• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most wantowy dla rowerów i pieszych. Rozwiązanie jest, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
2 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną. Mostem wantowym mogą teraz poruszać się wyłącznie samochody. Gdyby mogli na niego wejść piesi i wjechać rowerzyści byłby pewnie atrakcją turystyczną.

Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą rowerzyści i piesi nie mogą się nim poruszać. Ruszyła więc specjalna linia autobusowa nr 258. Przejazd jest płatny, co mocno skrytykowali nasi czytelnicy. Do przejazdów rowerowych w rejon Stogów i Przeróbki zniechęcają też, oprócz opłat, zakazy dla rowerów i pieszych na moście wantowym zobacz na mapie Gdańska. Pomysł na usprawnienie tam ruchu jest, ale nie ma pieniędzy. Potrzeba na ten cel 4 mln zł.



Czy miasto powinno umożliwić poruszanie się po moście wantowym rowerzystom i pieszym?

Udostępnienie tunelu pod Martwą Wisłą i puszczenie w nim specjalnego autobusu płatnego dla rowerzystów i pieszych, który jest mocno krytykowany głównie za brak darmowych przejazdów, powinno zmobilizować władze Gdańska do rozbudowy mostu wantowego im. Jana Pawła II. Ma to ułatwić i tym samym stymulować ruch pieszych i rowerzystów w kierunku wschodniej strony miasta.

Po otwarciu tunelu rowerzyści (za opłatą 3 zł od osoby) mogą autobusem z Letnicy dotrzeć do Przeróbki, a stamtąd w kierunku Westerplatte, czy plaży na Stogach. Niestety tereny Rudników, Olszynki, czy nawet Wyspy Sobieszewskiej nie będą kierunkiem podróży, bowiem tam droga prowadzi okrężnym szlakiem - przez Most Siennicki zobacz na mapie Gdańska.

Jest pomysł, ale co dalej z realizacją?

Od kilku miesięcy jest gotowa opinia techniczna, dotycząca możliwości dostosowania chodników rewizyjnych mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku do ruchu pieszego i rowerowego.

- Przeprowadzone analizy oraz konsultacje wskazują, że przy ograniczeniu ingerencji w konstrukcję mostu - m.in. braku konieczności powtórnego badania mostu w tunelu aerodynamicznym oraz regulacji sił w wantach - możliwe będzie dostosowanie mostu do ruchu pieszo-rowerowego - wyjaśnia Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zamówiła opinię.
Polegałoby ono na poszerzeniu chodników po obu stronach mostu z 80 cm do 150 cm. Ponadto należy też o kilkadziesiąt centymetrów podwyższyć balustrady.

Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju. Planowana rozbudowa mostu wantowego w przekroju.
Ślimakiem na most wantowy

- Dla zadania inwestycyjnego należy wykonać dojścia w postaci ścieżek rowerowych. Przygotowanie inwestycji wymaga opracowania dokumentacji technicznej o wysokim stopniu skomplikowania - obliczenia i analizy statyczno-wytrzymałościowe, dynamiczne i aerodynamiczne, rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne - wylicza Kucińska.
Aby rowerzyści bez zsiadania z rowerów mogli pokonać most, miasto musiałoby zlecić budowę czterech tzw. ślimaków - powinny powstać po dwa z każdej strony mostu.

Dodatkowo trzeba będzie poprowadzić ok. 700-metrową drogę rowerową od mostu do ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska.

Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy. Planowane ścieżki i rampy w kształcie ślimaka na most wantowy.
Nie ma pieniędzy

Szacowany całkowity koszt opisanego przedsięwzięcia ocenia się na 3,5-4 mln zł. Dla porównania: w tej cenie można wykonać ok. 5 km zwykłej drogi rowerowej, a także wyremontować ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

- W planie finansowym na rok 2016 nie przewidziano środków na realizację tego zadania - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miasto nie przeprowadziło też jeszcze analiz ruchowych rowerzystów, które miały odpowiedzieć, ile osób będzie mostem wantowym podróżować.

Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego. Rowerzysta przechodzący przez most kolejowy nad Martwą Wisłą w sąsiedztwie mostu wantowego.

Miejsca

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

  • Jest wiecej takich mostow w Trojmiescie

    nr1 -srodkowa czesc estakady Kwiatkowskiego -brak schodów
    nr2.- most nad torami ,na początku ul ks Popieluszki
    nr3 -most nad torami kolo stadionu w ciagu Drogi Zielonej -sa dojazdy i dojscia ale nic wiecej

    • 1 0

  • W tunelu też ciężko było te pół metra czerwonego pasa wygospodarować.
    Ograniczenie do 50 a rowerem nie można...

    • 2 0

  • Wprowadzic podatek od rowerow beda pieniadze (7)

    Te ich obcisle rowerowe gacie tez opodatkowac. Bedzie wiecej pieniedzy. To rowerowe dziadostwo chcialoby wsystko miec na czyjs koszt....

    • 10 15

    • budowa i utrzymanie dróg w mieście kosztuje kilkaset razy więcej (4)

      a kierowcy żadnych dodatkowych podatków na ten cel nie płacą

      • 7 1

      • i po co klamiesz? (3)

        placa w cenie benzyny i cenie samochodow. Placa duzo wiecej niz potem idzie na te drogi. A ty na swoim biedackim rowerku nie placisz i jedzisz po drogach na krzywy ryj.,

        • 3 9

        • twoje wpłaty pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania (1)

          infrastruktury drogowej w mieście i poza nim

          • 6 1

          • i na h...j klamiesz?

            "Prawie co piąta złotówka w budżecie państwa pochodzi z kieszeni kierowców. Dodatkowy haracz ściągają z nich też rządowe instytucje. Starcza na pensje dla urzędników, dopłaty do emerytury, kolei i melioracji. Najmniej zostaje na drogi.
            Masz cos jeszcze klamliwego do powiedzenia?

            • 1 3

        • Nie idzie nawet złotówka.

          Drogi w mieście są budowane i utrzymywane ze środków miasta. Głównie CIT PIT i nieruchomości

          • 5 1

    • a pan sponsor?

      a niby na tunel to z własnego portfela wykładałeś, że tak szczekasz buraku?

      • 3 0

    • ja jeżdżę w dżinsach

      • 4 1

  • Nalezy raczej zapytac dlaczego ktos zaprojektowal taki most bez mozliwosci dla pieszych i rowerow ? (10)

    bardziej niepokoi struktura umyslowa tego kto i jak taki most zaprojektowal iz nie przewidzial drogi dla pieszych i rowerow ? . Taki projekt bylby w normalnym kraju odrzucony gdyz jest ulomny w zalozeniu. Gomołka tez kazal aby drog bylo malo i najlepiej tylko w jednopasmowe i bardzo waskie gdyz wedlug jego teorii za lat 50 czy 40 czyli aktualnie samochody mieli miec wylacznie wysocy dygnitarze komunistyczni ) wiec drogi beda zbedne ). Wiekszosc panstw jest wysoko rozwinieta gdyz przewiduja juz w zalozeniach wielu projektow przyszlosc. my natomiast wrecz potwierdzamy iz tej przyszlosci nie widzimy skoro projekty nie uwzgledniaja przyszlosci a maja byc modyfikowane dopiero po realizacji czyli kuriozum i plan na zwiekszanie kosztow . To tak jakby '' Hitler'' ktory zaprojektowal swoje slawne betonowe autostrady zrobil je tak waskie ze tylko rower by mogl jechac ). Na wielu przykladach widac nasz umyslowy zastoj bo wizjoner z automatu robi np. przy budowie drogi szeroki pas z bogu juz dzis przewidujac ze kiedys rozwoj wymusi budowe kolejnych pasow drogi . Tracimy tzw. wyobraznie a to zle bo sami siebie narazamy na podwojne koszty i wieczne niedostosowanie do rozwoju . Nawet Czesi z Austria juz dzis projektuja tzw. Hyperloop '' gdyz widza przyszlosc a my wiecznie najlepiej gdybysmy dorozkami jezdzili w stroju rycerza z biegnacym obok giermkiem ktory niesie smartfona )

    • 161 21

    • (3)

      Bo w Polsce dominuje zaścianek umysłowy, który w społeczeństwie pięknie kultywuje PiS, obsesja korupcji jak np. w CBA, której nie podobała się technologia budowy tunelu pod Martwą Wisłą, a wreszcie populizm, któremu przyszłościowe myślenie zawsze skojarzy się z "wyrzucaniem pieniędzy w błoto". Teraz już wiesz?

      • 8 2

      • (2)

        PO jest za to rozgarnięte .Wybudowali drogi bo im Niemcy kazali dla swojego transportu,ale po roku trzeba je remontować ,gdzie z oszczędności,a raczej złodziejstwa zastosowano gorsze materiały,a w kosztach są te lepsze

        • 5 4

        • Ale to przeciez Polska ma wieksza flote transportu kolowego niz Niemcy... (1)

          Nawet Pudzian ma firme przewozowa.

          • 0 0

          • Polska ma zdezelowaną flotę transportową ze szrotów ,do wożenia niemieckich produktów

            • 0 0

    • bo zabrakło pieniędzy , bo wszystkie miasta składały się na metro za prezydenta warszawy L .Kaczynskiego., miedzy innymi dlatego nie było od razu wiaduktu nad tramwajem, bo w ogóle ten most był do nikąd przecież (po co go wogule budowali?), a warszawa zarraz musiała mieć większy i szerszy wantowy...

      • 2 0

    • tak samo wiadukt na Nowej Wałowej tzn ks. Jerzego Popiełuszki (2)

      Środek miasta a tylko dla samochodów.

      • 21 1

      • bo niby (1)

        Dla pieszych mial byc stary zolty wiadukt-ale to sie nie sprawdzilo

        • 3 2

        • bo schodach to ciężko rowerem... poza tym dalej są światła i chodnik

          także to nie alternatywa

          • 4 2

    • nie pisz o strukturze umysłu projektanta (1)

      rezygnacja z chodników odpowiedniej szerokości wynikła z chęci oszczędzania kosztów.

      Wyobraźnia decydentów często bywa ograniczona, jeśli nie ma środowisk spokojnie rozważających warianty to mamy takie sytuacje jak opisana w tekście.

      Decydenci miejscy nadal często myślą głównie lub wyłącznie o samochodach, nie przyznając się do tego, nawet jeśli im się to głośno wytyka. Inni myślą o komunikacji zbiorowej jako o jedynej sensownej alternatywie samochodów w mieście, ale ona nigdy nie zapewni serwisu drzwi - drzwi.

      Stąd wzrost uwagi poświęconej potrzebom pieszych i rowerzystów: kongresy mobilności aktywnej, projekty typu European Cycling Challenge etc. etc.

      • 6 2

      • masz duzo racji lecz chodzi o koszty !

        pozornie dzis male koszty stworza wlasnie za czas jakis 10 razy wieksze koszty przy modernizacji . dlatego warto planowac dzis i cos uwzgledniac z mysla o przyszlosci. Rozumiem ze umysly niektorych sa zbyt ciasne lecz to co dzis nazywamy '' kierowaniem sie malymi kosztami '' paradoksalnie stworza w przyszlosci 10 razy wieksze koszty czyli drozyzne i taki most za lat kilka po modernizacjach pokaze koszt za ktory byloby mozna zbudowac 10 takich mostow.

        • 1 3

  • (9)

    tak to jest jak sie najpierw robi a potem myśli - koszty zawsze podwójne!!! ale cóż jak bezmyślne jołopy rządzą tym krajem

    • 127 14

    • Wszystko dlatego, że w Gdańsku jak w wielu innych polskich miastach (3)

      Nie ma spójnego wieloletniego planu budowy infrastruktury, tylko wszystko robi się na pałę, bo nagle wychodzi, że coś tam by się przydało, by usprawnić ruch, albo bo okazuje się, że wraz z budową nowych osiedli zaczynają robić się korki. A jak się wybuduje, to dopiero wychodzą takie problemy.

      O czasach PRL można powiedzieć dużo negatywnych rzeczy, ale niewątpliwą zaletą tamtych czasów było, to że miasta projektowano z głową i nie powstawały bariery utrudniające przemieszczanie się.

      • 16 6

      • Podwale jest dobrym przykladem obalajacym twoja teorie...

        • 0 0

      • Jestem psychiatrą (1)

        Tak.z.głową, że więzienia są.w.środku miast, w.samych centrach.

        • 3 3

        • "Kurkowa" jest znacznie starsza bo jej historia sięga początku XIX w. , a że areszt zawsze był i jest potrzebny...

          No to zostało w tej lokalizacji, szczególnie, że było jednym z nielicznych niezniszczonych w 1945 roku budynków.

          • 5 0

    • napisał hejter, który nigdy nie popełnił żadnego błędu (1)

      a nawet, jak go popełnił, to się do niego nie przyzna.

      • 3 0

      • haha hejter który nie popełnił błędu jak się wydaje miliony to nie ma prawa do błędów zwłaszcza tak głupich.Na ile oni baranku oceniali żywotność tego mostu na rok do przodu?

        • 0 2

    • (2)

      Podwójne koszty, czyli wg ciebie most kosztował 4mln ?

      • 7 7

      • wtedy zbudowanie mostu z odpowiednimi chodnikami byłoby o wiele tańsze niż teraz

        • 9 2

      • Nie - wykonanie ścieżki teraz kosztuje 4 mln, a na etapie budowy mostu koszt byłby przynajmniej dwa razy mniejszy

        • 8 2

  • zabrać jeden pas i problem z głowy

    tak to się robi w Gdańsku! prawda panie prezydencie?! a dotacja na nowe drogi dla cyklistów przytulona przez szwagra?

    • 1 5

  • już widze te peletony polskich Januszy w leginsach

    masakra

    • 2 5

  • wybudować im tunel !

    kolaże w obcisłych rajstopach, skończą biadolić!

    • 2 5

  • Ciekawe, kiedy red. Naskręt przestanie doić temat rowerzystów i pieszych w tunelu. Ogólnie z trojmiasto.pl robi sie niezły tabloid, w którym zdecydowana większość artykułów nastawiona jest na wygenerowanie jak największego bólu d*py u dwóch stron i napuszczenia ich na siebie tendencyjną ankietką. W komentarzach wojna, wyswietlenia rosną, hajs sie zgadza ;)

    • 5 1

  • warto zobaczyć jak przerabiają mosty w Nowym Jorku

    by poprawić warunki poruszania się pieszych i rowerzystów:
    http://www.streetfilms.org/the-pulaski-bridge-protected-bike-path-is-finally-open/#more-58617

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum