• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • No już jaj z tymi towarzyszami to sobie nie róbcie. Ile było tych protestów i głosów oburzenia, że miasto wyda kilka milionów na konstrukcje podobna do tej co powstała w Gdyni? Niby gdzie rowery jadą mostem walutowym? Do Elbląga ekspresowką?

    • 6 5

  • (7)

    Nadal jest WSZYSTKO pod samochody.

    Najzabawniejsze jest to, ze Zachod odchodzi juz od samochodow spalinowych i przerzuca sie na elektryczne. Wiele mieszkancow miast nie posiada samochodow, bo nie potrzebuje i nie chce.
    Ale w PL nadal rzadzi samochod i to spalinowka. I w ten sposob zawsze bedziemy 30 lat do tylu.
    Ci ktorzy patrza w przyszlosc i gonia trendy sa zagluszani przez ludzi tkwiacych w przeszlosci.

    • 16 28

    • (2)

      Gdzie ta oferta elektrycznych samochodów produkowanych w kraju? Gdzie przedpłaty na ich zakup,w cenie dostępnej dla każdego?

      • 7 3

      • No wlasnie brak oferty, brak mozliwosci doladowania. Sprawdz w ilu miejscach mozna doladowac taki samochod np. w Holandii.
        W porownaniu z nimi jestesmy w epoce dorozek.

        • 6 3

      • dlaczego one miałyby być produkowane w kraju?

        autarkia była stosowana w Rumunii niejakiego Ceausescu.

        Wiele części do nich już jest produkowanych w kraju. Poznaj pojęcie specjalizacji wewnątrzgałęziowej, może coś skumasz.

        Samochody elektryczne najlepiej sprawdzają się w systemie car sharing - nie musisz ich mieć/ posiadać, wystarczy, że będziesz z nich korzystał wypożyczając w miarę potrzeb.

        • 1 0

    • Samochód przywiezie Ci chleb, samochodem przyjedzie lekarz do twojej matki i strażak. jak Ci sie chałupa zapali. (2)

      A rowerem?

      • 10 8

      • co to ma do rzeczy?

        jesteś piekarzem, lekarzem, strażakiem? Zapewne jesteś frustratem!

        • 4 6

      • im więcej ludzi przesiądzie się z samochodów na rowery

        tym lekarz do twojego ojca i matki, strażak i dostawczak łatwiej dotrą do celu.

        • 10 2

    • Polska ma koszmarnie drogi prad.

      Panstwowe kopalnie, panstwowe spolki energetyczne. Zwiazkowcy, dofinansowania, deputaty, chore prawo energetyczne blokujace male podmioty (musisz sprzedac proad i go odkupic). Socjalizm pelna geba.

      W takich warunkach silniki spalinowe sie oplacaja.

      Gdyby uwolnic rynek ceny kWh by spadly drastycznie. Powstalo by pare elektrowni atomowych. I wtedy mozna myslec o elektryku do jazdy po miescie.

      • 3 0

  • (4)

    Swiat przesiada sie na rowery, skutery elektryczne i samochody elektryczne lub hybrydowe. Chiny buduja super szybkie pociagi.

    A my nadal...... jestesmy w latach 1970??
    Czy po prostu wszystkim rzadzi czyjas koperta dana pod stolem. Czyjas czyli lobby samochodowego.

    • 11 23

    • A ropę kto będzie kupował jak wszystko na prąd będzie. A z tym światem to lecisz w chmury. (2)

      • 5 2

      • (1)

        Uzaleznienie od ropy jest idiotyczne i pokazuje zawezone myslenie. Nalezy miec rozne zrodla przemieszczenia.

        Wystarczy maly kryzysik naftowy i wszyscy wrocimy do kartek na benzyne a wiekszosc bedzie chodzila pieszo...
        Wlasnie Holandia dobrze zapamietala ostatni kryzys naftowy i dlatego inwestuje w inne srodki komunikacji a nie tylko samochod. I inwestuje min w energie odnawialna.

        • 7 7

        • co to źródło przemieszczenia?

          rzeka?

          • 1 2

    • może to po prostu jest lobby infrastrukturalne?

      lobby producentów betonu i projektantów przewymiarowanych rozwiązań drogowych i parkingowych?

      • 2 3

  • (2)

    Dla prawdziwego rowerzysty 3500 m / dwadzieścia minut spacerowej jazdy /, bo tyle jest objazdu przez most Siennicki, Głęboką i Elbląską, to żaden problem. Wszędzie dogodną ścieżką rowerową. Naprawdę sądzicie, że między Rudnikami a Przeróbką jest tylu chętnych na przejazd ? Kiedy? Zimą? W deszczowe dni? Czyli dla max. kilkudziesięciu chętnych w czasie słonecznego weekendu będziemy przebudowywać kilkaset metrów mostu plus dojazdy,ślimaki może winda? Sam codziennie jeżdżę rowerem i znacznie bardziej denerwuje mnie wieczna prowizorka dla rowerów wzdłuż Długich Ogrodów, a tamtędy naprawdę jeździ bardzo wielu.

    • 35 9

    • nieważne ilu jest chętnych bo to są urojenia pewnych ludzi którzy mają zawsze jakieś ale do rowerzystów czego się ludzi kołku czepiasz a nie urzędasów którzy zrobili z siebie idiotów przy budowie tego mostu

      • 4 4

    • z tego co wiem na długich ogrodach ma być zlikwidowana droga rowerowa

      ma być wzdłuż podwala, co trochę dziwne bo to trochę inny kierunek, no ale urzędnik ponoć wie lepiej. Co do pierwszej części wypowiedzi: jak jedziesz na wycieczkę to luz te nawet 5km, ale co dzien do roboty nakładać może być irytujące

      • 1 0

  • Zamiast rozdawnictwa 500+ (2)

    kasa powinna pójść na inwestycje.

    • 22 7

    • Inwestycja nie pójdzie zagłosować w następnych wyborach.

      A rozpieszczona "pińcetem" dzieciorobna patola owszem. Przecież taki był zamysł tej akcji - stworzyć sobie żelazny elektorat, który będzie co wybory nabierać się na populistyczne komunałki.

      • 12 4

    • Na inwestycje

      Czyli proponuje kasę wydać, zainwestować, w obchody 30-lecia komunistycznej partii... Upps przepraszam w obchody 30-lecia Trybunału Konstytucyjnego w Gdańsku.
      Kasa dobrze zainwestowana, towarzysz Rzepliński zadowolony będzie i nawet wyrok miesiąc przed rozprawą wyda PO myśli przegranych.

      • 5 10

  • złożyliśmy projekt ogólnomiejski (1)

    do budżetu obywatelskiego, na ten właśnie cel. To nie są wielkie pieniądze, tylko trzeba zagłosować.

    • 7 7

    • podaj proszę tytuł projektu, szukam i nie widzę.

      • 5 0

  • (1)

    Za 4 mln zl 5 km ścieżki rowerowej? Chyba zacznę je budować. Ja skasuje tylko 2 mln więc jak można zgłosić się do przetargu.

    • 6 6

    • proszę bardzo, jak zrobisz to taniej z zachowaniem jakości to wszyscy będą zadowoleni. Ale skoro pytasz się jak się zgłosić, to sukcesu Ci nie wróżę.

      • 10 1

  • problem w tym kraju jest jeden (4)

    Nikt nie myśli przy projektowaniu. Wszyscy walą projekt z szablonu a później szukają po wybudowaniu sposobu na przebudowę i funduszy. Gdyby na etapie budowy nie tylko tej ale każdej innej projektanci wzięli pod uwagę jak zmienia się miasto i pomyśleli o tym że poziom ruchu może wzrosnąć w różnych aspektach to sam koszt budowy takiego obiektu nie wiele by się zmienił i nie trzeba by teraz ingerować w konstrukcję i szukać dodatkowej kasy. Tak niestety jest z każdą inwestycją w tym kraju.

    • 8 6

    • morena już jest do przebudowy. Bubel masakryczny

      Zrobili wszystko pod samochody, a i tak się tam kotłują. Tramwaj więcej stoi niż jedzie. Drogi rowerowe można przemianować na drogi postojowe, piesi tez nic nie zyskali.

      • 2 5

    • Kasa sie liczy. Najpierw dziadowski projekt a pozniej modernizacja. Ktos przytuli kase x2 i kolesie zadowolone tylko spoleczenstwo traci.

      • 2 3

    • Nie uogólniaj. (1)

      Gdyby projektanci nie myśleli zgodnie z Twoją diagnozą, to by konstrukcje się zawalały bardzo szybko.

      Zamiast krytykować totalnie, zaproponuj coś konstruktywnego. Może cię zaproszą do współpracy.

      • 2 1

      • konstruktywnie to trzeba było myśleć przed budową mostu nie widzieli że tamtędy można dojechać na Westerplatte np?Przyjęli sobie założenie że ten most postoi 5 lat?Zero patrzenia dalej i myślenia komuniści mieli więcej wyobraźni projektując np Trasę Łazienkowską czy Wisłostradę

        • 0 3

  • (4)

    Czytelnicy skrytykowali płatny przejazd? A ja się pytam z jakiej racji Janusze się pultają, że coś jest płatne??? Sami śmigają na żenujących rowerkach, akcyzy zawartej w cenie paliwa nie płacą, podatków zawartych w cenie paliwa nie płacą, zarabiają w porywach śmieszne 2000zł, więc podatku dochodowego z tego jest też tyle co kot napłakał. I oni jeszcze mają czelność oczekiwać, że coś będzie za darmo? Śmiech na sali proszę państwa.

    • 12 21

    • (2)

      Nawet jesli masz duzo pieniedzy to mi cie zal.

      • 11 4

      • Powinno być ci żal tych, którzy od siebie nic nie dają, a oczekiwania mają nieograniczone i niczym nieuzasadnione.

        • 6 9

      • "Niektórzy są tak biedni,

        że wszystko co mają, to pieniądze." Bob Marley

        • 3 0

    • człowieku śmieszny jesteś.Płacić 3 zł za takie barachło jakie zafundował adamowicz to dopiero kpina z ludzkiej inteligencji

      • 1 7

  • Do Eurotunelu pod kanałem La Manche (1)

    Do Eurotunelu pod kanałem La Manche nawet samochodów nie wpuszczają.

    • 8 2

    • i co z tego?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum