• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • W Gdańsku i w całym Trójmieście

    warto przeprowadzić audyt warunków poruszania się pieszych i rowerzystów na wszystkich mostach i wiaduktach (jest ich bardzo wiele).

    Na wielu z nich ruch pieszy jest pomijalnie mały, więc dopuszczenie ruchu rowerów nie powinno stanowić dużego wyzwania dla projektantów usprawnienia ruchu w mieście.

    • 3 0

  • to nieh dodrukujo piniundze se

    • 1 2

  • (2)

    Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.

    niech się złożą rowerzyści

    • 5 7

    • (1)

      oj chyba nie chcą

      • 0 2

      • Pewno że nie, bo nie ma po co tam jechać.

        Chyba po to zeby wrócić piechotą, jak mi patola ze stogów rower zakosi.
        Plaże mam i po tej stronie kanału, a na westerplatte jak mnie najdzie raz na 10 lat ochota to sobie siennickim pojadę.

        • 0 3

  • Super pomysł! Tyko dlaczego nie buduje się w Gdańsku dróg, chodników, mostów z wizją kilkudziesięciu lat naprzód jak robili to

    Tak tandeta. Brak bezpłatnych miejsc parkingowych to symbol Budyniowego Gdańska.

    • 1 2

  • Przeprawa ta jest konieczna.

    Na Stogach jest piękna plaża i warto by Gdańszczanie latem docierali na nią na rowerach. Stogi to piękny zakątek Gdańska, ale strasznie niedoceniony i niedoinwestowany przez władze miasta.

    • 6 1

  • (1)

    Zrobić zakaz dla samochodów i po sprawie. Przecież rowerzysta ma mało uprawnień

    • 3 7

    • jeśli ci się wydaje że jesteś śmieszny

      to przypuszczalnie masz rację

      • 4 1

  • pedalarze

    Pedalarze są juz nie stan umysłu. Najlepiej wszędzie polikwidowac po jednym pasie aby rowerki miały gdzie jechac

    • 5 6

  • ... (5)

    Po pierwsze rowerzyści którzy chcą być równo traktowani jak kierowcy powinni zdawać egzaminy z przepisów drogowych, po drugie płacić obowiązkowe OC po trzecie rozumieć że takie miejsca jak tunel z przyczyn czysto logicznych ze względu na bezpieczeństwo nie jest stworzony dla pieszych i rowerzystów. i nie być takimi ignorantami - w trójmieście jest mnóstwo ścieżek rowerowych ale za mało komunikacja stara się dostosować do przewozu rowerów ale za mało itd. Ludzie trochę pokory i rozumu. Kierowcy też powinni narzekać - dróg za mało obwodnic za mało miejsc parkingowych za mało mostów za mało , narzekać naprawdę jest bardzo prosto ale trochę rozumu i logiki oraz mniej postawy roszczeniowej

    • 5 6

    • muzeum i skansen kolejny raz te same brednie nigdzie na świecie zapłacenie jakiegoś OC nie zaświadcza że ktoś ma lub nie ma praw na drodze

      • 6 0

    • także obowiązkowe badania techniczne

      Poduszki powietrzne, światła stopu, migacze, wycieraczki, pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo akcyza na osprzęt spoza UE (campa by się ucieszyła) i opłaty za parkowanie w centrum. Za to samochodom tylko dzwonki, kaski i przepychanie aut przez przejścia dla pieszych.

      • 4 0

    • 1. Po co? nigdzie na świecie się tego nie praktykuje
      2. Po co? szkody wyrządzane przez rowerzystów są symboliczne.
      3. Co jest takiego w tunelu jest niebezpiecznego czego nie ma na otwartych drogach? Tym bardziej że prędkość w tunelu jest ograniczona do 50kmh
      4. Ścieżek leśnych może i jest dużo, do rekreacji super. Po mieście jednak bardzo ciężko się rowerem porusza u nas. Pojedz do Berlina Kopenhagi czy Amsterdamu to zobaczysz jak to powinno wyglądać. U nas robi się to na tzw. odpitol na kolanie.
      5. I przecież narzekają....

      • 4 1

    • marmic (1)

      a co ze znajomością przepisów drogowych jakoś nikt tego nie neguje , co do tłumaczenia różnicy jazdy rowerem czy chodzenie pieszych w tunelu i na otwartej przestrzeni jeżeli nie widzicie różnicy to gratulacje i nie przywołujcie gadki o tym że mniej wypadków z udziałem rowerów co to za argument - ile jeździ rowerzystów a ile samochodów a Polska to nie Holandia, Niemcy tam przede wszystkim jest inna kultura jazdy tak kierowców jak i przede wszystkim rowerzystów - jeżdżę dużo samochodem po miastach i to co wyczyniają rowerzyści łamiąc podstawowe przepisy i mając wszystkich w d*pie - tylko dzięki tym niby nieodpowiedzialnym kierowcom nie lezą pokotami w szpitalch

      • 1 3

      • 1. Od czego jest szkoła i rodzice?
        2. wytłumacz z tym tunelem
        3. Zobacz ile samochodów jest chociażby w Niemczech, a ile jest tam wypadków.
        4. Z tym jest różnie, licytowanie się kto co bardziej wyczynia jest po prostu dziecinne. Jedno jest pewne ciężko sobie wyobrazić jakąś dużą szkodę wyrządzoną przez rowerzystę. Na kierowcach ciąży zdecydowanie większa odpowiedzialność (masa, prędkość)

        • 2 0

  • pedalarze ! (2)

    płacic podatek drogowy ,oc i tab. rej. - wtedy możecie mieć pretensje do całego świata że wam zabronili wjazdu do tunelu (zresztą bardzo dobrze)

    • 5 8

    • (1)

      ile razy można powtarzać.
      Drogi w mieście są budowane i utrzymywane ze środków miasta. Głównie CIT PIT i nieruchomości. Z podatku drogowego są budowane ekspresówki i autostrady z których rowerzyści nie korzystają. Zresztą podatek drogowy to jedyne 4mld rocznie na całą polske, z czego połowa idzie na kolej. Także z tego waszego podatku drogowego nie starczy nawet na jedną małą obwodnice. A gdzie jeszcze to utrzymać

      • 6 1

      • przepraszam za tego typu kierowców, ale we większości to imbecyle

        oni nadal wierzą, że:
        - tylko oni mają prawa jazdy!!!
        - drogi powstają za ich pieniądze z paliw, a rowerzyści i piesi nie płacą.
        - ścieżki powstają dla rowerzystów, a nie głównie z powodu kierowców i dla kierowców.
        - wyprzedzanie rowerzysty na 10 cm jest bezpieczne, bo są tak dobrzy i szybcy, a że droga jest dziurawa i rowerzysta odbije, to jego problem.
        - jeżdżenie samochodem, to nobilitacja.
        - rower na drodze to nie pojazd.
        - ciuchy rowerowe to najlepiej gdy są wygodne, tzn. szerokie i z dobrej bawełny, by zbierać pot.
        Wychodzi na to, że straszne buractwo siedzi we większości za kółkiem.

        • 4 1

  • Skad wziac pieniadze??
    To jasne jak slonce - w Trojmiescie pieniadze leza na chodnikach i trawnikach. Wystarczy ZACZĄĆ wystawiac mandaty i wzywac lawete do zle zaparkowanych samochodow.
    Mysle, ze daloby to rocznie kilkanascie milionow dochodow. Mozna by bylo wyremontowac wszystkie zdewastowane przez samochody chodniki i sfinansowac tunele kladki dla pieszych i rowerzystow na mostach.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum