• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • Przetargi w Polsce... (2)

    ...to jeden wielki bubel. Wygrywa ten co poda cenę z D*** a potem nie daje rady wywiązać się z umowy. Reszty dopisywać nie trzeba. Kto miał zarobić - zarobił.

    • 175 6

    • Następnym razem założymy firmę z kapitałem tysiąc złoty polski

      I tesz wygramy pszetark. I tzo nam sropicie?

      • 3 0

    • bo u nas nikt nigdy za nic nie odpowiada taki naród

      • 1 1

  • Wspaniała wiadomość... (7)

    ...czekałem na to!

    O ile rowerzyści to zakała dróg, to riderzy Mevo to zakała wśród rowerzystów, czyli do kwadratu. Ci ludzie jeżdżą tak, jakby pierwszy raz na rowerze siedzieli i na drogach się znaleźli. Jedzie ci taki na czołówkę lewą stroną drogi i się dziwi o co chodzi...

    Od czasu napompowania rowerzystom ego nie przepadałem za jazdą po mieście, ale do czasu Mevo zacząłem się autentycznie bać.

    • 155 111

    • bzdury gadasz, przynajmmniej wyglądają jak ludzie a nie leginsy jakieś...

      • 13 19

    • Prawda

      Tez mam takie odczucia

      • 6 4

    • Nie ciesz się, będzie większa popularność hulajnóg.

      • 11 0

    • Przypomnij mi, który rowerzysta rozjechał na pasach człowieka, na śmierć, jadąc 130km/h

      stuningowanym rowerem, nawet przy oślepiającym świetle. Bo wśród "kierowców aut" to ostatnio nagminne. Jesteście gorsi od riderów Mevo, a to sztuka.

      • 23 8

    • To może rusz zada z samochodu ,po coś dała ci bożka nogi

      • 2 1

    • Nie wina mevo

      To co piszesz to nie wina mevo tylko za niskich kar i ich nie egzekwowanie przez służby publiczne.

      • 1 0

    • a samorządy trójmiejskie to zakała wśród samorządów.

      • 1 2

  • Bardzo dobrze, zmienić operatora, pewnie interes po znajomości.
    Nawiasem mówiąc nie można było zafundować użytkownikom brzydszych rowerów. We Florencji są gotowym dodatkiem do zdjęć -takie malowanie !!!!

    • 34 21

  • Kto tam liczy ? (4)

    Zaplacili 9,6 mln za towary o wartości 8,1mln - po prostu geniusze. Wniosek prosty po jednej i drugiej stronie uczciwi inaczej

    • 108 15

    • Sam pomyśl

      A może zapłacili za obsługę?

      • 11 3

    • No nie wiem...

      System IT wraz z jego utrzymaniem, wynagrodzenie dla pracowników, serwis rowerów, obsługa klienta... wyliczać dalej?

      • 4 3

    • A gwarancja bankowa na 4 mln zł to nic? W gotówce. I jest jeszcze kara od wyegzekwowania. (1)

      I kto tu jest 'po prostu geniusz'?

      • 1 1

      • Widziałeś jaki kapitał ma nextbike

        Tricity? Z czego niby ściagną te kary? W sądzie pewnie już leży wniosek o upadłość spółki córki.

        • 4 0

  • Szkoda (10)

    A mogło być jak w Helsinkach - więcej przerzutek i jest cacy. Na cholerę te akumulatory...

    • 133 18

    • (1)

      Przełożeń jak już ekspercie.

      • 8 21

      • Nie jestem ekspertem i nigdy nim nie byłem.

        Dla mnie to zawsze były przerzutki. Co za różnica, jak każdy wie o co chodzi.

        • 42 3

    • Bo w helsinkach (5)

      Nie mają moreny , Borkowa , Matarni , Chełmu i innych dzielnic położonych wysoko na które Kowalski bez prądu się nie wdrapie . Pomysł był dobry ale nawet laik wiedziałby że to z tymi bateriami się nie uda . Każdy nawet internauci od razu o tym pisali , to nie urzedasy wymyślili kryterium wyboru ( bateria w rowerze ) mevo pomyślało " jakoś to będzie " i teraz czyja to wina ? Urzedasow co rozpisali przetarg czy mevo ?

      • 24 5

      • Firmy, która zgłosiła się z za niską ceną.

        • 9 1

      • Czy ty w ogóle żyjesz w Gdańsku (1)

        czy z księżyca się urwałeś?
        Na górnym tarasie prawie wcale nawet stacji do teraz nie ma. Po co więc pisać o utopii? Wszystko było celowe, by to g... zbankrutowało.

        • 17 8

        • ta to też było dobre, w śródmieściu stacje na każdym rogu a na górnym tarasie co 5km... ktoś kto to wymyślił....szkoda gadać

          • 3 1

      • Nie mają, ale wzniesień mają dużo więcej

        bo tam też jest objęty cały obszar, a nie sama stolica. Np jadąc do Espoo co chwila wjeżdżasz pod stromą górkę.

        • 9 3

      • dałby radę się spokojnie wpiąć. miękkie przełożenie i tyle... Dla mnie problemem jest brak dojazdu na te dzielnice...

        • 3 1

    • w Gdańsku, w Trójmieście akumulatory mają sens (1)

      • 6 3

      • mają sens w prywatnym rowerze.

        żadna firma nie jest w stanie dziennie wymienić 4000 baterii. Bez doładowywania w stacjach taki system nie zadziała. Albo będzie drogi jak hulajnogi gdzie sporo osób zarabia na ładowaniu.

        • 7 0

  • hahahahaha (6)

    no tak
    pieniądze poszły królik zarobił .....
    Co prawda kwestia całego systemu moim zdaniem powinien on być dofinansowywany i traktowany jako część komunikacji miejskiej.
    Osobną sprawą jest wybór nowego operatora co znając nasze miejscowe realia zakończy się tym że
    potrwa to n czasu gdzie n -> do nieskończoności.( chyba że już jest kolejny znajomy królika)
    i zakończy się tym że rowery pokryje rdza a akumulatory szlag trafi od samego upływu prądu w przechowywaniu. Wtedy będzie można wyciągnąć pieniądze na budowę systemu od nowa.

    Ps. W sumie to słusznie widać że ludzie korzystają z systemu a w Gdańsku nie może być tak by coś dla ludzi było.

    • 64 8

    • O ile zakład (3)

      że to będą co sami ludzie. Spółka do likwidacji, zakładamy drugą i przejmujemy operację. Miś!

      • 11 3

      • haha bardzo możliwe (2)

        ewentualnie słupy sterowane przez te osoby
        z drugiej strony każdy dzień i doświadczenie nas zmienia
        więc z filozoficznego punktu widzenia będą to już inni ludzie...

        • 8 1

        • (1)

          Co za ludzie?! Przecież to jest spółka giełdowa. Największy operator na rynku. Ma ponad 75%. To nie jest firma krzak. NB Tricity jest 100% spółka zależna od Nexbike Polska. I to ta spółka będzie odpowiadała za klapę.

          • 1 1

          • Naiwny jesteś

            młody i mało życia poznałeś.

            • 1 0

    • wystarczyłoby obarczyć płatnością za komunikacje dzieciaki - rodziców dzieciaków - no ale Adamowicz wolał (1)

      okraść pozostałych współpasażerów. Ta kasa starczyłaby na fajny rower, przynajmniej po Gdańsku

      • 3 3

      • Co za ziejąca niewiedzą bzdura...

        • 0 0

  • (5)

    Firma z kapitałem 5000 podpisuje kontrakt na 40 milionów to za to beknie

    • 177 3

    • kapitał zawsze taki się wpisuje bo jest to minimalna kwota którą morzesz wpisać. (4)

      Inna kwestia jest taka że Miasto (urzędnicy) zawierają umowę z firmą która nie ma żadnego doświadczenia w budowie choćby wypożyczalni kolejek pico.
      Pomimo że na świecie (ba nawet w Polsce) istnieją już takie systemy i firmy które udowodniły że systemy takie budować potrafią.

      Chyba że jest tak że te firmy nie chciały wchodzić w interesy z naszej świętej pamięci Kamienicznikiem i wcale bym się nie zdziwił że tak właśnie było...

      • 15 17

      • nextbike ma rowery miejskie w dziesiątkach miast w Polsce jak i za granicą.
        na każde miasto tworzą osobne spółki. tak to działa.

        • 21 0

      • firma nie ma doświadczenia? (2)

        przecież oni mają kilkadziesiąt systemów wdrożonych

        spółka powołana pod ten projekt, to inna historia, bo gwarancje bankowe nie dostali za nic.

        • 12 0

        • a to przepraszam wypowiedziałem się a nie wiedziałem ... wstyd

          co nie zmienia faktu że tylko w Gdańsku jest wałek
          co świadczy o tym jak miasto jest zarządzane...

          • 10 4

        • Ma złe doświadczenia w każdym mieście

          9 marca 2017 Nextbike tłumaczy się z awarii rowerów miejskich w Szczecinie

          • 5 0

  • Oj

    Bedze bieda

    • 26 1

  • No i mewa poleciała

    A nie mówiłem ?

    • 55 3

  • Zwolnić wszystkich urzędników od Mevo (7)

    Chyba wiadomo dlaczego?

    • 136 13

    • Nie wiadomo... (5)

      ...ale chętnie posłuchamy argumentów. stać Cię na takie?

      • 5 13

      • (3)

        rozpisali d**ilny przetarg, który nie miał prawa działać w praktyce

        • 19 6

        • Czegoś nie widzę... (1)

          ...czy zapomniałeś o rzeczowych argumentach?
          A może ty po prostu uprawiasz tradycyjne polskie nie znam się, ale wypowiem?

          • 5 11

          • przez ostatni 6 miesięcy okłamywali lidzi że system będzie działał

            dobrze wiedząc, że nie ma na to najmniejszych szans. Straciliśmy więc najmniej 6 miesięcy

            • 17 3

        • Sam kwiczałeś z radości, że Nextbike wygrał

          Bo doświadczenie i takie tam. Dopiero gdy zaczęły pojawiać się opóźnienia zacząłeś się pluć, rogerku

          • 0 0

      • za warunki przetargu

        - za 100% elektryków i dopuszczenie systemu wymiany baterii przez serwis
        - za brak możliwości wypożyczenia rozładowanego roweru
        - za brak rowerów bez wspomagania
        - za brak faktycznego monitorowania wspomagania (niesprawne wspomaganie)
        - za stojaki niedostosowane do rowerów (czasami utrudniające parkowanie, przez "podest" między stojakami), przewracające się rowery
        - za sprawdzanie ilości dostępnych rowerów o 3-5:00 w nocy
        - za błędy w strefach (np. Westerplatte poza strefą, a ROD w Porcie w strefie)
        itp. itd. ....

        • 13 1

    • a nie prokurator?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum