• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • nie trzeba nic robić oprócz zdjecia zakazu wjazdu dla rowerów i pieszych

    dla sporadycznego przejazdu i przejscia obecne chodniki techniczne wystarczą. Parokrotnie przejechałem jak miałem potrzebe i da sie rade, choc komfortowo nie jest. Ale sie opłaciło. Jedynie jest stres i dyskomfort, ze to niezgodne z przepisami. Wystarczy zdjąć znaki zabraniajace a ludzie sami sobie poradzą bez żadnych milonowych remontów i przebudów.

    • 4 3

  • modt

    Co za pusty lep zaprojektowal most tylko dla aut...co za lep!!!!!

    • 5 5

  • Wystarczyłoby przedłuzyc linię autobusu 258 do Elbląskiej....

    • 4 0

  • prom jeszcze kursował co 30 minut

    Dzisiaj kursowal jeszcze prom,rowerzystów było koło 15 osób( w autobusie wszyscy by sie nie zmiescili) ,nawet 2 samochody się trafiły..Na Westerplatte było multum ludzi.

    • 7 0

  • most kolejowy

    Wystarczylo zaadaptować piekny zabytkowy most kolejowy. Ale u nas najpierw trzeba cos zniszczyc a potem wywalić 4 bańki na rozbudowę nowego

    • 5 2

  • Weźcie się rowerzyści puknijcie w caban

    • 1 13

  • warto zobaczyć jak przerabiają mosty w Nowym Jorku

    by poprawić warunki poruszania się pieszych i rowerzystów:
    http://www.streetfilms.org/the-pulaski-bridge-protected-bike-path-is-finally-open/#more-58617

    • 3 0

  • Ciekawe, kiedy red. Naskręt przestanie doić temat rowerzystów i pieszych w tunelu. Ogólnie z trojmiasto.pl robi sie niezły tabloid, w którym zdecydowana większość artykułów nastawiona jest na wygenerowanie jak największego bólu d*py u dwóch stron i napuszczenia ich na siebie tendencyjną ankietką. W komentarzach wojna, wyswietlenia rosną, hajs sie zgadza ;)

    • 5 1

  • (1)

    Niekompetencja i krótko wzroczność projektantów i urzędników poraża.... Marnotrawstwo naszych publicznych pieniędzy. I to wszystko bez odpowiedzialności. Zgroza.

    • 1 1

    • wyjdź z zaścianka zero-jedynkowego myślenia

      w życiu do sytuacji postrzeganych jako optymalne dochodzi się zwykle metodą kolejnych przybliżeń.

      Oczywiście przy budowie każdego rozwiązania drogowego warto myśleć nie tylko o użytkownikach samochodów.

      • 0 0

  • wybudować im tunel !

    kolaże w obcisłych rajstopach, skończą biadolić!

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum