km nadlozyc w ciekawym miejscu docelowym, niz podczas dojazdu za 1. 10. i 100. razem.

      • 3 0

    • (1)

      i rozumiem, że jeżdżąc codziennie stałą trasą lubisz sobie nadkładać dla przyjemności po 3km w każdą stronę? luz, to tylko 180km miesięcznie czyli jakieś zmarnowane 6 godzin ...
      Nie każdy sobie jeździ rowerem tylko na wycieczki raz w tygodniu.

      • 7 0

      • trzeba szybciej jechać

        • 1 3

  • Do czasu budowy chodnika proponuje wydluzyc linie 258 na druga strone mostu. Autobus jedzie 2 minuty potem stoi pol godziny, moglbybw tym czasie pojechac jeszcze mostem wantowym.

    • 4 0

  • Lepiej w sezonie rowerowym prom niewielki dla rowerow laczacy gorki wschodnie, zachodnie i drugi brzeg wisly. Taki trojkat, trzy brzegi, jezdzilby w kolko. Pozwolilby niesamowicie skrocic droge, lepiej niz most wantowy

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum