• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Dla prawdziwego rowerzysty 3500 m / dwadzieścia minut spacerowej jazdy /, bo tyle jest objazdu przez most Siennicki, Głęboką i Elbląską, to żaden problem. Wszędzie dogodną ścieżką rowerową. Naprawdę sądzicie, że między Rudnikami a Przeróbką jest tylu chętnych na przejazd ? Kiedy? Zimą? W deszczowe dni? Czyli dla max. kilkudziesięciu chętnych w czasie słonecznego weekendu będziemy przebudowywać kilkaset metrów mostu plus dojazdy,ślimaki może winda? Sam codziennie jeżdżę rowerem i znacznie bardziej denerwuje mnie wieczna prowizorka dla rowerów wzdłuż Długich Ogrodów, a tamtędy naprawdę jeździ bardzo wielu.

    • 35 9

    • z tego co wiem na długich ogrodach ma być zlikwidowana droga rowerowa

      ma być wzdłuż podwala, co trochę dziwne bo to trochę inny kierunek, no ale urzędnik ponoć wie lepiej. Co do pierwszej części wypowiedzi: jak jedziesz na wycieczkę to luz te nawet 5km, ale co dzien do roboty nakładać może być irytujące

      • 1 0

    • nieważne ilu jest chętnych bo to są urojenia pewnych ludzi którzy mają zawsze jakieś ale do rowerzystów czego się ludzi kołku czepiasz a nie urzędasów którzy zrobili z siebie idiotów przy budowie tego mostu

      • 4 4

  • ... (5)

    Po pierwsze rowerzyści którzy chcą być równo traktowani jak kierowcy powinni zdawać egzaminy z przepisów drogowych, po drugie płacić obowiązkowe OC po trzecie rozumieć że takie miejsca jak tunel z przyczyn czysto logicznych ze względu na bezpieczeństwo nie jest stworzony dla pieszych i rowerzystów. i nie być takimi ignorantami - w trójmieście jest mnóstwo ścieżek rowerowych ale za mało komunikacja stara się dostosować do przewozu rowerów ale za mało itd. Ludzie trochę pokory i rozumu. Kierowcy też powinni narzekać - dróg za mało obwodnic za mało miejsc parkingowych za mało mostów za mało , narzekać naprawdę jest bardzo prosto ale trochę rozumu i logiki oraz mniej postawy roszczeniowej

    • 5 6

    • marmic (1)

      a co ze znajomością przepisów drogowych jakoś nikt tego nie neguje , co do tłumaczenia różnicy jazdy rowerem czy chodzenie pieszych w tunelu i na otwartej przestrzeni jeżeli nie widzicie różnicy to gratulacje i nie przywołujcie gadki o tym że mniej wypadków z udziałem rowerów co to za argument - ile jeździ rowerzystów a ile samochodów a Polska to nie Holandia, Niemcy tam przede wszystkim jest inna kultura jazdy tak kierowców jak i przede wszystkim rowerzystów - jeżdżę dużo samochodem po miastach i to co wyczyniają rowerzyści łamiąc podstawowe przepisy i mając wszystkich w d*pie - tylko dzięki tym niby nieodpowiedzialnym kierowcom nie lezą pokotami w szpitalch

      • 1 3

      • 1. Od czego jest szkoła i rodzice?
        2. wytłumacz z tym tunelem
        3. Zobacz ile samochodów jest chociażby w Niemczech, a ile jest tam wypadków.
        4. Z tym jest różnie, licytowanie się kto co bardziej wyczynia jest po prostu dziecinne. Jedno jest pewne ciężko sobie wyobrazić jakąś dużą szkodę wyrządzoną przez rowerzystę. Na kierowcach ciąży zdecydowanie większa odpowiedzialność (masa, prędkość)

        • 2 0

    • 1. Po co? nigdzie na świecie się tego nie praktykuje
      2. Po co? szkody wyrządzane przez rowerzystów są symboliczne.
      3. Co jest takiego w tunelu jest niebezpiecznego czego nie ma na otwartych drogach? Tym bardziej że prędkość w tunelu jest ograniczona do 50kmh
      4. Ścieżek leśnych może i jest dużo, do rekreacji super. Po mieście jednak bardzo ciężko się rowerem porusza u nas. Pojedz do Berlina Kopenhagi czy Amsterdamu to zobaczysz jak to powinno wyglądać. U nas robi się to na tzw. odpitol na kolanie.
      5. I przecież narzekają....

      • 4 1

    • także obowiązkowe badania techniczne

      Poduszki powietrzne, światła stopu, migacze, wycieraczki, pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo akcyza na osprzęt spoza UE (campa by się ucieszyła) i opłaty za parkowanie w centrum. Za to samochodom tylko dzwonki, kaski i przepychanie aut przez przejścia dla pieszych.

      • 4 0

    • muzeum i skansen kolejny raz te same brednie nigdzie na świecie zapłacenie jakiegoś OC nie zaświadcza że ktoś ma lub nie ma praw na drodze

      • 6 0

  • nie trzeba nic robić oprócz zdjecia zakazu wjazdu dla rowerów i pieszych

    dla sporadycznego przejazdu i przejscia obecne chodniki techniczne wystarczą. Parokrotnie przejechałem jak miałem potrzebe i da sie rade, choc komfortowo nie jest. Ale sie opłaciło. Jedynie jest stres i dyskomfort, ze to niezgodne z przepisami. Wystarczy zdjąć znaki zabraniajace a ludzie sami sobie poradzą bez żadnych milonowych remontów i przebudów.

    • 4 3

  • (4)

    Czytelnicy skrytykowali płatny przejazd? A ja się pytam z jakiej racji Janusze się pultają, że coś jest płatne??? Sami śmigają na żenujących rowerkach, akcyzy zawartej w cenie paliwa nie płacą, podatków zawartych w cenie paliwa nie płacą, zarabiają w porywach śmieszne 2000zł, więc podatku dochodowego z tego jest też tyle co kot napłakał. I oni jeszcze mają czelność oczekiwać, że coś będzie za darmo? Śmiech na sali proszę państwa.

    • 12 21

    • (2)

      Nawet jesli masz duzo pieniedzy to mi cie zal.

      • 11 4

      • "Niektórzy są tak biedni,

        że wszystko co mają, to pieniądze." Bob Marley

        • 3 0

      • Powinno być ci żal tych, którzy od siebie nic nie dają, a oczekiwania mają nieograniczone i niczym nieuzasadnione.

        • 6 9

    • człowieku śmieszny jesteś.Płacić 3 zł za takie barachło jakie zafundował adamowicz to dopiero kpina z ludzkiej inteligencji

      • 1 7

  • Skad wziac pieniadze??
    To jasne jak slonce - w Trojmiescie pieniadze leza na chodnikach i trawnikach. Wystarczy ZACZĄĆ wystawiac mandaty i wzywac lawete do zle zaparkowanych samochodow.
    Mysle, ze daloby to rocznie kilkanascie milionow dochodow. Mozna by bylo wyremontowac wszystkie zdewastowane przez samochody chodniki i sfinansowac tunele kladki dla pieszych i rowerzystow na mostach.

    • 12 0

  • (7)

    Nadal jest WSZYSTKO pod samochody.

    Najzabawniejsze jest to, ze Zachod odchodzi juz od samochodow spalinowych i przerzuca sie na elektryczne. Wiele mieszkancow miast nie posiada samochodow, bo nie potrzebuje i nie chce.
    Ale w PL nadal rzadzi samochod i to spalinowka. I w ten sposob zawsze bedziemy 30 lat do tylu.
    Ci ktorzy patrza w przyszlosc i gonia trendy sa zagluszani przez ludzi tkwiacych w przeszlosci.

    • 16 28

    • Polska ma koszmarnie drogi prad.

      Panstwowe kopalnie, panstwowe spolki energetyczne. Zwiazkowcy, dofinansowania, deputaty, chore prawo energetyczne blokujace male podmioty (musisz sprzedac proad i go odkupic). Socjalizm pelna geba.

      W takich warunkach silniki spalinowe sie oplacaja.

      Gdyby uwolnic rynek ceny kWh by spadly drastycznie. Powstalo by pare elektrowni atomowych. I wtedy mozna myslec o elektryku do jazdy po miescie.

      • 3 0

    • Samochód przywiezie Ci chleb, samochodem przyjedzie lekarz do twojej matki i strażak. jak Ci sie chałupa zapali. (2)

      A rowerem?

      • 10 8

      • im więcej ludzi przesiądzie się z samochodów na rowery

        tym lekarz do twojego ojca i matki, strażak i dostawczak łatwiej dotrą do celu.

        • 10 2

      • co to ma do rzeczy?

        jesteś piekarzem, lekarzem, strażakiem? Zapewne jesteś frustratem!

        • 4 6

    • (2)

      Gdzie ta oferta elektrycznych samochodów produkowanych w kraju? Gdzie przedpłaty na ich zakup,w cenie dostępnej dla każdego?

      • 7 3

      • dlaczego one miałyby być produkowane w kraju?

        autarkia była stosowana w Rumunii niejakiego Ceausescu.

        Wiele części do nich już jest produkowanych w kraju. Poznaj pojęcie specjalizacji wewnątrzgałęziowej, może coś skumasz.

        Samochody elektryczne najlepiej sprawdzają się w systemie car sharing - nie musisz ich mieć/ posiadać, wystarczy, że będziesz z nich korzystał wypożyczając w miarę potrzeb.

        • 1 0

      • No wlasnie brak oferty, brak mozliwosci doladowania. Sprawdz w ilu miejscach mozna doladowac taki samochod np. w Holandii.
        W porownaniu z nimi jestesmy w epoce dorozek.

        • 6 3

  • pedalarze

    Pedalarze są juz nie stan umysłu. Najlepiej wszędzie polikwidowac po jednym pasie aby rowerki miały gdzie jechac

    • 5 6

  • (1)

    Zrobić zakaz dla samochodów i po sprawie. Przecież rowerzysta ma mało uprawnień

    • 3 7

    • jeśli ci się wydaje że jesteś śmieszny

      to przypuszczalnie masz rację

      • 4 1

  • Przeprawa ta jest konieczna.

    Na Stogach jest piękna plaża i warto by Gdańszczanie latem docierali na nią na rowerach. Stogi to piękny zakątek Gdańska, ale strasznie niedoceniony i niedoinwestowany przez władze miasta.

    • 6 1

  • Super pomysł! Tyko dlaczego nie buduje się w Gdańsku dróg, chodników, mostów z wizją kilkudziesięciu lat naprzód jak robili to

    Tak tandeta. Brak bezpłatnych miejsc parkingowych to symbol Budyniowego Gdańska.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum